مقدمه‌ی دریافت اقامت پرتغال

یکی از کشورهای اروپایی که توجه بسیاری از ایرانیان را برای مهاجرت و اقامت به خود جلب کرده، کشور «پرتغال» است. یکی از کشورهای حوزه شینگن اروپا که بسیاری آن را به زیبایی و البته فوتبال می‌شناسند و امروزه مقصد مهاجران و توریست‌های بسیاری از سرتاسر جهان است. اگر شما هم پرتغال را برای مهاجرت و اقامت انتخاب کرده‌اید، با ما همراه باشید چون در این مطلب به بررسی راه‌های اقامت پرتغال و مزایای اقامت پرتغال خواهیم پرداخت.

آشنایی با کشور پرتغال

پرتغال، کشوری زیبا در جنوب غربی اروپا است که با کشور اسپانیا و اقیانوس اطلس هم مرز است. این کشور هم‌اکنون عضو اتحادیه اروپا است و در حوزه‌ کشورهای شینگن قرار دارد. نظام سیاسی پرتغال «جمهوری» و پایتخت آن شهر «لیسبون» است. این کشور را بیشتر با فوتبال، سواحل زیبا و البته مردم خونگرمش می‌شناسند. این کشور مدتی است که مورد توجه مهاجران به ویژه اتباع غیر اتحادیه اروپا مانند ما ایرانیان قرار گرفته است. تنوع و انعطاف‌پذیری در راه‌های اقامت پرتغال، از دلایل افزایش علاقه به مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود.

شرایط ورود به کشور پرتغال

کشور پرتغال بخشی از اتحادیه اروپا (EU) است و بنابراین چگونگی مهاجرت به این کشور به ملیت، هدف و مدت زمان اقامت شما بستگی دارد. دارندگان پاسپورت اروپایی یا اتباع EEA/Swiss، به عنوان یکی از راه‌های اقامت پرتغال، فقط با نشان دادن کارت شناسایی و پاسپورت خود می‌توانند به راحتی وارد خاک این کشور شوند. این موضوع در مورد اتباع «غیر اتحادیه اروپا» مانند ما ایرانیان متفاوت است و برای دریافت ویزا و اجازه اقامت این کشور باید یکی از راه‌های اقامت پرتغال را انتخاب کنیم. توجه داشته باشید که برخی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا با پرتغال دارای توافق‌نامه خاص لغو روادید هستند که اتباع آنها را از داشتن ویزا معاف می‌کند.

راه‌های اقامت پرتغال برای اتباع غیر اتحادیه اروپا

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزلند و بریتانیا با پرتغال توافق‌نامه‌های بین‌المللی لغو روادید دارند. اتباع این کشورها تنها می‌توانند در یک دوره ۶ ماه، به مدت ۹۰ روز بدون نیاز به ویزا وارد این کشور شده و از مزایای اقامت پرتغال استفاده کنند. برای اتباع غیر از اتحادیه اروپا، غیر از EEA و غیر از EFTA که قصد اقامت پرتغال برای بیش از ۳ ماه را دارند، باید بر اساس راه‌های اقامت پرتغال که در دسترس‌شان است، اقدام به اخذ «ویزای بلندمدت» یا «ویزای اقامت پرتغال» کنند. با ورود به پرتغال با استفاده از این نوع ویزاها وقت بیشتری خواهید داشت تا برای مجوزها و دیگر راه‌های اقامت پرتغال اقدام کنید. این نوع ویزاها شامل افراد زیر می‌شود:

  • نیروی کار و خوداشتغالی
  • دانش آموزان و دانشجویان
  • تمکن مالی و اقامت پرتغال از طریق خودحمایتی
  • بازنشستگان
  • اعضای خانواده

ویزای پرتغال

ویزا، مجوزی است که توسط یک کشور صادر می‌شود و دارنده آن خود را در یک نقطه مرزی معرفی کرده و درخواست ورود به آن کشور را می‌دهد. درخواست ویزا ابتدا مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به شرایط کشور مقصد، اکسپت یا ریجکت می‌شود. این موضوع، در صدور ویزا و راه‌های اقامت پرتغال نیز صدق می‌کند و برای ورود و بهره‌مندی از مزایای اقامت پرتغال باید واجد شرایط دریافت ویزا باشید. ویزای پرتغال توسط سفارت پرتغال در کشور محل اقامت شما بررسی می‌شود و اداره مهاجرت پرتغال (SEF) مسئولیت صدور ویزای اقامت این کشور را بر عهده دارد. برای ورود به این کشور و قبل از انتخاب یکی از راه‌های اقامت پرتغال، باید شرایط کلی زیر را داشته باشید:

  • داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل ۳ ماه بیشتر از مدت اقامت
  • داشتن ویزای معتبر متناسب با هدف و راه‌های اقامت پرتغال (برخی از کشورها از الزام داشتن ویزا و شرایط اقامت کوتاه مدت معاف هستند)
  • اثبات تمکن مالی برای مدت اقامت
  • نداشتن موانع قانونی برای ورود به کشور پرتغال
تصویری از پاسپورت پرتغال به همراه پرچم این کشور برای عنوان ویزای پرتغال انتخاب شده است.
به هر دلیلی که بخواهید وارد کشور پرتغال شوید باید ویزای پرتغال را تهیه کنید

شرایط و مدارک اخذ ویزای اقامت پرتغال

صرف‌نظر از راه‌های اقامت پرتغال و نوع ویزایی که انتخاب می‌کنید، ابتدا باید فرم درخواست ویزای خود را به سفارت یا کنسولگری پرتغال در کشور خود ارسال کنید. زمان پردازش و بررسی درخواست شما متفاوت خواهد بود و ممکن است بین ۲ هفته تا ۳ ماه طول بکشد. درخواست ویزا شرایطی دارد که یکی از آنها ارائه مدارک مورد نیاز برای این پروسه است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • دو قطعه عکس پاسپورت
  • پاسپورت و کپی ویزای قبلی
  • کپی از رزرو بلیط برگشت (بسته به ملیت شما)
  • بیمه مسافرتی برای پوشش شما برای منطقه شینگن
  • یک اظهارنامه با محتوای هدف از بازدید شما از پرتغال
  • تاریخ و زمان پرواز
  • برنامه‌های اقامتی برای مدت اقامت
  • اثبات داشتن بودجه کافی برای مدت اقامت
  • عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
  • اثبات تمکن مالی (بسته به نوع اقامت)
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز و مدارک ثبت نام در یک موسسه آموزشی در راه‌های اقامت پرتغال به طریق تحصیلی
  • ارائه جاب آفر از کارفرما یا یک شرکت در پرتغال در روش ویزای کار پرتغال

راه‌های اقامت پرتغال از طریق ویزای شینگن

یکی از راه‌های اقامت پرتغال، ویزای کوتاه مدت «شینگن» است که به شما این امکان را می‌دهد تا ۹۰ روز از یک دوره ۶ ماهه را به این کشور سفر کنید و از مزایای اقامت پرتغال به شکل توریستی استفاده کنید. از مزایای داشتن ویزای شینگن (Schengen Visa) این است که به راحتی می‌توانید بر اساس اعتبار ویزای خود به کشورهای دیگر حوزه شینگن سفر کنید. ویزای شینگن دارای انواع زیر است:

  • ویزای ترانزیت فرودگاهی: اجازه ترانزیت در محدوده بین المللی فرودگاه، از یک پرواز به پرواز دیگر را می‌دهد و برای همه مسافرانی که در فرودگاه کشور حوزه شینگن تغییر پرواز می‌دهند الزامی است.
  • ویزای اقامت کوتاه مدت: این نوع ویزای شینگن یکی از راه‌های اقامت پرتغال برای کوتاه مدت است. ویزای توریستی و ویزای تجاری پرتغال، از رایج‌ترین ویزای اقامت کوتاه مدت این کشور است و به مدت ۹۰ روز از یک دوره ۶ ماهه اعتبار دارد.
  • ویزای با اعتبار سرزمینی محدود (LTV): یک ویزای کوتاه مدت که اجازه سفر و اقامت فقط در یک یا چند کشور محدود و از قبل تعیین شده در حوزه شینگن را می‌دهد.

راه‌های اقامت پرتغال از طریق ویزای اقامت موقت

یکی دیگر از راه‌های اقامت پرتغال، استفاده از ویزای اقامت موقت (Temporary Resident Visa) است که مدت اعتبار آن معمولا زیر یک سال است و برای یک دوره ۴ ماهه با اجازه ورود چند باره صادر می شود. این نوع ویزا معمولا برای موارد زیر صادر می‌شود:

  • درمان پزشکی یا همراهی با عضو تحت درمان خانواده
  • انتقال کارگر بین کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) برای ارائه خدمات و آموزش
  • اشتغال موقت یا اقامت پرتغال از طریق خوداشتغالی
  • انجام تحقیقات علمی یا تدریس در یک موسسه آموزش عالی
  • فعالیت ورزشی

راه‌های اقامت پرتغال از طریق مجوز اقامت بلندمدت

از راه‌های اقامت پرتغال، استفاده از ویزای اقامت پرتغال برای بلند مدت (Residency Visa) است که به شما اجازه اقامت و استفاده طولانی‌تر از مزایای اقامت پرتغال را می‌دهد. ویزای اقامت بلند مدت پرتغال به دلایل زیر صادر می‌شود:

جاب آفر و ویزای کار
خوداشتغالی و اقامت پرتغال از طریق استارتاپ
تحقیق علمی یا تدریس
تحصیل، تبادل دانشجو، کارآموزی یا خدمات داوطلبانه
تمکن مالی و اقامت پرتغال بازنشستگی

از مزایای اقامت پرتغال از طریق این نوع ویزا، استفاده از آن به عنوان ویزای چندبار ورود و سفر به سایر کشورهای شینگن است. توجه داشته باشید که پس از ورود به کشور پرتغال به وسیله ویزای اقامت این کشور، باید برای مجوز اقامت (Resident Permit) نیز اقدام کنید. مجوز اقامت پرتغال، بسته به کیس مورد نظر شما می‌تواند تا دو سال اعتبار داشته باشد و برای دوره‌های متوالی ۳ ساله قابل تمدید است.

تصویر پاسپورت پرتغال بر روی نقشه‌ی این کشور به همراه چندین پول نقدی برای عنوان راه‌های اقامت پرتغال از طریق مجوز اقامت بلندمدت انتخاب شده است.
ویزاهای پرتغال توسط سفارت پرتغال تنها باهدف اجازه ورود متقاضی به پرتغال صادر می‌شوند

راه‌های اقامت پرتغال از طریق مجوز اقامت دائم

برای استفاده از مزایای اقامت پرتغال به روش مجوز اقامت دائم (Permanent Residence Permit) نیز شرایط خاصی توسط این کشور در نظر گرفته شده است. اگر قصد اقامت دائم دارید، شما در هر کدام از راه‌های اقامت پرتغال که انتخاب می‌کنید، بعد از ورود به این کشور، ملزم به اخذ مجوز اقامت دائم خواهید بود. شما باید ۵ سال مداوم در کشور پرتغال اقامت داشته باشید تا بتوانید برای مجوز اقامت دائمی اقدام کنید. در این دوره ۵ ساله باید ثابت کنید که به طور قانونی و مستمر در کشور پرتغال حضور داشته‌اید تا واجد شرایط دریافت پاسپورت پرتغال باشید. برای اخذ مجوز اقامت دائمی به عنوان یکی از راه‌های اقامت پرتغال، باید شرایط و مدارک زیر را داشته باشید:

  • داشتن ویزای اقامت معتبر
  • پاسپورت و شناسه مسافرتی
  • دو قطعه عکس پاسپورت
  • اثبات پشتوانه مالی
  • مدرک اقامت
  • بیمه پوشش درمانی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • مدارک وضعیت مالیاتی و مدارک ثبت نام در تامین اجتماعی
  • اثبات اقامت قانونی و بی وقفه در پرتغال
  • ارائه مدرک مهارت پایه در زبان پرتغالی

راه‌های اقامت پرتغال از طریق ویزای کار

برای استفاده از برنامه اقامت پرتغال از طریق کار، باید یک پیشنهاد کاری و درخواست از طرف یک کارفرما در پرتغال (Job offer) را ارائه دهید. چنانچه قصد شروع به کار در کشور پرتغال را دارید، راه‌های اقامت پرتغال از طریق مجوز کار (Work Permit) به ملیت و مدت زمان قرارداد کاری شما بستگی دارد. برای افراد غیر اتحادیه اروپا، چندین گزینه ویزای کار که زیرمجموعه ویزای ملی (National Visa) پرتغال هستند در دسترس خواهد بود:

۱. ویزای کار کوتاه مدت

این نوع ویزا از راه‌های اقامت پرتغال برای قراردادهای شغلی کوتاه مدت زیر ۶ ماه است. ویزای کار کوتاه مدت، برای کارمندان و کارگران خود اشتغال در دسترس خواهد بود و تا ۱ سال نیز قابل تمدید است.

۲. ویزای کار آنلاین بلند مدت

برای بهره‌مندی از مزایای اقامت پرتغال برای بلند مدت، ویزای کار آنلاین بلندمدت در دسترس شما خواهد بود. این نوع ویزا در دسته ویزای شینگن نوع D طبقه بندی می‌شود و می‌توانید به کشورهای حوزه شینگن، بدون ویزا سفر کنید.

توجه داشته باشید که در روش پیشنهاد کاری (Job offer) از راه‌های اقامت پرتغال، برای در امان ماندن از سوءاستفاده شبکه‌های قاچاق انسان و مهاجرت‌ غیرقانونی، حتما از صحت پیشنهاد کاری مطمئن شوید.

راه‌های اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی (D7 Visa)

تمکن مالی یا خودحمایتی، از جذاب‌ترین راه‌های اقامت پرتغال است که به ویزای D7 شناخته می‌شود. شهروندان غیر اتحادیه اروپا می توانند با اقامت پرتغال از طریق خود حمایتی، در این کشور اقامت طولانی مدت دریافت کنند. البته شما برای این نوع مهاجرت باید بودجه کافی برای حمایت از خود در طول مدت اقامت را داشته باشید و تمکن مالی خود را به صورت ماهانه یا سالانه به دولت پرتغال ثابت کنید. این ویزا مناسب افراد بازنشسته، خوداشتغال و استارتاپ است که می‌خواهند بدون روش اقامت پرتغال با سرمایه گذاری اقتصادی بزرگ، در این کشور زندگی کنند.

ویزای بلند مدت D7 پس از ۲ سال برای ۳ سال دیگر قابل تمدید است و پس از ۵ سال نیز می‌تواند به مجوز اقامت دائم تبدیل شود. از مزیت‌های اقامت پرتغال به روش تمکن مالی این است که هم دردسر و کاغذبازی کمتری نسبت به بقیه راه‌های اقامت پرتغال دارد و هم بعد از ۵ سال می‌توانید برای شهروندی و پاسپورت پرتغالی اقدام کرده و از مزایای اقامت پرتغال به صورت دائمی استفاده کنید.

راه‌های اقامت پرتغال از طریق ویزای طلایی پرتغال (Golden Visa)

ویزای طلایی پرتغال، یکی از بهترین راه‌های اقامت پرتغال با سرمایه گذاری برای اتباع غیر اتحادیه اروپا است. این برنامه مهاجرتی که از سال ۲۰۱۲ شروع شد، امکان اقامت ۵ ساله در کشور پرتغال را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای اقامت پرتغال به روش گلدن ویزا، اعطای اقامت به سرمایه‌گذاران واجد شرایط و اعضای خانواده آنها است. با برنامه اقامت طلایی پرتغال، شما و اعضای خانواده‌تان حق زندگی، کار و تحصیل خواهید داشت و می‌توانید به تمام کشورهای حوزه شینگن سفر کنید.

