مقدمه‌ی مهاجرت تحصیلی آلمان

تعداد دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند هرساله در حال افزایش است. اکثر دانشجویان بین‌المللی شرایط تحصیل در آلمان را دارند ولی به احتمال زیاد نیاز به مشاوره ویزای تحصیلی آلمان دارند. چرا که در برخی موارد ممکن است نیازی به ویزای تحصیلی آلمان نداشته باشند، در نظر داشته باشید که برای ماندن بیش از ۹۰ روز در آلمان باید اجازه اقامت دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات کامل‌تر جهت مهاجرت تحصیلی به آلمان به مقاله «راهنمای کامل پذیرش تحصیلی در تمام مقاطع» مراجعه کنید.

ویدیو مهاجرت تحصیلی آلمان

مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را در قالب یک فایل ویدیویی ببینید.

آیا به مشاور ویزای تحصیلی نیاز دارید؟

یکی از جنبه‌هایی که مهاجرت تحصیلی به آلمان توسط مشاور شما بررسی می‌شود، این است که شرایط شما برای دریافت ویزای تحصیلی به چه صورت است؟ شرایط ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

  • برای مطالعاتی که حداکثر ۳ ماه طول می‌کشد، به ویزای شینگن نیاز دارید.
  • برای مطالعاتی که بیش از ۳ ماه طول می‌کشد، به ویزای ملی آلمان نیاز دارید.

اگر برای مهاجرت تحصیلی به آلمان با ویزای ملی اقدام کنید، پس از پایان هر دوره باید اقامت خود را با گرفتن مجوز اقامت آلمان برای تحصیل در اداره خارجی تمدید کنید. تا زمانی که ویزای ورود شما معتبر باشد می‌توانید این کار را انجام دهید.

مشاور ویزای تحصیلی آلمان به شما کمک می‌کند تا بدانید که برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در جایگاه یک دانشجوی بین‌المللی به ویزا نیاز دارید یا خیر. همچنین در صورت نیاز، چه نوع ویزایی را با توجه به زمان و ماهیت تحصیل خود باید درخواست کنید.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، شناخت انواع ویزای تحصیلی لازم است. درک بیشتر شرایط و محدودیت ها به همراهی شما با مشاور ویزای تحصیلی آلمان کمک می‌کند.

ممکن است ویزای تحصیلی آلمان برای حالت‌های مختلف سطوح و مقاطع تحصیلی شما صادر شود. این شامل تحصیل در مقطع کارشناسی، دوره‌های تکمیلی، فوق لیسانس یا دکترا می‌شود.

سه نوع ویزا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان وجود دارد:

ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی است که در یکی از دانشگاه‌های رسمی آلمان پذیرفته شده‌اند و آماده شروع تحصیل در یک برنامه دانشگاهی آلمان هستند.

ویزای متقاضی دانشجویی آلمان

اگر نیاز به حضور در آلمان برای درخواست حضوری جهت پذیرش دانشگاه دارید، برای این ویزا باید درخواست دهید. این ویزا به شما اجازه مهاجرت تحصیل به آلمان را نمی‌دهد، فقط برای فرآیند درخواست دانشگاه معتبر است.

برای تحصیل در دوره زبان آلمانی در آلمان به ویزای دوره زبان آلمانی نیاز دارید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و گرفتن ویزای تحصیلی آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان و گرفتن ویزای تحصیلی آلمان
مهاجرت تحصیلی به آلمان و گرفتن ویزای تحصیلی آلمان.

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، شرایط خاصی باید مهیا باشد. شرایطی از جمله: ویزا تحصیلی آلمان، مدارک اثبات منابع مالی، مدرک پذیرش دانشگاه و…در ادامه مهمترین موارد را برای دریافت ویزای تحصیل آلمان بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌شود قبل از جمع آوری مدارک مورد نیاز حتما مشاور ویزای تحصیلی آلمان را داشته باشید.

