مقدمه‌ی مشاغل مورد نیاز در کانادا در سال ۲۰۲۴

در دهه‌های اخیر، کانادا به عنوان یکی از مقصدهای جذاب برای مهاجرت و به دنبال آن، ایجاد مشاغل، به شهرت جهانی دست یافته است. با توجه به تنوع فرهنگی، سیستم آموزشی عالی و برجسته و فرصت‌ها و مشاغل مورد نیاز کانادا، جذب افراد مختلف از سراسر جهان با سرعت بیشتری در حال پیگیری است و به عنوان یکی از محل‌های پرطرفدار برای زندگی و کار به شما می‌رود.

سالانه هزاران نفر از سراسر دنیا تلاش می‌کنند تا با توجه به مشاغل مورد نیاز کانادا و برنامه‌های مهاجرتی مختلف، خودشان را به این کشور برسانند تا بتوانند زندگی جدیدی را آغاز کنند. از طرفی دیگر هم نباید نرخ پایین بیکاری این کشور را نادیده بگیریم. در واقع، این کشور واقع در آمریکای شمالی با کمبود جدی نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند و برای حل این چالش سراغ راه‌کار استفاده از نیروی کار خارجی رفته‌اند.

کشور کانادا در سال‌های اخیر با سیاست‌های عالی مهاجرتی خود توانسته که هزاران نخبه و حتی استارتاپ‌ها را از سراسر دنیا به سمت خودش بکشاند و این آمار هر روز در حال بیشتر شدن هم است. البته، اگر شما قصد مهاجرت به کانادا را دارید، باید قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که حرفه شما در لیست طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا که ما آن را با نام ناک یا همان NOC می‌شناسیم، قرار دارد.

ما قصد داریم که در این مقاله ابتدا سراغ معرفی NOC برویم و بعد از درک انواع دسته‌بندی‌های شغلی در این کشور، به هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت و در نهایت متوجه خواهید شد که چقدر شانس برای دریافت ویزای کاری کانادا را دارید؛ پس با ما همراه باشید.

ناک یا همان طبقه‌بندی مشاغل مورد نیاز کانادا چیست؟

2 2

درست مانند هر کشور دیگری که درخواست‌های زیادی برای مهاجرت دریافت می‌کنند، به صورت سالانه لیستی را تحت عنوان طبق‌بندی ملی مشاغل کانادا (National  Occupational Classification) یا همان NOC را منتشر می‌کند. در این لیست طیف گسترده‌ای از شغل‌ها در شش دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. این پنج دسته‌بندی نشان‌دهنده میزان نیاز کانادا در آن سال به شغل مورد نظر است و عبارتند‌از:

سطح مهارت یا تحصیلات مورد نیاز نمونه شغل‌ها
۰ توانایی مدیریت از جمله مدیریت کسب‌وکارها مدیران ارشد، مدیران کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، بازاریابی، مدیر مالی
A نیاز به مدرک دانشگاهی پزشکان، مهندسان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، مشاوران مالی
B نیاز به مدرک دانشگاهی، دیپلم یا گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های تخصصی لوله‌کش، برقکار، مهندس شبکه و تکنولوژی‌های وب و تکنسین‌های آزمایشگاه‌های پزشکی
C نیاز به تحصیلات دبیرستان یا آموزش‌های تخصصی راننده، گارسون، قصاب، نانوا، دستیار دندانپزشک
D بدون نیاز به مهارت یا تحصیلات خاص کارگر ساختمانی، نیروی نظافت، نگه‌داری از بچه‌ها
E بدون نیاز به مدرک رسمی و معمولا کوتاه مدت کارگران محوطه سازی و تعمیر و نگهداری زمین، رانندگان خدمات تحویل کالا و پیک

 

برای دسترسی به لیست مشاغل مورد نیاز کانادا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. در مجموع ۳۰ هزار شغل در ۵ گروه مهارتی و ۱۰ گروه شغلی بزرگ دسته‌بندی شده‌اند که دارای یک کد اختصاصی ۵ رقمی هستند و هر کدام از این ۵ رقم هم یک حوزه یا نوع کار را نشان می‌دهند.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره مهاجرت کانادا، بسته به نوع مهاجرت و ورودتان به خاک این کشور، مهارت‌های شما باید در دسته خاصی قرار بگیرد؛ برای مثال، اگر شما بخواهید که با استفاده از روش اکسپرس‌انتری وارد خاک کانادا شوید، باید حرفه شما در یکی از دسته‌های ۰ تا C قرار بگیرد. در واقع، شاید وجود شغل شما در این لیست ۳۰ هزار عددی مشاغل مورد نیاز کانادا باعث شود که بتوانید برای دریافت ویزا و مهاجرت کاری اقدام کنید، اما هر چقدر که شغل شما با بازار کار و نیازهای فعلی این کشور مطابقت بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری برای اخذ پیشنهاد برای یکی از مشاغل پردرآمد در کانادا را خواهید داشت.

