مقدمه‌ی راهنمای ویزای یونان

اخذ ویزای یونان را می‌توان یکی از دشوارترین ویزاهای کشورهای شینگن دانست. منطقه شینگن شامل ۲۷ کشور اروپایی است که شهروندانش، برای ورود به کشورهای دیگر، گذرنامه ارائه نمی‌دهند. ایران و ۱۵۰ کشور دیگر، برای ورود به یونان و سایر کشورهای منطقه شینگن، باید اقدام به درخواست ویزای توریستی شینگن کنند. درصد ریجکت شدن ویزای یونان در ایران، بسیار بالا است. شرایط اخذ ویزای یونان به موارد مختلفی مثل ملیت مسافر، هدف از سفر و مدت اقامت و غیره دارد. جواب ویزا نیز معمولاً ۲۱ روز کاری بعد از مراجعه به دفتر گلوبال، صادر می‌شود. بعد از اینکه نوع ویزای خود را که می‌تواند شامل تحصیلی، کاری، توریستی و غیره باشد، انتخاب کردید، باید مدارک مورد نیاز هر کدام را ارائه دهید. در ادامه مقاله در وبلاگ النورا بیشتر در مورد شرایط لازم و مدارک مورد نیاز ویزای یونان صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی کشور یونان

یونان بزرگ، متنوع و از نظر بصری خیره‌کننده، ترکیبی جذاب از جزایر آفتاب‌گرفته، کوه‌های بلند، شهرهای شلوغ و سنت‌های جاودانه است. چه یک بازدیدکننده کوتاه‌مدت باشید یا یک مهاجر مشتاق، یونان همه چیز را دارد: آب و هوای فوق‌العاده در طول سال، اقامتگاه مقرون‌به‌صرفه، غذای عالی، مردم محلی دوستانه، و تاریخ شگفت‌انگیز. در هر گوشه‌ای از این کشور، زیستگاهی خنک وجود دارد و فهرست مکان‌هایی که باید حتماً آن‌ها را ببینید مانند: آتن، کرت، دلفی، المپیا، سانتورینی، اسکیاتوس، متئورا، رودس و کورفو فقط نوک کوه‌یخ هستند. برای بسیاری از بازدیدکنندگان، بخش‌های کمتر شناخته‌شده یونان، ماندگارترین اثر را بر جای می‌گذارند.

مزایا و معایب زندگی در یونان

یونان فوق العاده مقرون‌به‌صرفه است، به خصوص زمانی که با آمریکای شمالی و بسیاری از سایر نقاط اروپا مقایسه شود. قیمت‌های ضروری روزانه (غذا، حمل‌ونقل و غیره) حداقل ۲۰ درصد ارزان‌تر از ایالات متحده است و هزینه‌های اجاره آپارتمان می‌تواند تا ۷۰ درصد کمتر باشد. در سرتاسر یونان، با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، اجتناب از خرید در مناطق توریستی و گشت‌وگذار در بازارهای محلی، در پول خود صرفه‌جویی خواهید کرد. یک مهاجر اقتصادی می‌تواند با کمتر از ۲۰۰۰ دلار در ماه به راحتی در یونان زندگی کند.

اما در یونان، هرچه به مراکز توریستی محبوب نزدیک‌تر باشید، قیمت‌ها بالاتر خواهد بود؛ به ویژه برای اقامتگاه‌های عالی، وعده‌های غذایی رستوران و سرگرمی. مکان همه چیز، به میزان هزینه‌ای که احتمالاً خرج می‌کنید، مربوط می‌شود. انتخاب اقامت یونان در یک جزیره کمتر شناخته‌شده یا در یک شهر کوچک داخلی، سالانه بسیار کمتر از زندگی در قلب آتن تاریخی یا در سانتورینی هزینه دارد. اگر درآمد ثابت بازنشستگی دارید، یونان را مقصدی خوشایند و مقرون‌به‌صرفه برای مهاجرت خواهید یافت.

