مقدمه‌ی بررسی شرایط کار در اسپانیا ۲۰۲۳

مطلع شدن از شرایط کاری هر کشوری پیش از مهاجرت اقدامی اساسی می‌باشد چرا که مهاجرت از طریق بازار کار یکی از مسیرهای اصلی ورود به آن کشور می‌باشد.

مهاجرت کاری به اسپانیا  از جمله روش‌هایی است که امروزه بسیاری از مهاجران آن را در اولویت قرار می‌دهند. چرا که افراد می‌توانند با حداقل هزینه‌ها و از طریق مهارت و حتی گاهی از طریق مدرک تحصیلی خود به کشور مورد علاقه‌شان مهاجرت کنند. شرایط کار در اسپانیا به گونه‌ای است که افراد از بدو ورود، خیالشان از کسب درآمد و تامین هزینه‌ زندگی در اسپانیا راحت است. چنانچه قصد دارید تا به بررسی شرایط کار اسپانیا بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

هزینه زندگی و میزان درآمد در اسپانیا برای ایرانیان

هزینه زندگی در اسپانیا بسیار کمتر از میانگین هزینه‌های موجود در سایر کشورهای اروپایی است، به خصوص اگر در خارج از مادرید و بارسلونا زندگی کنید. از این رو گفته می‌شود که با توجه به پایین بودن نرخ هزینه‌ها، متوسط ​​حقوق شهروندان نیز در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبتا پایین‌تر است.

در حال حاضر حداقل درآمد ماهیانه برای استخدام یک کارمند تمام وقت، حدود ۷۵۰ یورو در ماه است. البته لازم به ذکر است که میزان درآمد صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت است و میزان تجربه و موقعیت‌های شغلی متفاوت می‌تواند تاثیر به سزایی بر روی این مبالغ داشته باشد. به طور کلی بر اساس آمار به دست آمده، میانگین درآمد فعلی در اسپانیا حدود ۲۵۰۰ یورو در ماه است.

قراردادهای کاری اسپانیا

شرایط کار در اسپانیا به صورتی است که افراد باید پس از توافقات لازم و بستن قراردادهای کاری، یک نسخه از قرارداد خود را به اداره کار اسپانیا ارسال نمایند. چنانچه افراد هنگام شروع کار، ملزم به گذراندن دوره آزمایشی باشند، مدت و شرایط آن باید در قرارداد ذکر شود. قراردادهای کاری مختلفی در اسپانیا وجود دارد که در قسمت زیر به رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

قراردادهای کار دائمی اسپانیا

قراردادهای دائمی (contratos indefinidos) در واقع برای سمت‌هایی است که تاریخ فسخ قرارداد از پیش تعیین شده برای آن وجود نداشته باشد. این قرارداد می‌تواند برای کارکنان امنیت شغلی بیشتری را به ارمغان آورد.

  قراردادهای کار کوتاه مدت یا موقت اسپانیا

قراردادهای کوتاه مدت یا موقت (contratos fijos) زمانی استفاده می‌شود که مدت زمان کار مشخص شده باشد. این امر در مورد کسانی که برای کارهای قراردادی استخدام شده اند اعمال می شود. مدت استخدام تحت این قراردادها معمولا کمتر از سه سال است.

ساعات کاری در اسپانیا

در قوانین اسپانیا آمده است که حداکثر تعداد ساعاتی که یک کارمند مجاز به کار است، نباید از میانگین ۴۰ ساعت در هفته تجاوز کند. از این رو باید گفت که ساعات کاری در اسپانیا نمی‌تواند بیش از ۹ ساعت در روز باشد و برای کارمندان زیر ۱۸ سال، این ساعت باید به کمتر از ۸ ساعت در روز کاهش یابد.

به طور کلی، وضعیت کار در اسپانیا به گونه‌ای است که یک روز کاری در این کشور به دو بخش تقسیم می‌شود:

۱)     از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر

۲)     از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۷ عصر

اکثر مردم اسپانیا در ماه اوت (August) از مرخصی سالانه خود استفاده می‌کنند، بنابراین در این ماه بسیاری از کسب و کارها ساعات کاری خود را به ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر تغییر می‌دهند.

اضافه کاری در اسپانیا

20171019204115 GettyImages 668766195

در صورتی که از یک کارگر انتظار رود که ساعاتی را نیز به عنوان اضافه کاری بگذراند، لازم است تا این مورد قبل از شروع کار در قرارداد کاری گنجانده شود. نرخ دستمزد برای ساعات اضافی کار باید از قبل توافق شود. طبق قوانین کشور اسپانیا، یک کارمند، در طول یک سال، تنها می‌تواند حداکثر ۸۰ ساعت اضافه کاری داشته باشد.

تعطیلات اسپانیا

در مجموع، کارمندان تمام وقت در اسپانیا حق دارند تا حداقل ۲۲ روز مرخصی با حقوق در طول سال دریافت کنند. این مرخصی‌ها  باید گرفته شود و نمی‌تواند جایگزین حقوق شود. اسپانیا همچنین دارای ۱۴ روز تعطیلات رسمی است که کارگران و کارمندان در این روز معاف از کار هستند تا در کنار دوستان و خانواده خود بمانند. مناسبت‌های زیر در سراسر اسپانیا جشن گرفته می‌شوند و مربوط به یک منطقه خاص در این کشور نیستند.

۱ ژانویه: آغاز سال نو میلادی

۱۵ آوریل: آدینه نیک

۱ مه: روز کارگر ۱۵ اوت: عروج مریم
۱۲ اکتبر: روز ملی اسپانیا ۱ نوامبر: روز همه قدیسین
۶ دسامبر: روز قانون اساسی اسپانیا ۸ دسامبر: لقاح پاک
۲۵ دسامبر: کریسمس ۲۶ دسامبر: تعطیلات کریسمس

پردرآمدترین مشاغل در اسپانیا چیست؟

اگر بخواهیم به بهترین مشاغل در اسپانیا بپردازیم، بهتر است در اولین قدم به پردرآمدترین مشاغل اسپانیا اشاره کنیم. ۱۵ مورد از بهترین مشاغل، که شرایط کار در اسپانیا برای ایرانیان در آن‌ها مناسب است عبارت اند از:

۱)             مدیر اجرایی (Chief Executive Officer)

میانگین حقوق: ۱۷۱۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۱۰۴۰۰۰ تا ۲۸۵۰۰۰ یورو در سال

۲)             جراح (Surgeon)

میانگین حقوق: ۱۷۰۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۱۰۵۰۰۰ تا ۲۲۵۰۰۰ یورو در سال

۳)             مدیر مالی (Chief Financial Officer)

میانگین حقوق: ۱۳۳۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۸۳۰۰۰ تا ۲۱۲۰۰۰ یورو در سال

۴)             رادیولوژیست (Radiologist)

میانگین حقوق: ۱۲۰۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۸۰۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰۰ یورو در سال

۵)            متخصص ارتودنسی (Orthodontist)

میانگین حقوق: ۱۱۸۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۷۹۰۰۰ تا ۱۵۴۰۰۰ یورو در سال

۶)             مدیر IT (IT Director)

میانگین حقوق: ۸۷۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۶۳۰۰۰ تا ۱۰۸۰۰۰ یورو در سال

۷)             قاضی (Judge)

میانگین حقوق: ۷۹۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۴۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ یورو در سال

۸)            مدیر بازاریابی (Marketing Director)

میانگین حقوق: ۷۹۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۴۵۰۰۰ تا ۱۰۲۰۰۰ یورو در سال

۹)      خلبان هواپیمایی (Airline Pilot)

میانگین حقوق: ۷۳۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۴۸۰۰۰ یورو تا ۸۷۵۰۰ یورو در سال

۱۰)   مدیر بازرگانی (Business Manager)

میانگین حقوق: ۷۱۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۵۲۰۰۰ تا ۸۸۰۰۰ یورو در سال

۱۱)   مدیر بانک (Bank Manager)

میانگین حقوق: ۶۴۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۴۸۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ یورو در سال

۱۲)   مدیر مهمانداری (Hospitality Director)

میانگین حقوق: ۵۹۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۴۴۰۰۰ تا ۷۹۰۰۰ یورو در سال

۱۳)   توسعه دهنده نرم افزار (Software Developer)

میانگین حقوق: ۵۹۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۴۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ یورو در سال

۱۴)   تحلیلگر داده (Data Analyst)

میانگین حقوق: ۵۰۰۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۳۶۶۰۰ تا ۶۶۰۰۰ یورو در سال

۱۵)  متصدی رسیدگی به حساب مشتریان (Account Executive)

میانگین حقوق: ۴۶۵۰۰ یورو در سال

محدوده حقوق: از ۳۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ یورو در سال

کلام پایانی

سیستم کاری در کشورهای مختلف متفاوت است. شرایط کار اسپانیا نیز از این قضیه مستثنی نیست. در قسمت بالا به برخی از نکات در مورد شرایط کار اسپانیا اشاره شد. چنانچه تمایل به آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا دارید یا می‌خواهید از صفر تا صد مهاجرت به اسپانیا مطلع شوید، بر روی لینک‌ها کلیک کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز در مورد مهاجرت به کشورهای مختلف مثل اسپانیا، پرتغال، یونان و … می‌توانید به وب سایت النورا مراجعه فرمایید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره بررسی شرایط کار در اسپانیا ۲۰۲۳ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا می توانید به عنوان یک خارجی در اسپانیا کار کنید؟

متأسفانه، به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا، نمی توانید فقط به اسپانیا مهاجرت کنید و در آنجا شغل پیدا کنید. اگر می خواهید به اسپانیا مهاجرت کنید و در یک فعالیت پولی شرکت کنید، باید ویزای کار دریافت کنید.

آیا اسپانیا مکان خوبی برای کار است؟

به طور کلی، کار در اسپانیا می تواند یک تجربه ارزشمند و لذت بخش باشد. تاکید بر تعادل بین کار و زندگی، محیط کاری آرام و بازار کار متنوع، آن را به مقصدی جذاب برای بسیاری از کارگران تبدیل کرده است.

آیا یافتن کار در اسپانیا دشوار است؟

در سال‌های اخیر، اسپانیا با نرخ بالای بیکاری و کمبود شغل دست و پنجه نرم کرده است. این امر باعث شده است که افراد غیرمحلی ایمن کردن پیشنهادات شغلی، حتی موقعیت های موقت، چالش برانگیزتر باشند.