 مدارک درخواست ویزا

  • فرم درخواست ویزای ملی که به طور کامل و مناسب پر شده باشد
  • پاسپورت معتبر
  • فتوکپی از پاسپورت
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • گواهی تولد فرزند شما (در صورت داشتن فرزند)
  • ۳ قطعه عکس از عکس‌های گذرنامه
  • فتوکپی از عناوین قبلی اقامت آلمان (در صورت وجود)

اثبات منابع مالی (Finanzierungsnachweis) (یکی از موارد زیر)

  • تایید سپرده ۱۱۲۰۸ یورویی در یک حساب بانکی مسدود شده آلمانی.
  • تعهد نامه و شواهد سوابق درآمد و دارایی‌های مالی والدین دانشجو.
  • تعهدنامه توسط یک مقیم آلمان «Verpflichtungserklärung» . این نامه توسط مقیم آلمان که هزینه‌های شما در طول تحصیل را پوشش می‌دهد، در اداره ثبت نام خارجی‌ها گرفته می‌شود.
  • گواهی اعطای بورسیه. که باید نشان دهنده هزینه‌های تحت پوشش باشد.
  • تضمین بانکی که توسط یک بانک معتبر آلمانی برای شما صادر شده باشد.

مدرک پذیرش دانشگاه

  • تایید پذیرش در مطالعات «Zulassung Bescheid» . صادر شده توسط یک موسسه آموزش عالی معتبر در آلمان، که نشان دهنده زمان شروع تحصیل شما و زبان تدریس است.
  • اثبات پذیرش مشروط «Bedingte Zulassung Bescheid» و یک دوره فشرده تایید شده «Intensiv-Sprachkurs» . نامه باید نشان دهد که شما برای شرکت در یک دوره فشرده زبان قبل از گرفتن پذیرش نهایی دانشگاه شرطی و تایید شده‌اید. این دوره باید بیش از ۶ ماه طول بکشد و حداقل ۱۸ ساعت درس در هفته داشته باشد.
    • مدرک پذیرش مشروط دانشگاه.
      • نامه‌ای از «uni-assist» .
      • تایید پذیرش به عنوان متقاضی.
    • اثبات پرداخت هزینه برای دوره زبان. همراه با مکان تایید شده در دوره. پرداخت باید حداقل ۳ ماه اول را پوشش دهد.
  • تایید پذیرش در دوره مقدماتی دانشگاه «Studienkolleg» .
    • مدرک پذیرش مشروط دانشگاه.
      • نامه‌ای از «uni-assist» .
      • تایید پذیرش به عنوان متقاضی.
    • مدرکی دال بر تایید شرکت کننده در دوره.

مدارک تحصیلات قبلی شما

اصل گواهی پایان تحصیل
مدرک تحصیلی (برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری)
بیمه سلامت دانشجویی
صلاحیت ورود به دانشگاه
گواهی مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی

چگونه برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و اقدام کنیم؟

اگر به مشاوره ویزای تحصیلی آلمان مراجعه کنید، خواهید دید که اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان گرفتن ویزای تحصیلی یا دانشجویی آلمان است. فرآیند درخواست ویزای دانشجویی آلمان می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی گیج کننده باشد. رویه‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما در ادامه یک نمای کلی از مراحل اصلی دریافت ویزای تحصیلی آلمان آورده شده است.

۱.    اولین کاری که برای مهاجرت تحصیلی به آلمان باید انجام دهید، این است که نزدیکترین سفارت یا کنسولگری آلمان را پیدا کنید.

۲.    الزامات و رویه‌ها را مرور کنید. پس از باز کردن وبسایت سفارت آلمان، به بخش ویزای دانشجویی می‌روید تا تمام شرایط خاص کشور خود و مراحل تعیین وقت ویزا را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از تعیین وقت ویزا، تمام اطلاعات ارائه شده (به خصوص مدارکی که باید داشته باشید) را به دقت بررسی کرده‌اید. در این وبسایت می‌توانید شرایط پذیرش تحصیل در آلمان را هم بیابید.

۳.    تعیین وقت ویزا. باید با دنبال کردن مراحلی که در وب سایت رسمی سفارت آلمان در کشورتان توضیح داده شده است، وقت ویزا را تعیین کنید. پیشنهاد می‌شود چند هفته زودتر برای وقت ویزای خود اقدام کنید. زیرا ممکن است درخواست‌های ویزا زیادی به سفارت فرستاده شده باشد و زمان بیشتری طول بکشد تا به شما برسند. زمان بندی بسیار مهم است چرا که در صورت عدم زمان بندی صحیح ممکن است فرصت مهاجرت تحصیلی به آلمان را از دست بدهید.

۴.    تمام مدارک درخواست ویزا را آماده داشته باشید. پس از آنکه تاریخ قرار ملاقات برای ویزا را تایید کردید، باید تمام مدارک خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز را آماده کرده‌اید. در صورتی که از جمع آوری تمام مدارک مهاجرت تحصیلی به آلمان مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌شود چند روز قبل از ثبت درخواست، از مشاور ویزای تحصیلی آلمان وقت بگیرید.

۵.    یکی از موارد هزینه تحصیل و زندگی در آلمان هزینه درخواست ویزاست. برای این هزینه باید ۶۰۰۰۰ – ۷۵۰۰۰ یورو بپردازید و تایید پرداخت را در زمان مصاحبه ویزا همراه خود داشته باشید. در صورت رد شدن ویزای شما، این هزینه قابل استرداد نیست.

چه زمانی باید برای ویزای دانشجویی آلمان اقدام کرد

یک مشاور ویزای تحصیلی آلمان بهترین زمان برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان را بلافاصله پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه و تامین هزینه تحصیل و زندگی در آلمان می‌داند.

یکی از رایج ترین روش‌ها برای مهاجرت تحصیلی به آلمان گرفتن بورسیه است. اگر بورسیه تحصیلی رسمی به شما تعلق نگرفت، باید از طریق روش‌های دیگری مانند واریز وجه در یک حساب مسدود آلمان یا مدرکی دال بر منابع مالی ارائه دهید.

نکته مهم: استفاده از یک حساب مسدود شده به عنوان اثبات منابع مالی، شانس مهاجرت تحصیلی به آلمان را افزایش می‌دهد.

حساب مسدود شده نوع خاصی از حساب بانکی است که برای اینکه ثابت کند شما هزینه تحصیل و زندگی در آلمان را به مدت یک سال دارید.

در سال ۲۰۲۲، یک خارجی به حداقل ۹۳۴ یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی در آلمان نیاز دارد. بنابراین، قبل از مهاجرت تحصیلی به آلمان و درخواست ویزای تحصیلی آلمان، باید مجموعاً ۱۱۲۰۸ یورو در حساب بانکی خود داشته باشید. تا از پس هزینه تحصیل و زندگی در آلمان بر بیایید.

زمان رسیدگی به ویزای تحصیلی آلمان

به طور متوسط، تا ۲۵ روز طول می‌کشد تا درخواست ویزای تحصیلی آلمان شما بررسی شود. زمان پردازش بسته به کشور و سفارتی که درخواست مهاجرت تحصیلی به آلمان شما را بررسی می‌کند متفاوت است.

سایر درخواست‌های ویزای آلمان برای تحصیل معمولاً ظرف ۳ ماه بررسی می‌شود.

ویزای متقاضی دانشجویی آلمان

ویزای متقاضی دانشجویی آلمان
ویزای متقاضی دانشجویی آلمان

ویزای متقاضی دانشجویی آلمان ویزایی است که به شما اجازه می‌دهد که شخصاً به آلمان رفته و برای پذیرش دانشگاه و مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام کنید.

این ویزا در ابتدا برای سه ماه صادر می‌شود اما در صورت لزوم پس از ورود شما به آلمان برای شش ماه دیگر قابل تمدید است.

اگر ظرف شش ماه نامه مورد انتظار پذیرش را در یک برنامه تحصیلی دانشگاه یا یک رویداد مقدماتی دانشگاه دریافت کنید، می‌توانید به ویزای دانشجویی آلمان یا اجازه اقامت برای تحصیل تغییر دهید.

نحوه دریافت مجوز اقامت دانشجویی در آلمان

۱- در هفته اول ورود خود با مهاجرت تحصیلی به آلمان، باید مکانی را برای اقامت پیدا کنید.

۲- بلافاصله پس از پیدا کردن مکان اقامت خود، شما باید آدرس زندگی خود را در دفتر اقامت محلی ثبت کنید. پس از ثبت، تاییدیه «Meldebescheinigung» را دریافت خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آلمان به عنوان دانشجوی بین المللی

  • پاسپورت معتبر.
  • قرارداد اجاره.
  • نامه‌ای که نشانی زندگی شما را تایید کند. این نامه توسط صاحبخانه شما صادر شده که اجاره محل زندگی شما را تایید می‌کند.

۳- ثبت نام در بخش مطالعات دانشگاه، شما باید به طور رسمی در دانشگاه ثبت نام کنید تا بتوانید در مطالعات شرکت کنید و به منابع دانشگاه دسترسی داشته باشید. این کار باید در دوره ثبت نام و در مهلتی که در نامه پذیرش به شما اعلام شده است انجام شود.

این فرآیند که به نام تحصیلات تکمیلی شناخته می‌شود، با ارائه فهرستی از مدارک به دفتر امور دانشجویی «دبیرخانه دانشجویی» دانشگاهی که در آن تحصیل خواهید کرد، تکمیل می‌شود. علاوه بر این، قبل از دریافت شناسه و رمز عبور و در نهایت کارت شناسایی به عنوان دانشجو، باید هزینه یک ترم را پرداخت کنید.

سوالات متداول مشاور ویزای تحصیلی آلمان

برای چه فعالیت‌هایی می‌توانم مهاجرت تحصیلی به آلمان داشته باشم؟

  • مطالعات دوره زبان غیر آکادمیک. دوره‌ای به مدت ۳ تا ۱۲ ماه، با حداقل ۱۸ ساعت درس در هفته. هدف این دوره نباید آماده سازی شما برای ادامه تحصیلات آکادمیک باشد.
  • اقدامات پیش از تحصیل دوره‌ای که بیش از ۳ ماه طول می‌کشد، با هدف آماده سازی شما برای تحصیلات آکادمیک.
  • دوره‌های پیش دانشگاهی زبان آلمانی. شرکت در یک دوره مقدماتی قبل از شرکت در هر یک از این آزمون‌های شناخته شده قبل از تحصیل باید پیش نیاز دانشگاه قبل از پذیرش نهایی شما در تحصیل باشد.
  • دوره مقدماتی پایه مطالعات (Studienkolleg) این دوره باید شما را برای آزمون صلاحیت «Feststellungsprüfung» آماده کند.
  • مطالعات دوره پروپایوتیک. این دوره‌ها باید مهارت‌های زبانی و آکادمیک و دانش خاصی را در مورد سیستم آموزشی و روش شناسی آلمان ارائه دهند.
  • شرکت در یک دوره کارآموزی مقدماتی اجباری. شرکت در دوره کارآموزی باید پیش شرط پذیرش در دوره تحصیلی یعنی دانشگاه علمی کاربردی باشد.
  • مطالعات اعطای مدرک دانشگاهی. شما باید تاییدیه پذیرش در تحصیل را از یک موسسه آموزش عالی معتبر دریافت کرده باشید. این امر به مطالعاتی که منجر به یک مدرک تحصیلی عالی شناخته شده، مانند لیسانس (BA، BSc، BSEng) ، کارشناسی ارشد (MA، MSc، MEng) یا PhD مرتبط هستند.

