مقدمه‌ی زندگی در یونان چگونه است؟

یونان مکانی فوق‌العاده زیبا برای زندگی است، از مکان‌های تاریخی باستانی گرفته تا سواحل ماسه‌ای سیاه هر کدام جذابیت خاص خودش را دارد. کیفیت زندگی در یونان بالا است و مهاجرانی که درآمدی بالاتر از میانگین حقوق دریافت می‌کنند، می‌توانند زندگی نسبتاً مجللی را در این کشور مدیترانه‌ای داشته باشند.

یونان یک کشور عالی برای زندگی به‌عنوان یک مهاجر است. هزینه زندگی ۳۰ درصد کمتر از سایر کشورهای اروپایی و ایالات متحده است. قیمت‌ها به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. برای مثال، زندگی در جزایر از نظر اجاره آپارتمان، سوخت و محصولات مقرون‌به‌صرفه‌تر است. وضعیت کار در یونان براساس آمارهای به‌دست‌آمده تقریباً در حد استاندارد است. در این مقاله سعی داریم نگاه کلی به شرایط زندگی در یونان و بازار کار این کشور داشته باشیم. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره اقامت یونان اطلاع کسب کنید.

نگاه کلی به منطقه جغرافیایی یونان

اگرچه یونان در تقاطع شرق و غرب قرار دارد، اما به جای اینکه ترکیبی از فرهنگ اروپایی و خاورمیانه باشد، ویژگی متمایز خود را دارد. نزدیک به یازده میلیون نفر در یونان زندگی می‌کنند. این کشور در دریای مدیترانه دارای آب‌وهوای معتدل با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل و مرطوب است. ۸۰ درصد از کشور پوشیده از کوه است و تنها مقدار محدودی از زمین‌های قابل‌کشت باقی‌مانده است. مردم یونان به گرمی و مهمان‌نوازی معروف هستند. یونان به‌خاطر محصولات کشاورزی از جمله روغن‌زیتون، پنیر و زعفران مشهور است.

آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا قبل از مهاجرت از ضرورت‌هایی است که افراد باید نسبت به آن آگاهی کسب کنند. همچنین وضعیت کار در یونان باید قبل از مهاجرت به‌خوبی سنجیده شود تا فرد بعد از مهاجرت دچار چالش برای دریافت شغل موردنظر نشود.

شرایط کار در یونان برای ایرانیان

یونان به‌عنوان کشوری زیبا شناخته شده و بخش استارتاپی در حال رشدی دارد. بااین‌حال، گرفتن شغل یا ویزای کار در این کشور و زندگی در یونان برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا و EEA چالش برانگیز است. یک فرد از یک کشور غیر اتحادیه اروپا باید ابتدا برای ورود به یونان ویزا دریافت کند و سپس یک بار در یونان برای اجازه اقامت/کار درخواست دهد. وضعیت کار در یونان براساس ویزای کار می‌تواند متفاوت باشد. قبل از اقدام برای دریافت ویزا باید از شرایط کار در یونان برای ایرانیان آگاهی کسب کنید.

انواع ویزای کار در یونان

یونان دودسته کلی از ویزای کار دارد – ویزای کوتاه‌مدت “C” و ویزای اقامت طولانی “D”. ویزای اقامت کوتاه به افراد امکان می‌دهد تا حداکثر ۹۰ روز بدون وقفه یا ۹۰ روز در یک بازه زمانی ۱۸۰ روز در منطقه شنگن رفت‌وآمد کند. ویزای بلندمدت در ابتدا یک‌ساله صادر می‌شود؛ دارندگان این ویزا باید بعد از اولین ورود خود، اجازه اقامت در یونان را نیز دریافت کنند. در واقع زمانی می‌توان ویزای D را دریافت کرد که یک اسپانسر کاری یا کارفرما داشته باشید که شما را پشتیبانی کند. در ضمن تا زمانی که کارفرما از شخص پشتیبانی کند، او می‌تواند ویزای خود را تمدید کرده و همچنان در یونان اقامت کند.

مشاغل موردنیاز در یونان

وضعیت کار در یونان براساس آمارهای رسمی نشان‌دهنده وضعیت مناسبی است، البته برخی از اخبار از رکود اقتصادی خبر می‌دهد. با توجه به اینکه کشور یونان در سال‌های اخیر با مشکلات سیاسی و اقتصادی زیادی روبه‌رو بوده است، ممکن است شرایط و وضعیت کار در یونان مانند سابق نباشد، اما باز هم مشاغل زیادی وجود دارد که شرایط تصدی آن برای مهاجرین وجود دارد. به صورت کلی امروزه یونان به یک مقصد توریستی و اقامتی برای ایرانیان تبدیل شده است. آمار توزیع نیروی کار در بخش‌های اقتصادی یونان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ نشان داده که در سال ۲۰۱۹، ۱۱.۶ درصد از نیروی کار در یونان در بخش کشاورزی، ۱۵.۳۴ درصد در صنعت و ۷۳.۰۶ درصد در بخش خدمات شاغل بودند.

تصویری از فردی در حال کار مقابل یک مانیتور با تصویر پرچم یونان بر روی آن در اتاق کار برای عنوان مشاغل موردنیاز در یونان انتخاب شده است.
امکانات رفاهی مقبول و شرایط اجتماعی مساعد، موقعیت خوبی برای مهاجرت کاری به یونان فراهم کرده است

 

یونان عضو اتحادیه اروپا بوده و در همین راستا دولت این کشور هرساله لیست مشاغل موردنیاز یونان را که متقاضیان مهاجرت بنا به مهارت خود می‌توانند برای آن اقدام کنند منتشر می‌کند. در زیر برخی از مشاغل موردنیاز در یونان معرفی شده است:

مهندس نرم‌افزار

در حال حاضر، مهندسان نرم‌افزار پرتقاضاترین افراد حرفه‌ای در جهان هستند. این شغل به مهارت و تخصص عالی نیاز دارد.

 مهندس

وقتی در مورد فناوری و پیشرفت اخیر آن صحبت می‌کنیم، مهندسان در همه‌جا موردنظر هستند. در خانه‌ها، مدارس، ساختمان‌های تجاری، شرکت‌ها و… از مهندس عمران گرفته تا مهندس الکترونیک، مهندس مکانیک و … همه آنها برای ساخت ماشین‌آلات، تعمیر ماشین‌آلات، ساخت سازه‌ها و لوازم‌خانگی موردنیاز هستند.

پزشکی و پیراپزشکی

از کشورهای درحال‌توسعه گرفته تا کشورهای توسعه‌یافته، هنوز فضاهای زیادی برای پزشکان و پیرا‌پزشکان وجود دارد.

حسابدار

امروزه سازمان‌های زیادی در جهان وجود دارند که به این خدمات به‌ویژه در اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا نیاز دارند. توجه داشته باشید که وضعیت کار در یونان براساس مشاغل مختلف، شرایط متفاوتی به خود می‌گیرد.

روانپزشک

برای بسیاری از کشورهایی که به سبک زندگی خوب و سلامت روان اهمیت می‌دهند، روان‌شناسان تقاضای زیادی دارند.

مدیر فروش

به همان اندازه که شغل اجرایی فروش یک شغل عالی با حقوق مناسب به نظر می‌رسد، اما کارمندان کافی برای پر کردن این مشاغل وجود ندارد. در سراسر اروپا، یونان، ژاپن و کانادا، مدیران فروش در شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری مختلف موردنیاز هستند.

جوشکاری

جوشکاری یک کار بسیار فنی است. اگرچه جوشکاری درآمد خوبی دارد، اما مدتی است که صنعت جوشکاری نمی‌تواند دانشجویان علاقه‌مند را جذب کند. جوشکارها هنوز در سراسر اروپا، کانادا و استرالیا بسیار مورد تقاضا هستند.

نقشه‌بردار

کشورهایی مانند یونان، بریتانیا، بلژیک، کانادا، همگی تقاضای بالایی برای نقشه‌بردار دارند. ایالات متحده همچنین فاقد تعداد کافی نقشه‌بردار ماهر است. این کمبودها باید به دلیل کمبود نیروی ماهر در صنعت ساختمان بوده باشد. درآمد این رشته رضایت‌بخش است.

سرآشپز

اگرچه سرآشپزهای معروف زیادی وجود دارد، اما آنها کافی نیستند. یونان و سایر کشورهای اروپایی و استرالیا هنوز تقاضای زیادی برای سرآشپز دارند. اگر رویاها یا مهارت‌های آشپزی دارید، تسلیم نشوید. فرصت‌های زیادی برای این شغل وجود دارد.

میزان درآمد در یونان

تصویری از سکه در مقابل پرچم یونان برای عنوان میزان درآمد در یونان انتخاب شده است.
برخلاف حداقل دستمزد، هیچ حداکثر دستمزد مشخصی توسط دولت یونان مشخص نشده است

 

محدوده حقوق ناخالص برای افرادی که در یونان کار می‌کنند معمولاً از ۹۴۱ یورو (حداقل حقوق) تا ۳۳۷۹ یورو (بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بالاتر است) است. این کل حقوق ماهیانه با احتساب پاداش است. حقوق و دستمزد می‌تواند در گروه‌های مختلف شغلی متفاوت باشد. میزان درآمد ارتباط تنگاتنگی به وضعیت کار در یونان و مدرک تحصیلی دارد.

برجسته‌ترین بخش صنایع یونان در بخش خدمات بوده که اکثریت مردم را استخدام می‌کند و بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی کشور دارد. صنایعی مانند فرآوری مواد غذایی و تنباکو، منسوجات و مواد شیمیایی نیز سهم قابل توجهی در اقتصاد یونان دارند. وضعیت کار در یونان برای مشاغل خدماتی از شرایط خوبی برخوردار است.

طبق آخرین نظرسنجی در ۲۳ آوریل ۲۰۲۱، کار به‌عنوان مدیر فناوری اطلاعات در بخش فناوری، پردرآمدترین شغل در یونان در حال حاضر است که با میانگین حقوق ماهانه ۱۲۰۰۰ یورو برای ۱۴ ماه در سال یک شغل خوب شناخته می‌شود. میانگین حقوق در کشور یونان در حدود ۲۴۳۰ یورو در ماه است.

هزینه‌های زندگی در یونان

قانع‌کننده‌ترین دلیل برای مهاجرت به یونان، هزینه‌ زندگی در یونان است. زندگی در یونان حتی با حقوقی ساده راحت است. قیمت مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و غذا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از قیمت پایینی برخوردار است. درعین‌حال، این کشور استانداردهای زندگی باکیفیت بالایی را ارائه می‌دهد. یونان محیطی ایده‌آل برای کار از راه دور، مسافرت، زندگی، بازنشستگی و حتی مهاجرت ایجاد کرده است. زیرساخت‌های مالی به طور گسترده توسعه‌یافته است، بنابراین کالاها را می‌توان با کارت‌های اعتباری حتی در بازارهای فضای باز (laiki agoras) پرداخت کرد. وضعیت کار در یونان و هزینه‌های زندگی در یونان با همدیگر ارتباط داشته و روی‌هم تأثیر مستقیم می‌گذارند.

کلام پایانی

در این مقاله در مورد شرایط کار و زندگی در یونان، درآمد در یونان و هزینه‌های زندگی صحبت کردیم. قبل از تصمیم جدی برای انتخاب کشور بهتر است همه چیز درباره مهاجرت به یونان را بدانید تا بعد از مهاجرت دچار چالش نشوید. وضعیت کار در یونان براساس آمارهای به‌دست‌آمده تقریباً مناسب بوده و ایرانیان می‌توانند در مشاغل موردنیاز در یونان با دریافت ویزای کار، به حرفه موردنظر خود بپردازند. با توجه به اینکه یونان در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم کرده، اما توانسته است شرایط زندگی و بازار کار خوبی برای شهروندان و مهاجران ایجاد کند. شما می توانید از راه های گوناگون مانند اقامت تمکن یونان و سایر روش ها اقدام کنید کافیست با النورا تماس بگیرید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره زندگی در یونان چگونه است؟ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

شرایط زندگی در یونان چگونه است؟

یونان در سلامت از میانگین عملکرد بهتری دارد. از نظر درآمد، شغل، آموزش، کیفیت محیطی، ارتباطات اجتماعی، مشارکت مدنی و رضایت از زندگی عملکرد کمتری دارد.

یونان کشوری ثروتمند است یا فقیر؟

اقتصاد یونان با تولید ناخالص داخلی اسمی (GDP) 242.385 میلیارد دلار در سال، پنجاه و سومین اقتصاد بزرگ جهان است. از نظر برابری قدرت خرید، یونان با ۴۱۶.۹۶۹ میلیارد دلار در سال پنجاه و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. از سال ۲۰۲۲، یونان شانزدهمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا است.

چقدر پول برای زندگی در یونان کافی است؟

متوسط هزینه زندگی برای یک فرد مجرد در یونان حدود ۶۰۰ یورو در ماه است.