مقدمه‌ی انتخاب ترکیه یا یونان برای مهاجرت

یکی از بهترین مقاصد برای تغییر محل زندگی و رفتن به سمت اروپا، مهاجرت به یونان است. دولت این کشور با استفاده از سیاست‌های جدیدی که در زمینه اعطای اقامت در پیش گرفته، توانسته تا هم سرمایه‌های کلانی را جذب کند و هم استعدادهای زیادی را به سمت خودش بکشاند.

در کنار جذب این دست از افراد، مهاجرت به یونان یکی از بهترین دروازه‌ها برای ورود به کشورهای بسیار دیگری است که بیشتر آن‌ها در اتحادیه اروپا قرار دارند. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، بسیاری از ایرانیانی که مقصد نهایی آن‌ها کشورهای غرب اروپا یا حتی شمال آمریکا بوده، از یونان به عنوان پل استفاده کرده و سپس به مقصد نهایی خود مهاجرت کرده‌اند.

در طرف دیگر هم مهاجرت به ترکیه وجود دارد. مهاجرت ایرانیان به ترکیه از همان اولین سال‌های تاسیس این کشور آغاز شد و نقطه اوج آن، دقیقا در زمانی بود که دولت این کشور امکان اعطای شهروندی در ازای سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات را فراهم آورد. البته، دولت ترکیه در سال جاری میلادی مبلغ سرمایه‌گذاری را به صورت عجیبی افزایش داده و فرایند دریافت شهروندی این کشور را سخت‌تر کرده است.

2

جدای از سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات، روش‌های دیگری مانند مهاجرت کاری یا تحصیلی هم وجود دارند که در دسته بهترین روش‌ها برای مهاجرت به یونان یا مهاجرت به ترکیه قرار می‌گیرند. ما قصد داریم که در این مقاله به صورتی کامل به روش‌های مهاجرتی به کشورهای ترکیه و یونان بپردازیم تا در صورت نیاز، مهاجرت بهتری داشته باشید؛ پس با ما همراه باشید.

مهاجرت به یونان: تحصیل

3

یونان یکی از جذاب‌ترین مقاصد تحصیلی برای افرادی است که می‌خواهند در یکی از دانشگاه‌های برتر کشوری عضو اتحادیه اروپا تحصیل کنند. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سایت‌های مطرحی مانند QS و Times Higher Education، یونان ۲۲ دانشگاه دارد که تقریبا ۶ تا از آن‌ها، مانند پاترا، ارسطو تسالونیکی، اقتصاد و تجارت آتن و کرت جز ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهانی هستند.

درست مانند دیگر دانشگاه‌های اتحادیه اروپا، برخی از دروس ارائه شده در دانشگاه‌های یونان هم به صورت انگلیسی ارائه می‌شوند که تعداد آن‌ها برای مقاطع ارشد و دکترا بیشتر است. این دانشجویان حتی اجازه کار پاره وقت هم دارند و می‌توانند در زمان تحصیل خود، ساعاتی را به کار بپردازند تا با دریافت دستمزدی قابل قبول، بخشی از هزینه‌های ۱۵۰۰ تا ۹۰۰۰ دلاری تحصیل در یونان و همین‌طور زندگی در یونان را بپردازند.

دانشگاه‌های یونان شهریه
دانشگاه فنی آتن ۸۰۰ یورو
دانشگاه تسالی ۲۰۰۰ یورو
دانشگاه بین‌المللی یونان ۲۵۰۰ یورو

البته، باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که سازمان‌هایی مانند IKY در یونان وجود دارند که بورسیه‌های تحصیلی نسبتاً خوبی را به دانشجویان می‌پردازند. شاید این بورسیه‌ها تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی در یونان را پوشش ندهند، اما مبالغ قابل توجهی هستند و با تقریباً ۲۰ تا ۳۰ ساعت کار در هفته می‌توانید زندگی نسبتاً خوبی در این کشور اروپایی داشته باشید.

هزینه اجاره آپارتمان در یونان هزینه تقریبی در ماه
یک خوابه در مرکز شهر ۲۵۰ تا ۴۵۰ یورو
یک خوابه بیرون از مرکز شهر ۲۰۰ تا ۳۵۰ یورو
سه خوابه در مرکز شهر ۴۵۰ تا ۶۰۰ یورو
سه خوابه بیرون از مرکز شهر ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو

اگر شما قصد مهاجرت به یونان از طریق تحصیلی را دارید، باید ویزای این کشور را تهیه کنید. ویزایی که دولت یونان به شما اعطا خواهد کرد، از نوع D یا طولانی مدت است و شما این امکان را هم خواهید داشت تا بعد از دانشگاه، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی یونان عبارتند از:

