مقدمه‌ی دریافت ویزای تحصیلی چین

اگر به اعداد و ارقام نگاهی بیندازید در می‌یابید که هر ساله تعداد دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌ها و مدارس چین ثبت نام می‌کنند افزایش می‌یابد. این افزایش جمعیت در بین دانشجویان و دانش‌آموزان با توجه به استاندارد‌های بالای تحصیلی چین و ورود دانشجویان از کشورهای مختلف جهان، تعجب آور نیست!

برای تحصیل در چین، به غیر از پذیرش در یک موسسه آموزشی در این کشور، باید برای ویزای دانشجویی نیز درخواست دهید. در ادامه به مواردی از جمله انواع ویزای چین، تحصیل در چین، مدارک ویزای تحصیلی چین ، اخذ ویزای تحصیلی چین، تمکن مالی ویزای تحصیلی چین، اثبات مهارت زبانی در چین، شرایط ویزای تحصیلی چین، کار حین تحصیل در چین و … اشاره می‌شود.

انواع ویزای دانشجویی چین

تصویری از مدارک و ویزای چین به همراه پاسپورت برای عنوان انواع ویزای دانشجویی چین انتخاب شده است.
برای دریافت ویزا تحصیلی چین، باید نامه پذیرش و مدارک را به کنسولگری چین داده و ویزای چین را دریافت کنید

 

دو نوع ویزای دانشجویی در چین وجود دارد که بسته به مدت برنامه تحصیلی، فرد می‌تواند برای آنها درخواست دهد. انواع ویزای دانشجویی عبارت اند از:

ویزای X1
ویزای X2

ویزای دانشجویی X۱ چین

ویزای X1 برای دانشجویانی است که قصد دارند به صورت طولانی مدت و بیش از شش ماه در چین بمانند و به تحصیل بپردازند. ویزای X1 اغلب برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که دوره تحصیلی این دانشجویان در این مقاطع بیش از ۱۸۰ روز طول می‌کشد. گفتنی است که افراد می‌توانند با ویزای X1 تا پنج سال در چین بمانند و اجازه سفر به سراسر چین را نیز دارند.

ویزای دانشجویی X۲ چین

ویزای X2 برای دانشجویانی است که می‌خواهند دوره کوتاه مدتی را در چین بگذرانند. این دوره معمولا کمتر از شش ماه خواهد بود و افراد معمولا برای برنامه‌هایی که کمتر از ۱۸۰ روز است برای این ویزا درخواست می‌دهند. چنانچه نیاز به تمدید اقامت در چین وجود داشته باشد، افراد می‌توانند یک ماه قبل از انقضای ویزای خود برای تمدید درخواست دهند. با این حال، لازم به ذکر است که فرد باید دلایل واقعی برای تمدید اقامت خود داشته باشد. در غیر این صورت این درخواست با مخالفت روبرو خواهد شد.

شرایط ویزای تحصیلی چین

برای تحصیل در چین و اخذ ویزای تحصیلی چین لازم است تا مدارکی ارائه شود. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی چین عبارت است از:

  • پاسپورت معتبر (با حداقل شش ماه اعتبار از تاریخ درخواست ویزا)
  • یک قطعه عکس در اندازه پاسپورت (عکسی که در شش ماه گذشته گرفته شده و دارای ابعاد ۴۸ میلی متر در ۳۳ میلی متر باشد.)
  • تکمیل فرم درخواست به صورت کامل (فرم درخواست باید به صورت آنلاین تکمیل شود. ارائه این فرم به صورت دست نویس قابل قبول نیست.)
  • اخذ نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های چین (وظیفه ارسال نامه پذیرش بر عهده دانشگاه است. نامه باید حاوی مهر دانشگاه باشد و به دو زبان انگلیسی و چینی ترجمه شود.)
  • تکمیل فرم JW201 یا JW202 (وزارت آموزش دولتی چین این فرم‌ها را صادر می‌کند. فرم JW201 برای متقاضیانی است که دارای بورسیه تحصیلی هستند و این بورسیه‌ها توسط دولت چین تأمین می‌شود. در حالی که فرم JW202 برای کسانی است که شخصاً هزینه تحصیل خود را در چین تأمین می‌کنند.)
  • ارائه برنامه سفر (این برنامه باید شامل تاریخ ورود و تاریخ خروج باشد. افراد لازم است تا در مورد تاریخ‌ خروج خود صادق باشند. چرا که اگر موفق به متقاعد کردن افسران ویزا مبنی بر بازگشت به کشور خود نشوند، ویزای آن‌ها ریجکت خواهد شد.)
  • ارائه مدارک اقامتی (جزئیات اقامت فرد و هر مدرکی که ثابت کند فرد تدارکات اقامت خود را چیده است، مانند رزرو هتل.)
  • تکمیل پرونده معاینه پزشکی (برای متقاضیان ویزای X1 معاینه پزشکی الزامی است. اگر افراد نتوانند این کار را در کشور خود انجام دهند، باید آن را در چین ظرف مدت ۳۰ روز پس از ورود انجام دهند.)
  • اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی چین (صورتحساب‌های بانکی برای دانشجویانی که دارای سرمایه شخصی هستند.)

