مقدمه‌ی ۱۰ روش برتر اخذ اقامت پرتغال در سال ۲۰۲۴

آیا می‌خواهید در سال ۲۰۲۴ پرتغال را خانه جدید خود کنید؟ در ابتدا باید بدانید که چگونه می‌توانید اقامت این کشور را دریافت کنید. این کشور همواره یک مقصد محبوب برای افرادی بوده است که به دنبال اقامت در اروپا هستند. با این حال، تعیین بهترین راه برای اخذ اقامت آن ممکن است آسان نباشد. اما نگران نباشید، در این مقاله ما گزینه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا بهترین راه را برای مهاجرت به پرتغال در سال ۲۰۲۴ پیدا کنید.

۱. ویزای D۷ برای دارندگان درآمد غیرفعال

ویزای D۷ که به عنوان ویزای بازنشستگی یا ویزای درآمد غیرفعال نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۷ توسط دولت پرتغال معرفی شد و به شهروندان غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد برای اقامت موقت این کشور درخواست دهند. بازنشستگان و افراد با درآمد غیرفعال معقول می‌توانند برای ویزای D۷ Passive Income درخواست دهند. این درآمد می‌تواند شامل حقوق بازنشستگی، املاک و مستغلات، حق امتیاز، سود سهام، سرمایه‌گذاری مالی یا مالکیت معنوی باشد. حداقل مبلغ مورد نیاز برای واجد شرایط بودن برای این ویزا ۹۸۴۰ یورو درآمد سالانه است، به علاوه باید ۵۰٪ از این مبلغ را برای شریک زندگی خود و ۳۰٪ برای هر فرزند وابسته اضافه کنید. این ویزا برای یک دوره دو ساله معتبر است و برای یک دوره سه ساله دیگر قابل تمدید است. پس از ۵ سال شما می‌توانید برای اجازه اقامت دائم یا شهروندی اقدام کنید.

۲. ویزای D۸ دیجیتال نومد

ویزای دیجیتال نومد، در اکتبر ۲۰۲۲ توسط دولت پرتغال معرفی شد و به شهروندان غیر اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس این امکان را می‌دهد که برای اقامت موقت این کشور در حالی که از راه دور کار می‌کنند، درخواست دهند. به عنوان یک نیاز مالی برای ویزای کار از راه دور، شما باید میانگین درآمد ماهانه ۳۲۸۰ یورو از فعالیت حرفه‌ای خود در سه ماه گذشته را نشان دهید که با چهار ماه حداقل حقوق در پرتغال قابل مقایسه است.

این نوع ویزا دو مسیر متفاوت دارد:

  • ویزای اقامت موقت

اگر نمی‌خواهید برای اقامت دائم درخواست دهید، اما می‌خواهید برای مدت طولانی در پرتغال بمانید، ویزای اقامت موقت عالی است. این ویزای اقامت موقت به شما امکان ورود چندگانه به کشور را می‌دهد که به شما امکان می‌دهد به خارج از پرتغال سفر کنید و سایر کشورهای اروپایی را تجربه کنید.

  • ویزای اجازه اقامت

اگر می‌خواهید بیش از یک سال در پرتغال بمانید ویزای اقامت راه حل خوبی است. لطفا توجه داشته باشید که ویزای اقامت موقت شما فقط برای چهار ماه اعتبار دارد و در این مدت باید برای مجوز اقامت دائم درخواست دهید. مجوز اقامت دائم برای یک دوره دو ساله معتبر است و برای یک دوره سه ساله دیگر قابل تمدید است. پس از ۵ سال شما می‌توانید برای اجازه اقامت دائم یا شهروندی اقدام کنید.

۳. ویزای طلایی پرتغال

2 4

یکی دیگر از روشهای مهاجرت به پرتغال در سال ۲۰۲۴ برنامه ویزای طلایی است که یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اقامت در اروپا و جهان است. این برنامه یک برنامه مهاجرت سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاران خارجی که سهم اقتصادی قابل توجهی در این کشور دارند، اقامت و حقوق شهروندی اعطا می کند. برنامه ویزای طلایی پرتغال در اکتبر ۲۰۲۳ دچار تغییرات جدی شد که در آن دیگر خریدهای املاک و مستغلات و وجوه مربوط به املاک به عنوان گزینه‌های سرمایه‌گذاری واجد شرایط نیست. گزینه‌های سرمایه‌گذاری ویزای طلایی عبارتند از:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری

کمک ۵۰۰,۰۰۰ یورو یا بیشتر، برای کسب واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت قوانین پرتغال، که سررسید آنها، در لحظه سرمایه‌گذاری، حداقل پنج سال باشد. درصد سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های تجاری با دفتر مرکزی در قلمرو ملی انجام می‌شود.

