مقدمه ی اطلاعاتی در خصوص سفارت کانادا

اگر قصد أخذ ویزای دائم یا موقت کانادا برای اهدافی همچون گردش، تحصیل، کار یا مهاجرت را دارید، باید با مهم‌ترین اقدامات اولیه برای مهاجرت به این کشور آشنا باشید. اولین اقدام، آشنایی با سفارت کانادا و خدمات آن است. سفارت کانادا، در هر کشوری مسئولیت ارائه خدمات مختلف مانند: سیاسی، اقتصادی، مهاجرت و غیره به توابع کشور کانادا و کشور میزبان دارد.

اما این سفارت چه خدماتی را به ایرانیانی که قصد سفر توریستی، تحصیلی، شغلی یا مهاجرت دائمی به این کشور دارند، ارائه می‌کند؟ سفارت کانادا در ایران کجا است؟ برای پاسخ به این سوالات و دیگر سوالات متداول در مورد سفارت کانادا با ما تا پایان همراه باشید.

ویدیو خدمات سفارت کشور کانادا

خدمات سفارت کانادا رادر قالب یک فایل ویدیویی ببینید.

پادکست خدمات سفارت کانادا و چگونگی اخذ ویزای کانادا

قبل از شروع خواندن متن،خدمات سفارت کانادا و چگونگی دریافت ویزای کانادا را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

خدمات سفارت کانادا چیست؟

سفارت کانادا، به عنوان نماینده دوجانبه در خارج از کشور و نماینده دولت کانادا در کشورهای خارجی است. معمولاً سفارت کانادا در پایتخت کشور میزبان واقع شده است و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. بخش‌های اصلی شامل بخش ویزا و پاسپورت، بخش تجاری و سیاسی است. سفارت کانادا، مجموعه‌ای از خدمات کنسولی را به شهروندان داخلی، کانادایی و بین المللی ارائه می‌دهد. سفارت کانادا در ایران، در زمینه‌های زیر به اتباع ایرانی خدمات کنسولی ارائه می‌دهد (البته کانادا دیگر در ایران سفارت ندارد.)

خدمات کنسولی دفاتر VAC
اطلاعات عمومی یا خاص برای آشنایی با فرهنگ، اقتصاد، ورزش، آموزش و غیره
اطلاعات در مورد چگونگی أخذ شهروندی کانادا
دسترسی به مخاطبین و اطلاعات خاص در کشور کانادا
درخواست و أخذ ویزای توریستی کانادا

سفارت کانادا در ایران کجا است؟

وقت سفارت، ثبت نام و صدور ویزا و پاسپورت کانادا، از جمله خدماتی است که سفارت‌خانه کانادا به شهروندان ایرانی ارائه می‌کند. سفارت کانادا تا سال ۲۰۱۲ در ایران، فعالیت داشت و بعد از آن به دلایل سیاسی تعطیل شد. (باید خاطر نشان کرد مدت‌ها است که برای دریافت خدمات ویزا و انگشت نگاری به سفارت‌خانه نمی‌رویم و باید در دفاتر VAC حاضر شویم.)

محل سفارت کانادا در تهران:

  • نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان شهید سرافراز-پلاک ۵۷.
  • شماره تلفن: ۸۱۵۲۰۰۰۰

در برخی از کشورها سفارت کانادا وجود ندارد و این کنسولگری‌ها هستند که برای ارائه خدمات ویزا و پاسپورت و غیره فعالیت دارند. متأسفانه کشور کانادا در ایران کنسولگری ندارد.

جایگزین سفارت کانادا در ایران

برای طی کردن مراحل أخذ ویزای کانادا به منظور: تحصیل، گردش، کار یا مهاجرت دائم در کشور ما جایگزینی برای سفارت کانادا نیست. یکی از گزینه‌ها، سفارت کانادا در ترکیه  است که مسئولیت و فعالیت کنسولی مرتبط به ایران را بر عهده دارد. بنابراین برای أخذ هر نوع ویزا می‌توانید به سفارت کانادا در ترکیه مراجعه کنید. برای ارسال مدارک اولیه می‌توانید از طریق دو روش آنلاین و حضوری اقدام کنید. قطعا روش آنلاین با صرف هزینه و زمان کمتری همراه است. البته برای پر کردن فرم‌های ثبت نام و درخواست ویزا و دریافت نوبت نیاز دارید. سعی کنید برای این مورد از کارگزاران با تجربه کمک بخواهید.

همان طور که گفته شد، به دلیل قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور کانادا و ایران، سفارت کانادا از سال ۲۰۱۲ در تهران تعطیل شده است. به همین دلیل، اگر قصد مهاجرت و أخذ ویزا کانادا دارید باید به سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه همچون ترکیه، امارات، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان مراجعه کنید. اقدامات اولیه و ارسال مدارک به شکل آنلاین، از نظر زمانی و هزینه مقرون به صرفه‌تر است اما بخشی از پروسه أخذ ویزا همچون انگشت نگاری نیازمند حضور فیزیکی در سفارت کانادا یا دفاتر VAC در یکی از کشورهای نامبرده است.

روش أخذ ویزا از سفارت کانادا

اگر قصد أخذ ویزای شغلی، توریستی، تحصیلی یا شروع پروسه مهاجرت به کانادا را دارید و روش آنلاین را انتخاب کرده‌اید، باید مدارک خود را به صورت آنلاین و الکترونیکی برای افسران ویزا در سفارت کانادا یا از طریق سایت VFS Global ارسال کنید. هزینه‌های بررسی پرونده و انگشت نگاری (۱۸۵ دلار کانادا برای ویزای توریستی) را نیز باید به صورت آنلاین بپردازید.

روش أخذ ویزا از سفارت کانادا
روش أخذ ویزا از سفارت کانادا

بعد از مراحل ارسال مدارک و دریافت ایمیل سفارت مبنی بر اقدام برای انگشت نگاری، ملزم به حضور در یکی از دفاتر وک (VAC) جهت انگشت نگاری و عکس برداری در ترکیه، ارمنستان، امارات یا دیگر کشورها هستید. برای پیکاپ ویزا در صورت تایید ویزای کانادا، باید پاسپورت خود را به سفارت کانادا یا دفاتر VAC برای پیوست ویزا پیکاپ کنید. تمامی اقدامات اولیه و ارسال مدارک را می‌توانید به شکل حضوری در سفارت کانادا در یکی از کشورهای نزدیک به ایران انجام دهید که با توجه به هزینه رفت و برگشت، با صرف هزینه بیشتری همراه خواهد بود.

وقت سفارت کانادا چقدر طول می‌کشد؟

وقت سفارت کانادا پروسه زمان‌بری است و قبل از اقدام برای وقت سفارت، باید ابتدا اقدام به آماده‌سازی مدارک، ترجمه مدارک برای سفارت کانادا و انتخاب محل انگشت نگاری نمایید. بسته به انتخاب مرکز VAC و شهر مورد نظر، وقت سفارت می‌تواند متغیر باشد. بعد از ارسال مدارک، بررسی مقدماتی مدارک توسط سفارت کانادا و ارسال ایمیل اقدام برای انگشت نگاری می‌تواند تا ۲ هفته به طول بیانجامد. بعد از اتمام این مراحل، باید بین ۲ هفته تا ۳ ماه منتظر تایید یا ریجکت ویزای خود باشید.

کلام پایانی

سفارت کانادا در ایران مرجع قانونی اطلاع رسانی، أخذ ویزای دائم یا موقت، و مهاجرت است. اما، به دلیل قطع همکاری دیپلماتیک بین دو کشور، مدت‌ها است این سفارت‌خانه در تهران فعالیت نمی‌کند و برای دسترسی به این خدمات یا باید به صورت حضوری به سفارت کانادا در یکی از کشورهای ترکیه، امارات، ارمنستان، آذربایجان و غیره مراجعه کنید، یا به صورت آنلاین مراحل اولیه ارسال مدارک و ثبت نام را طی کنید. در نظر داشته باشید، مهم‌ترین اقدامات اولیه برای مهاجرت، نیازمند دسترسی به کارگزاران با تجربه برای فرآیند ترجمه مدارک، راهنمایی درست و ارسال دقیق مدارک است.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره «همه چیز در مورد سفارت کانادا» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا سفارت کانادا واقع در ایران مشغول فعالیت است؟

خیر. با توجه به عدم فعالیت سفارت کانادا در ایران، متقاضیان باید جهت گرفتن وقت و انگشت‌نگاری به یکی از سفارت‌های کانادا واقع در کشورهای همسایه مراجعه کنند.

پس از دریافت وقت سفارت کانادا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

پس از رزرو وقت سفارت کانادا به همراه مدارک مورد نیاز و در تاریخ مقرر به سفارت مراجعه کنید.

آیا بین دفاتر انگشت‌نگاری و سفارت‌های کانادا تفاوتی وجود دارد؟

خیر. از آنجایی که برای دریافت ویزا بین شخص متقاضی و ماموران هیچ کدام از دفاتر و سفارت کانادا مصاحبه‌ای صورت نمی‌گیرد، انتخاب و مراجعه به این مراکز در کشورهای مختلف، تفاوتی را ایجاد نمی‌کند. البته مدت‌هاست که دیگر شما نمی‌توانید به سفارت مراجعه کنید و تنها باید از دفاتر کارگزاری سفارت کار خود را انجام و پیگیری کنید.