مقدمه‌ی انواع مدرسه در کانادا ۲۰۲۳

کانادا یکی از مقاصد مهم مهاجران است که مورد توجه اغلب ایرانیان قرار می‌گیرد. جایگاه سیستم آموزشی کانادا، رتبه پنجم در دنیاست که تمرکز ویژه‌ای بر آموزش و رشد دانش‌آموزان دارد. این کشور با اقتصادی پیشرفته و موفق، امکانات جذابی به دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل می‌دهد و به آن‌ها در ادامه مسیر آموزشی کمک می‌کنند.

کیفیت آموزشی مدارس آن سطح بالایی دارد و افراد از رفاه اجتماعی بالایی برخوردارند. کیفیت زندگی در کانادا رو به افزایش است و همچنین در صورت ویزا گرفتن فرزندان، والدین می‌توانند به همراه فرزندان خود به خاک این کشور وارد شوند. والدین، در پی تحقیقات گسترده، به دنبال بهترین مدارس برای تحصیل فرزندان خود هستند و گفتنی است که مدارس متنوعی در این کشور وجود دارد. در ادامه به معرفی انواع مدارس کانادا می‌پردازیم.

تحصیل در مدارس کانادا، مقطع ابتدایی

تصویری از یک دانش آموز ابتدایی به همراه پرچم کانادا در کنار اتوبوس های مدرسه برای عنوان تحصیل در مدارس کانادا، مقطع ابتدایی انتخاب شده است.
معلم های دبستان در کانادا موظفند که در طی روند آموزش مهارت های خود را ارتقا دهند

طبق قوانین این کشور، کودکان باید از سن ۶ سالگی به مدرسه بروند و تا ۱۲ سالگی مقطع ابتدایی را ادامه دهند. تحصیل در این سطح، در بعضی از استان‌ها متفاوت است و گاهی از ۷ سالگی شروع می‌شود. هر استانی در این کشور، به صورت جداگانه برای دوره‌های آموزشی خود برنامه‌ریزی دارد. البته بیشترین تمرکز روی درس‌های ریاضیات، تاریخ، موسیقی، زبان انگلیسی و ورزش است. در استانی مانند انتاریو علاوه‌بر این درس‌ها، مدارس به آموزش فرانسوی و کسب‌وکار نیز می‌پردازند.

تحصیل در مدارس کانادا، مقطع دبیرستان یا متوسطه اول

تصویری از دانش آموزان دبیرستانی کانادا برای عنوان تحصیل در مدارس کانادا، مقطع دبیرستان یا متوسطه اول انتخاب شده است.
تحصیل در دبیرستان‌های کانادا نه تنها دانش آموز را از نظر علمی در سطح بالایی قرار می‌دهد بلکه بر مهارت‌های اجتماعی، هنری، موسیقی، ورزش و ارتباطات نیز تمرکز دارد

بعد از اتمام دوره ابتدایی،‌ دوره متوسطه اول شروع می‌شود. این مقطع، مختص سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی است و بیشتر بر روی آموزش دانش‌آموزان در حیطه کامپیوتر،‌ موسیقی، ورزش و رشد روابط اجتماعی کودکان تمرکز دارند. در این دوره، کودکان در کارهای گروهی شرکت می‌کنند و برای آینده خود، آماده‌تر می‌شوند. در برخی از شهرها قوانین تحصیل در مقاطع مختلف با هم فرق دارند و گاهی متوسطه اول، زودتر شروع می‌شود؛ گاهی از سن ۱۱ سالگی این دوره شروع می‌شود؛ مانند استان کبک و بعد از آن، دوره‌ای برای کالج و دانشگاه برگزار می‌کنند.

تحصیل در مدارس کانادا، مقطع متوسطه دوم

تحصیل در مقطع متوسطه دوم، دانش‌آموزان را برای شرکت در کالج و یا دانشگاه آماده می‌کند. اغلب این مقطع از ۱۴ یا ۱۵ سالگی تا ۱۷ سالگی ادامه دارد. استانداردهای بالای کانادا موجب می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند بعد از پایان این مقطع، وارد بهترین دانشگاه‌های جهان شوند. هزینه این مقطع نسبت به سایر مقاطع، بیشتر است و از جمله دوره‌های مهم تحصیلی به شمار می‌رود.

انواع مدارس کانادا

تصویری از لوازم تحصیل به همراه پرچم کانادا برای عنوان انواع مدارس کانادا انتخاب شده است.
مدارس و دانشگاه های کشور کانادا رتبه های جهانی دارند و زبان های رسمی آن ها انگلیسی و فرانسوی می باشد

مدارس در کانادا انواع متفاوتی دارد و براساس شرایط افراد انتخاب‌های زیادی دارند. برخی از این مدارس، نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارند و براساس مقاطع تحصیلی، هزینه شهریه مدارس کانادا متفاوت است. اغلب، مقاطع بالاتر، هزینه بیشتری دارند و برای مقاطع ابتدایی، شهریه کمتری نیاز است. در ادامه به معرفی انواع مدارس کانادا می‌پردازیم که شامل:

 

انواع مدارس کانادا
مدارس دولتی کانادا
مدارس خصوصی کانادا
مدارس شبانه‌روزی کانادا
مدارس ایرانیان در کانادا
کالج‌های کانادا

تحصیل در مدارس دولتی کانادا

تصویری از دانش آموزان در کلاس درس برای عنوان تحصیل در مدارس دولتی کانادا انتخاب شده است.
تحصیل در مدارس دولتی کانادا رایگان است اما دانش‌آموزان بین‌المللی، باید در مدارس خصوصی ثبت‌نام کرده و شهریه بپردازند

اگر اقامت دائم و پاسپورت این کشور را داشته باشید،‌ فرزندانتان می‌توانند تحصیل رایگان در مدارس کانادا را تجربه کنند. دانش‌آموزان خارجی هم می‌توانند با هزینه کمتر از مدارس خصوصی، به تحصیل در مدارس دولتی کانادا بپردازند. مدرسه‌های دولتی کانادا، امکانات زیادی را برای دانش‌آموزان خود فراهم می‌کنند. مدارس دولتی در شهر‌های گران‌‌قیمت، هزینه بیشتری دارند و به طور کلی، مخارج زندگی نیز بیشتر است.

برای تحصیل در مدارس دولتی کانادا، باید خانه در منطقه مدرسه قرار داشته باشد تا کودکان را ثبت‌نام کنند. کلاس‌های این مدارس، اغلب شلوغ هستند و مدت زمان بیشتری برای انجام پذیرش نیاز است. بنابراین به وقت و صبر بیشتر نیاز دارد. البته پذیرش در مدارس دولتی، به عهده خود مدرسه نیست و آموزش و پرورش کانادا در این زمینه، دانش‌آموزان را ثبت‌نام می‌کنند.

حتی نظارت بر مدارس دولتی کانادا به عهده انجمن‌های استانی است و مربیان می‌توانند بر مسئولیت کادر آموزشی نظارت کنند. حتی خرید تجهیزات مانند کامپیوتر، سیستم‌های امنیتی و تابلوهای هشدار به عهده این انجمن‌های استانی است. شهریه این نوع از مدارس ابتدایی و متوسطه اول، حدود ۱۰ تا ۱۶ هزار دلار است و در مقطع دبیرستان بین ۱۲ تا ۱۶ هزار دلار محاسبه می‌شود.

تحصیل در مدارس خصوصی کانادا

تصویری از یک دانش آموز در کلاس درس خصوصی برای عنوان تحصیل در مدارس خصوصی کانادا انتخاب شده است.
در کشور کانادا، به مدارس خصوصی مدارس مستقل نیز گفته می‌شود

اغلب مهاجران تحصیل در مدارس خصوصی کانادا را انتخاب می‌کنند. این مدارس، از نظر سیستم آموزشی شباهت دارند؛ اما در ساختار، تفاوت‌های عمده‌ای ایجاد شده است. مدارس خصوصی، شهریه بیشتری دریافت می‌کنند و فعالیت‌های فوق‌برنامه برای شاگردان در نظر گرفتند. سن این دانش‌آموزان تا ۱۸ سالگی است و  تعداد آن‌ها سر کلاس‌های خصوصی، کم است و در نتیجه معلم تسلط بیشتری دارد. فعالیت‌های فوق‌برنامه مانند موسیقی، هنر و ورزش تدریس نیز می‌شود.

شهریه تحصیل در مدارس خصوصی کانادا در شهرهایی مانند ونکوور، اتاوا، اکویل،‌ مارک هوم و… حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار است. مهارت‌های هوش اجتماعی از نظر این نوع مدارس اهمیت زیادی دارد و حتی دانش‌آموزان بومی هم باید شهریه پرداخت کنند. امکاناتی مانند فلسفه هم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. بسته به استان و شهر، هزینه مدارس تغییر می‌کند و ممکن است افزایش یابد. مقطع دبیرستان، هزینه بیشتری دارد و حدود  ۵۰ هزار دلار در سال محاسبه می‌شود.

تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا

تصویری از یک کلاس درس مدرسه‌ی شبانه روزی در کانادا برای عنوان تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا انتخاب شده است.
مدارس شبانه روزی کانادا مدارسی هستند که دانش آموزان و مربیان مدرسه در طی سال تحصیلی در خود مدرسه اقامت دارند

اغلب، در مقاطع‌ بالاتر، والدین فرزندان را به مدارس شبانه‌روزی کانادا می‌فرستند تا در مدرسه خود اقامت داشته باشند. محصلان شبانه‌روزی، در آخر هفته به خانه برمی‌گردند و تعطیلات را در کنار خانواده می‌گذرانند. در اغلب موارد، مدارس شبانه‌روزی کانادا خصوصی هستند و باید پرداخت شهریه انجام شود؛ اما در این سن، دانش‌آموزان می‌توانند شغل‌های پاره‌وقت داشته باشند و در مخارج، به والدین خود کمک کنند.

این نوع مدارس، برروی استعداد‌های دانش‌آموزان تاکید زیادی دارند و فعالیت‌های غیردرسی جذابی مانند نقاشی،‌ موسیقی‌، تئاتر، فوتبال و ورزش‌های متنوع با آن‌ها کار می‌شود. بعد از پایان زمان مدرسه، دانش‌آموزان به خوابگاه‌های خود می‌روند و همین امر، موجب رشد ارتباط اجتماعی آن‌ها می‌شود. حتی معلمان هم در مدارس می‌مانند و ساعات زیادتری را با دانش‌آموزان می‌گذرانند.

کانادا با دو زبان رسمی فرانسه و انگلیسی شناخته می‌شود که در مدارس هم این تاکید بیش‌تر بر روی این دو زبان است. برخی از مدارس گران‌تر، چهار زبان را آموزش می‌دهند. از جمله امکانات این مدارس می‌توان به بیمه دانش‌آموزی، خوابگاه و هزینه‌های قیم قانونی اشاره کرد. دانش‌آموزان بعد از اتمام تحصیل در این مدارس می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرند و سوابق تحصیلی بیش‌تری در این کشور دارند. تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا به دلیل امکانات بیش‌تری که می‌دهند، شهریه بالای ۳۰ هزار دلار در طی سال می‌گیرند. در برخی از موارد بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌هایی به دانش‌آموزان پرداخت می‌شود.

مدارس ایرانی در کانادا

از جمله مدارس پرطرفدار برای ایرانیان، تحصیل در مدارس ایرانی در کاناداست. کشورهای متنوعی، مدارس مختص ایرانیان دارند که دانش‌آموزان ایرانی در آن به تحصیل می‌پردازند. کیفیت آموزش در این مدارس هم بالاست و شهریه‌ای حدود ۳۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار در سال دریافت می‌کنند. زبان کادر مدرسه، فارسی است و با دانش‌آموزان به فارسی صحبت می‌شود. مدارس متنوعی در این کشور وجود دارد که بسته به محله، قیمت‌های متفاوتی دارند.

به دلیل وجود مهاجران بسیار زیاد در این کشور،‌ مدارس ایرانی هر روز، رو به افزایش هستند و البته استانداردهای کانادا را در چارچوب آموزشی خود رعایت می‌کنند. از جمله مدارس ایرانی می‌توان به مدرسه فردوسی و مدرسه دهخدا در مونترال کانادا،‌ مدرسه ادمونتون، مدرسه البرز در انتاریو،‌ فیوچر اسکیلر مخصوص علوم کامپیوتری و مدرسه فارسی‌ زبان در تورنتو  اشاره کرد.

کالج‌ها در کانادا

تصویری از دانش آموزان یک کالج در کانادا در مقابل آن برای عنوان کالج‌ها در کانادا انتخاب شده است.
دوره کالج در کانادا مربوط به دوره‌هایی است که بیشتر روی آماده سازی متقاضی برای ورود به بازار کار تمرکز دارند

کالج‌های کانادا دقیقاً بعد از پایان دبیرستان،‌ شروع می‌شود؛ این کالج‌ها، تمرکز بر دانشگاه دارند و از طرفی، مهارت‌های متنوع را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند. مهارت‌های کارگاهی براساس رشته آن‌هاست که شامل دروس فنی می‌شود. بعد از اتمام کالج، افراد می‌توانند وارد بازار کار شوند و یک درآمد متوسط کسب کنند.

البته کالج‌های کانادا هم به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود و بر مرور درس‌ها می‌پردازند و زبان مهاجران را قوی‌تر می‌کند. کالج، مانند مدارس تقریباً هر روز هفته است و به پیش‌نیاز‌های کمتری نسبت به دانشگاه‌ها نیاز دارند. شهریه کالج، حدود ۸۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ هزار است و بسته به شهر آن باهم تفاوت دارند.

سخن آخر

کانادا به عنوان مقصدی جذاب برای مهاجران شناخته می‌شود که هرساله مهاجران زیادی به این کشور سفر می‌کنند. محصلان زیادی به تحصیل در مدارس کانادا می‌پردازند و از امکانات ویژه آن بهره‌مند می‌شوند. این کشور گسترده و موفق، آینده فرزندان را تضمین می‌کند و سیستم آموزشی بسیار با کیفیتی دارد. دانش‌آموزان می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند و در سال‌های آخر تحصیلی برای دانشگاه حاضر می‌شوند.

مدارس این کشور به صورت خصوصی،‌ دولتی و شبانه‌روزی است و دانش‌آموزان از ۶ سالگی درس خود را شروع می‌کنند و تا ۱۷ یا ۱۸ سالگی ادامه دارد. در این مدارس موسیقی،‌ ورزش،‌ علوم کامپیوتر و هنر تدریس می‌شود و بسیار برای آن‌ها پر اهمیت است.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید