مقدمه‌ی حقایق مهاجرت به کانادا

کانادا از قرن شانزدهم، یکی از سرزمین‌های محبوب برای مهاجران بوده و از آن زمان تاکنون، پذیرای مهاجران بسیاری از سراسر دنیا است. زندگی در کانادا برای مهاجران نسبتاً ایده‌آل بوده است؛ به طوری که در حال حاضر، مهاجرت سالانه در کانادا به حدود ۳۰۰۰۰۰ مهاجر جدید می‌رسد؛ که یکی از بالاترین آمارها در بین‌ کشورهای جهان است. طبق آمار به دست آمده تا سال ۲۰۲۱، بیش از هشت میلیون مهاجر با اقامت دائم در کانادا زندگی می‌کردند که این رقم تقریباً ۲۱.۵ درصد از کل جمعیت کانادا است. در ادامه به برخی از حقایق مهاجرت به کانادا و جزئیات مربوط به زندگی در کانادا اشاره می‌شود.

مقدمه‌ی حقایق مهاجرت به کانادا
مقدمه‌ی حقایق مهاجرت به کانادا

 

تعداد مهاجران در کانادا به تفکیک جنسیت

جنسیت مهاجران به کانادا در سال ۲۰۲۱ تقریباً یکسان بوده است؛ این رقم برابر ۱۱۳۱۶۷ مهاجر مرد و ۱۱۳۰۳۶ مهاجر زن می‌باشد. گفته می‌شود بیشتر افراد خارجی از کشورهای هند، چین و فیلیپین به کانادا آمده اند.

تعداد مهاجران با اقامت دائم در کانادا

آمار تعداد افراد مقیم دائم در کانادا در سال ۲۰۲۱ به ۵۴۰۲۰ نفر رسیده است؛ که اکثر این افراد از طریق برنامه‌های نامزد استانی در کانادا پذیرفته شده اند.

تعداد مهاجران بر اساس رده سنی در کانادا

آمار تعداد کل مهاجران به کانادا در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، که بیشتر مهاجران در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال قرار دارند که این تعداد در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۱۴۶۵۰ نفر بوده است. کم‌ترین تعداد مهاجران نیز در این گروه‌بندی مربوط به کودکان زیر یکسال است.

تعداد مهاجران به تفکیک استان‌ ها در کانادا

انتاریو استانی بود که بیشترین جمعیت مهاجر را در سال ۲۰۲۲ به خودش اختصاص داد. این استان در بازه زمانی ۱ ژوئیه ۲۰۲۱ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، پذیرای ۲۲۷۲۳۵ مهاجر از سراسر جهان بود. نوناووت، شمالی ترین ایالت کانادا نیز با ۵۲ مهاجر در همین مدت، کم‌ترین آمار پذیرش مهاجر را بر اساس رده بندی استانی به خود اختصاص داده است.

تعداد دارندگان مجوز تحصیلی در کانادا

اگر به آمار رسمی منتشر شده در مورد صدور مجوز تحصیلی در سال‌های اخیر نگاهی بیاندازیم، در می‌یابیم که بیشتر آمار صدور این مجوز در سال ۲۰۱۹ و برابر با ۶۳۸۲۸۰ نفر بوده است. بر اساس حقایق مهاجرت به کانادا، هر چه به سال‌های قبل‌تر نگاه می‌کنیم از این آمار کاسته می‌شود.

 ۱۰ کشور پیشرو در زمینه اخذ مجوز تحصیلی در کانادا

کشورهای زیر به ترتیب از بالا به پایین بیشترین مجوزهای تحصیلی در کانادا را به خود اختصاص داده اند:

هند – بیشترین تعداد- ۲۱۷۴۱۰ چین
فرانسه ایران- ۱۶۹۰۰
ویتنام کره
فیلیپین آمریکا
نیجریه مکزیک – کمترین تعداد- ۱۱۵۵۰

تعداد دانشجویان به تفکیک رشته در کانادا

بر اساس آمار به دست آمده و حقایق مهاجرت به کانادا، بیشتر دانشجویان به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی در سال ۲۰۲۱، به تحصیل در رشته‌های مدیریتی، و رشته‌های مربوط به حوزه بیزنس مشغول به تحصیل شدند؛ که این تعداد تا پایان سال به ۱۱۶۹۱۹ نفر رسید.

سطح تحصیلات مهاجران با اقامت دائم در کانادا

آمار و ارقام نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۲۱، حدود ۱.۴۵ میلیون مهاجرانی که موفق به کسی اقامت دائم کانادا شده اند، تنها دارای مدرک دیپلم دبیرستان بوده اند. حقایق مهاجرت به کانادا نشان می‌دهد که اکثر جمعیت مهاجران از تحصیلات تکمیلی و حتی تحصیلات دانشگاهی نیز برخوردار نیستند!

تعداد دارندگان مجوز کار IMP در کانادا

بر اساس حقایق مهاجرت به کانادا، تا سال ۲۰۲۱، ۴۴۵۷۳۰ نفر موفق به اخذ مجوز IMP در کانادا شدند. اگر به سال ۲۰۰۰ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در آن زمان تنها ۴۴۱۱۸ نفر این مجوز را دارا بودند و با گذشت دو دهه به تعداد این افراد به طور قابل توجهی اضافه شده است. هند، چین، فرانسه، آمریکا، فیلیپین، مکزیک، ایران، برزیل، کره و نیجریه، ۱۰ کشور پیشرو در اخذ این مجوز کاری هستند.

مجوز کار IMP چیست؟

این مجوز برای دسته‌ای از متقاضیان است که این توانایی را دارند تا به پیشرفت و توسعه اقتصادی کانادا کمک کنند. این افراد قادر خواهند بود تا از طریق یک مجوز کاری، تحت عنوان IMP؛ برای کار اقدام کنند؛ بدون اینکه نیاز باشد از یک کارفرمای کانادایی کد LMIA بگیرند.

تعداد دارندگان مجوز کار TFWP در کانادا

آمار تعداد دارندگان مجوز کار برنامه کارگران خارجی موقت در کانادا در سال ۲۰۰۰، تنها ۲۲۷۵۲ نفر بود؛ درحالی که این تعداد در دو دهه بعد به بیش از ۸۲۰۰۰ نفر رسید. کشورهای هند، گواتمالا، مکزیک، فیلیپین، کره، فرانسه، چین، تایلند و تونس نیز از کشورهای پیشرو در اخذ مجوز کاری TFWP هستند.

مجوز کار TFWP چیست؟

این مجوز کاری به منظور جبران کمبود نیروی کار کانادا در نظر گرفته شده است. به این مجوز کاری، برنامه کارگران خارجی موقت (TFWP) نیز گفته می‌شود.

آب و هوای کانادا

یکی از حقایق مهاجرت به کانادا که مهاجران با آن رو به رو می‌شوند، این است که کانادا یکی از کشورهایی است که در بیشتر شهرهای آن مهاجران با آب و هوای سرد مواجه هستند. اما جای نگرانی نیست! ما در اینجا به گرمترین استان‌های این کشور اشاره خواهیم کرد، تا بتوانید بر اساس شرایط خود، شهر مورد نظر را برای زندگی انتخاب کنید.

گرمترین شهرهای کانادا

لیتن (Lytton) ویندزور (Windsor)
تورنتو (Toronto) اتاوا (Ottawa)
ویکتوریا (Victoria) مونترال (Montreal)
کلگری (Calgary) ونکوور (Vancouver)
هالیفاکس (Halifax) سنت جان (Saint John)

سردترین شهرهای کانادا

سردترین شهرهای کانادا
سردترین شهرهای کانادا

 

کبک (Quebec) ادمونتون (Edmonton)
رجینا (Regina) ساسکاتون (Saskatoon)
وینیپگ (Winnipeg)

هزینه‌های زندگی در کانادا برای مهاجران

بدون شک هزینه زندگی در کانادا نیز مثل سایر کشورها، در شهرهای مختلف متفاوت است. هر چه به مراکز شهری و هیاهوی شهر نزدیک‌تر می‌شوید، به دلیل امکانات شهری، هزینه‌ها از جمله نرخ اجاره‌بها و خرید املاک و مستغلات بالاتر است و هرچه به حومه شهر‌ها بروید از قیمت‌ها کاشته می‌شود. در ادامه به گرانترین شهرها و ارزانترین شهرهای کانادا اشاره خواهد شد.

گرانترین شهرهای کانادا

ونکوور (Vancouver) تورنتو (Toronto)
ویکتوریا (Victoria) کلگری (Calgary)
اتاوا (Ottawa)

ارزان‌ ترین شهرهای کانادا

شربروک (Sherbrook) تاندر بی (Thunder Bay)
سنت کاترین (Catharine) لندن، انتاریو (London, Ontario)

کلام پایانی

کانادا از گزینه‌های منحصر به فردی است که بسیاری آن را برای مهاجرت و زندگی برمی‌گزینند. چنانچه شما هم تمایل به زندگی در کانادا دارید و می‌خواهید با حقایق مهاجرت به کانادا آشنا شوید، به شما توصیه می‌شود تا به راهنمای کامل مهاجرت به کانادا – ۲۰۲۳ مراجعه فرمایید. در این متن بر اساس آمار و ارقام به دست آمده به برخی از گزارشات منتشر شده اشاره کردیم. اگر دوست دارید در مورد حقایق مهاجرت به کانادا بیشتر بدانید به وب سایت رسمی النورا مراجعه فرمایید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره حقایق مهاجرت به کانادا و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آنچه در مورد مهاجرت به کانادا منحصر به فرد است چیست؟

کانادا با سیستم مهاجرتی نسبتاً باز و منظم خود، همچنان مقصد اصلی مهاجران و پناهندگان است.

اکثر مهاجران کانادا از کجا می آیند؟

اکثر مهاجران به کانادا از کشور هند هستند.

چرا آمار مهاجرت به کانادا اینقدر بالاست؟

کانادا برای توسعه و رشد اقتصادی مستمر به مهاجران نیاز دارد.