  • گذرنامه
  • نامه پذیرش و پرداخت هزینه‌های دانشگاه
  • گواهی سو پیشینه کیفری
  • گواهی سلامت
  • بیمه درمانی سفر
  • ارائه مدارک محل سکونت یا نامه از خوابگاه
  • انگیزه‌نامه
  • ارائه اصل و کپی شناسنامه
  • ارائه فرم تکمیل شده سفارت
  • نامه‌های مربوط به سوابق تحصیلی
  • ترجمه سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک زبان

مهاجرت به یونان: کار

4

یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت کاری در بین ایرانیان، یونان است. همان‌طور که گفتیم، یونان در اتحادیه اروپا قرار دارد و اگر قصد دارید در کشورهای پیشرفته‌تر اتحادیه اروپا مشغول به کار شوید، یونان می‌تواند پل بسیار خوبی برای شما باشد. البته، یونان هم در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن است و شما به راحتی نمی‌توانید از داخل ایران برای موقعیت‌های شغلی مختلف اقدام کنید.

اگر شما قصد دارید که به صورت کاری به یونان مهاجرت کنید، ابتدا باید سراغ لیست شغل‌های مورد نیاز این کشور که هر ساله از سوی اداره مهاجرت اعلام می‌شود، توجه داشته باشید. با بررسی این لیست، متوجه خواهید شد که کارها به دو صورت با حقوق ثابت ماهیانه و ساعتی تقسیم می‌شوند. از مهم‌ترین شغل‌های مورد نیاز یونان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنوان شغلی در کشور یونان حقوق به یورو
مدیر حسابداری ۳۶۲۰
خلبان ۳۹۰۰
حسابدار رسمی ۲۰۰۰
تحلیلگر مالی ۳۱۰۰
مدیر مالی ۴۸۰۰
مدیر دفتر ۲۱۰۰
عکاس ۱۴۵۰
طراح گرافیک ۱۲۴۰
معمار ۲۸۰۰
مدیر پروژه ساختمانی ۴۰۰۰
مدیرعامل ۵۲۰۰
مهندس عمران ۲۲۰۰
مهندس برق ۲۳۰۰
مهندس مکانیک ۲۲۸۲
تحلیلگر کسب‌وکار ۳۸۰۰
مدیر توسعه کسب‌وکار ۳۶۰۰
مدیر پروژه ۳۰۰۰
معلم ۲۰۰۰
مترجم ۲۰۰۰

به صورت کلی، میانگین حقوق در کشور یونان، ۲۴۳۰ یورو است؛ یعنی این امکان وجود دارد که شما در زمان کار کردن در یونان ۹۰۰ یورو به عنوان حقوق دریافت کنید، اما مشاغلی هم وجود دارند که حقوق ۱۱ هزار یورویی هم به شما می‌پردازند.

مهاجرت به یونان: سرمایه‌گذاری

5

روش‌های گوناگونی برای مهاجرت به یونان از طریق سرمایه‌گذاری وجود دارد که بسته به توانایی خود باید سراغ یکی از آن‌ها بروید. دو تا از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید ملک و کارآفرینی است که در روش اول شما اقامت ۵ ساله و در دومی اقامت ۱۰ ساله دریافت خواهید کرد.

در کنار اقامت ۵ یا ۱۰ ساله، شما این اجازه را هم خواهید داشت تا پایان مهلت ویزای خود، به تمام کشورهای حوزه شینگن بدون هیچ محدودیتی سفر کنید. ویزای خرید ملک در یونان، بیشتر با نام ویزای طلایی شناخته می‌شود و شما با استفاده از آن می‌توانید برای فرزندان زیر ۲۱ سال، همسر، پدر، مادر و خواهران و برادران زیر ۲۱ سال و پدر و مادر همسر و خواهران و برادران همسر زیر ۲۱ سال خود هم اقامت یونان را دریافت کنید.

کمترین میزان سرمایه برای خرید خانه در یونان ۲۵۰ هزار یورو است و شما با انجام این کار از مزایای زیر برخوردار خواهید بود:

  • قرار گرفتن تحت قوانین شهروندی یونان
  • امکان باز کردن حساب بانکی
  • امکان به همراه داشتن اعضای خانواده
  • زندگی در کشوری ایمن با آب و هوای مدیترانه‌ای
  • دریافت اقامت یونان بعد از ۲ ماه
  • دسترسی سریع به ۲۶ کشور
  • امکان دریافت شهروندی و پاسپورت یونان
  • امکان سفر به انگلستان و تمام کشورهای حوزه شینگن
  • حق تحصیل رایگان یا ارزان در مدارس و دانشگاه‌های یونان
  • حق زندگی و کار در ۳۴ کشور اتحادیه اروپا برای شهروندان یونان

روش‌های دیگری مانند ازدواج و تولد فرزند هم برای مهاجرت به یونان وجود دارند. در روش اول، شما برای اخذ ویزا نیازی با پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید و تنها به مدارکی مانند تابعیت یونانی همسر و ثبت ازدواج به صورت رسمی نیاز خواهید داشت.

مهاجرت به ترکیه: تحصیل

6

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته اروپایی، تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه است. دولت ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی این امکان را فراهم آورده تا با هزینه‌ای کمتر در مقایسه با دیگر کشورها، بتوانند در این کشور تحصیل کنند و همچنین از بورسیه‌های متنوع تحصیلی بهره‌مند شوند.

در سال‌های اخیر، دانش‌آموزان زیادی تصمیم گرفته‌اند تا برای ادامه تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی، گرایش‌های مختلف مهندسی، داروسازی، پرستاری، علوم انسانی و… راهی ترکیه شوند؛ چرا که آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با کنکور ایران، آسان‌تر است.

ترکیه برای آنکه بتواند دانشجویان بین‌المللی بیشتری را به سمت کشور خودش بکشاند، امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم آورده است. ترکیه یکی از اولین کشورهایی بود که استانداردهای بین‌المللی معاهده بولونیا را قبول کرد و به همین دلیل، امکان تحصیل به دو زبان ترکی یا انگلیسی فراهم آورده شد.

علاوه‌بر تمام موارد گفته شده، ترکیه بورسیه‌هایی مانند اراسموس، توبیتاک، بورس‌های تحصیلی موفقیت، کاتیپ، مولانا و تورک بورسلاری را ارائه می‌دهد تا هم دانشجویان داخلی و هم دانشجویان بین‌المللی بتوانند از امکانات تحصیل ارزان در دانشگاه‌های برتر بهره‌مند شوند. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سایت‌هایی مانند QS، شانگ‌های، تایمز و USNEWS، ترکیه دارای ۹ دانشگاه با رتبه زیر ۱۰۰۰ بین‌المللی است. هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه‌های ترکیه را می‌توانید در جداول زیر ببینید:

هزینه تحصیل در دانشگاه آنکارا

رشته – زبان شهریه به لیر
پزشکی – انگلیسی ۱۸۰ هزار لیر
پزشکی – ترکی ۱۲۰ هزار لیر
دندانپزشکی – انگلیسی ۱۲۰ هزار لیر
دندانپزشکی – ترکی ۸۰ هزار لیر
داروسازی – انگلیسی ۱۱۲۵۰۰ لیر
داروسازی – ترکی ۷۵ هزار لیر
هنرهای زیبا – انگلیسی ۴۰ هزار لیر
هنرهای زیبا – ترکی ۳۰ هزار لیر
مهندسی – انگلیسی ۶۷۵۰۰ لیر
مهندسی – ترکی ۵۰ هزار لیر

هزینه تحصیل در دانشگاه اژه ازمیر

رشته شهریه به لیر
پزشکی ۱۷۵ هزار لیر
دندانپزشکی ۷۰ هزار لیر
پرستاری ۳۵ هزار لیر
داروسازی ۷۰ هزار لیر
مهندسی ۷۰ هزار لیر
روان‌شناسی ۳۵ هزار لیر

هزینه تحصیل در دانشگاه حاجت تپه

رشته شهریه به لیر
پزشکی ۲۵۲۹۰۰ لیر
دندانپزشکی ۱۸۲۴۰۰ لیر
علوم ورزشی ۱۰۰۲۰۰ لیر
داروسازی ۱۸۲۴۰۰ لیر
هنرهای زیبا ۱۲۵۲۰۰ لیر

 هزینه تحصیل در دانشگاه دوکوز ایلول

رشته شهریه به لیر
پزشکی ۶۰ هزار لیر
دندانپزشکی ۲۰ هزار لیر
پرستاری ۹۵۰۰ لیر
هنرهای زیبا ۹۵۰۰ لیر
مهندسی ۹۵۰۰ لیر
مدیریت بازرگانی ۱ هزار لیر
علوم ورزشی ۱ هزار لیر
دامپزشکی ۲۴ هزار لیر
فیزیوتراپی ۱۲ هزار لیر

هزینه تحصیل در دانشگاه کاتب چلبی

رشته – زبان شهریه به لیر
پزشکی ۹۳ هزار لیر
دندانپزشکی – ترکی ۶۰ هزار لیر
دندانپزشکی – انگلیسی ۷۳۶۷۸ لیر
داروسازی ۵۳۵۰۰ لیر
مهندسی کامپیوتر – انگلیسی ۱۸۵۲۰ لیر
اقتصاد ۷۴۸۰ لیر
پرستاری ۱۳۶۰۰لیر
راون‌شناسی ۱۰۲۰۰ لیر
مدیریت گردشگری ۱۰۲۰۰ لیر

 

مهاجرت به ترکیه: کار

7

یکی دیگر از اصلی‌ترین روش‌هایی که ایرانیان با استفاده از آن به ترکیه مهاجرت می‌کنند، کاری است. بیشتر این افراد با استفاده از پیشنهاد کاری ارسال شده از سمت کارفرمایان ترک به این کشور می‌روند و شما برای دریافت اجازه فعالیت و کار در ترکیه، به یکی از کنسول‌گری‌‌های این کشور در ایران مراجعه کنید.

در زمان مراجعه، شما باید فرم خاصی را پر کنید و پس از آن، نامه ارسال شده از کارفرما را به مامور کنسول‌گری ارائه دهید. از طرفی دیگر هم کارفرما باید تا ده روز بعد از درخواست شما، تمام مدارک مورد نیاز، از جمله فرم استخدام، نامه درخواست اجاره کار و گزارش سود و زیان خود در سال‌های اخیر را به MLSS یا همان وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه ارائه دهد.

کشور ترکیه در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده و ارزش لیر به کمترین میزان خود در ده سال گذشته رسیده است. از طرفی دیگر هم موج بسیار بزرگی از مهاجران در ۵ سال گذشته به سمت این کشور هجوم برده‌اند و به همین دلیل یافتن یک کار عمومی، مانند گارسونی یا آشپزی، کمتر از گذشته شده‌اند. در واقع، اگر شما می‌خواهید که در ترکیه مشغول به کار شوید، باید برای بالاتر بردن شانس استخدام و حتی دریافت ویزا، درخواست‌تان را برای شغل‌های مهم‌تری مانند پزشکی و مهندسی ارسال کنید.

مهاجرت به ترکیه: سرمایه‌گذاری

8

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به ترکیه، سرمایه‌گذاری است. دولت این کشور برای افزایش میزان ذخایر ارزی خود، سیاست‌های اعطای اقامت در ازای سرمایه‌گذاری در بخش ملک را در پیش گرفت و توانست تا حدودی کسری ارزی خود را جبران کند؛ اما اوضاع زمانی از دست آن‌ها خارج شد که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، مخصوصاً ایرانیان، املاک زیادی را در این کشور خریدند و بازار املاک آن‌ها با مشکلاتی مواجه شد.

به همین دلیل، سیاست‌های دولت ترکیه در زمان حال به سمتی رفته که شما باید مبلغی بسیار بیشتر از یونان را برای سرمایه‌گذاری در بخش املاک ارائه دهید و به همین دلیل، علاقه ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در بخش املاک بسیار کمتر از گذشته شده است.

ترکیه هم مانند یونان روش‌های دیگر مهاجرت و کسب اقامت مانند ازدواج و به دنیا آوردن فرزند در خاک این کشور را ارائه می‌دهد. برای مهاجرت با استفاده از ازدواج، شما باید همراه با همسرتان در یک خانواده زندگی کنید و تهدیدی برای امنیت ملی و نظم عمومی ترکیه نباشید؛ اما دلیلی برای کسب صددرصدی اقامت نیست. در واقع، وزارت امور داخلی ترکیه اختیارات گسترده‌ای در زمینه تصمیم‌گیری در مورد اعطا یا عدم اعطای تابعیت دارد و شما باید مامورین این وزارت‌خانه را متقاعد کنید.

جمع‌بندی

ما به صورت کامل در این مقاله به روش‌های مهاجرت به یونان و مهاجرت به ترکیه پرداختیم. مهاجرت به هر دو این کشورها مزایا و معایب خاص خود را دارد و شما بسته به موقعیت فعلی و آینده خود باید تصمیم بگیرید که به کدام یک از آن‌ها می‌توانید مهاجرت کنید.

اصلی‌ترین عاملی که در نهایت باعث خواهد شد که شما یونان یا ترکیه را انتخاب کنید، هدف نهایی‌تان از مهاجرت است. یونان کشوری با آب و هوای مدیترانه‌ای و عضو اتحادیه اروپا است که فرایند مهاجرت سخت‌تری در مقایسه با ترکیه دارد؛ اما اگر می‌خواهید که مهاجرت آسانی داشته باشید و در نهایت قصد مهاجرت نهایی به هیچ کشور دیگه‌ای را ندارید، زندگی در ترکیه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید