مقدمه‌ی أخذ اقامت پرتغال در سال ۲۰۲۳

مهاجرت به پرتغال و أخذ اقامت دائم در پرتغال ممکن است برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا، فرآیندی پیچیده به نظر برسد. راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از طریق آن مسیرهای مختلف را برای گرفتن اقامت پرتغال طی کرد و این روند را کمی قابل کنترل‌ و ساده‌تر کرد. دانستن شرایط اقامت پرتغال با کمک متخصصان، کارشناسان و مشاوران حوزه‌های مهاجرتی، بدون شک راحت‌تر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا شما را با برخی از آن‌ها آشنا کنیم.

ویدیو شرایط گرفتن اقامت پرتغال

شرایط گرفتن اقامت پرتغال را در قالب یک فایل ویدویی ببینید.

صداست که می‌ماند

قبل از شروع خواندن متن، شرایط گرفتن اقامت پرتغال ۲۰۲۳ را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

چرا اقامت پرتغال؟

پرتغال در فهرست مکان‌هایی قرار گرفته است که در سال‌های اخیر، بسیاری از مهاجران اروپا، آن‌ را برای برنامه مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. این مسئله تا حد زیادی می‌تواند وابسته به آب و هوای عالی پرتغال و ارزش نسبتاً خوب بازار املاک و مستغلات در این کشور باشد. دولت پرتغال از طریق چندین برنامه مهاجرتی سودمند، به دنبال جذب افراد واجدالشرایط به منظور جذب سرمایه خارجی برای بهبود اقتصاد این کشور است.

انواع اقامت در پرتغال

أخذ اقامت کشور پرتغال می‌تواند به طرق مختلف انجام شود که در قسمت زیر به آن‌ها پرداخته می‌شود:

۱. أخذ اقامت پرتغال از طریق سرمایه گذاری

پرتغال یکی از موفق‌ترین طرح‌های اقامت با سرمایه‌گذاری در اروپا را دارد. این برنامه که معمولاً به عنوان برنامه ویزای طلایی شناخته می‌شود، به افرادی که در پرتغال سرمایه‌گذاری می‌کنند، اجازه اقامت می‌دهد. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری و گرفتن ویزای طلایی وجود دارد که محبوب‌ترین آن از طریق املاک و مستغلات است. بسته به نوع مسیر سرمایه‌گذاری که انتخاب می‌کنید، الزامات متفاوت است. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در املاک معمولاً حدود ۵۰۰۰۰۰ یورو است اما در شرایط خاص می‌تواند کمتر باشد.

در اینجا چند راه دیگر برای سرمایه گذاری در ویزای طلایی آمده است:

تحقیقات علمی ۳۵۰۰۰۰ یورو
هنر و فرهنگ پرتغال ۲۵۰۰۰۰ یورو
برای ایجاد یک کسب و کار که حداقل ۱۰ نفر را استخدام می‌کند ۲۵۰۰۰۰ یورو
در یک شرکت کوچک و متوسط (SME) در پرتغال ۵۰۰۰۰۰ یورو

۲. أخذ اقامت پرتغال از طریق از طریق کار

اتباع غیر اتحادیه اروپا لازم است تا قبل از هر گونه اقدامی برای یافتن شغل مورد نظر در پرتغال، دست به کار شوند و سپس از این طریق، ویزای کار را دریافت کنند. گفتنی است که پس از ورود به پرتغال با ویزای کار، در نهایت اجازه اقامت برای آن‌ها صادر خواهد شد. البته باید گفت که برای ما ایرانیان، راه‌های بهتری برای دریافت اقامت این کشور وجود دارد.

۳. أخذ اقامت پرتغال از طریق اتحاد مجدد خانواده

تصویری از یک خانواده‌ی 3 نفره‌ی شاد با پس زمینه‌ی ویزای پرتغال برای عنوان أخذ اقامت پرتغال از طریق اتحاد مجدد خانواده انتخاب شده است.
دارندگان این مجوز می‌توانند آزادانه در پرتغال کار و تحصیل کنند و پس از پنج سال می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند.

قوانین پرتغال به دارندگان ویزا پرتغال اجازه می‌دهد تا اعضای نزدیک خانواده یا وابستگان خود را به این کشور بیاورند و در واقع خانواده به یکدیگر ملحق شوند. گرفتن اقامت پرتغال به منظور پیوستن به خانواده از طریق درخواست به SEF (اداره مهاجرت پرتغال) امکان‌پذیر خواهد بود.

برخی از مدارکی که باید به SEF ارائه شود، شامل موارد زیر است:

  • اسناد پشتیبانی تأیید شده که پیوندهای خانوادگی را اثبات کند
  • کپی معتبر از مدارک شناسایی اعضای خانواده متقاضی
  • مدارک مربوط به اقامت اعضای خانواده
  • اثبات داشتن وسایل زندگی
  • عدم سابقه کیفری در کشور مبدأ یا کشوری که متقاضی بیش از یک سال در آن اقامت داشته

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتحاد مجدد خانواده به وب‌سایت SEF مراجعه کنید.

۴. أخذ اقامت پرتغال از طریق تحصیل

تحصیل در پرتغال نیز یکی از بهترین راه‌ها برای أخذ اقامت پرتغال است. اقامت از این طریق کوتاه‌ مدت خواهد بود؛ چرا که دوره‌های تحصیلی در یک بازه زمانی محدود انجام می‌شود و پس از آن لازم است تا افراد این کشور را ترک کنند. با داشتن این مجوز اقامت، دانشجویان تنها مجاز به مشاغل پاره وقت بسته به تأیید SEF هستند.