نامه تاییدیه پذیرش دانشگاه چیست؟

نامه تاییدیه پذیرش دانشگاه یک تاییدیه کتبی است که نشان می‌دهد شما به عنوان دانشجو پذیرفته شده‌اید. نامه تایید معمولا حاوی اطلاعات زیر است:

  • جزئیات موسسه آموزشی که در آن پذیرفته شده‌اید.
  • کارت پاسخ پذیرش: از شما خواسته می‌شود که مکان پیشنهادی را برای تحصیل تأیید کنید. این کار با پاسخگویی به دفتر پذیرش دانشگاه با کارت ثبت نام انجام می‌شود.
  • مهلت ثبت نام: تاریخ‌هایی که شما تا آن زمان اجازه دارید به عنوان دانشجو ثبت نام کنید.
  • تاریخ امتحانات: زمان برگزاری آزمون زبان آلمانی یا کنکور مقدماتی دانشگاه (در صورت پذیرش مشروط)
  • جزئیات مربوط به روز راهنمای: روزی که دانشجویان جدیدالورود از اماکن و فعالیت‌های دانشگاه مطلع می‌شوند.

نامه تاییدیه پذیرش مشروط دانشگاه چیست؟

این نامه تصمیمی است که بخش پذیرش دانشگاه پس از درخواست شما اتخاذ می‌کند. اما شما را مجبور می‌کند قبل از اینکه به طور رسمی دانشجوی آن دانشگاه شوید، چند مورد دیگر را تکمیل کنید.

این معمولاً ممکن است شامل شرکت در اقدامات مقدماتی و یا قبولی در آزمون‌های پیش‌ آکادمیک خاص باشد.

مدرک ورود به دانشگاه (HZB) چیست؟

این مدرک که اختصار Hochschulzugangsberechtigung است، یکی از مدارک کلیدی است که برای درخواست پذیرش در یک موسسه آموزش عالی آلمان به آن نیاز دارید. این مدرک معادل بودن مدرک تحصیلی خارجی شما با Abitur آلمانی را تایید می‌کند.

اگر تحصیلات قبلی شما واجد شرایط HZB نیست، باید یک آزمون برای تشخیص انجام دهید. این امر تنها در صورتی ممکن است که سایر شرایط پذیرش دانشگاه را نیز داشته باشید.

کدام مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی به آلمان معتبر است؟

مدارک معتبر زبان آلمانی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از موارد زیر است:

TestDaF سطح IV. به دلیل گذراندن آزمون TestDaF، آزمون زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی برای دانشجویان خارجی در تمامی بخش‌ها
گواهی DSH II یا III. برای قبولی در آزمون DSH، آزمون زبان آلمانی برای پذیرش متقاضیان دانشجوی خارجی
آزمون سنجش در پایان کلاس‌های آمادگی موسسه
گواهی DSD سطح II. دیپلم زبان اجلاس دائمی وزرای آموزش و پرورش و امور فرهنگ سطح دوم
گواهی گوته C برای قبولی در آزمون گوته سطح C2
گواهی Telc Deutch C۱ یا B2 Hochschule. برای قبولی در آزمون Telc C1 یا B2 Hochschule. برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی

کلام پایانی

به خاطر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها می‌توانند شرایط مهارت زبان خود را داشته باشند و همه آزمون‌ها و نمرات زبان مرسوم، در این دانشگاهها پذیرفته نمی‌شوند، سعی کنید اطلاعات و نحوه پذیرش دانشگاه را به صورت کامل مطالعه کنید یا با مشاور خود مشورت کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان و راهنمای کامل آن و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا برای تحصیل در آلمان، مدرک زبان آلمانی نیاز است؟

بله، برای اکثر رشته‌های تحصیلی در این کشور دانش زبان آلمانی نیاز است.

آیا پس از اتمام زمان اقامت تحصیلی می‌توان در این کشور بدون اخذ اقامت زندگی کرد؟

خیر، افراد بدون اخذ اقامت تنها تا ۹۰ روز امکان ماندن در این کشور را دارند.

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان وجود دارد؟

پیشنهاد ما برای تحصیل در آلمان به شما فراگیری زبان آلمانی است.