چگونه برای گرفتن ویزای تحصیلی چین اقدام کنیم؟

تصویری از فرم ویزای چین به همراه پرچم این کشور برای عنوان چگونه برای گرفتن ویزای تحصیلی چین اقدام کنیم؟ انتخاب شده است.
روند بررسی ویزا، بسته به اینکه شما درخواست بررسی عادی یا اکسپرس را داشته باشید، متفاوت است

 

روند درخواست ویزای دانشجویی در چین به شرح زیر است:

مرحله اول:

افراد می‌بایست در درجه اول یکی از دانشگاه‌های چین را که دانشجویان خارجی را می‌پذیرد، انتخاب کنند و در آنجا درخواست دهند. در صورت قبولی در دانشگاه مورد نظر افراد می‌توانند نامه پذیرش را بگیرند و مراحل دیگر را ادامه دهند.

مرحله دوم:

بعد از قبولی در یکی از دانشگاه‌های چین، فرم JW201 یا JW202 و نامه پذیرش برای فرد ارسال می‌شود. فرم JW201 برای متقاضیان دارای بورس تحصیلی است و فرم JW202 برای کسانی است که به طور مستقل هزینه تحصیل خود را تامین می کنند.

مرحله سوم:

در این مرحله فرد باید بقیه مدارک مورد نیاز را جمع آوری کند. علاوه بر فرم‌ JW201، JW202 و نامه پذیرش، به مدارک دیگری نیز نیاز است که هنگام درخواست ویزای دانشجویی چین ارائه شود.

مرحله چهارم:

بسته به کشور خود یا کشوری که در آن زندگی می‌کنید، باید برای گرفتن ویزای دانشجویی چین در مرکز خدمات درخواست ویزای چین، سفارت چین یا کنسولگری چین اقدام کنید. در این مرحله افراد از مدارک دقیق‌تر اطلاع پیدا کرده و پس از جمع آوری آن‌ها به این مرکز ارائه می‌دهند. برخی از سفارت‌ها از متقاضیان می‌خواهند که مراحل مصاحبه را نیز همینجا طی کنند.

مرحله پنجم:

پرداخت هزینه به ملیت افراد بستگی دارد. در ضمن گزینه‌ای برای کسانی که به دنبال پردازش سریع هستند نیز وجود دارد. اگر فرد بخواهد زمان پردازش کوتاه تری داشته باشد، باید هزینه اضافی آن را بپردازد. هزینه‌ها بین ۲۳۸ یوآن تا ۱۰۰۶ یوآن متغیر است.

مرحله ششم:

در این مرحله فرد باید منتظر جواب سفارت بماند. معمولاً زمان رسیدگی به درخواست ویزای دانشجویی چین چهار روز کاری است. اما اگر فرد بخواهد جواب خود را سریع‌تر بگیرد، ملزم به پرداخت هزینه اضافی برای رسیدگی سریع خواهد بود.

مرحله هفتم:

چنانچه ویزای افراد در این مرحله تایید شود و به آنان اعطا گردد، افراد می‌توانند بلافاصله و به صورت به کشور چین سفر کنند. در صورت ریجکت ویزای چین افراد می‌بایست به بررسی عوامل شکست خود در این زمینه بپردازند و دوباره درخواست دهند.

مرحله هشتم:

در این مرحله افراد باید معاینات پزشکی خود را تکمیل نمایند. پشت سر گذاشتن معاینات پزشکی صرفا برای درخواست ویزای X1 است. گفتنی است که انجام این معاینات لازم نیست حتما در کشور چین انجام شود. چنانچه این آزمایشات در کشور دیگری انجام شود و به چینی ترجمه شده باشد، کافی است و نیازی به انجام معاینات پزشکی در کشور چین نخواهد بود.

مرحله نهم:

برای ورود به چین به اجازه اقامت موقت نیاز است. پس از ورود به چین، افراد باید به قسمت ورود و خروج اداره امنیت عمومی(PSB) بروند و برای اجازه اقامت درخواست دهند. دانش‌آموزان یا دانشجویان باید ظرف مدت ۳۰ روز پس از ورود خود به این کشور درخواست دهند. اقامت موقت پنج سال دارای اعتبار خواهد بود.

توجه: دارندگان ویزای X۲ یا همان دارندگان ویزاهای کوتاه مدت ملزم به درخواست اجازه اقامت موقت نیستند. آن‌ها می‌توانند تا زمانی که در ویزا مشخص شده باشد در چین بمانند.

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی چین

زمان عادی پردازش ویزای دانشجویی چین چهار روز کاری است. با این حال، افراد می‌توانند از خدمات اکسپرس (The Express Service) نیز استفاده کنند که زمان پردازش آن تنها ۲ تا ۳ روز کاری است یا از سرویس راش برای دریافت ویزای خود در همان روز استفاده کنند.

چه مدت می توان با ویزای تحصیلی در چین ماند؟

  • ویزای تحصیلی X1 بیش از شش ماه اعتبار دارد و همچنین می‌تواند به افراد اجازه اقامت موقت دهد که تا پنج سال در چین بمانند.
  • با ویزای تحصیلی X2، افراد مجاز خواهند بود کمتر از شش ماه در چین بمانند. البته ناگفته نماند که امکان تمدید اقامت برای متقاضیان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند با آوردن دلایل منطقی مدت حضور خود را در این کشور افزایش دهند.

هزینه ویزای دانشجویی چین چقدر است؟

هزینه‌های ویزای دانشجویی چین بسته به ملیت افراد می‌تواند متفاوت باشد که در جدول زیر آمده است. علاوه بر این، در صورت نیاز به دریافت خدمات سریع، انتظار می‌رود هزینه اضافی برای سرعت بخشیدن به این فرایند انجام شود.

هزینه ویزای چین یوان چین (¥)
شهروندان شینگن ۴۳۳ یوان
ایالات متحده آمریکا ۱۰۰۶.۶۹ یوان
بریتانیا ۸۶۰ یوان
کانادا ۵۵۸ یوان
برزیل ۱۰۱۵ یوان
استرالیا ۵۰۸ یوان
هندوستان ۳۴۱.۵۸ یوان
کشورهای ثالث ۲۳۸.۴۱  یوان

کار حین تحصیل در چین با ویزای دانشجویی این کشور

دانشجویان در چین مجاز به کار در داخل و خارج از دانشگاه تا سقف ۸ ساعت در هفته و حداکثر ۴۰ ساعت در ماه هستند. در ضمن این ساعات کاری نیز باید مورد تایید موسسه آموزشی یا دانشگاهی که افراد در آن‌ها مشغول به کارند نیز قرار گیرد.

از کارهای حین تحصیل که به شدت مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد، کار در محیط دانشگاه است. اگر افراد تصمیم بگیرند که در محوطه دانشگاه مشغول به کار شوند، می‌توانند در پوزیشن‌هایی مثل دستیاران آموزشی، دستیاران تحقیقات علمی، دستیاران مدیریت اداری و خدمات عمومی دانشگاه قرار بگیرند.

