مقدمه ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا به شما این امکان را می‌دهد که تحصیل یا آموزش ببینید یا به عنوان کارآموز بدون حقوق برای بیش از ۳ ماه در اسپانیا کار کنید. انواع مختلفی از ویزای دانشجویی اسپانیا وجود دارد که برای مدت زمان متفاوتی معتبر هستند. دانشجویان باید در سفارت یا کنسولگری اسپانیا درخواست دهند و مجموعه‌ای از مدارک را ارائه دهند. ویزای تحصیلی اسپانیا به شما این امکان را می‌دهد که تحصیل یا آموزش ببینید یا به عنوان کارآموز بدون حقوق برای بیش از ۳ ماه در اسپانیا کار کنید. شهروندان اتحادیه اروپا و سوئیس می‌توانند برای تحصیل بدون ویزا به اسپانیا بروند.

ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟

ویزای تحصیلی اسپانیا، سندی است که به شما امکان می‌دهد در طول اقامت خود در خارج از کشور به تحصیل یا کار پاره وقت بپردازید. مهاجرت تحصیلی به اسپانیا به شما این امکان را می‌دهد که حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کنید و کار شما نباید در تحصیل شما اختلال ایجاد کند. برای گرفتن کار یا تحصیل، اولین قدم گرفتن مجوز کار از وزارت خارجه است.
در نظر داشته باشید که مدت قرارداد شما نباید بیشتر از تاریخ پایان دوره شما باشد. اگر به عنوان بخشی از دوره خود در یک دوره کارآموزی شرکت می‌کنید، ویزای دانشجویی ضروری نیست. هنگام دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا، بسیار مهم است که شرایط تحصیل در اسپانیا و مدارک ویزای تحصیلی در اسپانیا را بدانید تا سفری ایمن و مطمئن را داشته باشید. ما در ادامه به منظور راهنمایی شما برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا، اطلاعاتی در خصوص شرایط تحصیل در اسپانیا و مدارک ویزای تحصیلی در اسپانیا را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
انواع مختلفی از ویزای دانشجویی اسپانیا وجود دارد که برای مدت زمان متفاوتی معتبر هستند. دانشجویان باید در سفارت یا کنسولگری اسپانیا درخواست دهند و مجموعه‌ای از مدارک را ارائه دهند. قبل از درخواست، تکمیل موارد زیر الزامی است.

مدارک ویزای تحصیلی اسپانیا

اگرچه مدارک مورد نیاز ممکن است بسته به هدف شما متفاوت باشد، اما به صورت مرسوم اگر بخواهیم اشاره کنیم، مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن
  • پاسپورت (معتبر تا پایان اقامت شما)
  • کارت شناسایی (در صورت وجود می‌تواند گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی ملی باشد)
  • عکس جدید
  • نامه پذیرش از دانشگاهی که در آن پذیرش گرفته‌اید
  • بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های‌ اقامت (صورت‌حساب بانکی)

کار در اسپانیا با ویزای دانشجویی

ویزای تحصیلی اسپانیا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در طول دوره به صورت پاره وقت یا در یک موقعیت شغلی موقت کار کنند. برای اینکه دارنده ویزای دانشجویی بتواند شغلی پیدا کند، کارفرما باید مجوز کار را از وزارت خارجه دریافت کند. قرارداد کار نمی‌تواند از مدت ویزای تحصیلی تجاوز کند. برای دوره‌های کارآموزی که بخشی از یک دوره تحصیلی است، مجوز کار ضروری نیست!

اقدام برای ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزا باید بین ۲ تا ۳ ماه قبل از سفر به اسپانیا ارسال شود تا زمان زیادی برای رسیدگی به ویزا وجود داشته باشد .
مدارک دقیق مورد نیاز بسته به کنسولگری، شرایط فرد و دوره‌ای که متقاضی می‌خواهد بگذراند متفاوت است. هزینه ویزای دانشجویی شینگن در حال حاضر ۶۰ یورو برای هر نفر است.

چه زمانی باید برای ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کنم؟

پس از پذیرش در برنامه تحصیلی یا مطالعاتی  خود در اسپانیا، باید فوراً با کنسولگری در حوزه قضایی خود تماس بگیرید تا در مورد روند درخواست ویزای دانشجویی مخصوص کنسولگری خود سوالاتی را که دارید بپرسید. کنسولگری‌های اسپانیا محدودیت‌های زمانی شدیدی را برای روند ویزای دانشجویی اعمال می‌کنند، پس از قبل برنامه ریزی زمانی با بازده زیاد را مد‍‌نظر قرار دهید.
اگر در کنسولگری نیاز دارید که برای درخواست ویزای خود قرار ملاقاتی تعیین کنید، باید فوراً این کار را انجام دهید! سعی کنید قرار ملاقات خود را برای حداکثر ۷ تا ۱۰ هفته قبل از شروع سفرتان، برنامه ریزی کنید.
اگر کنسولگری شما نیازی به تعیین وقت قبلی ندارد، باید حداکثر ۷ تا ۱۰ هفته قبل از شروع برنامه، برای ویزای خود اقدام کنید.

پس از درخواست چقدر طول می‌کشد تا ویزا تحصیلی صادر شود؟

اکثر کنسولگری‌ها کند هستند. اگرچه زمان رسیدگی به کنسولگری متفاوت است، اما معمولاً پس از ارسال درخواست، صدور ویزا بین ۷ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد. همیشه وب سایت کنسولگری را برای به روزترین اطلاعات مورد بررسی قرار دهید.
برای درخواست ویزای خود به پاسپورت با حداقل ۶ ماه زمان تا تمدید نیاز دارید، بنابراین از این مورد مطمئن شوید.
کنسولگری ممکن است پاسپورت شما را در حین رسیدگی به ویزای دانشجویی شما نگه دارد. اگر بین زمانی که برای ویزای خود درخواست می‌کنید و زمانی که به اسپانیا می‌روید، به خارج از کشور سفر می‌کنید، بر این اساس برنامه ریزی کنید.

چه مدارکی باید در زمان جلسه ویزای خود همراه داشته باشم؟

کپی اطلاعات بیمه سلامت
کپی اصلی نامه پذیرش تحصیلی اسپانیایی شما در خارج از کشور
کپی اصلی نامه به افسر ویزا از مطالعات اسپانیایی در خارج از کشور

شما باید دستورالعمل‌های ویزای دانشجویی را در وب‌سایت کنسولگری خود بررسی کنید تا لیست خاصی از مواردی که باید در قرار ملاقات خود ببرید را بدانید.

شرایط تحصیل در اسپانیا

اگر شما یک دانشجوی بین‌المللی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس هستید، باید برای ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کنید. شهروندان آمریکایی که مایل به تحصیل در اسپانیا هستند؛ تنها در صورتی نیاز به ویزای دانشجویی دارند که مدت برنامه آن‌ها بیش از ۹۰ روز باشد. اگر آن‌ها کمتر از ۹۰ روز برای اهداف تحصیلی به این کشور سفر کنند، نیازی به درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا نخواهند داشت.
دانشجویان بین‌المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / EEA که مایل به انجام تحقیقات، آموزش یا ادامه تحصیل در اسپانیا هستند؛ باید برای ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کنند. دانشجویان بین‌المللی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا / EEA و سوئیس فقط باید برای کارت اقامت از مقامات اسپانیا درخواست دهند و نیازی به انجام مراحل درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا ندارند.

انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

انواع ویزای تحصیلی اسپانیا
انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

 

چندین ویزا برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در اسپانیا هستند در دسترس است. نوع ویزای مورد نیاز شما به ملیت و مدت زمان برنامه شما بستگی دارد.
انواع مختلف ویزای تحصیلی اسپانیا به شرح زیر است:

ویزای دانشجویی شینگن (کمتر از ۳ ماه)

دانشجویان بین‌المللی از کشورهایی غیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا / EEA و سوئیس باید برای دوره‌های کوتاه‌تر از ۹۰ روز برای ویزای دانشجویی شینگن درخواست دهند.
از سوی دیگر، دانشجویان کشورهایی که برای سفر به اسپانیا تا ۹۰ روز نیازی به ویزا ندارند، واجد شرایط ادامه تحصیل در اسپانیا بدون درخواست ویزا هستند (در صورتی که دوره تحصیلی کمتر از ۹۰ روز باشد).

ویزای دانشجویی کوتاه مدت (۳ تا ۶ ماهه)

ویزای دانشجویی کوتاه مدت یا ویزای ۱۸۰ روزه نوع D به دانشجویان این امکان را می‌دهد که دوره تحصیلی را طی کنند که حداکثر ۱۸۰ روز (۳ تا ۶ ماه) طول می‌کشد. این ویزاهای دانشجویی فرآیند درخواست پیچیده‌تری دارند و قابل تمدید نیستند. از طریق ویزای دانشجویی کوتاه مدت، دانشجو می‌تواند هر دوره کوتاه مدتی را بگذراند. اگر طول دوره بیش از ۱۸۰ روز باشد، دانشجو باید برای ویزای دانشجویی بلند مدت به اسپانیا اقدام کند.

ویزای تحصیلی بلند مدت (بیش از ۶ ماه)

ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا به شما این امکان را می‌دهد که دوره‌های بیش از شش ماه را در اسپانیا بگذرانید. شما واجدالشرایط ثبت نام در دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خواهید بود و در طول دوره تحصیلی خود در اسپانیا اقامت خواهید داشت. فرآیند درخواست برای این نوع ویزا نسبت به نوع ویزاهایی که قبلا ذکر شد نیاز به مدارک بیشتری دارد. شما باید مدرکی مبنی بر منابع مالی و بیمه درمانی ارائه دهید.
پس از اخذ ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا، دانشجویان بین‌المللی نیز باید ظرف یک ماه پس از ورود، برای دریافت کارت اقامت دانشجویی اقدام کنند.

برای ویزای تحصیلی اسپانیا از کجا باید اقدام کرد؟

شما باید درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا خود را در سفارت/کنسولگری اسپانیا در کشور خود (یا نزدیکترین کنسولگری به کشور خود) ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که درخواست خود را در زمان مقرر ارسال کرده‌اید، یعنی حداقل دو تا سه ماه قبل از تاریخ سفر خود به اسپانیا.

هزینه ویزای دانشجویی اسپانیا

هزینه ویزای تحصیلی شما به اسپانیا بسته به نوع ویزا و کشور مبدا شما متفاوت است.

هزینه ویزای دانشجویی اسپانیا هزینه ویزای دانشجویی شینگن به اسپانیا
شهروندان کشورهای به استثنای ایالات متحده یا کانادا ۶۰ یورو ۸۰ یورو
شهروندان ایالات متحده ۱۳۲ یورو (۱۶۰ دلار) ۱۱۵ یورو (۱۴۰ دلار)
متقاضیان کانادایی ۸۰ یورو (۹۸ دلار) ۹۷ یورو (۱۱۸ دلار)

ویزای تحصیلی اسپانیا به چه دلایلی ریجکت می‌شود؟

ویزای تحصیلی شما به اسپانیا ممکن است در موارد خاصی رد شود. درخواست برای ویزای دانشجویی می‌تواند یک فرآیند پیچیده باشد زیرا باید مطمئن شوید که تمام مدارک مورد نیاز را دارید و شرایط لازم (از جمله اثبات تمکن مالی یا بیمه درمانی) را دارید.
در اینجا برخی از دلایلی که ویزای دانشجویی اسپانیا شما را ریجکت می‌کند؛ آورده شده است:

  • عدم اثبات تمکن مالی
  • اسناد نادرست (یا اسناد مفقود شده)
  • عدم ارائه پاسخ مناسب به افسر کنسولگری در هنگام مصاحبه
  • در صورتی که مقامات اسپانیایی در مورد نیت متقاضی متقاعد نشده باشد

فقط به این دلیل که ویزای تحصیلی شما به اسپانیا ریجکت می‌شود؛ به این معنی نیست که از تحصیل در اسپانیا محروم می‌شوید. شما می‌توانید شانس خود را مجددا امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که مدارک صحیح را ارائه کرده‌اید، برای مصاحبه آماده شوید و قصد خود را از تحصیل در اسپانیا به طور واضح و کارآمد بیان کنید.

از کجا می توانم فرم درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا را پیدا کنم؟

فرم درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا مهمترین مدرکی است که باید تکمیل شود. چنین فرم درخواستی را می‌توان در اینترنت یا از سفارت اسپانیا به صورت حضوری دریافت کرد. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، باید به دنبال ویزای دانشجویی اسپانیا نوع D باشید. اگر قصد دارید بیش از ۹۰ روز تحصیل کنید، درخواست National Visa کافی خواهد بود.
دو گزینه برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا وجود دارد. در حالت اول، کنسولگری پاسپورت را با ویزای شما برایتان پست می‌کند. مورد دیگر این است که باید خودتان به کنسولگری بروید و پاسپورت و ویزای خود را تحویل بگیرید. با این حال، مطمئن شوید که وب سایت کنسولگری را برای هر دستورالعمل خاصی بررسی کرده‌اید.

آیا اعضای خانواده می‌توانند با دانشجو در اسپانیا دیدار کنند؟

تا زمانی که ویزای تحصیلی دارید، اعضای خانواده شما می‌توانند در حین تحصیل از شما دیدن کنند. با این حال، چند پیش نیاز وجود دارد که باید قبل از رسیدن آن‌ها رعایت کنید. اول از همه، شما باید ثابت کنید که پول کافی برای حمایت از افراد تحت تکفل خود دارید، مدرکی دال بر رابطه خود با اعضای خانواده ارائه دهید و اقامت شما باید بیش از شش ماه باشد. علاوه بر این، اعضای خانواده شما باید یک ماه پس از ورود به اسپانیا برای کارت شناسایی خارجی خود (TIE) درخواست دهند.
در بالا به اطلاعات کلی در خصوص ویزا تحصیلی اسپانیا پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب، همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی، مراجعه کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره صفر تا صد ویزای تحصیلی اسپانیا و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا گرفتن ویزای دانشجویی اسپانیا آسان است؟

زمان پردازش ویزای دانشجویی اسپانیا معمولاً بین ۱ تا ۳ ماه است که بستگی به حجم کاری سفارت یا کنسولگری دارد.

چه کسانی واجد شرایط دریافت ویزای دانشجویی در اسپانیا هستند؟

شخصی که دارای گواهی پذیرش از دانشگاه اسپانیا است.

آیا می توانید با ویزای دانشجویی در اسپانیا کار پیدا کنید؟

دانشجویان بین المللی با ویزای دانشجویی می توانند در طول تحصیل در اسپانیا کار کنند و درآمد اضافی کسب کنند.