مقدمه ی مهاجرت تحصیلی آلمان

آلمان کشوری در قلب اروپای غربی است. این کشور با دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک، هلند و دریای بالتیک مرز مشترک دارد. این کشور یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و نیاز آن به نیروی کار ماهر سبب شده تا با آغوش باز از مهاجران به خصوص در سال‌های اخیر استقبال به عمل آورد.

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها مهاجرت از طریق تحصیل است. در ادامه به شرایط تحصیل در آلمان، هزینه تحصیل در آلمان، هزینه زندگی دانشجویی در آلمان، شرایط سنی تحصیل در آلمان و سایر موارد پرداخته می‌شود.

ویدیو مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را در قالب یک فایل ویدیویی ببینید.

پادکست مزیت های مهاجرت تحصیلی به المان

قبل از شروع خواندن متن، چگونگی دریافت ویزای تحصیلی المان را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

چرا تحصیل در آلمان؟

آلمان به دلیل داشتن خدمات آموزشی رایگان در دانشگاه‌ها و سطح علمی بالای سیستم آموزشی این کشور، به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی به خصوص در زمینه‌ی دانشجویی در جهان شناخته می‌شود.

دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، با توجه به بازار کار خوب در این کشور شانس بالایی برای یافتن کار و اقامت در آلمان خواهند داشت. همه این عوامل باعث شده تا بسیاری برای بالا بردن سطح علمی خود کشور آلمان را انتخاب کنند و سپس وارد بازار کار در منطقه اروپا شوند.

دانشگاه ها برای تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان، دانشگاه‌های این کشور در سه مقطع تحصیلی مختلف، دانشجو می‌پذیرند. به طور کلی موسسات آموزش عالی آلمان به سه گروه دانشگاه‌ها، موسسات علمی کاربردی و کالج‌های هنر، فیلم و موسیقی تقسیم می‌شوند.

تحصیل در آلمان به صورت دولتی یا خصوصی؟

دانشگاه‌های آلمان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. بخشی از دانشگاه‌ها دولتی و بخشی دیگر خصوصی هستند. در این کشور اکثر دانشگاه‌ها دولتی هستند و بسیاری از دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای را می‌توان یافت که به طور کامل از سوی دولت حمایت می‌شوند.

برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی لازم است تا هزینه‌های نسبتاً بالایی پرداخت کرد؛ به همین دلیل تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به خصوص در بین مهاجران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

مزایای تحصیل در آلمان

یکی از مزایای تحصیل در آلمان، امکان کار و زندگی در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی است چرا که اقتصاد قوی آلمان سبب شده تا رفاه کامل برقرار شود و کار و فعالیت در این کشور رونق فراوان داشته باشد.

کشور آلمان را می‌توان از نظر اقتصادی مهم‌ترین کشور اتحادیه اروپا دانست. آلمان یکی از قطب‌های صنعتی جهان است و مهم‌ترین صنایع آن صنایع شیمیایی، خودروسازی، الکترونیک، کامپیوتر، صنایع سنگین و تجهیزات است.

از مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توان به تحصیل رایگان در این کشور اشاره داشت. تحصیل رایگان در آلمان همچنان در بسیاری از ایالت‌ها برای دانشجویان آلمانی و بین‌المللی وجود دارد.

برخی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان عبارت اند از:

  • وجود دانشگاه‌های برتر دنیا با امکانات پیشرفته برای تحصیلی در آلمان
  • هزینه مناسب یا تحصیل رایگان در برترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان (صرفاً هزینه کمی برای ثبت نام دانشجو و خدمات دانشجویی دریافت می‌شود.)
  • امکان تمدید ویزای تحصیلی آلمان به مدت یک سال و نیم پس از اتمام تحصیل برای اقامت دائم و یافتن شغل مناسب
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان کار در حین تحصیل
  • امکان أخذ بورسیه‌های تحصیلی مختلف دانشگاه‌های آلمان با توجه به شرایط و امتیازات دانشجویان
  • درخواست و دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزند(ان) زیر ۱۸ سال
  • امکان أخذ گواهی‌ها و مدارک معتبر در برخی از دانشگاه‌های خصوصی
  • امکان استفاده از سیستم حمل و نقل شهری برای دانشجویان دارای کارت دانشجویی در آلمان
  • امکان سفر به تمامی کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن به صورت آزادانه با ویزای دانشجویی آلمان

شرایط تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

شرایط تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی
شرایط تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

زبان آلمانی، زبان تدریس در بسیاری از دوره‌های کارشناسی این کشور است. اما گفتنی است که دوره‌های محدودی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. از سوی دیگر، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دوره‌های آموزشی بسیاری به زبان انگلیسی وجود دارد که طیف وسیع‌تری از گزینه‌ها را برای متقاضیانی که به دنبال مهاجرت به آلمان هستند، ارائه می‌دهد.