چنانچه افراد تمایل داشته باشند که در خارج از دانشگاه کار کنند، لازم است تا شروط زیر را رعایت کنند:

حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد و از نظر روحی و جسمی در وضعیت کاملا سالم باشند.
داشتن یک مجوز اقامتی معتبر برای تحصیل در چین.
سابقه کیفری نداشته باشند و به قوانین چین احترام بگذارند.
داشتن سابقه کاری در زمینه مرتبط می‌تواند برای فرد با امتیاز مثبت همراه شود.
پیشرفت تحصیلی و میزان حضور در دانشگاه مطابق با الزامات و قوانین این مرکز آموزشی باشد.

 توجه: دقت داشته باشید که قوانین کار حین تحصیل در چین از ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲، زمانی که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش چین، وزارت امنیت عمومی، وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی و اداره ملی مهاجرت، قرار گرفت به اجرا درآمد. این سیاست اتخاذ شده فقط برای دانشجویان بین‌المللی است که دارای مجوز اقامت معتبر هستند.

اثبات مهارت زبانی برای تحصیل در چین

تصویری از نوشته ی چینی به همراه پرچم این کشور برای عنوان اثبات مهارت زبانی برای تحصیل در چین انتخاب شده است.
شهرهایی چون پکن، شانگهای و هنگ‌کنگ از شهرهایی هستند که امکان تحصیل و زندگی به زبان انگلیسی را دارند

 

هنگام درخواست ویزای دانشجویی چین، نیازی به شرکت در آزمون مهارت زبان نیست! با این وجود، دانشجویان می‌بایست قبل از اقدام برای درخواست ویزا و قبل از ثبت نام در دانشگاه، در آزمون مهارت زبان شرکت کنند. زمانی که متقاضیان برای گرفتن پذیرش در یکی از دانشگاه‌های چین اقدام می‌کنند، این آزمون به عنوان مدرک مورد نیاز است. گواهی آزمون می‌تواند به زبان چینی یا انگلیسی باشد.

آیا چین در حال حاضر ویزای دانشجویی صادر می کند؟

در حال حاضر چین فقط ویزای X1 یا ویزای بلند مدت چین صادر می‌کند. علاقمندان باید به مراکز آموزشی و دانشگاه‌هایی درخواست پذیرش دهند که دوره آن‌ها بیش از ۱۸۰ روز به طول انجامد. در این صورت است که آن‌ها می‌تواند ویزای تحصیلی X1 را دریافت کرده و از طریق آن وارد کشور چین شوند. اگر دوره تحصیلی افراد کمتر از ۱۸۰ روز طول بکشد، فرد نمی‌تواند با ویزای دانشجویی به چین وارد شود.

کلام پایانی

دستاوردهای اقتصادی و چشمگیر چین در سال‌های اخیر به این کشور اجازه داد تا جایگاه سوم را در بین کشورهایی که دانشجویان بین‌المللی را در جهان می‌پذیرند به دست آورد. تحصیل در چین نه تنها آموزش با کیفیت را برای دانشجویان فراهم می‌کند، بلکه امکان یادگیری زبان و فرهنگ جدید را نیز برای دانشجویان علاقمند فراهم می‌آورد. چنانچه قصد دارید همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی را بدانید بر روی این لینک کلیک کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به خدمات النورا مراجعه کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره فرآیند گام به گام اخذ ویزای تحصیلی چین و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا گرفتن ویزای تحصیلی چین آسان است؟

معمولاً همه سفارتخانه های چین بسیار کارآمد هستند و زمان پردازش ویزا ممکن است فقط یک هفته یا حتی کمتر طول بکشد.

آیا آیلتس برای چین لازم است؟

اگر می خواهید در چین به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باید تسلط خود به زبان انگلیسی را ثابت کنید. شما می توانید این کار را با شرکت در آزمون زبان انگلیسی IELTS، TOEFL یا Duolingo انجام دهید.

آیا چین برای دانشجویان خارجی امن است؟

چین به طور کلی یک کشور امن برای دانشجویان بین المللی است، با نرخ جرم پایین، اقدامات بهداشتی و ایمنی دیجیتال قابل توجه، و قوانین و مقررات خاصی که از دانشجویان خارجی محافظت می کند.