پس از اتمام دوره تحصیلی، دانشجویان می‌توانند مجوزی برای پیدا کردن کار با حقوق در پرتغال بگیرند. اگر این دسته از شاغل شوند، می‌توانند ویزای کار دریافت کرده و به زندگی و کار در پرتغال ادامه دهند.

۵. أخذ اقامت پرتغال از طریق بازنشستگی

از طریق بازنشستگی نیز می‌توان اقامت پرتغال را به دست آورد. برای شروع این فرآیند کافی است تا از کشور خود درخواستتان را مبنی بر گرفتن اقامت پرتغال ثبت کنید.

موارد لازم برای أخذ ویزا از طریق بازنشستگی شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • اثبات تمکن مالی و درآمد
  • بیمه سلامت
  • عدم‌سوء‌سابقه

لازم به ذکر است که فرآیند گرفتن این ویزا حداقل یک ماه طول می‌کشد. برای دریافت اجازه اقامت باید ثابت کنید که حداقل ۱,۰۷۰ یورو درآمد ماهانه دارید. همچنین این امکان وجود دارد که افراد تحت تکفل خود را نیز در این نوع درخواست برای اقامت لحاظ کنید. اجازه اقامت موقت به مدت یک سال صادر می‌شود و برای دوره‌های دو ساله نیز قابل تمدید است به شرطی که شرایط اقامت رعایت شود.

یکی از مزایای اصلی این برنامه اقامت این است که شما به مدت ۱۰ سال از معافیت مالیاتی کامل بر حقوق بازنشستگی، سود سهام و… برخوردار خواهید شد.

برخی از مکان‌های رایجی که بازنشستگان در پرتغال انتخاب می‌کنند عبارتند از:

  • الگاروه (Algarve)
  • کاسکایس (Cascais)
  • کویمبرا (Coimbra)

۶. أخذ اقامت پرتغال از طریق ازدواج

یک عروس و داماد و دسته‌ی گل در حال دست کردن حلقه های ازدواج برای عنوان أخذ اقامت پرتغال از طریق ازدواج انتخاب شده است.
ازدواج با یک فرد اهل پرتغال هم یکی از مسیرهای مهاجرت به این کشور است.

از طریق ازدواج با یک شهروند پرتغالی، می‌توانید برای اقامت و در نهایت تابعیت اقدام کنید. اولین مرحله در این فرآیند دریافت مجوز اقامت موقت به مدت پنج سال است. پس از گذشت این ۵ سال، می‌توانید به دنبال گرفتن اقامت دائم پرتغال باشید.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید تابعیت پرتغال را به دست‌ آورید، باید حداقل سه سال از ازدواج شما با شریک زندگیتان گذشته باشد. تسلط به زبان پرتغالی نیز در این مورد الزامی است تا بتوانید با افراد جامعه ارتباطی مؤثر داشته باشید.

اقامت پرتغال چقدر اعتبار دارد؟

مجوز اقامت موقت در پرتغال به مدت یک سال از تاریخ صدور معتبر است. در صورتی که می‌توان آن را برای دو سال دیگر و سپس دو سال پس از آن تمدید کرد. گفتنی است که پس از پنج سال اقامت موقت، می‌توانید برای اجازه اقامت موقت بلند مدت، درخواست دهید. این اقامت باید هر پنج سال یکبار تمدید شود. برای دریافت حق شهروندی و اقامت دائم نیاز به پرداخت مالیات از درآمد مستقیم وجود دارد.

مزایای اقامت پرتغال

مزایای اقامت در کشور پرتغال را در جدول زیر برای شما آوردیم:

مزایای دریافت اقامت کشور پرتغال
زندگی و کار در یکی از امن‌ترین کشورهای جهان
سفر بدون ویزا در منطقه شنگن
کیفیت بالای آموزش و تحصیل برای خود و همراهان به خصوص فرزندان
گرفتن حق شهروندی پس از پنج سال
دارای ارزش خوب در بخش املاک و مستغلات (در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی)
کیفیت بالای زندگی
کیفیت بالای سیستم مراقبت‌های بهداشتی
در صورت تمایل گرفتن تابعیت دوگانه

سخن آخر

در کل، اقامت پرتغال به شما این امکان را می‌دهد تا در کشوری زیبا و پیشرفته با آب و هوایی مطلوب و شرایطی دلخواه برای تحصیل و کار، زندگی کنید یا حتی دوران بازنشستگی خود را در آن‌جا بگذرانید. اگر در نهایت بتوانید پاسپورت پرتغالی دریافت کنید، امکان سفر بدون ویزا به بیش از ۱۷۱ کشور جهان را خواهید داشت. روند اقامت در پرتغال به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا بستگی به شرایط شما دارد؛ بهتر است پیش از هر کاری راهنمای کامل مهاجرت به پرتغال را بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای کامل معرفی انواع ویزای مهاجرتی ۲۰۲۳ با ما همراه باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید
مشاوره رایگان

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره «شرایط گرفتن اقامت پرتغال» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

وضعیت اقتصادی کشور پرتغال به چه صورت است؟

این کشور از نظر اقتصادی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و ۴۳امین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می‌شود.

با پاسپورت کشور پرتغال به چند کشور می توان سفر کرد؟

با پاسپورت کشور پرتغال به ۱۹۱ کشور می توان سفر کرد.

زبان مردم پرتغال چیست؟

زبان پرتغالی و گاهی تعداد کمی از افراد به زبان های دیگر نیز صحبت می‌کنند.