مقدمه‌ی ویزای دیجیتال نومد

ویزای دیجیتال نومد به عنوان یک نوع ویزای مهاجرتی، به افرادی که به واسطه دنیای دیجیتال دارای مشاغل دور کاری هستند و الزامی به حضور فیزیکی در محل کار خود ندارند، اعطا می‌شود. این نوع ویزا به دیجیتال نومدها اجازه می‌دهد به یک کشور وارد شوند، در آنجا اقامت کنند و از همانجا هم به کار از راه دور مشغول باشند، بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی دائمی در کشور محل کار خود داشته باشند. افرادی که قصد دریافت ویزای نومد را دارند، باید واجد شرایط باشند. داشتن سن بالای ۱۸ سال، درآمد ماهیانه کافی و شغل دورکاری، از الزامات اخذ ویزای نومد محسوب می‌شوند. در این مطلب به صورت کامل درباره کشور‌هایی که ویزای عشایری یا دیجیتال نومد را ارائه می‌دهند، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ویزای دیجیتال نومد (Digital nomad) چیست؟

ویزای دیجیتال، یک سند قانونی است که به اتباع خارجی اجازه می‌دهد، برای مدت معینی در کشور موردنظر زندگی و کار کنند. برخلاف ویزا‌های کاری دیگر، ویزای دیجیتال نومد، نیازی به داشتن پیشنهاد شغلی از یک شرکت در کشور میزبان ندارد. مزایای داشتن ویزای نومد دیجیتال بسیار زیاد است.

  • اولاً، به دارندگان ویزا، حق قانونی اقامت و کار در یک کشور خارجی داده می‌شود.
  • ثانیاً، فرصتی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند که علاوه بر درآمد، سبک زندگی و فرهنگ جدیدی را نیز تجربه کنند.
  • سوماً، با توجه به کشور موردنظر، افراد دارای این ویزا می‌توانند از امکانات و خدمات اجتماعی و درمانی استفاده کنند.

عشایر دیجیتال، به چه افرادی گفته می‌شود؟

دیجیتال نومد یا همان عشایر دیجیتال، به افرادی گفته می‌شود که در در هر مکانی با استفاده از لپ‌تاپ و اتصال به اینترنت کار می‌کنند و مسئولیت‌های کاری خود را در هر نقطه از جهان انجام می‌دهند. بسیاری از کشور‌ها برای افراد دورکار، ویزای دیجیتال را صادر می‌کنند. البته، با دریافت این ویزا، امکان اقامت دائم برای افراد فراهم نخواهد شد؛ اما این ویزا، فرصتی عالی برای افراد دارای مشاغل آزاد است که قصد دورکاری را دارند.

انجام هر نوع کاری با ویزای دیجیتال نومد امکان‌پذیر است. آن کار را باید بتوانید از راه دور و با اینترنت انجام دهید. با این حال، محبوب‌ترین انواع شغل‌ها که می‌توانند ویزای نومد را دریافت کنند، شامل تولیدکنندگان محتوا، توسعه‌دهنده وب‌سایت، بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و کارآفرینان دیجیتال است.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دیجیتال نومد (Digital nomad)

2 12

به منظور اخذ ویزای دیجیتال نومد باید مدارکی را تهیه کنید. آیا می‌دانید که چه مدارکی برای اخذ این نوع ویزا مورد نیاز است؟ این مدارک عبارتند از:

مدارک لازم برای ویزای دیجیتال نومد
●      فرم درخواست ویزا
●      گواهی بیمه سلامت
●      اثبات درآمد مالی
●      عکس
●      پاسپورت
●      مدارک نشان‌دهنده دورکاری
●      اسناد هویتی مانند شناسنامه
●      رزومه

کشورهایی که ویزای دیجیتال نومد ارائه می‌دهند

آیا می‌دانید که کدام کشور‌ها، ویزای نومد را ارائه می‌دهند؟ تمام کشور‌ها، این ویزا را ارائه نمی‌دهند. لیست کشور‌هایی که این ویزا را ارائه می‌دهند، در جدولی برای شما تهیه کرده‌­ایم:

لیست کشورهایی که ویزای دیجیتال نومد ارائه می‌دهند
دبی گرجستان یونان ایسلند اسپانیا کانادا پرتغال
استونی نروژ آلمان مجارستان قبرس تایوان رومانی
آرژانتین مکزیک آفریقا ایتالیا اندونزی کرواسی پاناما