تصویری از ویزای طلایی برای عنوان راه‌های اقامت پرتغال از طریق ویزای طلایی پرتغال (Golden Visa) انتخاب شده است.
اخذ گلدن ویزای پرتغال از طریق سرمایه گذاری در این کشور صورت می گیرد

با برنامه ویزای طلایی می‌توان شهروندی پرتغال گرفت؟

یکی دیگر از ویژگی‌های گلدن ویزای پرتغال، دسترسی به فرصت‌هایی برای اخذ اقامت دائم یا شهروندی این کشور است. برای اخذ شهروندی و اقامت دائمی در روش ویزای طلایی، باید حداقل سرمایه گذاری مورد نظر کشور پرتغال را به مدت حداقل ۵ سال ادامه داده و تمامی قوانین مهاجرت و ملیت این کشور را رعایت کنید. روش‌های سرمایه‌گذاری در ویزای طلایی به شرح زیر است:

روش‌های سرمایه‌گذاری در ویزای طلایی هزینه مورد نیاز
اقامت پرتغال با خرید خانه در نقاط داخلی تعیین شده سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو یا ۳۵۰٬۰۰۰ یورو برای بازسازی ملک
خرید ملک تجاری در نقاط مختلف کشور پرتغال سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو یا ۳۵۰٬۰۰۰ یورو برای بازسازی
خرید املاک و مستغلات در دو شهر خودمختار مادیرا (Madeira) یا آزور (Azores) سرمایه گذاری ۵۰۰٬۰۰۰ یورو یا ۳۵۰٬۰۰۰ یورو بازسازی
کمک به صندوق‌های سرمایه گذاری سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
انتقال سرمایه سرمایه گذاری حداقل ۱.۵ میلیون یورو
کمک مالی به تحقیقات علمی و فناوری سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
کارآفرینی، ایجاد شغل و تاسیس شرکت سرمایه گذاری حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
سرمایه گذاری در هنر و بازسازی آثار ملی و فرهنگی سرمایه گذاری حداقل ۲۵۰٬۰۰۰ یورو

 

راه‌های اقامت پرتغال برای اخذ شهروندی چیست؟

بهترین گزینه از راه‌های اقامت پرتغال برای به دست آوردن شهروندی و پاسپورت این کشور، استفاده از برنامه ویزای طلایی است که روند نسبتا ساده‌تری دارد. شما بعد از ۵ سال اقامت در کشور پرتغال واجد شرایط دریافت شهروندی هستید، مشروط به این که تداوم سرمایه گذاری و قوانین مربوط به اقامت را در طی این دوره ۵ ساله رعایت کرده باشید. البته با استفاده از دیگر راه‌های اقامت پرتغال نیز می‌توانید بعد از ۵ سال برای شهروندی و پاسپورت پرتغال اقدام کنید.

مزایای اقامت پرتغال چیست؟

اگر مجوز اقامت را از بین یکی از راه‌های اقامت پرتغال دریافت کرده‌اید، دارای حقوق شهروندی نیز هستید. دارندگان مجوز اقامت پرتغال، از حقوق و شرایط برابر با یک شهروند پرتغالی مانند امنیت اجتماعی، مزایای مالیاتی، عضویت در اتحادیه‌های کارگری، به رسمیت شناخته شدن مدارک و گواهی‌ها، دسترسی به خدمات عمومی و کالاها و غیره برخوردار خواهند بود. اقامت پرتغال دارای مزایایی است که مهاجرت به این کشور را نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در اولویت قرار می‌دهد. از مزایای اقامت پرتغال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب و هوای گرم
  • سواحل زیبا و تنوع مناظر چشم نواز
  • هزینه‌های نسبتاً پایین زندگی
  • امنیت و نرخ پایین جرم و جنایت
  • کیفیت بالای آموزش
  • کیفیت بالای خدمات درمانی و بهداشتی
  • سیستم مالیاتی مناسب برای راه‌های اقامت پرتغال از طریق سرمایه گذاری، خوداشتغالی، NHR و غیره (سیستم مالیاتی پرتغال به شما این اجازه را می‌دهد که بعد از ۱۸۳ روز اقامت از روش سیستم مالیاتی غیر عادی NHR برای اقامت بیشتر استفاده کنید.)
  • مردم خونگرم و پرشور
  • امکان دسترسی به مزایای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه اروپا
  • سفر به تمامی کشورهای حوزه شینگن
  • رونق بازار املاک و مستغلات
فردی سیاه پوست به همراه سگ خود بر فراز منظره‌ای در پرتغال که این تصویر برای عنوان مزایای اقامت پرتغال چیست انتخاب شده است.
پرتغال جزء یکی از بهترین کشورها است که کیفیت زندگی مطلوبی برای مهاجران خارجی دارد

وظایف شهروندی دارنده مجوز اقامت پرتغال چیست؟

شما به عنوان دارنده اقامت پرتغال وظایفی نیز دارید که ملزم به رعایت آنها هستید. اطلاع رسانی هرگونه تغییر در وضعیت اقامت، احترام به نظم و قوانین عمومی پرتغال، احترام به امنیت و سلامت عمومی، و ورود، خروج و اقامت به شکل قانونی از جمله وظایف شما در قبال داشتن مجوز اقامت‌تان در پرتغال هستند. بنابراین، هر کدام از راه‌های اقامت پرتغال را که انتخاب کرده‌اید و چنانچه می‌خواهید به این کشور مهاجرت کنید، باید قبل از آن به شکل دقیق از قوانین، الزامات، عرف و فرهنگ کشور پرتغال مطلع باشید.

اقامت پرتغال گزینه مناسبی برای مهاجرت است؟

مهم‌ترین اقدام برای مهاجرت به یک کشور خارجی، تحقیقات در مورد اقتصاد، قوانین، فرهنگ، جغرافیا، گزینه‌های در دسترس مهاجرت و موارد بسیار دیگر است. مزایای و راه‌های اقامت پرتغال آنقدر مناسب و البته متنوع هستند که می‌تواند گزینه اول شما برای مهاجرت باشد. کشوری با سواحل زیبا، هزینه زندگی نسبتاً پایین، امنیت و نرخ جرم و جنایت پایین، مردمی خونگرم و غیره که مهاجرت به آن را جذاب کرده است. گزینه‌های اقامت پرتغال نیز متنوع و پرتعداد است که علاوه بر روش‌هایی که در این مطلب به آنها اشاره شد، می‌توان اقامت پرتغال از طریق تولد فرزند و اقامت پرتغال از طریق ازدواج را نیز اضافه کرد. برای اطلاع بیشتر از راه‌های اقامت پرتغال می‌توانید با مشاوران مهاجرت النورا در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره اقامت کاری پرتغال و وضعیت کار در پرتغال و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

اخذ ویزای اقامت پرتغال برای چه کسانی ضروری است؟

اتباع غیر از اتحادیه اروپا، EEA و EFTA که قصد اقامت پرتغال برای بیش از ۳ ماه را دارند، باید اقدام به اخذ ویزای اقامت پرتغال کنند.

ویزای طلایی پرتغال چیست؟

ویزای طلایی پرتغال از سال ۲۰۱۲، بعنوان یکی از بهترین راه‌های اقامت پرتغال با سرمایه‌گذاری برای اتباع غیر اتحادیه اروپا مطرح شد که امکان اقامت ۵ ساله در این کشور را فراهم می‌کند.

چگونه می‌توان مجوز اقامت بلندمدت پرتغال را دریافت کرد؟

ویزای اقامت بلندمدت پرتغال از طریق جاب آفر و ویزای کار، خوداشتغالی و استارتاپ، تحقیق علمی یا تدریس، تحصیل، کارآموزی، تمکن مالی و اقامت بازنشستگی اخذ می‌شود.