مشاغل مورد نیاز کانادا: فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر

3 2

تکنولوژی در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و به تبع آن، فرصت‌های شغلی این حوزه هم نسبت به گذشته بیشتر شده‌اند. کانادا هم در دهه‌های اخیر تعداد زیادی از استارتاپ‌های دنیا را به سمت خودش آورده و با ارائه تسهیلات مختلف به آن‌ها و افرادی که ایده‌هایی برای شروع کسب‌وکار دارند، تعداد مشاغل مورد نیاز کانادا در زمینه فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر هم افزایش پیدا کرده است.

این نیاز بالا باعث شده تا تقریبا تمام موقعیت‌های شغلی مربوط به فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر در رده‌های ۰ تا B قرار بگیرند. این موقعیت‌های شغلی عبارتند از:

موقعیت شغلی کد NOC گروه شغلی
مدیران کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی ۲۰۰۱۲ ۰
توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان سیستم‌های کامپیوتری ۲۱۲۳۰ A
مهندسین کامپیوتر (به جز مهندسان و طراحان نرم‌افزار) ۲۱۳۱۱ A
تکنسین شبکه‌های کامپیوتری و وب ۲۲۲۲۰ B
توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان نرم‌افزار ۲۱۲۳۲ A
متخصصان امنیت سایبری ۲۱۲۲۰ A
تحلیلگران پایگاه‌داده و اطلاعات ۲۱۲۲۳ A
توسعه‌دهندگان وب ۲۱۲۳۴ A

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، شغل‌های مربوط به فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر درآمد بالاتری از میانگین بازار کار کانادا دارند. برای مثال، درآمد شغل‌های بالا در کانادا به شرح زیر است:

موقعیت شغلی میانگین درآمد به دلار کانادا
مدیران کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی ۱۲۷,۹۱۰
توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان سیستم‌های کامپیوتری ۹۲,۵۰۰
مهندسین کامپیوتر (به جز مهندسان و طراحان نرم افزار) ۶۹,۶۴۴
تکنسین شبکه‌های کامپیوتری و وب ۸۱,۳۵۴
توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان نرم‌افزار ۹۱,۷۸۷
متخصصان امنیت سایبری ۹۸,۶۸۰
تحلیلگران پایگاه‌داده و اطلاعات ۱۲۲,۵۱۲
توسعه‌دهندگان وب ۸۵,۰۰۰

 

مشاغل مورد نیاز کانادا: پزشکی

4 2

درست مانند دیگر کشورهای توسعه‌یافته دنیا، موج مهاجرتی به کانادا باعث شده تا نیاز به حوزه پزشکی و درمان هم افزایش پیدا کرده است. دولت کانادا هم از طرفی دیگر امکانات مناسب، حقوق بالا و دیگر امکانات رفاهی را در اختیار این افراد قرار می‌دهد تا با علاقه بیشتری به این کشور مهاجرت کنند و در آن بمانند. اوج این موضوع، زمان بیماری کرونا بود که پزشکان و مخصوصا پرستاران از سراسر دنیا به این کشور مهاجرت گسترده‌ای داشتند. پرتقاضاترین مشاغل پزشکی در کانادا عبارتند از:

موقعیت شغلی کد NOC گروه شغلی
فیزیوتراپیست ۳۱۲۰۲ A
روانشناس بالینی ۳۱۲۰۰ A
کاردرمانگران ۳۱۲۰۳ A
داروساز ۳۱۱۲۰ A
جراحان ۳۱۱۰۱ A
پزشک عمومی ۳۱۱۰۲ A
دامپزشک ۳۱۱۰۳ A
عینک‌ساز ۳۲۱۰۰ B
دندان‌پزشک ۳۱۱۱۰ A

 

همان‌طور که گفتیم، درآمد مشاغل پزشکی و درمانی در کانادا از متوسط حقوق  بالاتر است و پزشکان می‌توانند در این کشور زندگی بسیار خوبی داشته باشند. برای درک بهتر حقوق مشاغل گفته شده می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید:

موقعیت شغلی میانگین درآمد به دلار کانادا
فیزیوتراپیست ۹۸,۴۸۹
روانشناس بالینی ۹۲,۹۷۶
کاردرمانگران ۸۵,۵۰۸
داروساز ۹۵,۵۷۳
جراحان ۸۰,۳۶۹
پزشک عمومی و خانواده ۲۳۳,۷۶۳
دامپزشک ۹۰,۵۷۴
دندان‌پزشک ۲۱۵,۳۵۱

 

مشاغل مورد نیاز کانادا: مالی و حسابداری

5 2

بیشتر مشاغل سطح ۰ لیست NOC را، شغل‌های مدیریتی به خودشان اختصاص داده‌اند. این شغل‌ها از آن جهت اهمیت‌شان در سال‌های اخیر بیشتر شده که تعداد زیادی از متخصصان به این کشور مهاجرت کرده‌اند و در این موقعیت نیاز است که یک فرد بتواند آن‌ها را برای کسب بهترین نتیجه ممکن مدیریت کند. شغل‌های مدیریت موجود در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

موقعیت شغلی کد NOC گروه شغلی
مدیران مالی ۱۰۰۱۰ ۰
مدیران بیمه، املاک و کارگزاری‌ها ۱۰۰۲۰ ۰
توسعه‌دهنده و تحلیل‌گران کسب‌وکار ۴۱۴۰۲ A
مشاور ارشد مالی ۱۱۱۰۲ A
حسابدار ۱۱۱۰۲ A
مدیر بخش حقوق و دستمزد ۱۳۱۰۲ A
تحلیل‌گر مالی و سرمایه‌گذاری ۱۱۱۰۱ A
کارگزاران بورس ۱۱۱۰۳ A

 

نیاز بالا به شغل‌های گفته شده باعث می‌شوند که در کانادا حقوق نسبتاً خوبی هم به مدیران بپردازند. البته، همان‌طور که حقوق بالایی به مدیران پرداخته می‌شوند، از آن‌ها هم انتظار می‌رود که عملکردی عالی از خود نشان دهند. میانگین حقوق پرداختی به مدیران به شرح زیر است:

موقعیت شغلی میانگین درآمد به دلار کانادا
مدیران مالی ۹۲,۸۹۸
مدیران بیمه، املاک و کارگزاری‌ها ۱۴۱,۴۷۵
توسعه‌دهنده و تحلیل‌گران کسب‌وکار ۹۲,۳۴۲
مشاور ارشد مالی ۹۱,۶۵۷
حسابدار ۱۰۰,۰۹۴
مدیر بخش حقوق و دستمزد ۴۴,۶۰۶
تحلیل‌گر مالی و سرمایه‌گذاری ۱۳۲,۴۹۱

 

مشاغل مورد نیاز کانادا: فروش و بازاریابی

6 2

با تاسیس شرکت‌ها و استارتاپ‌های جدید در کانادا و مهاجرت بعضی از آن‌ها از سایر نقاط دنیا به این کشور، مسئله فروش و بازاریابی هم بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. شغل‌های مربوط به فروش و بازاریابی از آن جهت که باید براساس فرهنگ جامعه هدف کانادایی پیش بروید، حساسیت بسیار زیادی دارند و معمولاً مجاب کردن کارفرمایان برای اخذ پیشنهاد شغلی کار آسانی نیست.

موقعیت شغلی کد NOC گروه شغلی
مدیران خرده و عمده‌فروشی ۶۰۰۲۰ ۰
مدیر فروش ۶۰۰۱۰ ۰
مدیربازاریابی ۱۰۰۲۲ ۰
اکانت منیجر تبلیغات ۱۱۱۰۲ ۰
کارشناس فروش ۱۰۰۲۲ B
مرچندایزر ۶۲۱۰۱ B

با بالاتر رفتن درجه اهمیت شغل‌ها در کانادا، حقوق دریافتی آن‌ها هم بیشتر می‌شود و به دلیل نیاز دولت کانادا به شغل‌های مدیریتی، اگر شما برای اخذ یکی از این موقعیت‌ها اقدام کنید و قبول شوید، می‌توانید از همان بدو ورود حقوق دریافتی خوبی داشته باشید. میانگین حقوق دریافتی شغل‌های مدیریتی عبارت است از:

موقعیت شغلی میانگین درآمد به دلار کانادا
مدیران خرده و عمده‌فروشی ۵۹,۷۷۱
مدیر فروش ۱۸۱,۸۵۶
مدیربازاریابی ۱۰۵,۴۷۶
اکانت منیجر تبلیغات ۹۱,۶۵۷
کارشناس فروش ۱۰۵,۴۷۶
مرچندایزر ۴۹,۵۴۷

 

مشاغل مورد نیاز کانادا: مشاغل اداری

7 2

درست مثل سال‌های قبل، درخواست‌ها برای مشاغل اداری در کانادا افزایش یافته است و به مرور زمان هم بیشتر خواهد شد. از مهم‌ترین شغل‌هایی که برای این بخش می‌توانید درخواست خود را برای آن ارسال کنید، عبارتند از:

موقعیت شغلی کد NOC گروه شغلی
دستیار حقوقی ۱۳۱۱۱ C
نماینده خدمات مشتریان ۶۴۴۰۰ C
کارمند ورود اطلاعات ۱۴۱۱۱ C
دستیار امور اداری ۱۳۱۱۰ B

حقوق‌های دریافتی مشاغل اداری شاید آنچنان بالا نباشد، اما به شما این امکان را خواهند داد تا به صورت تمام وقت روی آن‌ها تمرکز کنید و اگر به کار دیگری مشغول هستید، باقی وقت خود را روی آن‌ها بگذارید.

موقعیت شغلی میانگین درآمد به دلار کانادا
دستیار حقوقی ۴۰,۹۷۰
نماینده خدمات فروش ۳۲,۹۹۴
کارمند ورود اطلاعات ۳۶,۱۷۳
دستیار امور اداری ۴۰,۹۸۹

 

مشاغل مورد نیاز کانادا: تولید و فنی

8 1

مشاغل تولید و فنی در همه جای دنیا مورد نیاز هستند و شما اگر دانش و تجربه کافی برای چنین شغل‌هایی را داشته باشید، می‌توانید به راحتی یک کار برای خود دست و پا کنید. این موضوع برای کانادا هم صادق است و شما به راحتی می‌توانید برای چنین شغل‌هایی درخواست‌تان را ارسال کنید. از مهم‌ترین شغل‌های این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موقعیت شغلی کد NOC گروه شغلی
موتاژکار ۲۰۰۱۲ D
سرپرست بخش تولید ۷۲۰۲۰ B
تکنسین دستگاه‌های تولیدی ۷۲۴۰۰ C
مکانیک دستگاه‌های سنگین ۷۲۴۰۱ B
نجاری ۲۱۲۳۲ B
مکانیک خودرو ۷۲۴۱۰ B
اپراتور دستگاه‌های تولیدی ۲۱۲۲۳ D
جوشکاری ۲۱۲۳۴ B

حقوق بعضی از مشاغل تولیدی و فنی، مانند اپراتورها و مونتاژکارها، در همه جای دنیا پایین است و این موضوع در کانادا هم صدق می‌کند؛ اما وقتی که سراغ کارهای تولیدی و فنی مهم‌تری مانند تکنسین دستگاه‌های تولیدی یا حتی سرپرست بخش تولید می‌رویم، حقوق کارمندان هم به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. البته، در این بین هم باید بگوییم که مالیات دریافتی از شغل‌هایی که حقوق بالاتری دارند، بیشتر هم است.

موقعیت شغلی میانگین درآمد به دلار کانادا
مونتاژکار ۳۶,۳۲۹
سرپرست بخش تولید ۸۷,۶۶۲
تکنسین دستگاه‌های تولیدی ۹۲,۴۹۸
مکانیک دستگاه‌های سنگین ۷۲,۴۰۰
نجاری ۵۵,۵۷۵
مکانیک خودرو ۵۷,۵۲۵
اپراتور دستگاه‌های تولیدی ۳۵,۱۰۰
جوشکاری ۴۸,۷۵۰

 

مشاغل مورد نیاز کانادا: منابع انسانی

9

با وجود نیاز زیادی که به شغل‌های مدیریتی در کانادا وجود دارد، اما این شغل‌های مربوط به منابع انسانی هستند که چنین افرادی را با استفاده از دانش خود و نیازهای شرکت استخدام می‌کنند. در واقع، منابع انسانی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین رکن‌های هر شرکتی است که در صورت عملکرد درست، می‌تواند استعدادهای برتر را استخدام کند.

موقعیت شغلی کد NOC گروه شغلی
مدیر منابع انسانی ۱۰۰۱۱ ۰
کارشناس منابع انسانی ۶۰۰۱۰ A
استخدام‌کننده ۱۲۱۰۱ B

 

درست مانند شغل‌‌های مدیریتی، میانگین درآمد سالیانه شغل‌های مربوط به منابع انسانی هم نسبت به میانگین بالاتر است و شما در صورت اخذ یکی از این موقعیت‌های شغلی، حقوق خوبی دریافت خواهید کرد.

موقعیت شغلی میانگین درآمد به دلار کانادا
مدیر منابع انسانی ۸۹,۲۵۲
کارشناس منابع انسانی ۶۰,۹۳۸
استخدام‌کننده ۵۵,۷۶۴

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله به صورتی کامل به مشاغل مورد نیاز آمریکا پرداختیم و به شما گفتیم که هر کدام از آن‌ها در چه دسته‌ای قرار می‌گیرند. کانادا به صورت گسترده‌ای با کمبود نیروی کار رو به رو است و به همین خاطر نیروهای کاری با سطح‌های مختلف دانش و تجربه می‌توانند به این کشور مهاجرت کنند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید