مقدمه‌ی ویزای تمکن مالی پرتغال

اگر قصد مهاجرت و اقامت در کشور پرتغال را دارید، گزینه‌های متنوعی پیش روی‌تان است که یکی از آنها استفاده از برنامه ویزای تمکن مالی پرتغال است. برنامه اقامت تمکن مالی پرتغال، به ویزای D7 نیز شناخته می‌شود و به اتباع غیر اتحادیه اروپا تعلق می‌گیرد. ویزای D7 یک گزینه عالی برای کسانی است که می‌خواهند با بودجه شخصی خود در این کشور زیبای جنوب غربی اروپا اقامت داشته باشند. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا با جزئیات اخذ اقامت پرتغال با تمکن مالی بیشتر آشنا شویم.

ویزای تمکن مالی پرتغال (D7 Visa) چیست؟

دولت پرتغال ویزای تمکن مالی را از سال ۲۰۰۷ به فهرست انواع ویزای اقامت خود اضافه کرد. ویزا تمکن مالی پرتغال، به ویزای بازنشستگی یا ویزای درآمد غیرفعال معروف است و فقط به شهروندان غیر اتحادیه اروپا (non-EU)، غیر منطقه اقتصادی اروپا (non-EEA) و غیر سوئیسی (non-Swiss) تعلق می‌گیرد. ویزای تمکن مالی پرتغال یا همان ویزای D7، به شما اجازه اقامت در کشور پرتغال را به شرط اثبات داشتن درآمد غیرفعال و بودجه معقول برای زندگی در پرتغال می‌دهد. ویزای D7 پرتغال، یک مجوز مقرون به صرفه و جذاب برای اقامت مهاجران در این کشور محسوب می‌شود و کافی است بودجه لازم برای تامین هزینه‌های زندگی در طول اقامت خود در پرتغال را تامین کنید.

ویزای تمکن مالی پرتغال مناسب چه کسانی است؟

ویزای D7 پرتغال، بیشتر مناسب افرادی است که بدون نیاز به کار کردن و با اتکا به قدرت مالی خود، قصد دارند در این کشور زندگی کنند. بازنشستگان، کارآفرینان و استارتاپ‌ها، افرادی که درآمد ثابت تایید شده همچون اموال منقول، ملک، مالکیت معنوی یا سرمایه گذاری‌های مالی دارند می توانند برای اخذ اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی اقدام کنند.

تصویری از ویزای پرتغال برای عنوان ویزای تمکن مالی پرتغال مناسب چه کسانی است انتخاب شده است.
ویزای تمکن مالی پرتغال (یا ویزای D7) یک روش مقرون‌به‌صرفه و پرطرفدار برای مهاجرت به پرتغال است

مزایای ویزای تمکن مالی پرتغال چیست؟

ویزای D7، برای مدت ۲ سال اعتبار دارد و پس از آن برای یک دوره ۳ ساله نیز قابل تمدید خواهد بود. با استفاده از ویزای تمکن مالی پرتغال و بعد از ۵ سال، مجوز اقامت شما قابلیت تبدیل به مجوز اقامت دائم و حتی تابعیت پرتغالی را خواهد داشت که مشروط به رعایت الزامات قانونی تابعیت این کشور است. از دیگر مزایای ویزای تمکن مالی پرتغال این است که برخلاف بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر، می‌توانید علاوه بر زندگی، به کار و تحصیل نیز بپردازید. مزایای ویزای D7 شامل موارد زیر است:

  • ورود و گردش آزاد در تمام کشورهای حوزه منطقه شینگن
  • زندگی، کار و تحصیل در پرتغال
  • استفاده از مزایای مالیاتی از طریق برنامه NHR
  • استفاده از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی پرتغال
  • روند سریع صدور ویزا
  • الحاق خانواده
  • اقدام برای اقامت دائم و دریافت پاسپورت پرتغال بعد از ۵ سال

شرایط دریافت ویزای تمکن مالی پرتغال چیست؟

شما برای دریافت ویزای D7 باید دارای شرایطی باشید که کشور پرتغال تعیین کرده است. قبل از اقدام برای درخواست ویزا شرایط کلی زیر را در نظر بگیرید:

  • باید تابعیت غیر اتحادیه اروپا را داشته باشید
  • درآمد غیر فعال شما باید حداقل ۷۶۰ یورو در ماه باشد (درآمد شما می‌تواند شامل حقوق بازنشستگی، سهام قابل انتقال، املاک و مستغلات، مالکیت معنوی یا حقوق مالی ثابت باشد)
  • مدارک مربوط به محل مسکونی اقامت شما در پرتغال

در نظر داشته باشید، اولین مجوز اقامت شما ۲ سال اعتبار دارد و در این مدت نمی‌توانید ۶ ماه متوالی یا در مجموع ۸ ماه غیر متوالی در طول این دوره دو ساله، کشور را ترک کنید. همان طور که قبل‌تر نیز گفته شد، ویزای تمکن مالی پرتغال بعد از ۲ سال اعتبار اولیه، قابلیت تمدید برای ۳ سال دیگر را خواهد داشت که باز هم نمی‌توانید ۶ ماه متوالی یا در مجموع ۸ ماه غیر متوالی در طول این دوره سه ساله خارج از کشور پرتغال باشید.

برای دریافت ویزای تمکن مالی پرتغال چه مدارکی لازم است؟

قبل از گرفتن وقت سفارت برای درخواست ویزای تمکن مالی پرتغال باید مدارکی را آماده کنید تا در زمان آپلود مدراک به مشکل برنخورید. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای D7 شامل موارد زیر است:

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای D7 پرتغال
فرم درخواست ویزای D7
پاسپورت معتبر
دو قطعه عکس پاسپورت (اندازه پاسپورتی)
اثبات تمکن مالی (اثبات داشتن درآمد غیرفعال)
اثبات داشتن مسکن مناسب در پرتغال (قرارداد اجاره ۱۲ ماهه)
گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
بیمه مسافرتی معتبر با پوشش بیمه سلامت
پرینت ۶ ماهه صورتحساب بانکی

 

مراحل دریافت ویزا تمکن مالی پرتغال چیست؟

برای اخذ اقامت پرتغال با تمکن مالی باید یک فرآیند دو مرحله‌ای را پشت سر بگذارید. فرآیند کلی به این صورت است که ابتدا باید از طریق سفارتخانه یا کنسولگری پرتغال در کشور خود، برای دریافت ویزای موقت D7 درخواست دهید که بررسی و صدور آن ۴ ماه طول می‌کشد. سپس باید برای تایید مجوز اقامت خود در مصاحبه با سازمان مهاجرت پرتغال (SEF)، در کشور پرتغال حاضر شوید. جزئیات فرآیند دریافت ویزای تمکن مالی پرتغال به شرح زیر است:

  1. تمام مدارک لازم که در همین مطلب به آنها اشاره شد را به کنسولگری و سفارت پرتغال یا VFS Global ارسال کنید.
  2. درخواست ویزا بررسی می‌شود و در صورت تایید، یک ویزای D7 موقت با اعتبار ۴ ماهه برای شما صادر می‌شود که صدور آن بین ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد.
  3. بعد از صدور ویزای موقت تمکن مالی (اعتبار ۴ ماهه)، باید برای مصاحبه با SEF و ثبت بیومتریک خود به کشور پرتغال سفر کنید و بعد از آن نزدیک به ۳ هفته برای دریافت کارت اقامت منتظر باشید.
  4. در مرحله آخر مجوز اقامت موقت برای یک دوره ۲ ساله را دریافت خواهید کرد که بعد از آن برای یک دوره ۳ ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.

توجه داشته باشید که در فرآیند اخذ اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی، باید اقدام به دریافت شماره NIF و افتتاح حساب در کشور پرتغال نمایید. شماره NIF یک شماره مالیاتی شخصی است که به شما امکان فعالیت مالی را می‌دهد. همچنین، باید یک حساب بانکی پرتغال را نیز باز کنید تا تراکنش‌های مالی خود را آسان‌تر و با هزینه کمتر انجام دهید.

هزینه صدور ویزای تمکن مالی پرتغال چقدر است؟

هزینه دریافت ویزای تمکن مالی پرتغال نسبت به برنامه‌های اقامتی دیگر همچون ویزای طلایی پرتغال کمتر است. برای ویزا D7 پرتغال، هزینه‌های تقریبی زیر را در نظر بگیرید:

هزینه‌های صدور ویزای تمکن مالی پرتغال توضیحات
حدود ۹۰ یورو برای درخواست و بررسی ویزای موقت تمکن مالی پرتغال (D7)
حدود ۱۶۰ یورو برای اخذ مجوز اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی

 

به غیر از موارد ذکر شده، باید هزینه‌های دیگری همچون بلیط هواپیما، هزینه جابه‌جایی، بیمه درمانی و غیره را نیز مدنظر قرار داد.

جمع‌بندی

اقامت پرتغال با تمکن مالی، یکی از روش‌های مهاجرتی برای زندگی در یکی از کشورهای با ثبات و امن اتحادیه اروپا است. ویزای تمکن مالی پرتغال با نام ویزا D7 شناخته می‌شود و برای بازنشستگان، کارآفرینان و افرادی که توانایی مالی ثابتی دارند، یک گزینه مهاجرتی فوق‌العاده‌ است. برای استفاده از این برنامه اقامتی، کافی است سالانه درآمد غیرفعال خود برای تامین هزینه‌ها در مدت اقامت در این کشور را ثابت کنید. برای اطلاع از وضعیت و جزئیات بیشتر ویزای اقامت تمکن مالی پرتغال، با مشاورین النورا در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره اقامت کاری پرتغال و وضعیت کار در پرتغال و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

ویزای تمکن مالی پرتغال یا ویزای D۷ چیست؟

این ویزا به شما اجازه اقامت در کشور پرتغال را به شرط اثبات داشتن درآمد غیرفعال و بودجه معقول برای زندگی در پرتغال می‌دهد.

ویزای تمکن مالی پرتغال چند سال اعتبار دارد؟

ویزای D7، برای مدت ۲ سال اعتبار دارد و پس از آن برای یک دوره ۳ ساله قابل تمدید است.

پس از اخذ ویزای D۷ پرتغال چقدر فرصت هست تا به کشور پرتغال برویم؟

ویزای موقت D7 از تاریخ صدور ۴ ماه اعتبار دارد؛ در این مدت باید به کشور پرتغال سفر کنید.