دانشجویان برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانند از طریق مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان به نام DAAD، از دوره‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در سال‌های تحصیلی مختلف مطلع شوند. این سامانه اطلاعات مفیدی را در مورد رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر در اختیار متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان قرار خواهد داد.

چگونه رشته‌ هایی که در آلمان به زبان انگلیسی تدریس می شوند را پیدا کنیم؟

برای این کار می‌توانید مقطع یا همان دوره‌ای را که می‌خواهید در آلمان بخوانید انتخاب کنید، سپس زبانی را که دوره در آن تدریس می شود (مثلاً فقط انگلیسی) انتخاب کنید و سپس روی دکمه جستجو کلیک کنید. خواهید دید که بیش از ۸۰۰ دوره تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی در آلمان ارائه می‌شود. این رقم برای مقطع کارشناسی بیش از ۱۰۰ واحد درسی است.

همچنین می‌توانید رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده و جستجوی خود را معنادارتر کنید و سریعتر به نتیجه دلخواه برسید.

زبان آلمانی و مهاجرت تحصیلی به آلمان

برای تحصیل در آلمان به سطح زبان B2 نیاز دارید. حتی اگر بخواهید رشته‌ای را به زبان انگلیسی در این کشور بخوانید لازم است تا حدی زبان آلمانی را فرا بگیرید و داشتن سطح B2 زبان آلمانی برای شما الزامی است.

حتی در صورت داشتن مدرک B1 به مدرک B2 آلمانی نیاز خواهید داشت. با مدرک B2 می‌توانید به مدت یک سال اجازه اقامت این کشور را به دست آورید. دقت داشته باشید برای دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، باید حداقل آیلتس ۶.۵ داشته باشید.

اگر زبان آلمانی را بلد نیستید؛ جای نگرانی نیست! دوره‌های زبان آلمانی در کشورهای مختلف در دسترس است و به صورت ۸۰ ساعته ارائه می‌شود که برای رسیدن به سطح مطلوب این زبان برای تحصیل در آلمان ۸۰۰ یورو (هر ساعت ۱۰ یورو) هزینه لازم است.

تحصیل در مدارس آلمان

با توجه به کیفیت آموزشی و امکانات بسیار برای تحصیل در مدارس آلمان، مهاجرت تحصیلی به آلمان در مدارس به خصوص در دبیرستان‌ها، می‌تواند شانس ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌های معتبر آلمان یا در سراسر جهان را افزایش دهد.

تحصیل در آلمان بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی است. تحصیل در دبیرستان‌های آلمان به متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود. با توجه به فرصت‌های بسیاری که این کشور در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد، این مقاطع می‌توانند انتخاب خوبی برای دانش‌آموزان یا به عبارتی دانشجویان آینده باشند.

تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان

اولین مدرک دانشگاهی در آلمان مدرک لیسانس یا همان مدرک کارشناسی است که دانشجویان می‌توانند طی ۶ تا ۸ ترم تحصیلی‌ آن را در رشته مورد نظر خود در یکی از دانشگاه‌های این کشور به دست آورند. پس از پایان این دوره‌ی تحصیلی، دانشجویان می‌توانند با در دست داشتن مدرک کارشناسی، شغل خود را شروع کرده یا برای مدرک کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

اگر در کنکور ایران شرکت نکرده‌اید یا در آن پذیرفته نشده‌اید، می‌توانید با أخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان وارد رشته انتخابی خود شده و تحصیل در آلمان را شروع کنید. اما توجه داشته باشید که برای این کار باید زبان آلمانی را فرا گرفته و حداقل نمره مورد نیاز را برای دانشگاه مورد نظر و حتی گاهی رشته مورد نظر به دست آورید.

همانطور که گفته شد، بسته به مقطعی که در آن ثبت نام می‌کنید و حتی رشته تحصیلی، تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی نیز مهم است. ارائه مدارک معتبر بین‌المللی مثل نتایج آزمون آیلتس که بتواند مهارت‌های زبانی را ثابت کند نیز الزامی است.

تحصیلات تکمیلی در آلمان

بسیاری از دوره‌های تحصیلات تکمیلی در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. آلمان به خاطر دانشگاه‌های درجه یک  و محبوب خود شناخته شده است. هزینه‌های این دانشگاه‌ها تقریباً رایگان است و شاید کل هزینه هر ترم کمتر از ۲۰۰ یورو باشد.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

در بیشتر دانشگاه‌های آلمان هیچ محدودیت سنی برای تحصیل وجود ندارد. از این رو احتمالاً این مسئله غیرمعمول نیست که دانشجویان و یا همکلاسی‌های شما هنگام شروع یک مقطع تحصیلی به میزان قابل توجهی از شما بزرگتر یا حتی کوچک‌تر باشند.

شرایط سنی تحصیل در آلمان
شرایط سنی تحصیل در آلمان

چگونه برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام کنیم؟

برای درخواست تحصیل در آلمان معمولاً باید رشته خود را در دانشگاهی که مد نظر شماست پیدا کنید و از طریق وب سایت دانشگاه اقدام نمایید. مهلت درخواست در هر دانشگاه متفاوت است از این رو بهتر است پس از در نظر گرفتن دانشگاه، اطلاعات مورد نیاز را از وب سایت رسمی دانشگاه بررسی فرمایید.

کار در حین تحصیل در آلمان

کار دانشجویی شاید یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که می‌خواهند در کنار تحصیل خود کار کرده و هزینه‌های تحصیلشان را به دست آورند. در آلمان نیز شرایطی وجود دارد که دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند تحصیلات خود را به صورت رایگان به پایان برسانند و همزمان بتوانند در حین تحصیل کار کنند و حقوق بگیرند. دانشجویان می توانند در طول هفته علاوه بر تحصیل، به صورت پاره وقت کار کنند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

شاید یکی از مشکلات اصلی دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور و به خصوص تحصیل در آلمان را دارند، بتوان مشکل هزینه ها در نظر گرفت. اما خوشبختانه می‌توان گفت، آلمان یکی از کشورها است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از نرخ‌های مقرون به صرفه در بسیاری از زمینه‌ها برخوردار است.

طبق یک نظرسنجی در گزارشات اخیر، یک دانشجوی بین‌المللی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود به حداقل ۸۵۰ یورو در ماه نیاز دارد که تقریباً ۱۰,۲۳۶ یورو در سال است.

در آلمان، بیشترین هزینه‌ها شامل اجاره آپارتمان یا هر مکانی است که قرار است در آن زندگی کنید. اگرچه ممکن است هزینه‌های تحصیلی با برخی از بورسیه‌های تحصیلی پوشش داده شود اما با این وجود، باید بدانید که یک دانشجوی بین‌المللی به طور متوسط ​​هر ماه در آلمان چقدر هزینه دارد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی آلمان

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان را در جدول

مدارک مورد نیاز
اطلاعات هویتی
 سوابق تحصیلی
بیمه سلامت و درمان
سوابق شغلی (در صورت وجود)
گذرنامه معتبر (با حداقل سه ماه اعتبار پس از تمام شدن مدت ویزا)
تکمیل فرم‌های درخواست ویزا (اطلاعات این فرم‌ها می‌بایست در کمال دقت و صحت تکمیل شوند و توسط شخص متقاضی به امضا برسند.)

کلام آخر

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد آلمان به عنوان یکی از کشورهای محبوب و همچنین به عنوان پنجمین کشور مطلوب جهان برای مهاجرت در نظر گرفته شده است. این مطلوبیت را می‌توان به عملکرد خوب اقتصادی، سیستم آموزشی باکیفیت و حتی فرصت‌های شغلی بی‌نظیر نسبت داد.

سالانه افراد زیادی به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند به این کشور وارد شده و کار و زندگی و حتی تحصیل خود را در آلمان از سر بگیرند. چنانچه شما هم از این دسته از افراد هستید و می‌خواهید با راهنمای کامل پذیرش تحصیلی در تمام مقاطع آشنا شوید بر روی این لینک کلیک کنید. دقت داشته باشید که در صورت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب سایت رسمی النورا مراجعه فرمایید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره «مهاجرت تحصیلی به آلمان و صفر تاصد پروسه‌ی آن» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا امکان دریافت بیمه پس از أخذ اقامت تحصیلی وجود دارد؟

بله دو نوع بیمه عمومی و خصوصی برای دانشجویان وجود دارد.

آیا همزمان با تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، می‌توان کار کرد؟

دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند می‌توانند هفته‌ای ۲۰ ساعت کار کنند. در ایام تعطیلات، هیچ محدودیتی برای کار کردن وجود ندارد.

اگر مدارک تحصیلی معادل مدارک آلمان نباشد، برای تحصیل کارشناسی در آلمان چه باید کرد؟

نیاز به گذراندن دوره یک‌ساله کالج‌های آلمان را خواهید داشت.