تصویری از نمای یونان برای عنوان مزایا و معایب زندگی در یونان انتخاب شده است.
برای بسیاری از مهاجران چشم انداز زندگی در یونان جذاب و وسوسه انگیز است

مراقبت‌های پزشکی

کیفیت مراقبت‌های پزشکی در یونان به طور کلی عالی است؛ به ویژه در مراکز بزرگی مانند آتن و تسالونیکی. در مناطق دورافتاده‌تر کشور، ممکن است سطح زبان انگلیسی که توسط پزشکان صحبت می‌شود و استاندارد مراقبت‌ها کمی بیشتر باشد.

مراقبت‌های بهداشتی اضطراری در یونان، بدون در نظر گرفتن ملیت رایگان است. برای موارد غیراورژانسی، بیشتر مهاجران نوعی بیمه درمانی خصوصی را انتخاب می‌کنند که خدمات با کیفیت بهتر و زمان انتظار کوتاه‌تری را نسبت به سیستم دولتی یونان ارائه می‌دهد. داروخانه‌ها در سرتاسر کشور فراوان هستند. جالب است بدانید سرانه داروسازان یونان از هر کشور دیگری در اروپا، بیشتر است.

ایمنی و امنیت

یونان یکی از امن‌ترین کشورهای اروپایی است و احساس راحتی و آرامش دارد. در هنگام گشت‌وگذار در سراسر آتن، روز یا شب، صددرصد احساس امنیت خواهید کرد. اقدامات احتیاطی اولیه در مورد وسایل شخصی، از موارد نادر سرقت کوچک، جلوگیری می‌کند. در اقامتگاه‌های توریستی پر رفت و آمد، مراقب افرادی باشید (معمولاً یونانی‌ها نیستند) که به شما مواد رایگان پیشنهاد می‌کنند باشید. البته اعتصابات، تظاهرات و سایر اعتراضات شدید مدنی در یونان غیرمعمول نیستند؛ اما عمدتاً به شهرهای بزرگتر محدود می‌شوند. در صورت بروز هرگونه ناآرامی در آتن، باید از مناطق اطراف سفارت، پانپیستیمو، میدان سیناگما، و دانشگاه‌های پلی‌تکنیک و ارسطو اجتناب شود.

ویزای یونان برای ایرانیان

قبل از شروع، لازم است بگوییم که دریافت ویزای تضمینی برای یونان وجود ندارد. در این کشور تعداد زیادی پناهنده ایرانی وجود دارد؛ بنابراین سخت‌گیری‌های زیادی در دادن ویزا به ایرانی‌ها دارد. تنها تضمین برای ویزای یونان، پرداخت هزینه ویزای این کشور است. به این صورت که وقتی درخواست ویزای این کشور را دادید، ۵۰ درصد مبلغ را پرداخت کنید و مابقی پول را زمانی که ویزا برای شما صادر شد، پرداخت کنید.

تصویری از مهر ویزا داخل پاسپورت برای عنوان ویزای یونان برای ایرانیان انتخاب شده است.
بیشترین درصد ریجکتی ویزای شینگن در ایران، در اختیار ویزای کشور یونان است

شرایط گرفتن ویزای یونان برای ایرانیان

با کمک اتحادیه اروپا می‌توان ویزای توریستی شینگن را برای یونان و سایر کشورهای این منطقه دریافت کرد. در واقع، شما با این ویزا می‌توانید بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز در خاک یونان اقامت کنید. ویزای توریستی یونان را می‌توان در دسته ویزاهای کوتاه‌مدت دسته‌بندی کرد و در گروه ‌C  قرار دارد. ویزای گروه ‌C ویزاهایی هستند که شما برای سفر و یا دیدن اقوام خود که در این کشور هستند، اقدام به دریافت می‌کنید.

ویزای ورودی یونان

پاسپورت یونانی در رتبه چهل و پنجم فهرست جهانی پاسپورت‌ها در مجله Global Citizen Solutions قرار دارد و دارندگان خود را قادر می‌سازد تا به ۱۷۱ مقصد، بدون ویزا دسترسی داشته باشند. یونان همچنین دوازدهمین مقصد مورد علاقه در سراسر جهان است و این موضوع اخذ اقامت یونان را به فرصتی دل‌فریب برای هر کس تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید به یونان سفر کنید و قصد اخذ اقامت یونان را دارید، می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین کنسولگری یا سفارت یونان، درخواست خود را ثبت و فهرست مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای این کشور را دریافت کنید. هنگام ثبت درخواست خود باید شخصا در کنسولگری یا سفارت یونان حضور داشته باشید و ممکن است برای مصاحبه دعوت شوید.

مقامات مربوطه همچنین داده‌های بیومتریک را در طول بازدید شما جمع آوری خواهند کرد. این نوع ویزای توریستی، از تاریخ پذیرش به مدت سه ماه اعتبار دارد.

مدارکی که برای درخواست ویزای ورود به یونان باید ارائه دهید:

  • دو عکس بیومتریک مطابق با شرایط عکس ویزای شینگن؛ گواهی وضعیت مدنی (گواهی ازدواج، گواهی تولد فرزندان و غیره)؛
    پاسپورت یا سند مسافرتی و کپی ویزاهای قبلی (حداقل تا سه ماه پس از انقضای ویزا معتبر است)؛ برنامه پرواز؛
    فرم درخواست تکمیل شده به زبان انگلیسی یا یونانی؛ مدرک رزرو هتل؛
    گواهی بیمه پزشکی قانونی در یونان؛ اثبات تمکن مالی؛
    نامه‌ای که هدف شما را از سفر به یونان بیان می‌کند؛ گزیده‌ای از دفتر کیفری کشور مبدا یا محل سکونت فعلی شما.

 

مدارک و اقدامات لازم برای ویزای یونان

مدارک ویزای یونان، باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شود. مدارک مورد نیاز ویزای یونان، حتماً باید توسط دادگستری و وزارت امور خارجه به تایید برسد. چک‌لیست مدارک ویزای یونان به شرح زیر است:

  • فرم آنلاین درخواست ویزای یونان که باید آن را تکمیل، امضا و در سایت سفارت بارگذاری کنید.
  • گذرنامه فعلی به همراه کلیه گذرنامه‌های قبلی. توجه داشته باشید که گذرنامه باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • رزرو قطعی بلیط هواپیما رفت و برگشت
  • شناسنامه و کارت ملی که باید ترجمه شده باشد
  • ارائه دعوت‌نامه (در صورت وجود)
  • ارائه نامه‌ای که در آن در مورد جزئیات و تاریخ سفر به یونان نوشته شده باشد
  • بیمه مسافرتی که حدود ۳۰ هزار یورو است
  • اصل و ترجمه گواهی اشتغال به کار
  • اصل و ترجمه سند ازدواج (حتی در صورتی که همسرتان شما را در این سفر همراهی نکند)
  • ارائه برگه رزرو هتل که البته دعوت‌نامه دوستان و اقوام نیز می‌تواند باشد
  • اصل و ترجمه کلیه اسناد ملکی
  • گردش حساب ۳ ماهه آخر به همراه گواهی تمکن مالی و ارائه مدارکی برای اثبات وضعیت شغلی

البته فقط به این لیست اکتفا نکنید؛ زیرا ممکن است سفارت یونان از شما درخواست کند مدارک دیگری نیز داشته باشد. مدارکی که پیشتر عنوان کردیم، برای تمامی کشورهای منطقه شینگن یکسان است؛ اما باز هم لازم است بگوییم ارائه تمامی این مدارک، مبنی بر دریافت ویزای تضمینی یونان نیست.

هزینه ویزای یونان چقدر است؟

وقتی اقدام به درخواست ویزای یونان می‌کنید، باید مبلغی را صرف‌نظر از نوع ویزا، به سفارت پرداخت کنید. میزان هزینه ویزای یونان نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلاً اینکه سن شما چقدر است، هدفتان از سفر به یونان چیست و چه مدت قصد اقامت دارید؟

هزینه درخواست ویزای یونان
بالای ۱۲ سال ۸۵ یورو
افراد بین ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو
کودکان زیر ۶ سال نیاز به پرداخت هزینه ندارند

برخی از افراد نیز می‌توانند از پرداخت هزینه ویزای یونان معاف شوند. این افراد عبارت‌اند از:

  • دانشجویان و استادانی که قصدشان تحصیل و آموزش است.
  • شهروندان کشورهای اروپا و سوئیس
  • محققان با هدف انجام تحقیقات کوتاه‌مدت
  • افراد زیر ۲۵ سال که هدفشان شرکت در سمینارها، مسابقات ورزشی و غیره است.
  • دارندگان گذرنامه دیپلماتیک

تعیین وقت برای سفارت یونان

برای گرفتن وقت سفارت یونان در ایران، باید از طریق VFSGlobal اقدام کنید. بعد از اینکه درخواست وقت سفارت یونان را ارسال کردید، برای ۲ هفته کاری بعد، زمان مراجعه شما تعیین می‌شود. در صورتی که دعوتنامه پزشکی برای ویزای یونان ارائه کنید، وقت سفارت شما حداکثر برای ۲ روز آینده در دسترس خواهد بود. آدرس دفتر VFSGlobal یونان در، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، مجتمع تجاری هروی، طبقه چهارم است که در روز‌های یکشنبه تا پنجشنبه ساعات ۸ تا ۱۷ پاسخگو هستند.

مراحل اخذ ویزای گردشگری یونان

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، باید فرم آنلاین درخواست را پُر کنید. برای این کار، باید بعد از اینکه از هدف و مدت زمان اقامت خود مطمئن شدید، به سایت سفارت یونان مراجعه کنید و دستورالعمل‌‌ها را به دقت بخوانید. سپس فرم آنلاین را تکمیل کرده و ادامه مراحل را انجام دهید.

تعیین وقت ویزای یونان

برای دریافت ویزای یونان، نیاز به یک مصاحبه حضوری دارید. برای تعیین زمان آن می‌توانید با فرستادن ایمیل به شرکت وی‌اف‌اس گلوبال و ارائه مشخصات خود مانند نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، تاریخ انقضا، ملیت، جنسیت، نوع ویزا و تاریخ سفر اقدام کنید.

تحویل مدارک ویزای یونان

باید درخواست و تمامی مدارک خود را به صورت حضوری در کارگزاری وی‌اف‌اس گلوبال ارائه دهید. این کار حتماً باید شخصاً انجام شود؛ زیرا نیاز به انگشت‌نگاری دارد.

ویزای تحصیلی یونان

برای دریافت ویزای تحصیلی یونان، باید ابتدا اقامت یونان را دریافت کنید؛ پس باید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید. بعد از پذیرش، می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید که این ویزای یونان از نوع D و بلندمدت است؛ یعنی می‌توانید تا یک سال اقامت داشته باشید. برای ویزای تحصیلی نیز باید وقت ملاقات با کارگزاری را بگیرید و حتماً در ایمیل، نوع ویزا را مشخص کنید.

پیشنهاد: برای مشاوره رایگان اخذ اقامت تمکن مالی یونان روی لینک کلیک کنید.

تایید نشدن ویزای یونان

یکی از رایج‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای یونان، اعتماد نکردن مسئولان ویزای یونان به بازگشت متقاضیان به کشور مادری خود است. در چنین حالتی، شما باید مدارکی که نشان دهد به خانواده یا شغل خود وابسته هستید را به مسئولان ارائه دهید. این کار را باید با نوشتن یک نامه انگلیسی انجام دهید. البته دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد؛ مانند ارائه مدارک دروغین و یا غیر واقعی، عدم توانایی در متقاعد کردن مسئولان از هدف سفر، عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های اقامت در یونان و ارائه بیمه مسافرتی نامعتبر. در صورتی که ویزای شما رد شد، باید ۹ ماه صبر کنید و بعد از رفع نواقص درخواست خود را دوباره ارسال کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید