مقدمه ی تحصیل در نروژ

نروژ کشوری است که آموزش عالی را به سطح بین‌المللی منحصر به فردی می‌رساند. اکثر دانشگاه‌های دولتی نروژ هیچ شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. این امر برای همه دانشجویان بین‌المللی، صرف نظر از کشور مبدا آنها اعمال می‌شود. تحصیل در خارج از کشور در نروژ یک تجربه چالش برانگیز اما ارزشمند خواهد بود. در ادامه مقاله، ما یک راهنمای پذیرش تحصیلی در تمام مقاطع، با هر آنچه که باید در مورد هزینه‌های تحصیل و زندگی در نروژ بدانید تهیه کرده‌ایم. با النورا همراه باشید.

تحصیل در نروژ به روایت تصویر و صدا

چکیده « تحصیل در نروژ» در ویدیو زیر قابل مشاهده است:

صداست که می ماند

قبل از شروع خواندن متن، همه چیز درباره تحصیل در نروژ را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

شرایط تحصیل در نروژ

نروژ مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است؛ زیرا تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آن رایگان است. مدارک مقطع لیسانس تقریباً به طور انحصاری به زبان نروژی تدریس می‌شوند، اگرچه استثناهایی نیز وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای برنامه زبان نروژی درخواست دهند.

 در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در موسسات آموزش عالی نروژ ثبت نام کرده‌اند. برخی از آنها در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد تمام وقت (معمولاً دو ساله) هستند. نروژ یک کشور مترقی است که تلاش می‌کند تا به دانشجویان، آموزش با کیفیت بالا ارائه دهد. سه نوع موسسه آموزش عالی دولتی در نروژ وجود دارد که شامل دانشگاه‌ها، کالج‎‌های دانشگاهی و کالج های دانشگاهی تخصصی هستند. همچنین بسیاری از مؤسسات آموزش عالی خصوصی نیز وجود دارد. سیستم آموزشی نروژ از فرآیند بولونیا پیروی می‌کند، به این معنی که شما می‌توانید مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بگیرید.

۴ دانشگاه نروژ در رتبه بندی ۵۰۰ دانشگاه جهانی QS در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. بالاترین رتبه دانشگاه اسلو است که در رتبه ۱۰۱ قرار دارد. رتبه بعدی دانشگاه برگن است که در رتبه ۲۰۷ قرار دارد.

تصویری از دانشجویی در حال کار به همراه پرچم نروژ برای عنوان شرایط تحصیل در نروژ انتخاب شده است.
کشور نروژ اگر چه کشور کوچکی است اما امکانات آموزشی و تحصیلی بسیار بالایی دارد

هزینه تحصیل در نروژ

نروژ کشوری پرهزینه است، بنابراین تا زمانی که آن‌جا هستید برای تامین هزینه‌های زندگی خود به پول کافی نیاز دارید. دولت نروژ از هزینه‌های تحصیل برای همه دانشجویان اتحادیه اروپا که در دانشگاه‌های دولتی نروژ تحصیل می‌کنند، حمایت می‌کند اما هیچ کمک هزینه تحصیلی فردی برای پوشش هزینه‌های زندگی ارائه نمی‌دهد.

هزینه‌های زندگی در نروژ برای دانشجویان بین المللی

حضور در دانشگاه در نروژ مستلزم هزینه‌های زندگی است که شامل محل اقامت، کتاب و سایر مواد آموزشی، غذا و آب و برق است. به طور متوسط، می‌توان انتظار داشت که بین ۸۰۰  تا ۱۴۰۰ یورو در ماه برای زندگی در نروژ پرداخت کنید. هزینه‌ها در شهرهای بزرگ می‌تواند بسیار بیشتر باشد. در اینجا برخی از هزینه‌های زندگی در شهرها آورده شده است:

اسلو ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو
برگن ۱۱۰۰ – ۱۸۰۰ یورو
ترومسو و تروندهایم ۱۰۰۰ – ۱۶۰۰ یورو
سایر شهرهای کوچکتر نروژ ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو

 

هزینه‌های اسکان در نروژ

دانشجویان در نروژ حدود ۳۶ درصد از کل هزینه‌های زندگی را برای اقامت پرداخت می‌کنند. محبوب‌ترین گزینه‌ها مسکن دانشجویی و اجاره یا اشتراک آپارتمان است. به طور کلی، هزینه‌ای بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه را باید در نظر بگیرید. قیمت‌ها بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید، میزان نزدیکی شما به مرکز شهر و اینکه به تنهایی یا با دانشجویان دیگر زندگی می‌کنید، بسیار متفاوت است.

تصویری از یک خانه در وسط شعله‌ی گاز به منظور گرمای خانه برای عنوان هزینه‌های اسکان در نروژ انتخاب شده است.
تحصیل دانشگاه های نروژ شامل هزینه های زندگی مثل خوابگاه، کتاب و سایر مواد مطالعه و تامین خوراک دانشجویان می‌شود

هزینه غذا در نروژ

هزینه غذا در ماه حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه است. اما می‌توان با یادگیری نحوه آشپزی و خرید از فروشگاه‌های مواد غذایی که گاهی تخفیف ارائه می‌دهند، یا از سوپرمارکت‌های در دسترس مانند Rema 1000، Rimi، Kiwi، Bunnpris، Meny، Ultra و Ica مقداری پول صرفه جویی کنید. اگر برای یک عصرانه دو نفره برنامه ریزی می‌کنید، ۲۰ یورو در یک رستوران ارزان قیمت و ۷۰ یورو در یک رستوران متوسط را در نظر بگیرید.

هزینه حمل و نقل در نروژ

در نروژ ۴۲ درصد از دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و از تخفیف‌های ارائه شده توسط کارت دانشجویی دانشگاه استفاده می‌کنند. کل هزینه حمل و نقل ماهانه بین ۵۵ تا ۷۲ یورو است. در ادامه دیگر گزینه‌های حمل و نقل را لیست کرده‌ایم:

تاکسی قیمت اولیه ۱۰ یورو و ۱.۵ یورو در کیلومتر
کرایه دوچرخه بین ۱۲ تا ۲۵ یورو در روز

 

هزینه‌های اضافی

در طول تحصیل، به کتاب، مجلات و سایر مطالب برای دوره‌ها و تحقیقات خود نیاز پیدا خواهید کرد. این هزینه‌ها معمولاً به حدود ۵۰ یورو در ماه می‌رسند، اما می‌توانید برای صرفه جویی در هزینه، کتاب‌های دست دوم را از کتابخانه‌ها و مغازه‌های دست دوم نیز خریداری کنید. برای فعالیت‌های اجتماعی، باید حدود ۵۰ تا ۱۲۰ یورو در ماه آماده کنید.

ویزای دانشجویی برای تحصیل در نروژ

تمامی دانشجویانی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های نروژی هستند، باید ویزا دریافت کنند که به صورت مجوز اقامت دانشجویی ارائه می‌شود. کسانی که از یک کشور منطقه اقتصادی اروپا هستند، لازم نیست قبل از رسیدن به نروژ برای اجازه اقامت اقدام کنند، اما باید این کار را ظرف سه ماه پس از ورود خود انجام دهند. ایرانیان باید قبل از سفر به نروژ باید برای اجازه اقامت اقدام کنند. این کار را می‌توان در سفارت یا کنسولگری نروژ انجام داد.

یکی دیگر از مواردی که دانشجویان باید به آن توجه کنند بیمه درمانی است. تا زمانی که اقامت شما یک سال یا بیشتر باشد، باید به طور خودکار در طرح بیمه سلامت ملی نروژ ثبت نام کنید. اگر بیش از یک سال در نروژ نخواهید بود، باید یک بیمه نامه درمانی معتبر داشته باشید. برخی از موسسات، خدمات بهداشتی خاصی در محوطه دانشگاه دارند که با پرداخت هزینه ترم به آنها دسترسی رایگان خواهید داشت. برای تعیین اینکه آیا این برای شما قابل اجرا است یا خیر، با موسسه خود تماس بگیرید.

زبان در نروژ

نروژ دو زبان رسمی دارد و هر کدام دارای انواعی هستند. اولین مورد نروژی است و انواع آن بوکمال و نینورسک است. دومی سامی است، که به انواع شمالی، لول و جنوبی تقسیم می‌شود. علاوه بر اینها، سه زبان رسمی اقلیت وجود دارد. Kven، Romani و Romanes.

ارائه مدرک به زبان نروژی و انگلیسی در موسسات نروژ بسیار رایج است. اکثریت زیادی از مردم نیز به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند. اگر تصمیم به تحصیل به زبان غیر مادری دارید، ممکن است مجبور شوید مدرکی دال بر مهارت زبان خود ارائه دهید. اگر شرایط زبان را برآورده نکنید، ممکن است موسسه شما دوره‌های زبان را برای کمک به پیشرفت شما ارائه دهد. برخی از مدارک تحصیلی شما را ملزم به داشتن دانش پیشرفته از زبان نروژی می‌کند و اینها معمولاً شامل یک دوره زبان یک ساله برای غیر نروژی زبانان می‌شود.

حتی اگر بتوانید به زبان انگلیسی مطالعه کنید، باز هم باید تلاش کنید تا حد ممکن نروژی را یاد بگیرید. برقراری ارتباط با افراد محلی و سایر دانش آموزان بهترین راه برای تمرین است. این مهارتی است که زندگی روزمره شما را آسان تر می کند و همچنین در رزومه شما بسیار موثر است.

داشتن کار نیمه وقت در نروژ

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در هنگام تحصیل در نروژ مشاغل پاره وقت دارند. این روش، یک راه خوب برای تمرین زبان نروژی و افزایش بودجه است. شهروندان خارج از اتحادیه اروپا تنها می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته در حین تحصیل و در طول تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنند. به یاد داشته باشید، شما اول از همه یک دانشجوی تمام وقت هستید.

تصویری از فردی که نیاز به دریافت هزینه دارد برای عنوان داشتن کار نیمه وقت در نروژ انتخاب شده است.
باید بدانید که یافتن کار دانشجویی در نروژ متناسب با رشته تحصیلی کار بسیار دشواری است که البته غیرممکن هم نخواهد بود

مجوز تحصیل در نروژ

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید برای مجوز تحصیل درخواست دهند. برای دریافت مجوز تحصیل باید معیارهای خاصی را داشته باشید؛ به عنوان مثال مدرک پذیرش، مسکن و بودجه را باید در اختیار داشته باشید. دولت نروژ پیشنهاد داده است که برای دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، شهریه در نظر گرفته شود. اگر مجوز تحصیل به شما اعطا شود، می‌توانید در طول تحصیل تا ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات تمام وقت کار کنید.  قبل از ورود به نروژ باید برای مجوز تحصیل اقدام کنید.

شرایط ورود به برنامه لیسانس یا کارشناسی ارشد در نروژ

پذیرش در دانشگاه‌های نروژ بسیار رقابتی است. شما باید شرایط تحصیلی و الزامات زبان خاصی را داشته باشید. شرایط بر اساس سوابق تحصیلی شما و آنچه که برای آن درخواست می‌کنید، متفاوت است. در مورد پذیرش در برنامه های تحصیلی بیشتر بخوانید.

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ

نروژ جامعه‌ای توسعه یافته است که به دلیل داشتن محیط امن، استانداردهای بالای زندگی و مناظر طبیعی زیبا و افسانه مانند، یکی از مطلوب ترین کشورها برای زندگی شناخته شده است.  تحصیل در دانشگاه های نروژ از بودجه دولتی تامین می شود به این معنی که دانشجویان داخل و خارج از نروژ می توانند کیفیت آموزشی در سطح جهانی را بدون نیاز به پرداخت شهریه دریافت کنند.

نروژ کشوری مرفه است که در بسیاری از زمینه‌ها سرآمد است. در زیر پنج رشته از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ آمده است. اگر به دنبال ادامه تحصیل در این کشور هستید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

رشته مهندسی نفت

صنعت نفت و گاز در نروژ یک محرک اقتصادی مهم است که در حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۶۲ درصد از صادرات آن نقش دارد. در حال حاضر طرح‌هایی برای گسترش اکتشافات ذخایر سوخت فسیلی در نروژ در حال انجام است، بنابراین این صنعت به مهندسان نفت بیشتری نیاز خواهد داشت که در استخراج ایمن و کارآمد محصولات نفت و گاز مهارت و دانش بالایی داشته باشند. مهندسی نفت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دانشجویان بین المللی است که مایل به تحصیل در نروژ هستند؛ زیرا این مشاغل به دلیل تقاضای بالا و سطح بالای تخصص فنی مورد نیاز در این زمینه، جزو پردرآمدترین مشاغل در این کشور هستند.

دانشجویان مهندسی نفت در نروژ دانش نظری قوی در طیف گسترده‌ای از مفاهیم و فرمول‌ها در مهندسی، ریاضیات، فیزیک و زمین شناسی به دست می‌آورند. همچنین با بررسی وضعیت فعلی صنعت نروژ، درک چالش‌های پیش روی مهندسان نفت و تدوین راه‌هایی برای رسیدگی به آنها، پیشرفته‌ترین ابزارهای تحقیقاتی و ارتباطات صنعتی در اختیار آنها قرار می گیرد.

برخی از دانشگاه‌های پیشرو نروژ که بهترین آموزش مهندسی نفت این کشور را ارائه می‌دهند عبارتند از: دانشگاه برگن، دانشگاه علم و صنعت نروژ، دانشگاه استاوانگر، دانشگاه اسلو، و دانشگاه علوم زیستی نروژ.

رشته رسانه‌های دیجیتال

۹۵ درصد از کل جمعیت نروژ به اینترنت دسترسی دارند. بخش رسانه نروژی سابقه طولانی در تولید محتوای نوآورانه، قابل اعتماد و با کیفیت دارد. نروژ که به خاطر فرهنگ نوآورانه‌اش شناخته می‌شود، از داشتن یک صنعت رسانه‌های چاپی قوی به پیشرو بودن در رسانه‌های دیجیتال تبدیل شد. این صنعت با رشد سریع، فرصت‌های شغلی متعددی را برای فارغ التحصیلان رسانه‌های دیجیتال در نروژ ارائه می‌دهد.

برنامه‌های رسانه‌های دیجیتال به عنوان یک انتخاب محبوب برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در نروژ هستند و دانش پایه قوی در مورد، فناوری‌ها و تئوری‌های پیرامون رسانه‌های جدید دارند، است. دانش آموزان در استودیوها و آزمایشگاه‌های پیشرفته با تجهیزات صنعتی با کیفیت کار می‌کنند و تحقیقات و پروژه‌های مختلف را با همکاری شرکت‌های رسانه‌ای پیشرو انجام می‌دهند. برخی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رسانه‌های دیجیتال در نروژ، دانشگاه استاوانگر، مدرسه کسب و کار BI نروژ، دانشگاه علم و صنعت نروژ، دانشگاه برگن و دانشگاه اسلو هستند.

رشته هنرهای نمایشی

نروژ به دلیل بخش پر جنب و جوش هنرهای نمایشی، مقصدی ایده آل برای دوستداران هنر و تئاتر است. نروژ چندین مؤسسه هنرهای نمایشی دارد که بزرگترین و مشهورترین آنها اپرا و باله نروژ است که در پایتخت این کشور، اسلو یافت میشود. این کشور همچنین دارای سازمان‌های متعددی است که به توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌های مجریان حرفه‌ای، ایجاد شبکه‌های جدید و گسترش شبکه‌های موجود، و ترویج هنرهای نمایشی نروژ در سطح محلی و بین‌المللی اختصاص دارند.

مدرک هنرهای نمایشی انتخاب خوبی برای تحصیل در نروژ است و تنوع فراوانی دارد. این رشته ترکیبی از دانش نظری و تجربه عملی را در یک محیط حرفه‌ای ارائه می‌دهد. دانشجویان زمان زیادی را در استودیوها و تئاترها می‌گذرانند تا در مورد تنظیم‌های موسیقی، فیلمنامه نویسی، بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و مواردی از این دست بیاموزند. آنها همچنین می‌توانند در چندین کارگاه شرکت کنند تا در آن‌ها توانایی‌های هنری خود را توسعه دهند. برخی از موسسات برتر نروژ که برنامه‌های عالی هنرهای نمایشی ارائه می‌دهند، عبارتند از: آکادمی بین المللی تئاتر نروژ، دانشگاه علم و فناوری نروژ، آکادمی تئاتر نروژ کالج دانشگاه Ostfold، مرکز بازیگری نروژ، و دانشگاه استاوانگر.

رشته علم داده (Data Science)

علم داده یکی از موضوعات برتر برای تحصیل در نروژ است. با ظهور حجم عظیمی از داده‌ها در جهان امروز، دولت نروژ هزینه‌های خود را برای تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید با استفاده از این داده‌های موجود برای کمک به صنایع مختلف و کمک به تسهیل زندگی برای مردم خود افزایش داده است. همکاری‌هایی نیز بین دولت و سازمان‌های خصوصی برای انجام پروژه‌های مختلف برای ترویج راه‌حل‌ها و رویکردهای هوشمند در رسیدگی به چالش‌های پیش روی بخش‌های مختلف در نروژ وجود دارد.

تحول دیجیتال در نروژ، فرصت‌های بسیار زیادی را برای اشتغال و یادگیری تجربی برای دانشجویان علوم داده در این کشور فراهم می‌کند. دوره‌های علوم داده، دانش آموزان را با تخصص آماری، تحلیلی و ریاضی برای استخراج و تجزیه و تحلیل داده‍‌های پیچیده و تولید آن‌ها به بینش‌های مرتبط و مفید مجهز می‌کند. برخی از موسسات آموزشی دارای رتبه برتر در نروژ که برنامه‌های علم داده را ارائه می‌دهند عبارتند از: دانشگاه اسلو، دانشگاه علوم زیستی نروژ، دانشکده فناوری و رسانه دیجیتال نوروف، و مدرسه تجارت نروژی BI.

رشته علوم محیطی

نروژ که به عنوان یکی از پایدارترین کشورهای جهان شناخته می‌شود، در خط مقدم چندین ابتکار زیست محیطی قرار گرفته است و علم محیط زیست را به موضوعی برتر برای تحصیل در این کشور تبدیل کرده است. نروژ چندین سیاست زیست محیطی مانند تنظیم استفاده از منابع طبیعی، کاهش انتشار دی اکسید کربن، و ترویج استفاده از خودروهای برقی با انرژی های تجدیدپذیر و سایر روش های پایدار دارد.بنابراین این رشته را نیز می‌توان یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ دانست. تحصیل علوم زیست محیطی در نروژ به شما این امکان را می‌دهد که در عین یادگیری از افراد و متخصصان برجسته‌ای که سهم قابل توجهی در تحقیقات زیست محیطی داشته‌اند، تجربه خوبی در مورد شیوه زندگی پایدارتر داشته باشید. هدف برنامه‌های علوم زیست محیطی، ارائه درک عمیقی از چالش‌های زیست محیطی جهانی و تأثیر اقدامات انسان بر اکوسیستم‌های مختلف است.
از جمله بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل علوم محیطی در نروژ می‌توان به دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه علم و صنعت نروژ، دانشگاه UiT دانشگاه قطب شمال نروژ و دانشگاه علوم زیستی داخلی نروژ اشاره کرد.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره «همه چیز درباره تحصیل در نروژ» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا می توانم صورتحساب بانکی خود را پس از پذیرش ارسال کنم؟

خیر، مدارک تامین مالی یک الزام پذیرش است و باید قبل از مهلت مقرر در برنامه شما آپلود شود.

بعد از فارغ التحصیلی چقدر می توانم در نروژ بمانم؟

اگر می خواهید برای مدت بیش از سه ماه در نروژ بمانید، یا باید کار کنید، یا تحصیل کنید یا در این کشور تشکیل خانواده بدهید.

آیا می‌توان بدون دانستن زبان نروژی در نروژ تحصیل کرد؟

در حالی که نیازی به یادگیری زبان نروژی ندارید، برای تحصیل در نروژ به مدرک زبان انگلیسی نیاز دارید.