مقدمه‌ی ادامه تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از دوست داشتنی‌ترین کشور‌ها برای مهاجرت است. علاوه بر این‌که دارای فرهنگی غنی و شرایط اقتصادی مناسب است، همچنین از نظر آکادمیک بسیاری از دانشگاه‌های برتر و مطرح جهان در فرانسه مستقر هستند. به همین دلیل است که هر ساله عده زیادی برای تحصیل در فرانسه اقدام می‌کنند و شرایط تحصیل در کشور فرانسه را دنبال می‌کنند. فرانسه تحصیل را برای دانشجویان در مسیر‌های مختلفی قرار داده است. می‌خواهیم در این مقاله به شکلی جامع، به بررسی همه چیز درباره ادامه تحصیل در فرانسه بپردازیم.

ما در این مقاله به سؤالات مختلفی پاسخ خواهیم داد. این‌که چطور شرایط گرفتن ویزای تحصیلی و اقامت فرانسه را دنبال کنید یا شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه چه هستند در ادامه مطلب خواهد آمد. همچنین اگر نگران هزینه‌ها و شرایط اقتصادی هستید ما وضعیت هزینه تحصیل در فرانسه و نیز شرایط سنی تحصیل در فرانسه را برایتان بیان خواهیم کرد. بنابراین اگر می‌خواهید پیرامون این موضوعات و پرسش‌های دیگری که در ذهن دارید اطلاعات کسب کنید ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

چرا تحصیل در فرانسه را دنبال کنیم؟

اگر بخواهیم ساده در مورد این موضوع صحبت کنیم باید گفت شرایط تحصیل در کشور فرانسه به گونه‌ای است که تحصیلات عالی در این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها در جهان است. علاوه بر این شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه نسبت به سایر کشور‌ها آسان‌تر است. با توجه هزینه تحصیل در فرانسه، ادامه دادن رشته خود در یکی از دانشگاه‌های این کشور می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. هر کدام از مؤسسات و دانشگاه‌هایی که در فرانسه وجود دارند به شما مدرکی تحصیلی ارائه می‌کنند که در همه جای جهان معتبر است.

فرانسه خود یکی از آزادترین کشور‌های جهان است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه باوری محکم به لیبرالیسم و آزادی دارد. او بیان می‌کند: «کسانی که به فرانسه می‌آیند چرا باید بخواهند فرانسه را تغییر دهند و جوری در این کشور زندگی کنند که در کشور خودشان زندگی می‌کردند؟»

تحصیل در فرانسه برای کسانی که علاقه دارند در رشته‌های تجاری مدرکی اخذ کنند مناسب است. این کشور خانه‌ای برای کسب و کار‌های جهانی و آموزش‌های مدیریتی است. در کشور فرانسه دانشگاه‌های زیادی با رتبه‌های مختلف جهانی در رابطه با کسب و کار فعالیت می‌کنند.

به طور کلی شرایط ادامه تحصیل در فرانسه بسیار مناسب است و فرانسه تحصیل را در این کشور بسیار آسان کرده است. شرایط سنی تحصیل در فرانسه خاص نیستند و شما به سادگی می‌توانید راهنمای کامل پذیرش تحصیلی در تمام مقاطع را بخوانید و بر اساس آن انتخاب کنید که آیا می‌توانید تحصیل در فرانسه را تجربه کنید یا خیر.

وضع دانشگاه‌ها در فرانسه چطور است؟

فرانسه به طور کلی دارای ۷۱ دانشگاه عمومی است که خود حکومت آن‌ها را تأسیس کرده است. هزینه تحصیل در فرانسه در این دانشگاه‌ها بسیار به صرفه است و مناسب افرادی است که مهاجرند یا در داخل فرانسه زندگی می‌کنند. همچنین تعدادی دانشگاه خصوصی وجود دارد. دوره تحصیلی در فرانسه از ماه سپتامبر یا اکتبر شروع می‌شود و در ماه مِی یا ژوئن به اتمام می‌رسد. این تغییر زمانی بسته به برنامه یا مؤسسه‌ای است که می‌خواهید در آن تحصیل کنید.

تحصیل در فرانسه مانند بسیاری دیگر از کشور‌ها در دو ترم است و میان آن‌ها با امتحانات فاصله می‌افتد. دو نوع تحصیل در فرانسه وجود دارد که می‌توانید از این دو مدل استفاده کنید:

  • مدل اول، سخنرانی طولانی: یکی از روش‌های تحصیل در فرانسه این است که استاد به سخنرانی‌های طولانی به شما ارائه می‌کند و دانشجویان یادداشت‌ برداری می‌کنند و سپس از مطالب ارائه شده در کلاس امتحانی گرفته می‌شود.
  • مدل دوم، کلاس‌های عملی: در این نوع کلاس‌ها دانشجویان به آزمایشگاه‌ها ‌می‌روند و به گروه‌های کوچکی تقسیم‌بندی می‌شوند و مطالبی که در کلاس گفته شده است را با جزئیات بیشتری دنبال می‌کند. شرکت و حضور در کلاس‌های کارگاهی ضروری است. برخی از برنامه‌هایی که مرتبط با شغل هستند نیازمند آموزش‌های عملی‌اند.
وضع دانشگاه‌ها در فرانسه چطور است؟
وضع دانشگاه‌ها در فرانسه چطور است؟

مدرک تحصیلی در فرانسه چگونه است؟

وقتی مسأله مدرک مطرح می‌شود، دانشگاه‌های فرانسه از مدارک معمول استفاده می‌کنند: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.

  • دوره کارشناسی در فرانسه ۳ سال طول می‌کشد (یعنی شش ترم دارد) و در این دوره ۱۸۰ واحد آموزشی باید سپری شود.
  • در دوره ارشد دانشجویان ۴ ترم دیگر درس می‌خوانند که مجموعاً پنج سال می‌شود و در طول این پنج سال باید ۳۰۰ واحد آموزشی را سپری کرده باشند.
  • دوره دکتری در فرانسه ۶ ترم اضافه است و به مدت سه سال طول می‌کشد.

جالب است بدانید که تمام دانشگاه‌های فرانسه یک دوره اینترنی دارند که شما را به خدمات کاری ارجاع می‌دهند. این بدان معناست که شما همیشه می‌دانید که فرصت‌های شغلی در دسترس شما چه هستند و چه مسیری را می‌توانید دنبال کنید. همه این‌ها یعنی شرایط ادامه تحصیل در فرانسه مناسب است. شرایط تحصیل در کشور فرانسه طوری است که شما را به مسیر شغلی نیز هدایت می‌کند بنابراین اگر علاقه به تحصیل در کشوری دیگر دارید می‌توانید شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دنبال کنید.

هزینه تحصیل در فرانسه چطور است؟

بسیاری از دانشگاه‌های عمومی فرانسه برنامه‌های خود را با مبالغ بسیار معقولی ارائه می‌کنند. در بسیاری از این دانشگاه‌ها افراد مهاجر با خود فرانسوی‌ها یک مبلغ را برای تحصیل و آموزش پرداخت می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت هزینه تحصیل در فرانسه معقول است. دانشگاه‌های خصوصی اجازه دارند تا هزینه تحصیل در فرانسه را خودشان تعیین کنند و به همین دلیل ممکن است که هزینه دریافتی‌شان بیشتر باشد.

در ادامه گفت‌وگو پیرامون شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌خواهیم دقیق‌تر درباره هزینه تحصیل در فرانسه صحبت کنیم. شهریه‌ها در فرانسه به صورت سالانه پرداخت می‌شوند. هزینه تحصیل در فرانسه به صورت میانگین برای دوره کارشناسی ۲۵۰ یورو، برای ارشد ۳۰۵ یورو و برای دکتری ۴۶۰ یورو بوده است. این مبالغ صرفاً در رابطه با دانشگاه‌های عمومی صدق می‌کند ولی دانشگاه‌های تخصصی ممکن است حتی سالانه تا ۱۰.۰۰۰ یورو به صورت سالانه دریافت کنند. بنابراین شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه را باید بسته به بودجه و هزینه‌ای که می‌توانید برای تحصیل در فرانسه پرداخت کنید در نظر بگیرید و بر اساس آن اقدام کنید. فرانسه تحصیل را نسبتاً با مبلغی معقول به شما ارائه کرده است بنابراین باید علاوه بر دقت در شرایط سنی تحصیل در فرانسه، شرایط ادامه تحصیل در فرانسه و هزینه‌ها را نیز در نظر بگیرید.

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه چیست؟

حال اگر شما هم با شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه آشنا شدید و می‌خواهید بدانید شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه به چه صورت است می‌توانید این قسمت از مقاله را به دقت بخوانید.

در اینجا باید به تمام نیاز‌هایی که برای ویزای تحصیلی فرانسه لازم دارید اشاره کنیم. حکومت فرانسه همواره این شرایط را تغییر می‌دهد و بسته به نوع شهروندی‌ای که می‌خواهید بگیرید این شرایط متفاوت است. برای شهروندان اروپایی ویزایی لازم است ولی اگر شما ایران هستید و می‌خواهید شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه را ببینید در ادامه آن‌ها را مطرح می‌کنیم:

  • ویزایی که دریافت می‌کنید یک ساله است و در صورت لزوم بعد از یک سال تمدید می‌شود.
  • باید رزومه و اپلای دانشگاه خود را برای سفارت فرانسه ارسال نمایید.
  • باید تمام مواردی که در اداره مهاجرت فرانسه یا همان OFII که مخفف French Office of Immigration and Integration بیان شده و از شما خواسته شده است را تکمیل و ارسال کنید.
  • نیاز به عکس پاسپورت، اثبات قابلیت‌هایتان، گواهی سوء پیشینه و گواهی این‌که می‌توانید فرانسوی صحبت کنید را داشته باشید.
  • وقتی که وارد فرانسه شدید باید با همان اداره ارتباط برقرار کنید تا اگر مسأله‌ای نیازمند بررسی بود (برای مثال: اگر لازم بود یک سری آزمایش‌های پزشکی انجام دهید) به شما اعلام شود.
شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه چیست؟
شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه چیست؟

یکی از مهم‌ترین شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه برای دانشجویان خارجی این است که شخص بتواند از نظر اقتصادی خود را حمایت کند یا به قول معروف بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. شما باید هر سال چیزی حدود ۸.۰۰۰ یورو داشته باشید تا بدون کار کردن بتوانید در فرانسه زندگی کنید. هرچند دانشجویان فرانسوی مجازند تا بیست ساعت در هفته کار کنند بنابراین می‌توانید فرصت‌های شغلی در فرانسه را دنبال کنید. بنابراین شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه شامل دارایی مالی نیز هست و باید پیش از هر چیز از داشتن شرایط تحصیل در کشور فرانسه مطمئن شوید و هزینه تحصیل در فرانسه را دنبال کنید.

شهر‌های معروف فرانسه برای ادامه تحصیل کدام است؟

شهر‌های زیادی در فرانسه وجود دارند که می‌توانید برای ادامه تحصیل روی آن‌ها تکیه کنید. هرکدام از این شهر‌ها خانه بسیاری از دانشگاه‌های برتر هستند. در ادامه به سه مورد اشاره خواهیم کرد.

ادامه تحصیل در پاریس

شهر عاشقان پاریس است. شما عاشق غذا و فرهنگ پاریسی خواهید شد. تحصیل در فرانسه در شهر پاریس مثل تحصیل در لاکچری‌ترین محیط برای تحصیل است. یکی از محبوب‌ترین شهر‌های توریستی دنیاست و بسیاری از بنا‌های فرهنگی و تاریخی در پاریس وجود دارد.

ادامه تحصیل در لیون

شهر مناسب دیگر برای دنبال کردن شرایط ادامه تحصیل در فرانسه لیون است که نزدیک مرز‌های ایتالیا و سوئیس قرار گرفته است. این شهر قدیمی یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های فرانسه است و نسبت به شهر‌های دیگر افراد خیلی راحت‌تر در لیون می‌توانند از پس هزینه تحصیل در فرانسه بر بیایند.

ادامه تحصیل در لیل

شهر دیگری که مناسب شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه است، لیل است. این شهر در شمال غربی فرانسه واقع شده و جایگاهی بزرگ برای جست‌وجو کردن قسمت‌های مختلف اروپا است. لیل در سال‌های اخیر گسترش زیادی داشته است و بنابراین شما اگر تحصیل در فرانسه را در نظر گرفتید قطعاً می‌توانید لیل را در نظر بیاورید.

جمع‌بندی

در این مقاله به تمامی جنبه‌های مختلف تحصیل در فرانسه پرداختیم. همان‌طور که گفتیم شرایط ادامه تحصیل در فرانسه نسبت به بسیاری از کشور‌های دیگر مناسب‌تر است. شرایط تحصیل در کشور فرانسه از نظر قابلیت‌های اقتصادی، شغلی و… بسیار خوب است. در این مقاله به انواع و اقسام مواردی که برای شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه نیاز دارید اشاره کردیم و گفتیم که از جمله شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه این است که وضع اقتصادی خوبی داشته باشید.

فرانسه تحصیل را نسبتاً کم هزینه کرده است بنابراین ما به طور خلاصه اشاره‌ای به هزینه تحصیل در فرانسه نیز داشتیم. فرانسه در تمامی مقاطع نیز دانشجو می‌پذیرد بنابراین شرایط سنی تحصیل در فرانسه بسیار خوب است و شما با سنین مختلف می‌توانید در این کشور تحصیل خود را ادامه دهید.

بجز روش تحصیلی از راه های دیگری مانند اقامت تمکن مالی فرانسه می توان اقامت گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره همه چیز درباره ادامه تحصیل در فرانسه و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا دانشجویان بین المللی می توانند پس از فارغ التحصیلی در فرانسه بمانند؟

دانشجویان بین المللی که تحصیلات خود را به پایان رسانده اند و مدرک تحصیلی خود را از یک موسسه آموزش عالی فرانسه دریافت کرده اند، می توانند با درخواست مجوز اقامت موقت برای یک سال دیگر در فرانسه بمانند.

آیا امکان تحصیل رایگان در فرانسه وجود دارد؟

بله، هزینه تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی و در دانشگاه‌های دولتی فرانسه بسیار کم می‌باشد.

روند تحصیل در فرانسه چگونه است؟

پاسپورت معتبر و کپی از ویزاهای قبلی شما در صورت وجود. نامه رسمی پذیرش / ثبت نام از دانشگاه در فرانسه.