فرآیند درخواست ویزای دیجیتال نومد

پروسه دریافت این ویزا ممکن است که کمی با ویزا‌های معمولی متفاوت باشد. به همین خاطر باید در زمینه اخذ ویزای نومد از افراد ماهر در زمینه امور مهاجرتی و دریافت ویزا کمک بگیرید. به منظور درخواست ویزای نومد باید مراحلی را طی کنید. از مراحل اخذ ویزای نومد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تکمیل فرم درخواست ویزا

شما باید فرم درخواست ویزای دیجیتال را به صورت دقیق تکمیل کنید. خط مشی‌ها و مقررات مربوط به ویزای عشایری دیجیتال از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. چند کشور به شهروندان واجد شرایط اجازه می‌دهند تا برای ویزای کار دیجیتالی عشایری به صورت آنلاین درخواست دهند. شما می‌توانید این فرم را در سفارت به صورت حضوری در سفارت نیز تکمیل کنید. تمام اطلاعات باید با جزئیات دقیق نوشته شوند.

۲. آماده‌سازی مدارک

در جلسه مصاحبه باید مدارک را به سفارت ارائه دهید. بنابراین، بعد از تکمیل فرم، باید مدارک را تهیه کنید. اسناد را باید به زبان کشور مقصد ترجمه کنید. این اسناد باید دارای مهر دادگستری باشند.

۳. ارسال درخواست

بعد از تهیه مدارک، باید اسناد را به سفارت ارسال کنید. مدارک باید به صورت کامل و دقیق برای سفارت فرستاده شوند. در غیر این صورت، وقت سفارت برای شما تعیین نخواهد شد.

۴. اخذ وقت از سفارت

بعد از تکمیل فرم، باید وقت سفارت یا کنسولگری را دریافت کنید. با توجه به کشور محل اقامت، متقاضیان ممکن است مجبور باشند در سفارت همسایه درخواست دهند. شما می‌توانید بازه زمانی اخذ وقت سفارت را خودتان تعیین کنید. البته، این بازه زمانی باید توسط سفارت مورد تأیید قرار بگیرد. با حضور در سفارت باید در مصاحبه شرکت کنید. در مصاحبه، هدف‌تان از مهاجرت و اخذ ویزا و سؤالاتی از این قبیل پرسیده می‌شود. به منظور شرکت در مصاحبه برای اخذ ویزای نومد باید هزینه‌ای را بپردازید.

۵. تأیید درخواست

بعد از آماده‌سازی مدارک، دریافت وقت سفارت و شرکت در مصاحبه باید منتظر تأییدیه بمانید. اگر با درخواست شما موافقت شود، قادر به اخذ ویزا خواهید بود. به طور معمول، پروسه تأیید و بررسی مدارک، ۳ ماه زمان می‌برد.

۶. ورود به کشور موردنظر

بعد از اینکه درخواست‌تان مورد تأیید قرار گرفت، قادر به مهاجرت و ورود به خارج از کشور خواهید بود. پس از ورود به کشور مقصد می‌توانید برای دریافت کارت شناسایی جدید اقدام کنید. در واقع، با دریافت کارت شناسایی خارجی، اجازه اقامت موقت به شما اعطاء می‌شود.

ویزای دیجیتال کشور اسپانیا و پرتغال

3 13

ویزای دیجیتال نومد به افراد این امکان را می‌دهد که بدون انجام هیچ‌گونه فعالیت درآمدزا در داخل کشور در اسپانیا و پرتغال اقامت داشته باشند. شما می‌توانید از راه دور برای یک شرکت خارجی کار کنید ولی در اسپانیا یا پرتغال اقامت داشته باشید. به منظور واجد شرایط بودن برای اخذ ویزای نومد، متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • اثبات درآمد کافی: متقاضیان باید نشان دهند که بودجه کافی برای حمایت از خود در طول مدت اقامت در اسپانیا و پرتغال را دارند. تقریباً متقاضی باید حداقل ۲۵۵۶۰ یورو و ۶۳۹۰ یورو اضافی برای همراه خود داشته باشند.
  • عدم سابقه کیفری: متقاضیان نباید به مدت ۵ سال، هیچ سابقه کیفری داشته باشد.
  • بیمه درمانی: متقاضی باید در اسپانیا و پرتغال دارای بیمه درمانی با پوشش کامل باشد.

دلایل ریجکتی درخواست ویزای نومد

با پروسه درخواست ویزای نومد ممکن است که به دلایلی موافقت نشود. از دلایل ریجکتی و عدم پذیرش ویزای نومد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به یک جرم سنگین محکوم شده‌اید.
  • شما کاری ندارید که بتوانید از راه دور انجام دهید.
  • فرم درخواست را با اطلاعات نادرست پُر کردید.
  • درآمد سالانه و گواهی تمکن مالی ندارید.

بهترین کشورها برای دریافت ویزای نومد

4 12

چندین کشور در اروپا ویزای دیجیتالی نومد را معرفی کرده‌اند. این نوع ویزا به افراد، اجازه اقامت و کار قانونی در یک کشور را می‌دهد. سه کشوری که به مقصد محبوب برای این نوع ویزا تبدیل شده‌اند، پرتغال، کانادا و اسپانیا هستند.

  • اسپانیا و پرتغال، کشور‌های همسایه هستند که تقریباً به طور همزمان ویزا دیجیتال نومد را ارائه کرده‌اند. هدف هر دو کشور، جذب افراد دورکار در زمینه‌های مختلف است. پرتغال و اسپانیا به دلیل تاریخ غنی، آب و هوای گرم و استاندارد بالای زندگی، هر دو بهترین انتخاب برای افراد دورکار هستند. به دلیل مزایای این دو کشور، تعداد افراد علاقه‌مند به اخذ ویزای دیجیتال نومد کشور‌های اسپانیا و پرتغال در حال افزایش است. در هر دو کشور، زیرساخت‌های دیجیتال قوی برای افراد علاقه‌مند به دورکاری فراهم شده است. هزینه زندگی در پرتغال و اسپانیا در مقایسه با سایر کشور‌های اروپای غربی نسبتاً پایین است. هزینه‌های زندگی پرتغال به طور کلی کمتر از اسپانیا است. با این حال، هزینه‌ها می‌تواند باتوجه به شهر و سبک زندگی افراد متفاوت باشد. ‌شما باید مدارکی مانند قراردادها، اظهارنامه و صورتحساب بانکی‌تان را برای دریافت ویزای نومد ارائه دهید.
    اخذ اقامت پرتغال، حدوداً دو ماه طول می‌کشد. ویزای عشایری دیجیتال کشور پرتغال دارای اعتبار به مدت ۱ سال است. بعد از یک سال می‌توانید ویزا را تمدید کنید. امکان تمدید ویزا تا ۵ سال وجود دارد. از شرایط اخذ ویزای نومد دیجیتال اسپانیا می‌توان به درآمد مورد نیاز حداقل ۱۱۰۰ یورو در ماه و داشتن قرارداد کاری با اعتبار حداقل به مدت ۳ ماه اشاره کرد. مدت زمان لازم برای اخذ اقامت اسپانیا به طور معمول یک ماه طول می‌کشد. اعضای خانواده‌تان نیز می‌توانند با ارائه تمکن مالی، اجازه اقامت دریافت کنند.
  • ویزای دیجیتال کانادا نومد، برنامه جدیدی است که برای افراد امکان کار از راه دور را فراهم می‌کند. این ویزا، اجازه اقامت در کانادا حداکثر به مدت شش ماه را می‌دهد. ویزای نومد دیجیتال در ژوئن ۲۰۲۳ برای تشویق کارمندان دورکار معرفی شد. کانادا به دلایلی، مکانی عالی برای افراد دورکار است. این کشور دارای اقتصاد قوی، سیستم سیاسی باثبات و کیفیت زندگی بالایی است. به منظور درخواست ویزای نومد دیجیتال، باید درخواستی را به دولت کانادا ارسال کنید.

5 9

سخن آخر

سبک زندگی دیجیتال نومد به گونه‌ای است که بسیاری از افراد را ترغیب به این شغل کرده است. ویزای دیجیتال به شما اجازه می‌دهد که از راه دور در یک کشور خارجی کار کنید. معیار‌های واجد شرایط بودن برای اخذ ویزا دیجیتال نومد شامل داشتن ۱۸ سال تمام، سوابق کاری، تمکن مالی است. شما به عنوان متقاضی باید ثابت کنید که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنید. کشور‌های مختلف مانند اسپانیا، پرتغال، کانادا، ایتالیا، مکزیک و… ویزای دیجیتال نومد را ارائه می‌دهند. اخذ ویزای نومد، بسیار راحت‌تر از سایر ویزا‌ها است. البته، با این ویزا، امکان اقامت دائم در کشور مقصد برای متقاضیان فراهم نمی‌شود. پروسه دریافت ویزای نومد با ویزا‌های معمولی متفاوت است. به همین خاطر، برای دریافت سریع ویزای نومد می‌توانید از کارشناسان حقوقی النورا راهنمایی دریافت کنید. بعد از اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز می‌توانید برای دریافت ویزای نومد اقدام کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید