مقدمه‌ی همه چیز درباره‌ی ویزای اسپانیا ۲۰۲۴

سالانه مهاجران و گردشگران بسیاری، اسپانیا را برای تفریح و زندگی انتخاب می‌کنند. این کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که محبوبیت بسیاری در بین افراد پیدا کرده است. چنانچه از شهروندان غیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن هستید، برای ورود به این کشور می‌بایست ویزای اسپانیا را دریافت کنید. پیش از آشنایی با انواع ویزای اسپانیا برای ایرانیان، شما را با همه چیز درباره ویزای اسپانیا ۲۰۲۴ آشنا خواهیم کرد.

نگاهی اجمالی به کشور اسپانیا

تصویری از کره زمین به سمت پرچم اسپانیا برای عنوان نگاهی اجمالی به کشور اسپانیا انتخاب شده است.
کشور اسپانیا در شبه جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا قرار دارد

 

اسپانیا با مساحت ۵۰۵.۹۹۰ کیلومتر مربع، دومین کشور بزرگ اتحادیه اروپا از نظر وسعت است. بر اساس آمار به دست آمده حدود ۴۷ میلیون نفر در اسپانیا زندگی می کنند و زبان رسمی این کشور اسپانیایی است. صنعت گردشگری در اسپانیا، جایگاه ویژه‌ای در بین مهاجران و گردشگران پیدا کرده است. برخی از معروف ترین شهرهای اسپانیا عبارتند از: مادرید، بارسلونا، سویا و والنسیا.
اسپانیا با ورزش گاوبازی، جشنواره گوجه فرنگی و فلامینگوهایش شهرت یافته است. از جمله پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری این کشور می‌توان به باغ‌های الحمرا و جنرالیف، کلیسای ساگرادا فامیلیا و مسجد بزرگ کوردوبا اشاره کرد. ویزای شینگن اسپانیا از سال ۱۹۹۵ در دسترس افراد قرار گرفت. درست زمانی که اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عضویت منطقه شنگن درآمد. در ادامه به مواردی در مورد ویزای اسپانیا اشاره خواهیم کرد.

شرایط ورود به اسپانیا

چه بخواهید از راه‌های زمینی و دریایی و چه بخواهید از راه‌های هوایی وارد اسپانیا شوید، باید مجوز ورود را به پلیس مرزی نشان دهید. این که هنگام سفر به اسپانیا چه مدارکی باید همراه داشته باشید، بستگی به ملیت شما و محل زندگیتان دارد. افرادی که عضو یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستند، فقط کافی است کارت شناسایی یا پاسپورت خود را به همراه داشته باشند.
اگر بخواهید از یکی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا مثل ایران به اسپانیا سفر کنید، باید مدارکی را به همراه خود داشته باشید که در قسمت بعد به آن می‌پردازیم.
افسر مرزی اسپانیا علاوه بر درخواست مدارک، ممکن است چند سوال در رابطه با سفر به اسپانیا از شما بپرسد که برخی از آن‌ها عبارت اند از:

هدف شما از سفر به اسپانیا چیست؟
چه مدت قصد اقامت در اسپانیا را دارید؟
کجا می خواهید در اسپانیا بمانید؟

توجه داشته باشید که پلیس مرزی در صورت وجود مشکل در مدارک افراد می‌تواند از ورود آن‌ها به اسپانیا جلوگیری کند. اگر افسر مرزی اسپانیا به این نتیجه برسد که شخص مهاجر هیچ خطری برای اسپانیا ندارد، پس از بررسی مدارک متقاضی، اجازه ورود به اسپانیا و در نتیجه ورود به حوزه شنگن را به او خواهد داد.
❗توجه: اطمینان حاصل کنید که افسر مرزی اسپانیا، هنگام ورود به این کشور، پاسپورت شما را مهر بزند. چرا که بدون مهر، ممکن است در اسپانیا جریمه یا بازداشت شوید!

مدارک مورد نیاز برای ورود به اسپانیا

مدارک لازم جهت اخذ ویزای اسپانیا عبارت اند از:

گذرنامه (در ۱۰ سال گذشته صادر شده باشد و حداقل تا سه ماه پس از تاریخ خروج متقاضی از منطقه شینگن دارای اعتبار باشد.) ویزای اسپانیا
رسید پرداخت هزینه ویزا (این مبلغ بر اساس نوع ویزا متفاوت است) دو قطعه عکس ۳.۵x۴.۵
اصل و ترجمه شناسنامه و کارت شناسایی متقاضی اصل و ترجمه سند ازدواج متقاضی (در صورت وجود)
اصل و ترجمه دعوت نامه (در صورت وجود) مدارک مربوط به اقامت (مدارکی که نشان دهد در اسپانیا، در کجا اقامت خواهید داشت.)
بلیط رفت و برگشت (اگر قصد ندارید پس از پایان اقامت خود در اسپانیا به کشور خود بازگردید، باید مدارکی مبنی بر سفر بعدی ارائه کنید.) ارائه هدف (اسنادی که هدف شما را از ورود به اسپانیا ثابت کند.)
تمکن مالی و گردش حساب تاریخچه سفری متقاضی

انواع ویزا اسپانیا

در پاسخ به سوال برای ورود به اسپانیا به چه نوع ویزایی نیاز داریم؟ باید گفت که اگر قصد دارید، برای یک سفر کوتاه مدت (حداکثر ۹۰ روز) به اسپانیا سفر کنید، باید برای ویزای کوتاه مدت شینگن اسپانیا که به عنوان ویزای نوع C نیز شناخته می‌شود، درخواست دهید. اما بسته به هدف خود از ورود به این کشور، می توانید یکی از انواع ویزای اسپانیا را دریافت کنید:

  • ویزای توریستی اسپانیا – برای کسانی که مایل به سفر به اسپانیا برای تعطیلات یا گشت‌و‌گذار هستند.
  • ویزای بازدید کننده اسپانیا – برای مسافرانی که می‌خواهند با دوستان یا اعضای خانواده خود که مقیم اسپانیا هستند، دیدار کنند.
  • ویزای تجاری اسپانیا – برای سرمایه‌گذارانی که نیاز به شرکت در فعالیت‌های تجاری (کوتاه مدت) در اسپانیا دارند.
  • ویزای سرمایه گذاری اسپانیا – برای سرمایه‌گذارانی که قصد راه اندازی یا خرید بیزنسی را به طور بلند مدت در اسپانیا دارند.
  • ویزای اسپانیا برای بازدید رسمی – برای هیئت‌های رسمی که در یک سفر رسمی به اسپانیا می‌آیند.
  • ویزای پزشکی اسپانیا – برای افرادی که به دنبال درمان پزشکی در اسپانیا هستند.
  • ویزای تحصیلی اسپانیا – برای دانش آموزان یا دانشجویانی که مایل به شرکت در یک دوره کوتاه (حداکثر تا سه ماه) یا بلند مدت در یکی از موسسات آموزشی یا دانشگاه‌ها در اسپانیا هستند.
  • ویزای اسپانیا برای اهداف فرهنگی، ورزشی و هنری – برای افرادی که مایل به شرکت در فعالیت یا رویدادی در اسپانیا هستند که مربوط به این کشور است.
  • ویزای کاری – برای کسانی که تمایل به کار در اسپانیا برای کسب درآمد دارند.

هزینه اخذ ویزای اسپانیا

هزینه اخذ ویزای اسپانیا می‌تواند بر اساس اهداف مختلف متفاوت باشد. مثلاً اگر قصد دارید از طریق کار به کشور اسپانیا سفر کنید، لازم است تا برای اخذ ویزای کاری تقریبا ۶۰ تا ۸۰ یورو را در نظر بگیرید. در صورتی که تمایل به اخذ ویزای شینگن برای سفر به اسپانیا دارید لازم است تا ۸۰ یورو را برای اخذ ویزا اختصاص دهید.

تصویری از پاسپورت اسپانیا به همراه 20 یورو برای عنوان هزینه اخذ ویزای اسپانیا انتخاب شده است.
در خصوص هزینه اخذ ویزای اسپانیا باید بیان کرد ه این مبالغ ممکن است هر ساله تغییر یابد

 

ویزای اسپانیا چقدر طول میکشد؟

اگرچه مدت زمان صدور ویزای اسپانیا می‌تواند بر اساس نوع ویزا و بسته به شرایط فردی متفاوت باشد، اما می‌توان گفت که سفارت اسپانیا درخواست‌های ویزای شینگن را حداکثر تا ۱۵ روز کاری مورد بررسی قرار می‌دهند. لطفا توجه داشته باشید که صدور ویزای اسپانیا توسط BLS (مرکز درخواست ویزای اسپانیا) ممکن است به زمان فرایند اخذ ویزا اضافه شود. حتی در مواردی دیده شده است که ممکن است صدور این ویزا تا ۴۵ روز نیز طول بکشد.

ریجکت ویزای اسپانیا

تصویری از مهر ریجکتی بر روی ویزا برای عنوان ریجکت ویزای اسپانیا انتخاب شده است.
اگر تقاضای ویزای اسپانیا کرده باشید و با ریجکت شدن آن روبرو شده اید، دلایل ریجکتی شامل ۱۱ بند می شود

 

هر ساله هزاران مسافر برای سفر خارجی برنامه ریزی می‌کنند؛ اما در مورد چگونگی اخذ ویزای اسپانیا سردرگم هستند.اگر همه چیز برای سفر به اسپانیا آماده است، اما نگران فرآیند ویزا، به خصوص ریجکت ویزا هستید، لازم است تا با آگاهی از این مسائل و بررسی دلایل رد شدن ویزای اسپانیا، از این مسئله پیشگیری کنید.

برخی از رایج ترین دلایل رد ویزای اسپانیا

در ادامه برخی از دلایل رَد (Reject) شدن ویزای اسپانیا را با هم بررسی خواهیم کرد:

۱. فرم درخواست ناقص

هنگام درخواست برای اخذ ویزای اسپانیا لازم است تا نهایت دقت و صراحت را به کار گیرید. از پر کردن تمام جزئیات فرم اطمینان ۱۰۰% حاصل کنید و هیچ جای خالی در فرم درخواست ویزا باقی نگذارید؛ مگر قسمتی که مربوط به شما نیست. فرم‌های ناقص ویزا می‌تواند فرایند مهاجرت شما را به تاخیر بیاندازد یا حتی در مواردی منجر به رد ویزا شود.

۲.  عدم ارائه مدارک مورد نیاز به صورت کامل و صحیح

هنگام درخواست ویزای اسپانیا، مطمئن شوید که تمام مدارک لازم برای اخذ ویزا را ارسال کرده اید. در صورت عدم ارسال هر کدام از مدارک لازم، سفارت اسپانیا درخواست شما را نمی‌پذیرد. از این رو ارسال تمامی مدارک بدون کم و کاست از اهمیت بسیاری برخوردار است.

۳. ارائه اطلاعات نادرست یا اسناد جعلی

اگر مرتکب چنین اشتباهی شدید، به احتمال زیاد فرایند ریجکت شدن ویزا در انتظار شماست! در واقع، ممکن است علاوه بر ریجکت شدن ویزا، حتی در لیست سیاه درخواست مجدد ویزای اسپانیا قرار بگیرید. صداقت نقش زیادی در درخواست ویزا دارد. از این رو بهتر است در کمال صداقت مدارک و اسناد خود را ارسال فرمایید.

۴. امضای متناقض

امضایی که در فرم استفاده می‌کنید باید با امضای روی گذرنامه شما مطابقت داشته باشد. چرا که مطابق نبودن این دو امضا ممکن است کمی دردسرساز شده و در نهایت سبب ریجکت ویزای اسپانیا شود.

۵. پاسپورت آسیب دیده یا بی اعتبار

پاسپورت یکی از اسناد و مدارک لازم مسافرتی است که نقش مهمی در کل فرآیند ویزا دارد و نباید هیچ گونه آسیبی ببیند. سفارت پاسپورت‌های آسیب دیده اعم از پاسپورت‌های له شده، با صفحات کنده شده و لکه دار را نمی‌پذیرد. همچنین لازم به ذکر است که پاسپورت متقاضی باید در ده سال گذشته صادر شده و حداقل شش ماه دارای اعتبار باشد. داشتن حداقل دو صفحه خالی الزامی است.

۶. عدم بودجه کافی

چنانچه مسئولان بررسی ویزا مشکوک شوند که متقاضی با کمبود بودجه برای رفتن به اسپانیا رو به رو است، ویزا را بلافاصله رد خواهند کرد. شخص لازم است تا بودجه کافی برای تامین هزینه‌های خود در مدت سفر یا حداقل در طول یکسال اول را در اسپانیا داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود صورتحساب‌های بانکی، مالیات بر درآمد، اظهارنامه و سایر اسناد مالی مانند سپرده‌های ثابت و اسناد ملکی، در کنار سایر مدارک ارسال شود.

۷. عدم اثبات بازگشت به کشور خود

اگر نتوانید ثابت کنید که برنامه‌ای برای بازگشت به کشور خود دارید، ممکن است ویزای شما ریجکت شود. برای جلوگیری از این کار سعی کنید از درخواست خود با دلایلی مثل وابستگی‌های مختلف پشتیبانی کنید. روابط خانوادگی مثل: تک فرزند بودن، جایگاه اجتماعی، موقعیت شغلی، داشتن املاک و مستغلات می‌تواند وابستگی‌های شما را برای بازگشت به کشور نشان دهد.

۸. تهدیدی برای حوزه شینگن

اگر به هر دلیلی به عنوان عاملی برای تهدید حوزه شینگن در نظر گرفته شوید، ویزای شما ریجکت خواهد شد. وجود سوء سابقه و پرونده‌های کیفری ممکن است از عوامل رد ویزا باشد.

۹. بیمه مسافرتی نامعتبر

عدم ارائه بیمه مسافرتی می‌تواند دلیل دیگری برای رد شدن ویزا باشد. بیمه مسافرتی با حداقل پوشش ۳۰,۰۰۰ یورو الزامی است. این بیمه باید در کل منطقه شنگن از جمله اسپانیا معتبر باشد؛ در غیر این صورت سبب ریجکت ویزا خواهد شد.

۱۰. نداشتن برنامه سفر

اگر فردی قصد سفر یه اسپانیا را داشته باشد، هنگام ارسال درخواست برای ویزای اسپانیا، باید مطمئن شود که یک برنامه سفر روزانه مناسب را ارائه کرده است. این برنامه باید شامل تمام جزئیات اعم از: رزرو هتل، کشورهای مورد نظر برای بازدید حوزه شنگن، مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های جهانگردی و… باشد.

راه‌ های مقابله با ریجکت ویزای اسپانیا

آیا برای ویزای اسپانیا به صورت آنلاین درخواست داده اید و با رد ویزا مواجه شده اید؟ دو راه برای مقابله با ریجکت ویزا وجود دارد:

  1. درخواست تجدید نظر (اگر دلیل ارائه شده برای رد ویزای اسپانیا از نظر شما منطقی نیست)
  2. درخواست ویزای جدید

درخواست تجدید نظر ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد، بنابراین توصیه می‌شود اگر عجله دارید دوباره برای ویزا اقدام کنید. رسیدگی به درخواست‌های جدید حداقل طی ۱۵ روز کاری انجام می‌شود.

 

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره همه چیز درباره ویزای اسپانیا ۲۰۲۴ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

برای ماندن بیش از شش ماه در اسپانیا به کدام ویزا احتیاج داریم؟

اقامت بیش از شش ماه در اسپانیا تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اقامت اسپانیا را داشته باشید.

مدت زمان صدور ویزای اسپانیا چقدر است؟

ویزای اسپانیا به طور معمول بین ۱۵ روز تا یک ماه طول می‌کشد.

ویزای کوتاه مدت اسپانیا برای چند ماه اعتبار دارد؟

ویزای کوتاه مدت اسپانیا حداکثر ۶ ماه اعتبار دارد.