  • سرمایه‌گذاری تجاری

حداقل سرمایه‌گذاری ۵۰۰,۰۰۰ یورو برای تشکیل یک شرکت در پرتغال، همراه با ایجاد پنج شغل دائمی، یا برای تقویت سرمایه سهام شرکتی که قبلاً در این کشور وجود دارد. اگر سرمایه‌گذاری در منطقه “کم تراکم” واقع شده باشد، ۲۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

  • تحقیق علمی

انتقال سرمایه به ارزش معادل یا بالاتر از ۵۰۰,۰۰۰ یورو در فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده توسط مؤسسات تحقیقاتی علمی دولتی یا خصوصی درگیر در سیستم علمی یا فناوری ملی. اگر سرمایه‌گذاری در یک منطقه کم تراکم مشخص شده باشد، ۲۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

  • سهم میراث فرهنگی

اهدای حداقل ۲۵۰,۰۰۰ یورو در تولیدات هنری یا حمایت از هنر، برای بازسازی یا نوسازی میراث ملی، از طریق مقامات محلی و مرکزی، مؤسسات عمومی یا بنیادهای خصوصی با منافع عمومی. اگر سرمایه‌گذاری در منطقه «کم تراکم» انجام شود، ۲۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

  • ایجاد شغل

ایجاد یک شرکت و ایجاد حداقل ده موقعیت شغلی. اگر سرمایه‌گذاری در یک منطقه با تراکم کم باشد، ۲۰ درصد تخفیف داده می‌شود.

۴. ویزای D۲ برای کارآفرینان

3 4

ویزای D۲ نوعی ویزای طولانی مدت است که به طور خاص برای کارآفرینانی طراحی شده است که می‌خواهند کسب و کاری را در پرتغال راه اندازی یا خریداری کنند. این ویزا به شهروندان غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا حداکثر ۴ ماه و پس از درخواست مجوز اقامت در این کشور بمانند. ویزای D۲ به عنوان “ویزای کارآفرین” نیز شناخته می‌شود. ویزای D۲ برای افرادی صادر می‌شود که می‌خواهند در یک شرکت پرتغالی سرمایه‌گذاری کنند یا کسب و کار خود را در این کشور راه‌اندازی کنند. دولت پرتغال این ویزا را در سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای کارآفرینی در این کشور راه‌اندازی کرد.

۵. ویزای D۳ برای افراد واجد شرایط

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به پرتغال در سال ۲۰۲۴ ویزای D۳ است که به عنوان ویزای “کارگر با صلاحیت بالا” نیز شناخته می‌شود. این ویزا برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا طراحی شده است که دارای مدارک تحصیلی بالا و تجربه گسترده در زمینه خاصی هستند. با این ویزا، دارنده ویزا و خانواده آنها می‌توانند برای مقاصد کاری وارد این کشور شده و اقامت خود را دریافت کنند. کمیسیون اروپا معتقد است که کار شایسته باید توسط متخصصانی انجام شود که در هر یک از دو گروه زیر قرار می‌گیرند:

  • پست‌های مدیریتی: به عنوان مدیران اجرایی، افسران و قانونگذاران؛ افسران ارشد مدیریت دولتی، مدیران شرکت؛ مدیران اداری و تجاری؛ مدیران خدماتی و مشابه؛
  • متخصصان فعالیت‌های فکری و علمی: مانند مهندسان و دانشمندان، معلمان، متخصصان بهداشت، متخصصان تجارت، متخصصان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، متخصصان فرهنگی و کارشناسان حقوقی.

۶. ویزای دانشجویی

اتباع غیر اتحادیه اروپا که قصد دارند در پرتغال برای مدت بیش از ۹۰ روز تحصیل کنند، باید ویزای دانشجویی دریافت کنند. این ویزا به دارنده اجازه می‌دهد تا به منظور تحصیل وارد این کشور شده و در آن اقامت داشته باشد. برای درخواست ویزای دانشجویی‌، متقاضیان باید قبلاً در یک موسسه آموزشی معتبر در پرتغال پذیرفته شده باشند و باید مدرکی مبنی بر ثبت نام یا پذیرش ارائه دهند. آنها همچنین باید شواهدی مبنی بر تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود ارائه دهند و از پوشش بیمه درمانی کافی برخوردار باشند.

۷. ویزای الحاق خانواده

افراد غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا که دارای مجوز اقامت در پرتغال هستند، حق دارند اعضای خانواده خود را به این کشور بیاورند. ویزای الحاق خانواده را می‌توان همزمان با درخواست اصلی ویزای یا پس از دریافت ویزا در AIMA (SEF سابق) درخواست کرد. در زیر لیستی از اعضای خانواده که ممکن است واجد شرایط ویزای الحاق خانواده باشند آمده است:

  • همسر یا شریک زندگی.
  • فرزندان زیر ۱۸ سال یا فرزندان ناتوان زوجین یا یکی از همسران یا شریک زندگی آنها.
  • فرزندان بالای ۱۸ سال که به شما یا همسرتان وابسته هستند، یعنی مجرد و در حال تحصیل هستند.
  • والدین یا والدین همسر / شریک زندگی شما اگر به شما وابسته هستند.
  • خواهر و برادر کوچکتر.

۸. ویزای کار

شهروندان غیر اتحادیه اروپا که قصد کار در پرتغال را دارند باید برای ویزای کار درخواست دهند. برای واجد شرایط بودن، ابتدا باید شغلی در این کشور داشته باشید. اگر کار شما بیش از سه ماه طول بکشد، کارفرمای شما باید برای مجوز کار با مقامات کار پرتغال درخواست دهد. پس از تأیید مجوز کار یا قرارداد کار، اتباع غیر اتحادیه اروپا باید برای ویزای کار در صورتی که کارشان کمتر از شش ماه طول بکشد، درخواست دهند. اگر قصد دارند برای مدت طولانی در این کشور کار کنند، باید برای اجازه اقامت اقدام کنند که بستگی به شغل آنها دارد. پس از پنج سال اقامت در پرتغال، افراد می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند.

۹. ویزای استارت آپ

4 4

ویزای استارت آپ یک ویزای اقامت برای کارآفرینان است که از طریق IAPMEI ارائه می‌شود و برای جذب سرمایه‌گذاری، استعدادها و ظرفیت‌های نوآورانه به پرتغال طراحی شده است. کارآفرینانی که مشتاق تأسیس یک شرکت نوآور هستند، به سرعت به ویزای اقامتی دسترسی خواهند داشت که به آنها اجازه می‌دهد بدون توجه به موقعیت جغرافیایی خود، استارت‌آپ خود را در پرتغال راه‌اندازی یا نقل مکان کنند. برای درخواست ویزای استارتاپ و اخذ ویزای اقامت و کار، کارآفرینان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • نشان دادن قصد روشن برای توسعه کالاها و خدمات نوآورانه؛
  • تأسیس یا انتقال شرکت‌هایی که عمدتاً بر فناوری و دانش متمرکز هستند.
  • نمایش پتانسیل ایجاد فرصت‌های شغلی ماهر؛
  • باید توانایی دستیابی به گردش مالی سالانه بیش از ۳۲۵,۰۰۰ یورو و/یا داشتن دارایی‌هایی به ارزش بیش از ۳۲۵,۰۰۰ یورو را پنج سال پس از دوره نهفتگی نشان دهید.

۱۰. ویزای جستجوی کار

ویزای جستجوی کار پرتغال در ژوئن ۲۰۲۲ برای رفع کمبود کارگران ماهر در این کشور معرفی شد. این ویزا به افراد اجازه می‌دهد تا در حین جستجوی شغل در حوزه تخصصی خود وارد این کشور شوند و در آن بمانند. دارندگان این ویزا می‌توانند ویزای کار و اجازه اقامت دریافت کنند که به طور بالقوه منجر به اقامت دائم می‌شود. اگر دارنده ویزا در کار خود به خوبی عمل کند، ممکن است برای ادامه کار برای اجازه اقامت اقدام کند. ویزای جستجوی کار ۱۲۰ روز اعتبار دارد و برای ۶۰ روز دیگر قابل تمدید است. این ویزای یکبار ورود است و کارگران ماهر و غیرماهر واجد شرایط درخواست هستند.

هزینه ویزای پرتغال

هزینه ویزا نسبتا پایین است و بسته به کنسولگری که در آن درخواست می‌کنید متفاوت است، اما برای یک متقاضی ممکن است انتظار داشته باشید که هزینه‌های زیر را بپردازید:

  • ۸۰ یورو برای درخواست ویزای ورود شما در کنسولگری در کشور خود
  • ۱۷۰ یورو برای ارسال و دریافت مجوز اقامت خود از AIMA در پرتغال
  • شما باید برخی از هزینه‌های اضافی را در مورد بلیط هواپیما، بیمه مسافرتی، خدمات جابجایی، اقامت، کارهای اداری از جمله ترجمه یا آپوستیل مدارک در نظر بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای پرتغال

ویزای اقامت پرتغال به مدارک زیر نیاز دارد، اما بسته به کنسولگری یا سفارت یا VFS ممکن است مدارک اضافی مورد نیاز باشد.

  • فرم درخواست
  • پاسپورت معتبر شما
  • دو عکس اخیر در اندازه پاسپورت
  • گواهی سوء پیشینه کیفری
  • اسناد حمل و نقل (بلیط رفت و برگشت)
  • بیمه مسافرتی معتبر شامل پوشش پزشکی و بازگشت به کشور
  • مدارک مستند از داشتن محل اقامت در پرتغال
  • اثبات وسایل کافی طبق قانون
  • اظهارنامه با دلایل درخواست اقامت
همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید