مقدمه‌ی شرایط أخذ اقامت پرتغال

کشور پرتغال در چند سال اخیر توانسته خود را به عنوان یکی از کشورهای موفق مهاجرپذیر در اروپا معرفی کند. این کشور زیبای اروپایی، مزایای فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد و به همین دلیل افراد بسیاری برای مهاجرت، زندگی، کار، تحصیل، سرمایه گذاری، گذراندن دوران بازنشستگی و غیره اخذ اقامت پرتغال را انتخاب می‌کنند. شما چی؟ اگر انتخاب شما هم کشور پرتغال برای اقامت است و در حال تحقیق در مورد جزئیات مهاجرت به این کشور هستید، با ما و بررسی شرایط اقامت پرتغال تا پایان این مقاله همراه باشید.

مجوز اقامت پرتغال چیست؟

شما برای اقامت در پرتغال با هر هدفی، باید مجوز اقامت را داشته باشید. اخذ اقامت پرتغال می‌تواند ۹۰ روزه از طریق ویزای موقت شینگن، اقامت موقت ۱ تا ۳ سال از طریق ویزاهای کار، تحصیل، سرمایه‌گذاری و غیره یا حتی اقامت دائم و شهروندی صورت گیرد. بسته به دلیل مهاجرت شما به پرتغال و مدت زمانی که قصد اقامت دارید، مجوزهای اقامت مختلفی را دریافت می‌کنید که به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شود:

۱. ویزای اقامت (Residence Visa)

ویزاهای اقامت همیشه کوتاه مدت هستند و معمولا برای ۳ یا ۴ ماه صادر می‌شوند. ویزای اقامت، توسط سفارت پرتغال صادر می‌شود و به متقاضی اخذ اقامت پرتغال اجازه می‌دهد تا وارد این کشور شده و در مدت ۳ تا ۴ ماه از طریق سازمان مهاجرت و مرزهای این کشور (SEF) برای اخذ اقامت پرتغال اقدام کند. ویزای شینگن نمونه‌ای از این نوع ویزاها است.

۲. مجوز اقامت (Residence Permit)

مجوزهای اقامت موقت، معمولا برای ۱ سال اعتبار دارند و بسته به مدت زمانی که متقاضی باید در پرتغال بماند، سالانه قابل تمدید است. شما به عنوان دارنده مجوز اقامت موقت، بعد از ۵ سال اقامت می‌توانید برای اخذ اقامت پرتغال به شکل دائمی یا شهروندی اقدام کنید.

۳. مجوز اقامت دائم (Permanent Residence Permit)

مجوزهای دائمی برای کسانی است که مایل به زندگی و اقامت دائم پرتغال هستند. کسانی که قصد اخد اقامت پرتغال به شکل دائمی را ندارند، می‌توانند همان مجوز اقامت موقت خود را تمدید کنند.

۴. شهروندی پرتغال (Portugal Citizen)

با دریافت این مجوز همان طور که از اسمش مشخص است، شما شهروند پرتغال شده‌اید و پاسپورت این کشور را دریافت می‌کنید. شما برای دریافت پاسپورت و شهروندی پرتغال، می‌‌توانید بعد از ۵ سال اقامت موقت در این کشور، اقدام کنید که البته مشروط به رعایت قوانین ملیت و تابعیت پرتغال است.

انواع روش‌های اخذ اقامت در پرتغال

امکان اخذ اقامت پرتغال به صورت موقت یا دائم، به روش‌ها و در انواع مختلف در دسترس است. انواع مجوزهای اقامت پرتغال موارد زیر هستند:

۱. اخذ اقامت پرتغال با مجوز کار (Work Permit)

اگر موفق به پیدا کردن شغلی در پرتغال شده‌اید و از طرف کارفرمای پرتغالی جاب آفر (Job offer) دارید، از طریق مجوز کار می توانید اخذ اقامت پرتغال داشته باشید. واجد شرایط بودن برای اخذ اقامت در پرتغال از طریق مجوز کار، زمانی محقق می‌شود که یک تبعه اتحادیه اروپا در ۱ ماه گذشته این موقعیت شغلی را پر نکرده باشد.

