مقدمه ی شروع مهاجرت به کانادا

چگونه می‌توان به کانادا مهاجرت کرد؟ شرایط مهاجرت به کانادا چیست؟ این سوالاتی است که قبل از نهایی کردن تصمیم مهاجرت به کشور کانادا در ذهن متقاضیان ایجاد می‌شود. مهاجرت، پروسه‌ای زمان‌بر و البته حساس است که باید با مراحل آن آشنا باشید.

 اینکه از کجا باید شروع کرد، چه مدارکی برای شروع پروسه لازم است، و موارد دیگر همگی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند و در صورت لزوم باید اقدامات لازم برای مهاجرت به کانادا را به کارگزاران با تجربه سپرد. در این مطلب شرایط و مهمترین اقدامات اولیه برای مهاجرت به کانادا را بررسی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

صداست که می ماند

قبل از شروع خواندن متن، برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنیم؟ را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

چرا مهاجرت به کانادا؟

در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، کانادا پذیرای بیش از ۱.۳ میلیون مهاجر جدید خواهد بود. شرایط مهاجرت به کانادا، روندی طولانی دارد و مراحل زیادی را شامل می‌شود. ابتدا باید هدف خود برای مهاجرت را مشخص کنید؛ شرایط مهاجرت به کانادا برای کار، تحصیل، اقامت دائم، سرمایه گذاری، ازدواج و غیره ساده نیست اما نتیجه نهایی ارزش طی کردن این مراحل را دارد. کانادا، از نظر کیفیت زندگی در میان بهترین کشورهای جهان قرار دارد و در کل نگرش مثبتی نسبت به مهاجرت در سیاست‌های کلان این کشور دیده می‌شود. کانادا پر از دلایلی است که شما را برای مهاجرت به سمت خود جذب می‌کند، همچون موارد زیر:

کانادا برای کارگران ماهر، چشم اندازهای عالی و استانداردهای بالای زندگی را فراهم می‌کند
کانادا دارای طبیعت جغرافیایی متمایز و متنوع همچون کوه‌ها، دشت‌ها و سواحلی زیبا در کنار آبشار معروف نیاگارا است
سیستم آموزشی کانادا یکی از بهترین و قوی‌ترین سیستم‌های آموزشی در کل دنیا است
کانادا از نظر آزادی شخصی و اجتماعی در رتبه اول و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است

مدارک لازم جهت مهاجرت به کانادا

همان طور که گفته شد، ابتدا باید هدف و روش خود برای مهاجرت به کانادا را مشخص کنید. شرایط مهاجرت به کانادا، در هر روشی که انتخاب می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. دولت کانادا، بر اساس نوع تقاضای شما برای مهاجرت، مدارک لازم و متفاوتی را درخواست می‌کند. معمولا مهم‌ترین مدارکی که این کشور از شما درخواست می‌کند تایید سن، تجربه شغلی، تحصیلات، مدارک شناسایی و عدم سو سابقه و مدارک پزشکی است. مهاجرت اقتصادی و شغلی، مهاجرت تحت حمایت خانواده و پناهندگی محبوب‌ترین اهداف مهاجرتی در بین متقاضیان است.

مهاجرت از طریق ویزای کار که در ادامه بیشتر آن را بررسی می‌کنیم، یکی از محبوب‌ترین‌هاست اما قبل از آن ابتدا اقدامات لازم برای مهاجرت به کانادا و مدارک لازم و مشترک در تمامی روش‌های مهاجرت را بیان می‌کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

اثبات تمکن مالی
دانش زبان انگلیسی و در برخی موارد زبان فرانسوی
شرایط سنی
گواهی سلامت پزشکی
عدم سوء پیشینه
تکمیل فرم‌های درخواستی در مراحل اولیه مهاجرت
مدارک تحصیلی
ترجمه مدارک درخواستی

شرایط ویزای کار کانادا

مهاجرت اقتصادی و تجاری، احتمالا معمول‌ترین نوع مهاجرت به کانادا است که خود به چندین زمینه و روش تقسیم می‌شود. مانند ویزای موقت کار یا همان روش جاب آفر که باید یک پیشنهاد کاری در کشور کانادا داشته باشید که خود زیر مجموعه‌ای از روش اکسپرس انتری است. روش اکسپرس انتری (Express Entry) که به اسکیل ورکر (Skill Worker) نیز شناخته می‌شود، سریع‌ترین و محبوب‌ترین شرایط مهاجرت به کانادا است.

تصویری از پرچم کانادا در کنار کلمه ی شغل برای عنوان شرایط ویزای کار کانادا انتخاب شده است.
مهاجرت به کانادا از طریق کار، معمولاً اقامت کارآفرینان و افرادی که دارای مهارت و تخصص مورد نیاز کشور کانادا هستند را مورد هدف قرار می‌دهد

اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار دارید، می‌توانید در صورت اخذ تایید‌های لازم در مدت ۶ ماه اقامت دائم دریافت کنید. کانادا تا سال ۲۰۲۵ قصد دارد تا نیم میلیون تازه وارد را برای کار دعوت کند که از طریق سه جریان زیر امکان‌پذیر است:

اسکیل ورکر فدرال (FSW)

متقاضیان مهاجرت از طریق این روش باید ۶۷ امتیاز را در سیستم رتبه بندی جامع (CRS) کسب کنند. شرایط مهاجرت به کانادا در این سیستم به ۶ عامل زیر بستگی دارد:

سن
زبانی انگلیس یا فرانسوی
مهارت‌ها
تحصیلات
رزومه کاری
جاب آفرهای (پیشنهادات شغلی) در دسترس و مورد نیاز در کانادا و منطبق بودن مهارت شما با شغل درخواستی

اسکیل ترید فدرال (FST)

شرایط مهاجرت به کانادا به این روش نیز متفاوت است و باید متقاضی شرایط زیر را داشته باشد:

  • قصد زندگی در خارج از منطقه کبک (Quebec) کانادا را داشته باشید
  • زبان انگلیسی سطح CLB 5 در شنیدن و صحبت کردن و سطح CLB 4 در خواندن و نوشتن
  • داشتن حداقل سابقه ۲ سال کار تمام وقت یا معادل آن سابقه کار پاره وقت
  • داشتن الزامات کار به عنوان یک صنعتگر ماهر مطابق با NOC
  • داشتن یک پیشنهاد شغلی تمام وقت برای حداقل یک سال در کانادا
  • داشتن حداقل تحصیلات آکادمیک

برنامه تجربه کار کانادا (CEC)

برای واجد شرایط بودن در این روش مهاجرت، متقاضی باید شرایط و معیارهای زیر را داشته باشد:

  • داشتن حداقل ۱۲ ماه سابقه کار در کانادا در ۳ سال گذشته (بدون احتساب خود اشتغالی یا کارآموزی در طول دوران تحصیل)
  • داشتن تمامی معیارهای مربوط به زبان برای شغل مورد نظر شامل شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن
  • قصد زندگی در خارج از منطقه کبک را داشته باشید
  • داشتن حداقل تحصیلات آکادمیک

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری را بررسی می‌کنیم. این سیستم شامل ارسال یک پروفایل آنلاین است که توسط سیستم رتبه بندی جامع کانادا (CRS) امتیاز دریافت می‌کند. چنانچه، واجد شرایط یکی از ۳ جریان بالا باشید، می توانید برای ارسال پروفایل اقدام کنید.

 سپس دولت کانادا برای بالاترین رتبه‌ها دعوت‌نامه‌های برای درخواست اقامت دائم در استخر اکسپرس انتری صادر می‌کند. فرآیند اکسپرس انتری، ممکن است ساده و سریع‌ترین راه برای مهاجرت از طریق ویزای کار باشد به شرط آن که واجد شرایط ارسال مشخصات بوده و به CRS لازم برای قرعه کشی فدرال برسید. رسیدن به CRS یا نمره لازم، می‌تواند دشوار باشد با این حال اگر تنها در جمع کاندید‌های واجد شرایط قرار بگیرید می‌توانید برای اقامت دائم استانی اقدام کنید.

چقدر سرمایه برای مهاجرت به کانادا لازم است؟

تصویری از پول کانادا برای عنوان چقدر سرمایه برای مهاجرت به کانادا لازم است؟ انتخاب شده است.
یکی از اولین نکاتی که باید در مورد هزینه رفتن به کانادا در نظر بگیرید، نرخ ارز است

از مهمترین اقدامات برای مهاجرت، تخمین و تامین هزینه‌هایی است که از شروع تا پیشبرد و اتمام پروسه مهاجرت باید بپردازید. حتما قبل از اقدام برای مهاجرت از افراد و کارگزاران متخصص و با تجربه مشورت بگیرید. هزینه مهاجرت به کانادا همگی تقریبی هستند و در کل باید موارد زیر را برای صرف هزینه در لیست شرایط مهاجرت به کانادا مدنظر قرار داد:

  • هزینه وکیل
  • هزینه ویزا و پاسپورت
  • هزینه ترجمه و بررسی مدارک
  • آزمون زبان
  • بیومتریک و انگشت نگاری
  • معاینات پزشکی
  • هزینه پردازش درخواست
  • هزینه حق اقامت دائم
  • هزینه تایید مدارک تحصیلی
  • و…

هزینه‌ها نسبت به روش مهاجرتی که انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. مهاجرت به عنوان یک شخص مجرد، متاهل یا خانواده چندنفره هزینه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد. به تفکیک تعداد افراد برای مهاجرت هزینه‌ها معمولا به شکل زیر است:

مجرد

شرایط مهاجرت به کانادا در زمینه صرف هزینه، برای یک شخص مجرد از ۱۸۵ دلار برای بررسی مدارک، ثبت نام و اقدامات اولیه شروع می شود و به مبلغ تقریبی ۱۵٬۴۲۰ دلار که شامل مدارک مهاجرت به کانادا همچون اثبات تمکن مالی، هزینه‌های دولتی، مصاحبه، آزمون‌ها و غیره است می رسد.

متاهل

معمولا یک زوج برای مهاجرت به کانادا به حدود ۲۰٬۰۰۰ دلار کانادا نیاز دارند که شامل اثبات تمکن مالی، هزینه‌های دولتی، بیومتریک، آزمون‌های زبان و غیره می‌شود.

خانواده چند نفره

شرایط مهاجرت به کانادا برای یک خانواده ۴ نفره متفاوت خواهد بود. یک خانواده ۴ نفره برای مهاجرت به کانادا باید هزینه‌ای در حدود ۳۰٬۰۰۰ دلار کانادا را مدنظر قرار دهند. این هزینه‌ها نیز شامل تفکیک‌های مختلفی است که برخی از آن‌ها را در شرایط مجرد و متاهل بودن بیان کردیم.

برای نمونه چون در مورد شرایط مهاجرت به کانادا به روش اکسپرس انتری صحبت شد، هزینه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس انتری به طور معمول حدود ۲۳۰۰ دلار کانادا برای شخص مجرد، و حدود ۴۵۰۰ دلار کانادا برای یک زوج است. این هزینه‌ها شامل تسویه حساب نهایی نمی‌شود که بسته به جمعیت خانواده می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه مهاجرت به کانادا برای تحصیل

از شرایط مهاجرت به کانادا برای تحصیل، دولت کانادا از متقاضی ویزای دانشجویی می‌خواهد ثابت کند که ۲۰٬۰۰۰ دلار کانادا به اضافه هزینه تحصیل در سال اول را تامین می‌کند. به این هزینه چنانچه یکی از اعضای خانواده همراه شما باشد، ۸٬۰۰۰ دلار کانادا و هر عضو اضافه دیگر ۶,۰۰۰ دلار را باید اضافه کنید. در کل برای تحصیل در دوره متوسطه مبلغی بین ۲۶ تا ۵۵ هزار دلار و برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید بین ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار را بپردازید. این ارقام با توجه به نوع رشته، شهر و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد.

شرایط مهاجرت به کانادا برای سرمایه گذاری

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری نیازمند واریز ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کانادا سرمایه به بانک در شهر کبک است. در نظر داشته باشید این مبلغ فقط شامل کسانی می‌شود که هدف‌شان اقامت موقت است. چنانچه فرد بتواند به اقتصاد کانادا کمک کند این مبلغ بدون سود به وی پرداخت خواهد شد. چنانچه از این طریق قصد اخذ اقامت دائم برای سیتیزن شدن کانادا را دارید، باید شرایط مهاجرت به کانادا در زمینه دانش زبان و زندگی کردن حداقل به مدت ۳ سال در این کشور را پاس کنید. البته روش های دیگر سرمایه گذاری با هزینه کمتر وجود دارد که از ۱۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار دلار متغیر خواهد بود. چنانچه شرایط مالی خوبی دارید، گزینه سرمایه گذاری می‌تواند انتخاب فوق العاده‌ای برای مهاجرت به کانادا باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا مهمترین اقدامات اولیه برای مهاجرت را که شامل اهداف، مدارک، هزینه و غیره است بررسی کنیم. بدون برنامه و هدف نمی‌توانید مهاجرت ایده‌آلی را تجربه کنید، بنابراین باید شرایط مهاجرت به کانادا را با توجه به انتخاب کیس مهاجرت مدنظر خود به دقت بررسی کنید. پروسه ای طولانی مدت و البته هزینه‌بر را پیش رو دارید و با چالش‌های فراوانی روبرو خواهید بود. بنابراین، قبل از هر اقدامی باید با افراد و کارگزاران باتجربه و متخصص در تمامی مراحل مهاجرت مشورت داشته باشید تا این راه طولانی را به خوبی به پایان برسانید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره «برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنم؟» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

بهترین راه های مهاجرت به کانادا درسال ۲۰۲۳ چیست؟

مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و مهاجرت سرمایه گذاری.

آیا داشتن بستگان در کانادا کمکی به روند مهاجرت می کند؟

بله. حضور بستگان و خویشاوندان درجه یک و دو در کانادا امتیاز شما را افزایش خواهد داد.

امکان دریافت اقامت از طریق تولد فرزند وجود دارد؟

خیر، اقامت تنها به فرزندی که در خاک کانادا به دنیا آمده باشد تعلق خواهد گرفت.