کانادا (Canada) و آمریکا (America)، دو مورد از مهاجرپذیرترین کشور‌ها به خصوص برای مهاجران ایرانی هستند. زندگی در کانادا به عنوان کشوری وسیع با تنوع فرهنگی و طبیعتی زیبا، همواره مورد توجه مهاجران از سراسر جهان بوده است. کانادا کشوری دو زبانه است و زبان‌های رسمی آن انگلیسی و فرانسوی هستند.

زندگی در این کشور مزایا و معایب خاص خود را دارد که آن را برای مهاجران در سراسر دنیا، به یک انتخاب‌ایده‌آل تبدیل می‌کند. از طرفی دیگر، ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری پهناور، با کانادا در شمال و مکزیک در جنوب هم‌مرز است. مهاجرت به آمریکا، یکی از رویا‌های بسیاری از متقاضیان زندگی در خارج از کشور است. اما آیا شما هم در انتخاب بین آمریکا و کانادا تردید دارید؟ در این مطلب، به بررسی تفاوت این دو کشور برای انتخاب آمریکا یا کانادا از نظر شرایط تحصیل، کار و…. می‌پردازیم.

مقایسه زندگی در کانادا و آمریکا

کشور‌های کانادا و آمریکا، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که قبل از انتخاب مقصد مهاجرتی باید به آن‌ها توجه کنید. در این بخش، به صورت کلی اطلاعاتی درباره تفاوت کانادا یا آمریکا را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا آگاهانه‌تر یکی از آن‌ها را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنید.

کانادا یا آمریکا
انتخاب بین کانادا یا آمریکا برای مهاجرت

اگر نمیدانید بین کانادا و اسپانیا کدام یک را انتخاب کنید مقاله کانادا یا اسپانیا را از دست ندهید.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر اشتغال و مالیات بردرآمد

شما می‌توانید با مقایسه کانادا یا آمریکا از نظر اشتغال، یکی از آن‌ها را به عنوان مقصد مهاجرتی ‌ایده‌آل خود در نظر بگیرید. در مقایسه با آمریکا، نرخ بیکاری کانادا پایین‌تر است و فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری در اختیار مهاجرین قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند از طریق هر یک از برنامه‌های استانی و نیروی کار ماهر فدرال به کانادا برای یافتن شغل بهتر مهاجرت کنند. این دو کشور پیشرفته از نظر پرداخت مالیات بردرآمد نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در آمریکا، افراد دارای حقوق بالاتر باید مالیات بیشتری را پرداخت کنند. اما در کانادا، همه افراد با حقوق‌های مختلف، به میزان یکسان مالیات پرداخت خواهند کرد.

تفاوت کانادا و آمریکا از نظر تحصیل

در این بخش، به تحصیل در آمریکا یا کانادا می‌پردازیم. هزینه‌های تحصیل در کشور آمریکا در مقایسه با کانادا بیشتر است. بنابراین، اگر هزینه زیادی برای مهاجرت ندارید، باید کانادا را انتخاب کنید به علاوه، برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا باید پروسه پیچیده و زمان بری را پشت سربگذارید؛ اما روند دریافت روادید کانادا راحت‌تر است. همچنین، جهت ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا در مقایسه با کانادا باید با افراد بیشتری رقابت کنید و رزومه تحصیلی خیلی قوی‌تر و نمرت بهتری داشته باشید. لازم به ذکر است که برای زندگی دانشجویی در آمریکا در مقایسه باید کانادا به بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت و باید از نظر مالی تامین باشید.

مقایسه کانادا و آمریکا از لحاظ نحوه اخذ ویزا

هر دو کشور کانادا و آمریکا، قصد جذب نیرو‌های کاری ماهر و متخصص را دارند. در کشوری مانند کانادا به دلیل داشتن سیستم امتیازدهی اکسپرس اینتری، به تجارب کاری، سوابق تحصیلی و تسلط متقاضیان به زبان اهمیت زیادی داده می‌شود. در واقع، برای دریافت ویزای کانادا باید در سیستم امتیازدهی، نمره کافی را کسب کنید. آمریکا نیز از طریق ویزا‌های H1 و H2 برای متقاضیان، امکان مهاجرت را فراهم می‌کند. با این ویزا‌ها به عنوان نیروی متخصص می‌توانید به کشور آمریکا مهاجرت کنید.

مهاجرت به آمریکا یا کانادا
مقایسه آمریکا و کانادا برای زندگی

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر حقوق و دستمزد

یکی از مهمترین مسائل پیش روی مهاجران، میزان حقوق و دستمزد در کشور مقصد است. آمریکا، شرایط اقتصادی بهتری دارد و میزان حقوق و دستمزد در این کشور بیشتر از کانادا است. البته، افراد فعال در رشته‌های مربوط به بهداشت و درمان و امور مالی قادر به کسب درآمد بالاتری در آمریکا هستند.

مقایسه هزینه زندگی در آمریکا و کانادا

تفاوت اقامت کانادا یا آمریکا از لحاظ هزینه‌های زندگی را نباید نادیده بگیرید. البته، هزینه‌ها در این کشور به سبک زندگی افراد نیز بستگی دارد. اما برای اینکه در آمریکا زندگی کنید، باید هزینه بیشتری در کنار بگذارید. به خصوص برای زندگی در شهرهایی مانند سانفرانسیسکو و نیویورک باید بیشتر هزینه کنید. در واقع، هزینه‌های آموزش، دریافت خدمات درمانی، تهیه غذا و پوشاک در آمریکا بسیار بیشتر از کانادا است. اما زندگی در برخی از شهر‌های کانادا مانند ونکورر (Vancouver) و تورنتو (Toronto) نیز باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به مهاجران می‌شود.

اگر نمیدانید بین کانادا و انگلیس کدام یک را انتخاب کنید مقاله کانادا یا انگلیس را از دست ندهید.

مقایسه کلی کانادا و آمریکا

نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که هیچ کشوری کامل نیست و هر کشوری مزایا و معایب خاص خود را دارد. انتخاب محل زندگی به اولویت‌های شما بستگی دارد. قبل از مهاجرت به هر کشوری، تحقیقات کامل انجام دهید و با شرایط زندگی در آن کشور آشنا شوید. در ادامه یک مقایسه کلی از این دو کشور صورت گرفته است:

موضوع کانادا آمریکا
جمعیت ۳۹ میلیون ۳۳۸ میلیون
مساحت ۹.۹۸۵ میلیون کیلومتر مربع ۹.۸۳۴ میلیون کیلومتر مربع
زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی انگلیسی
پایتخت اتاوا واشنگتن دی.سی.
نوع حکومت مشروطه سلطنتی جمهوری فدرال
ارز دلار کانادا دلار آمریکا
هزینه زندگی متوسط بالا
کیفیت زندگی بالا بالا
فرهنگ متنوع متنوع
امنیت بالا متوسط
خدمات درمانی دولتی خصوصی
تحصیلات دولتی خصوصی و دولتی
فرصت‌های شغلی بالا بالا
مهاجرت آسان تر دشوارتر
آب و هوا متنوع متنوع
مقایسه زندگی در آمریکا و کانادا
برای مهاجرت به کانادا یا آمریکا باید همه چیز را مقایسه کرد

سخن آخر

اگر قصد مهاجرت به کشور‌های برتر خارجی را دارید، مقایسه کانادا یا آمریکا را در اولویت قرار دهید. این دو کشور از نظر تحصیل، هزینه زندگی، شرایط اشتغال، میزان دستمزد و…. با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بنابراین، این تفاوت‌ها را قبل از مهاجرت نباید نادیده بگیرید. اگر فکر می‌کنید که مهاجرت به کانادا برای شما گزینه مناسب‌تری است، می‌توانید با النورا برای دریافت ویزای این کشور در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «آمریکا یا کانادا» پاسخ دادیم:

۱. هزینه زندگی در کانادا و آمریکا چقدر است؟

به صورت کلی، هزینه زندگی در کانادا از آمریکا کمتر است.

۲. امکان تحصیل رایگان در کدامیک از کشورهای آمریکا و کانادا وجود دارد؟

در کشور کانادا، امکان تحصیل رایگان برای مهاجرین فراهم شده است؛ اما برای آموزش در دانشگاه‌های آمریکا باید هزینه قابل توجهی را پرداخت کنید.

۳. اخذ ویزای تحصیلی آمریکا راحت‌تر است یا کانادا؟

به منظور دریافت ویزای تحصیلی کانادا لازم نیست که مراحل پرپیچ و خمی را طی کنید و روند اخذ روادید این کشور راحت‌تر خواهد بود.

۴. بازار کار کدامیک از کشور‌های آمریکا یا کانادا رقابتی‌تر است؟

کشور آمریکا در مقایسه با کانادا، رقابتی‌تر است و برای یافتن شغل در این کشور باید بیشتر تلاش کنید.