کارفرمای شما باید درخواست پذیرش شما را به اداره کار پرتغال بدهد و سپس شما باید به سفارت پرتغال برای دریافت ویزای کار درخواست دهید. بعد از تایید مجوز کار، ویزای اقامت (Residency Visa) برای ورود به کشور پرتغال برای شما صادر می‌شود. با ورود به کشور پرتغال باید برای اخذ اقامت پرتغال به سازمان خدمات مهاجرت و مرزها (SEF) مراجعه کنید و درخواست بدهید. اولین مجوز اخذ اقامت پرتغال، برای ۱ سال صادر می‌شود و با توجه به نیاز و قرارداد کاری شما قابل تمدید است. انواع مجوز کار بسته به نوع تخصص شما متفاوت خواهد بود و انواع مختلفی دارد:

  • کارگر ماهر (Skilled Worker)
  • کارگر مهارت بالا (Highly Skilled Worker)
  • خوداشتغالی (Self-employment)
  • فعالیت فرهنگی (Cultural Activities)
  • ویزای تکنولوژیکی (Tech Visa)
  • تدریس (Teaching)
  • ویزای درآمد غیرفعال D7
در این تصویر برگه ی درخواست کار به همراه یک قلم برای عنوان اخذ اقامت پرتغال با مجوز کار (Work Permit) انتخاب شده است.
تمامی متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا که قصد کار در پرتغال را دارند باید ویزای کاری این کشور را دریافت کنند

۲. اخذ اقامت پرتغال با ویزای تحصیلی (Student Visa)

اخذ اقامت پرتغال با ویزای تحصیلی، به دانشجویان و محصلین غیر از اتحادیه اروپا (non-EU Citizen) که در یک موسسه آموزشی در پرتغال پذیرفته شده‌اند تعلق می‌گیرد. ویزای تحصیلی پرتغال مجوز اقامت ۱ ساله را برای شما به همراه دارد و با توجه به برنامه تحصیلی قابل تمدید خواهد بود. لازم به ذکر است که بعد از اتمام تحصیل، برای اخذ اقامت پرتغال باید شغلی داشته باشید و از روش ویزای کار پرتغال استفاده کنید.

۳. اخذ اقامت پرتغال با ویزای الحاق خانواده (Family Reunification Visa)

یکی دیگر از راههای اقامت پرتغال، استفاده از ویزای الحاق خانواده پرتغال است. شما می‌توانید از طریق یک عضو نزدیک خانواده که شهروند پرتغال است، اقامت پرتغال را طبق شرایطی خاص به دست آورید. اگر خود شما نیز مقیم کشور پرتغال هستید، با استفاده از این روش می‌توانید برای افراد خانواده امکان اخذ اقامت در پرتغال را فراهم کنید. اعضای واجد شرایط خانواده شامل:

  • همسر یا یک شریک زندگی ثبت شده
  • فرزند خردسال و فرزند خوانده
  • فرزند تحت سرپرستی متقاضی
  • فرزند با سن بالا که وابسته به متقاضی است و در یک موسسه آموزشی تاسیس شده در پرتغال ثبت نام کرده است.
  • بستگان درجه یک که وابسته به متقاضی هستند.
  • خواهر و برادر صغیر، که تحت حضانت قانونی متقاضی مقیم پرتغال هستند.

برای دارندگان ویزای دانشجویی، دوره کارآموزی بدون دستمزد یا خدمات داوطلبانه فقط همسر، فرزند و فرزند خوانده مشمول اخذ اقامت پرتغال می‌‌شوند. همچنین مدت زمان این مجوز اقامت در پرتغال، مشابه با مجوز اقامت یک مقیم پرتغال اعتبار دارد. برای موارد الحاق همسر که ۵ سال از زمان ازدواج گذشته است، مدت اعتبار مجوز ۲ ساله بوده و سپس هر ۳ سال یک بار قابل تمدید است. دارندگان ویزای الحاق خانواده پرتغال، علاوه بر اخذ اقامت پرتغال می‌توانند آزادانه در این کشور به کار و تحصیل بپردازند و بعد از ۵ سال برای اقامت دائم درخواست دهند.

۴. نحوه اقامت در پرتغال از طریق سرمایه گذاری (Golden Visa)

سرمایه گذاری، یکی از راحت‌ترین روش‌های اخذ اقامت پرتغال محسوب می‌‌شود که به برنامه ویزای طلایی پرتغال نیز معروف است. ویزای طلایی پرتغال، دارای آپشن‌های متنوعی برای سرمایه گذاری به ویژه خرید ملک در پرتغال است. در واقع شما با سرمایه گذاری و خرید ملک در پرتغال با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰ یورو، به دولت پرتغال در توسعه مناطق مختلف و البته تعیین شده کمک می‌کنید و دولت نیز در ازای سرمایه گذاری شما، امکان اخذ اقامت پرتغال را به شما ارائه می‌دهد. مزیت ویزای طلایی پرتغال این است که نسبت به روندهای دیگر اخذ مجوز اقامت، الزامات و قوانین اقامت پرتغال و اخذ شهروندی سختگیرانه نیست. از جمله روش‌های سرمایه گذاری برای اخذ اقامت پرتغال موارد زیر هستند:

روش‌های سرمایه گذاری برای اخذ اقامت پرتغال حداقل هزینه مورد نیاز
خرید ملک مسکونی با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو یا بازسازی ۳۵۰٬۰۰۰ یورو
خرید ملک تجاری با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو یا بازسازی ۳۵۰٬۰۰۰ یورو

 

خرید املاک و مستغلات در دو منطقه خودمختار مادیرا (Madeira) و آزور (Azores) با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو یا بازسازی ۳۵۰٬۰۰۰ یورو
کمک به صندوق‌های سرمایه گذاری با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
انتقال سرمایه با هزینه حداقل ۱.۵ میلیون یورو
کمک مالی به تحقیقات علمی و فناوری با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
تاسیس شرکت و ایجاد ۱۰ شغل با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
سرمایه گذاری در بازسازی آثار ملی و فرهنگی با هزینه حداقل ۲۵۰٬۰۰۰ یورو

 

۵. اخذ اقامت پرتغال با ویزای تمکن مالی (D7 Visa)

روش تمکن مالی یا خودحمایتی در قالب ویزای D7 پرتغال، یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین برنامه‌های اخذ اقامت پرتغال است. شهروندان غیر اتحادیه اروپا می توانند با اثبات تمکن مالی خود، اقامت طولانی مدت کشور پرتغال را به دست آورند. ویزای D7، مناسب افراد بازنشسته، خوداشتغال و استارتاپ است که می‌خواهند بدون سرمایه گذاری سنگین، به کشور پرتغال مهاجرت کرده و از مزایای اقامت در پرتغال استفاده کنند.

شما برای دریافت این ویزا باید به شکل ماهانه یا سالانه ثابت کنید که می توانید هزینه‌های زندگی خود در پرتغال را تامین کنید. ویزای بلندمدت D7 برای ۲ سال صادر می‌شود و بعد از آن برای ۳ سال دیگر قابل تمدید خواهد بود. در این روش بعد از ۵ سال می‌توانید برای اقامت دائم پرتغال و تابعیت این کشور اقدام کنید.

