دولت کانادا در ۴ فوریه ۲۰۲۴ تمدید ممنوعیت مالکیت خارجی املاک مسکونی در کانادا را تا ۱ ژانویه ۲۰۲۷ اعلام کرد. قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا برای خارجی ها از ۱ ژانویه ۲۰۲۳ به تصویب رسید و اجرایی شد. بر اساس این قانون برای ۲ سال از خرید ملک مسکونی توسط افراد غیر کانادایی جلوگیری می‌شود و همان طور که در ابتدا نیز گفته شد و اکنون که در سال ۲۰۲۴ هستیم، این ممنوعیت قرار است تا دو سال دیگر نیز تمدید شود. البته معافیت‌هایی برای برخی افراد غیر کانادایی که شهروند این کشور نیستند یا اقامت دائم کانادا را ندارند، در نظر گرفته شده است. با ما تا پایان همراه باشید تا قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا را بیشتر بشکافیم و بهتر بررسی کنیم.

قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا چیست؟

ممنوعیت خرید ملک در کانادا برای خارجی ها
ممنوعیت خرید خانه در کانادا برای خارجیان

اگر می‌خواهید در کانادا مشغول به کار شوید مقاله مشاغل مورد نیاز کانادا را از دست ندهید.

کانادا ممنوعیت خرید املاک مسکونی توسط خارجی ها را تا آخر سال ۲۰۲۶ تمدید کرد. این قانون در سال ۲۰۲۲ توسط دولت جاستین ترودو و تصویب در پارلمان کانادا وضع شد که بر اساس آن خرید ملک برای افراد غیر کانادایی که شهروند یا مقیم دائم کانادا نیستند را ممنوع می‌کند. قانون خرید ملک در کانادا در ۱ ژانویه ۲۰۲۵ منقضی می‌شود، اما قرار است که این ممنوعیت به طور قانونی تا ۱ ژانویه ۲۰۲۷ ادامه پیدا کند.

  • قانون، ملک مسکونی را ساختمان‌هایی با ۳ واحد مسکونی یا کمتر تعریف می‌کند. این شامل خانه‌های نیمه مستقل و واحدهای کاندومینیوم نیز می‌شود. قانون ممنوعیت، خرید ساختمان‌های مسکونی بزرگ‌تر با ۴ واحد مسکونی یا بیشتر را ممنوع نمی‌کند.
  • غیرکانادایی‌ها نمی‌توانند در شهرهای بزرگ ملک خریداری کنند.
  • افراد خارجی می‌توانند املاک مسکونی واقع شده در خارج از محدوده کلان شهرها (CMA) که جمعیت زیر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر دارند و تراکم‌های سرشماری (CA) که جمعیت آنها حداقل ۱۰٬۰۰۰ نفر است را خریداری کنند.
  • استثنائات خاصی وجود دارد که اجازه خرید ملک مسکونی را به غیر کانادایی‌ها می‌دهد.

هدف ممنوعیت خرید ملک برای غیر کانادایی ها چیست؟

کانادا ممنوعیت خرید املاک مسکونی را برای دو سال دیگر تمدید کرد، چون نشانه‌هایی از جهش بازار املاک و مستغلات دیده می‌شود. دولت کانادا این ممنوعیت را قانونی کرد چون در مورد هزینه سرپناه در کلان شهرهایی مثل تورنتو و ونکوور برای شهروندان کانادایی، نگرانی‌هایی وجود دارد. افزایش خرید توسط غیر کانادایی‌ها و در بسیار موارد خالی ماندن خانه‌ها که توسط خارجی‌ها خریداری می‌شوند، باعث تاثیرات منفی در بازار املاک و البته کمبود سرپناه و افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ برای کانادایی‌ها شده است. بر اساس داده‌های آژانس املاک و مستغلات کانادا (CREA)، میانگین قیمت خانه‌های فروخته شده در کانادا در دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۶۵۷٬۱۴۵ دلار کانادا بود که افزایش ۵.۱ درصدی را نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

ممنوعیت خرید مسکن توسط خارجی ها در کانادا
سخنان کریستا فریلند وزیر دارایی کانادا در مورد ممنوعیت خرید خانه در کانادا

برای مهاجرت به کانادا بهتر است همه چیز را بررسی کنید. یکی از موارد مهم بحران مسکن کانادا است که در مقاله آن با دلایل این بحران آشنا می‌شوید.

دلایل وضع کردن و تمدید ممنوعیت خرید خانه در کانادا را می‌توان در صحبت یکی از وزرای کابینه دولت فعلی، جستجو کرد. کریستا فریلند وزیر دارایی کانادا:

با تمدید ممنوعیت خرید خارجی، ما مطمئن خواهیم شد که خانه‌ها برای زندگی خانواده‌های کانادایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دارایی مالی سوداگرانه تبدیل نخواهد شد.

همچنین طرح‌های شهری و منطقه‌ای نیز در زمینه محدود کردن خرید ملک توسط اتباع خارجی در دست بررسی است. برای مثال در شهر تورنتو، شورای شهر در مورد مالیات بر خرید خانه توسط افراد غیر مقیم با نرخ ۱۰ درصد از ارزش ملک را بررسی خواهد کرد. این طرح برای کنترل قیمت مسکن در تورنتو و حفظ سطحی از مقرون به صرفه بودن بازار املاک و مستغلات مسکونی بررسی می‌شود و هدفش منصرف کردن خریداران غیر کانادایی از خرید ملک در شهر تورنتو به ویژه کسانی است که قصد زندگی کردن در ملک خریداری شده را ندارند.

معافیت ها و استثنائات ممنوعیت خرید ملک در کانادا

اصلاحات و معافیت‌هایی در مارس ۲۰۲۳ در قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا در نظر گرفته شد که طبق آن دولت کانادا به غیر کانادایی ها اجازه خرید زمین خالی یا ملک مسکونی را برای توسعه می‌دهد. همچنین معافیت‌هایی برای دانشجویان خارجی و افراد دارای مجوز کار برای خرید ملک در کانادا وجود دارد، مشروط به این که برای مدت طولانی در اقامت کانادا داشته و قبلا ملکی را خریداری نکرده‌ باشند.

مواردی که مشمول ممنوعیت خرید ملک توسط افراد غیر کانادایی نمی‌شود:

  • اجاره خانه توسط افراد غیر کانادایی مشمول این قانون نمی‌شود.
  • سرمایه گذاران غیر کانادایی می‌توانند در خارج از محدوده کلان‌شهرها (کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) و مناطق با تراکم جمعیت پایین (حداقل ۱۰ هراز نفر)، ملک خریداری کنند.
  • غیرکانادایی‌ها می‌توانند زمین‌های خالی طبقه بندی شده با کاربری مسکونی و مختلط را خریداری کنند.
  • سرمایه گذاران غیر کانادایی می‌توانند ملک‌های تفریحی مثل کلبه و ویلا را خریداری کنند.
  • تبعه غیر کانادایی بعد از طلاق از همسر کانادایی خود جزو استثنائات این قانون است و می‌تواند ملک خریداری کند.
  • این قانون شامل ملک به ارث رسیده به یک غیر کانادایی نمی‌شود و ممنوعیتی در آن وجود ندارد.
  • دانشجویانی که ویزای تحصیلی دارند و در کانادا مشغول به تحصیل هستند طبق شرایطی می‌توانند در این کشور ملک بخرند.
  • افرادی که دارای مجوز کار هستند و ۱۸۳ روز یا بیشتر از زمان اعتبار مجوزشان مانده می‌توانند زمین تجاری و ترکیبی خریداری کنند.
  • زمانی که که یک غیر کانادایی ملک مسکونی را با هدف توسعه مسکونی خریداری می‌کند.
  • زمانی که طلبکار غیر کانادایی از منافع وثیقه یا حق تضمین مثل توقیف ملک مسکونی استفاده کند.
  • افراد غیر کانادایی واجد شرایط، اجازه خرید بیش از ۱ ملک را ندارند.

برای مهاجرت به کانادا باید نمره مورد نظر کانادا را برای آزمون زبان داشته باشید. در مقاله آزمون زبان برای مهاجرت به کانادا با آزمون مورد نیاز آشنا شوید.

ممنوعیت خرید خانه در کانادا
استثنائات ممنوعیت خرید ملک در کانادا

اگر یک غیر کانادایی قانون ممنوعیت خرید را نقض کند چه می‌شود؟

اگر یک کانادایی یا غیر کانادایی یا هر شخص دیگر، آگاهانه به یک غیر کانادایی در خرید ملک مسکونی کمک کند، محکوم به نقض این ممنوعیت می‌شود و باید جریمه‌ای تا سقف ۱۰٬۰۰۰ دلار کانادا را بپردازد. همچنین دادگاه می‌تواند حکم به فروش ملک مسکونی بدهد.

سخن آخر

قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا توسط غیر کانادایی ها، برای دو سال دیگر و تا ۱ ژانویه ۲۰۲۷ تمدید شد. به موجب این قانون، خریداران غیر کانادایی نمی‌توانند در شهرهای بزرگ و پرجمعیت اقدام به خرید ملک مسکونی کنند. این قانون شامل افرادی که مجوز کار یا تحصیل در کانادا را دارند یا ملک به ارث رسیده به غیر کانادایی و افراد خارجی که از همسر کانادایی خود طلاق گرفته‌اند نمی‌شود. افراد غیر کانادایی تنها در خارج از محدوده کلان‌ شهرها و مناطق شهری کوچک‌تر با جمعیت زیر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر مجاز به خرید ملک خواهند بود.

همچنین استثنائات دیگری برای خرید ملک در کانادا برای اتباع خارجی در این قانون وجود دارد که در این مقاله عنوان شد. اگر قصد سرمایه گذاری و خرید ملک مسکونی در کانادا را دارید، حتما با یک وکیل مهاجرتی با تجربه مشاوره داشته باشید تا از آخرین تغییرات این قانون باخبر شوید. برای این منظور، می‌توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی النورا درتماس باشید تا آخرین آپدیت‌ها از این قانون و شرایط خرید ملک در کانادا را در اختیارتان بگذارند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «ممنوعیت خرید ملک در کانادا» پاسخ دادیم:

۱. چه نوع املاکی تحت قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا قرار می‌گیرد؟

این قانون شامل خرید ساختمان‌هایی با ۳ واحد مسکونی یا کمتر و همین طور خانه‌های نیمه مستقل و واحدهای کاندومینیوم می‌شود. قانون ممنوعیت، خرید ساختمان‌های مسکونی بزرگ‌تر با ۴ واحد مسکونی یا بیشتر را ممنوع نمی‌کند.

۲. این قانون از چه تاریخی شروع و تا چه تاریخی تمدید شده است؟

قانون ممنوعیت خرید ملک در کانادا توسط غیر کانادایی‌ها در ۱ ژانویه ۲۰۲۳ برای مدت ۲ سال تصویب و اجرایی شد و در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۲۴ دولت اعلام کرد که برای دو سال دیگر و تا تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۷ تمدید می‌شد.

۳. چه مواردی مشمول قانون ممنوعیت خرید ملک برای غیر کانادایی‌ها نمی‌شود؟

خرید زمین‌های خالی طبقه بندی شده با کاربری مسکونی و مختلط ، املاک تفریحی مثل ویلا و همچنین املاک خارج از محدوده کلان‌شهرها (حداکثر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) و در مناطق کم جمعیت (حداقل ۱۰٬۰۰۰ نفر) منع قانونی ندارند.

۴. چه استثناهایی برای این قانون وجود دارد؟

برخی از غیر کانادایی‌ها می‌توانند طبق شرایطی در کانادا ملک بخرند: شهروندان دارای اقامت دائم کانادا (PR)/ دانشجویانی که مجوز تحصیلی دارند و مدت زیادی است در کانادا اقامت دارند/ افرادی که مجوز کار دارند و از مجوز اقامتشان حداقل ۱۸۳ روز باقی مانده است/ غیر کانادایی که از همسر کانادایی خود طلاق گرفته‌اند/ ملک به ارث رسیده/ خرید ملک در کانادا به منظور توسعه مسکونی/ استفاده از حق تضمین و وثیقه مثل توقیف مسکن

۵. هدف از ممنوعیت خرید ملک در کانادا برای غیر کانادایی‌ها چیست؟

دولت کانادا برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و مقرون به صرفه ماندن آن برای کانادایی‌ها و همچنین افزایش عرضه مسکن و جلوگیری از سوداگری مالی در این حوزه توسط خارجی‌ها، این قانون را وضع و برای ۲ سال دیگر تمدید کرده است.