مقدمه‌ی دریافت ویزای تحصیلی در آلمان

هر ساله آمار مهاجرت تحصیلی به آلمان، به طور فزاینده‌ای در حال اقزایش است. اکثر دانشجویان بین‌المللی مثل دانشجویان ایرانی، قبل از اینکه بتوانند برای تحصیل به آلمان بیایند، نیاز به دریافت ویزای تحصیلی آلمان دارند که اخذ این ویزا، از طریق سفارت آلمان در کشور خودشان یا در یک کشور ثالث امکان‌پذیر است.

آیا برای تحصیل در آلمان به ویزا نیاز است؟

بسته به کشوری که از آن آمده‌اید، ممکن است از نیاز به ویزا برای تحصیل در آلمان معاف باشید، اما پس از ورود به آلمان همچنان برای تحصیل بیش از ۹۰ روز باید اجازه اقامت دریافت کنید. ایرانیان برای ورود به این کشور نیاز به اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارند.

گفته می‌شود برای مطالعاتی که حداکثر ۳ ماه طول می‌کشند، به ویزای شینگن نیاز است. در نظر داشته باشید که اگر دوره تحصیلی شما، بیش از ۳ ماه طول بکشد، به ویزای ملی آلمان نیاز است.

اگر با ویزای ملی وارد آلمان می شوید، باید اقامت خود را با دریافت مجوز اقامت آلمان برای تحصیل تمدید کنید. شما باید این کار را تا زمانی که ویزای ورود شما هنوز معتبر است انجام دهید. در نظر داشته باشید که ویزاها انواع مختلفی دارند که دانشجویان می‌بایست با توجه به طول و ماهیت تحصیل خود از انواع آن مطلع شوند.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

MyIC Article121691

شرایط ویزای تحصیلی آلمان به گونه‌ای است که برای تحصیل در سطوح و مقاطع تحصیلی مختلف برای متقاضیان صادر می‌شود. علاوه بر تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و … این ویزا می‌تواند شامل شرکت در یک دوره پیش دانشگاهی یا در دوره غیر آکادمیک زبان آلمانی باشد.

سه نوع ویزای تحصیلی آلمان وجود دارد که عبارت اند از:

۱)     German Student Visa

این ویزای دانشجویی، برای دانشجویان بین‌المللی است که در یکی از دانشگاه‌های رسمی و معتبر آلمان پذیرفته شده اند و آماده شروع به تحصیل در یکی از برنامه‌های دانشگاهی در این کشور هستند.

۲)     German Student Applicant Visa

چنانچه متقاضی به منظور درخواست حضوری برای پذیرش در یکی از دانشگاه‌های آلمان نیاز به حضور در این کشور داشته باشد، به این نوع ویزا نیاز است. این ویزا به افراد اجازه تحصیل در آلمان را نمی‌دهد؛ بلکه فقط برای فرآیند درخواست حضور در یکی از دانشگاه‌های آلمان معتبر است.

۳)     German Language Course Visa

این نوع ویزا، برای علاقمندان به تحصیل در دوره زبان آلمانی در کشور آلمان است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان در کشورهای مختلف متفاوت است و حتی می‌تواند برای افراد نیز در یک کشور، نسبتا متفاوت باشد. با وجود این، برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان باید چندین مرحله را بگذرانید. مراجعه به وب‌سایت سفارت و آشنایی با تمام شرایط، رزرو وقت ویزا، ارسال مدارک مورد نیاز، هزینه ویزا، طی کردن مراحل مصاحبه و در نهایت انتظار برای دریافت پاسخ رد یا تایید ویزا از جمله مراحلی است که تقریبا تمام متقاضیان باید آن را پشت سر بگذارند.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به المان

 

german work visa e1680530577498

 

تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی آٖلمان مدارکی مبنی بر حضور در کشور آلمان در سال‌های اخیر (در صورت وجود)
پاسپورت معتبر اثبات تمکن مالی
گواهی تولد مدارکی مبنی بر پذیرش در یکی از دانشگاه‌های معتبر آلمان
گواهی ازدواج (در صورت وجود) اثبات مهارت‌های زبانی
گواهی تولد فرزند (در صورت وجود) مدارک تحصیلی قبلی
۳ قطعه عکس مناسب بیمه سلامت دانشجویی

چگونه برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنیم؟

فرآیند درخواست ویزای دانشجویی آلمان می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی گیج کننده باشد. رویه‌ی اخذ ویزای تحصیلی آلمان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما در قسمت زیر نمایی کلی از مراحل اصلی در نظر گرفته می‌شود.

مراحل ویزای تحصیلی آلمان

مراحل درخواست ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

  • نزدیکترین سفارت یا کنسولگری آلمان را پیدا کنید. می‌توانید از Google برای پیدا کردن سفارت این کشور در نزدیکی خود یا حتی در کشوری ثالث استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد شرایط و تعیین وقت ویزا دریافت نمایید. لازم است بدانید که طی کردن تمام فرایند، در کشورهای مختلف به همراه جزئیات مثل اطلاعات تماس ذکر شده است.
  • به محض پیدا کردن وب‌سایت سفارت آلمان، الزامات و رویه ها را به دقت بررسی کنید. حال لازم است تا به بخش‌های مربوط به ویزای دانشجویی بروید تا بتوانید تمام شرایط مخصوص به کشور خود و مراحل تعیین وقت ویزا را بررسی کنید.
  • تعیین وقت ویزا الزامی است. در برخی از کشورها، شما باید چند هفته زودتر برای گرفتن وقت ویزا اقدام کنید، چرا که درخواست‌های زیاد برای ویزا، ممکن است سبب وقفه و تاخیر در فرایند کار شما شود. از این رو لازم است تا به مسئله زمان‌بندی بسیار توجه شود.
  • تمام مدارک درخواست ویزا را آماده کنید و پیش از اقدام برای اخذ آن، تمام مدارک مورد نیاز را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که موردی از قلم نیوفتاده است. شما می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا در صورت نیاز و با پرداخت هزینه، آن را به مشاوران، کارشناسان یا آژانس‌های مهاجرتی بسپارید.

هزینه ویزای تحصیلی آلمان

Germany cash

پیش از اخذ ویزا یکی از مراحل مهم دیگر این است که برای مصاحبه ویزا آماده شوید. لازم است تا شخص متقاضی هزینه درخواست ویزا (۶۰.۰۰ یورو – ۷۵.۰۰ یورو) را بپردازد و تأییدیه پرداخت را در زمان مصاحبه ویزا به همراه داشته باشد. گفتنی است که در صورت رد شدن ویزا، این هزینه قابل استرداد یا به عبارتی قابل بازگشت نیست!

پیش از انجام مصاحبه، متقاضیان می‌بایست از قبل خود را برای مصاحبه آماده کنند. بهترین زمان برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان، بلافاصله پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه و تامین بودجه لازم برای زندگی و تحصیل در آلمان می‌باشد. اثبات تمکن مالی از مهمترین الزامات ورود به این کشور به عنوان یک  دانشجو است. بنابراین اگر بورسیه تحصیلی رسمی دریافت نکرده اید، باید از طریق روش‌های دیگری مانند واریز وجوه در حساب مسدود شده آلمان، مدارکی دال بر منابع مالی یا تمکن مالی را ارائه دهید.

برای ویزای تحصیلی آلمان چقدر موجودی بانکی لازم است؟

بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از سال ۲۰۲۱، لازم است تا دانشجویان قبل از درخواست ویزای دانشجویی خود مبلغی به ارزش  ۱۱.۲۰۸ یورو را در حساب بانکی مسدود شده خود در آلمان داشته باشند.

چه زمانی باید برای ویزای دانشجویی آلمان اقدام کرد؟

منتظر دریافت نامه پذیرش خود نباشید!!!

لازم است تا در اسرع وقت برای ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید! بلافاصله پس از درخواست برای یک برنامه تحصیلی، وقت سفارت آلمان را رزرو کنید. شاید برخی از خود بپرسند چرا؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در برخی از کشورها، گرفتن وقت قبلی برای رسیدن به موقع به آلمان بسیار چالش برانگیز است وبرخی از اتفاقات و مسائل سیاسی یا تغییر قوانین مهاجرتی ممکن است آن را چالش برانگیزتر کند.

از این رو، علاوه بر زمان پردازش طولانی، گرفتن وقت ویزا نیز زمان زیادی را می‌طلبد! این مسئله به نوبه خود به این معنا است که ممکن است چندین ماه طول بکشد تا ویزا به دست شما برسد. بنابراین، برای افزایش شانس خود برای رسیدن به آلمان قبل از شروع ترم، باید سریعا وارد عمل شوید.

مدت زمان انتظار ویزای تحصیلی آلمان

به طور متوسط، گفته می‌شود که مدت زمان انتظار برای ویزای تحصیلی آلمان به طور میانگین تا ۲۵ روز طول می‌کشد. اما گفتنی است که زمان پردازش بسته به کشور و سفارت مورد نظر که درخواست در آن ثبت می‌شود، متفاوت است. سایر درخواست‌های ویزای آلمان برای تحصیل معمولاً ظرف مدت ۳ ماه مورد بررسی قرار می‌گیرند. وقت ویزای تحصیلی آلمان می‌تواند برای افراد مختلف در شرایط گوناگون، متفاوت باشد.

آیا می توان با ویزای تحصیلی آلمان کار کرد؟

ec9ef232752348f7933e9317cfaab58a

بله، با ویزای دانشجویی آلمان می‌توان در این کشور کار کرد! ویزای تحصیلی آلمان این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا در آلمان کار کنند. اما گفتنی است که این مجوز با محدودیت‌هایی همراه است. طبق قوانین آلمان، دانشجویان بین‌المللی می توانند ۲۴۰ روز در سال به صورت پاره وقت، یا ۱۲۰ روز در سال به صورت تمام وقت در آلمان کار کنند.

میزان موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی آلمان

در واقع، گرفتن ویزای دانشجویی آلمان نسبت به سایر کشورها تقریبا آسان است. طبق تحقیقات صورت گرفته در سال گذشته (۲۰۲۲)، میزان موفقیت ویزای تحصیلی آلمان حدود ۹۵٪ است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ دانشجو تقریباً ۹۵ نفر در درخواست ویزای دانشجویی آلمان موفق می‌شوند. بنابراین بعید است که درخواست شما برای ویزای تحصیلی آلمان رد شود. از این رو، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراحل اساسی اخذ ویزا را به درستی انجام دهید تا شانس شما برای گرفتن ویزای تحصیلی در آلمان بالا رود.

با مجوز اقامت موقت دانشجویی چه می‌توان کرد؟!

شاید این سوال، یکی از سوالاتی است که برای بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان یا کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، پیش بیاید. به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد لازم است تا در مورد آنچه که مجوز اقامت دانشجویی به شما اجازه انجام آن را می دهد، بدانید.

اجازه اقامت دانشجویی قابل تمدید است. مقامات آلمانی معمولاً در طول دوره تحصیلی به دانشجویان اجازه اقامت می‌دهند. با این حال، اگر به دلیل طولانی‌تر شدن برنامه تحصیلی، تمدید آن ضروری باشد، باید قبل از انقضای مجوز، برای تمدید این مجوز درخواست دهید. هزینه‌های تمدید اقامت موقت دانشجویی در آلمان معمولا در مقایسه با زمانی که برای اولین بار درخواست می‌کنید،‌ کمتر است.

با داشتن اقامت دانشجویی همانطور که پیش‌تر هم گفته شد می‌توانید در طول برنامه تحصیلی خود کار کنید و بر اساس ساعات کاری مجاز برای دانشجویان، کار پاره وقت یا تمام وقت داشته باشید. اما لازم به ذکر است که دانشجویان مجاز به امضای قراردادهای بلند مدت نیستند.

از دیگر مزایای مجوز اقامت موقت دانشجویی این است که می‌توانید پس از اتمام برنامه تحصیلی خود در آلمان بمانید. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که پس از اتمام برنامه تحصیلی خود تا ۱۸ ماه ویزای خود را تمدید کنید و به دنبال پیدا کردن شغل باشید. این زمان فرصت مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند در آلمان کار کرده و در این کشور مشغول شوند. پس از پیدا کردن شغل، افراد می‌توانند برای اجازه اقامت کار در آلمان درخواست دهند و در نهایت به طور دائمی در این کشور اقامت بگیرند.

کلام پایانی

آلمان از جمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر دانشجویان بسیاری به سمت و سوی خود از سرتاسر نقاط جهان جذب کرده است. سیستم آموزش خوب و باکیفیت این کشور سبب شده تا مورد توجه بسیاری از علاقمندان به مهاجرت قرار گیرد. اما با این حال، آلمان نیز مانند هر کشور دیگری، برای ورود، قوانین و شرایط خاص خود را دارد. علاوه بر این، بسته به اینکه از کجا آمده‌اید، شرایط می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. چنانچه قصد دارید همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی را بدانید بر روی لینک کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌ سایت النورا مراجعه فرمایید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره تحصیل در آلمان ۲۰۲۳ | راهنمای اخذ ویزا و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا برای تحصیل در آلمان محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر، هیچ محدودیت سنی برای درخواست برای برنامه های تحصیلی در آلمان وجود ندارد. در واقع، آلمان به داشتن فارغ التحصیلان قدیمی نیز شهرت دارد.

اگر آلمانی بلد نیستم می توانم در آلمان تحصیل کنم؟

اگرچه تحصیل در آلمان بدون یادگیری آلمانی قطعا امکان پذیر است، اما صحبت کردن به زبان دوم هنوز یک مهارت فوق العاده است که تنها تجربه تحصیل در خارج از کشور را افزایش می دهد!

آیا یادگیری آلمانی آسان است؟

حدود ۴۰ درصد واژگان آلمانی و انگلیسی بسیار شبیه به یکدیگر هستند، که زبان آلمانی را به یکی از آسان ترین زبان ها برای انگلیسی زبانان مادری تبدیل می کند.