مزایای اقامت پرتغال

با هر روشی که موفق به اخذ اقامت پرتغال شوید، می‌توانید از مزایایی کاملاْ مشابه با یک شهروند پرتغالی و تبعه اتحادیه اروپا بهره ببرید. برای معرفی برخی از مزایای اقامت در کشور پرتغال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفر بدون ویزا به تمامی کشورهای منطقه شینگن و اتحادیه اروپا
  • امکان تحصیل و کار
  • سیستم آموزشی قوی
  • دسترسی به تمامی امکانات بهداشتی و سلامت در پرتغال
  • استفاده از مزایای بیکاری، در صورت از دست دادن شغل
  • امکان الحاق خانواده
  • فرصت استفاده از گزینه شهروندی و دریافت پاسپورت پرتغال
  • زندگی در کشوری با مناظر بکر و سواحل جذاب
  • ثبات سیاسی و امنیت کشور پرتغال
  • مقرون به صرفه بودن اقامت پرتغال نسبت به دیگر کشورهای اروپایی
  • سطح بالای کیفیت زندگی در پرتغال
یک دختر به همراه پرچم پرتغال در دستش در یکی از شهرهای این کشور برای عنوان مزایای اقامت پرتغال انتخاب شده است.
تاریخ غنی پرتغال، این کشور را به یکی از منحصر به فردترین کشورهای اروپایی تبدیل کرده‌ است

مدارک لازم برای اخذ اقامت پرتغال

لازم به توضیح است، اگر قصد اخذ اقامت پرتغال را دارید، ابتدا باید از طریق سفارت پرتغال اقدام به اخذ ویزای اقامت ۳ تا ۴ ماهه کنید. بعد از ورود به پرتغال نیز برای دریافت مجوز اقامت، باید به سازمان مهاجرت و مرزهای پرتغال (SEF) مراجعه شود. مدارک لازم برای سفارت پرتغال جهت درخواست ویزای اقامت اولیه ۳ تا ۴ ماهه، و همچنین مدارک جهت بررسی و تایید درخواست مجوز اقامت پرتغال در SEF، موارد زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • دو عکس پاسپورتی جدید مطابق با عکس ویزای پرتغال
  • فرم درخواست برای ویزای اقامت اولیه
  • ویزای اقامت اولیه معتبر (ویزای اقامت ۳ تا ۴ ماهه)
  • اثبات تمکن مالی در مدت اقامت در پرتغال
  • مدارک مربوط به محل اسکان و اقامت در پرتغال
  • بیمه درمانی و سلامت
  • گواهی و مدارک خانواده (در صورت نیاز)
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • رضایت والدین (در صورت نیاز)
  • قرارداد استخدام (مربوط به ویزای کار)
  • نامه پذیرش دانشگاه و سند پرداخت شهریه (مربوط به ویزای تحصیلی)

اخذ اقامت پرتغال؛ گزینه‌ای عالی برای مهاجرت به اروپا

چنانچه تصمیم خود را برای مهاجرت به اروپا و شروع یک زندگی جدید با سطح کیفیت بالا گرفته‌اید، بدون شک اخذ اقامت پرتغال گزینه‌ای هوشمندانه و البته جذاب است. زندگی در کشوری با خطوط ساحلی چشم‌نواز، معماری مدرن، سطح زندگی با کیفیت، سیستم آموزشی قوی، مردم خونگرم و غیره دلایلی هستند که مهاجرت به پرتغال را پرطرفدار کرده است. از دیگر مزیت‌های اخذ اقامت پرتغال، می‌توان به روش‌های متنوع با دردسرهای کمتر اقامت این کشور اشاره کرد که راه را برای مهاجرت آسان‌تر هموار می‌کند. شما می‌توانید برای اطلاع از جزئیات بیشتر اخذ اقامت پرتغال، با مشاوران مهاجرت النورا در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره ویزای پرتغال و راهنمای اخذ آن و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

مدت اعتبار اجازه موقت اقامت در پرتغال چقدر است؟

اجازه اقامت موقت پرتغال معمولاً بین ۱ تا ۲ سال معتبر است.

چه مدت بعد از اقامت موقت در پرتغال می‌توان درخواست اقامت دائم داد؟

اگر ۵ سال به‌صورت متوالی در پرتغال اقامت داشته باشید، می‌توانید برای اقامت دائم پرتغال درخواست دهید.

اخذ اقامت پرتغال نسبت به دیگر کشورهای اروپایی چه مزایایی دارد؟

فرهنگ پویا، زنده و مردمان خونگرم، هزینه‌های پایین زندگی، فراهم بودن شرایط کاری مناسب برای همه افراد، امنیت بالا و کم بودن آمار جرم در کشور و ... .