مقدمه‌ی تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا یکی از اهداف دانشجویان ایرانی است. اسپانیا کشوری گرم و دلپذیر است. و برای ادامه تحصیل و زندگی دانشجویی می‌تواند جز بهترین انتخابها باشد. در ادامه راهنمای کاملی را برای تحصیل در اسپانیا جمع آوری کرده‌ایم.

چرا مهاجرت و تحصیل در اسپانیا؟

طبق گزارش‌های مؤسسه آموزش بین‌المللی، اسپانیا یکی از مقاصد برتر تحصیلی برای دانشجویان است. البته جای تعجب ندارد که مهاجرت تحصیلی به اسپانیا هدف بسیاری از دانشجویان جهان باشد. اسپانیا در عین اینکه که کشوری آرام است می‌تواند یک کشور پرماجرا و ناشناخته برای دانشجویان ماجراجو باشد. دانشجویانی که اگر کمی در مورد اسپانیا بدانند، تحصیل در اسپانیا را اصلی ترین هدف خود برای مهاجرت قرار خواهند داد.

تصویری از پرچم اسپانیا به همراه نوشته ی اسپانیا و ماکت هواپیما برای عنوان چرا مهاجرت و تحصیل در اسپانیا؟ انتخاب شده است.
کشور اسپانیا سومین کشور محبوب در زمینه مطالعات بین‌الملل شناخته شده است

زبان اسپانیایی

برای یادگیری زبان، هیچ راهی بهتر از شیرجه زدن در آن نیست. تحصیل در اسپانیا به شما این فرصت را می‌دهد که صبح تا شب به زبان اسپانیایی گوش دهید، صحبت کنید، بنویسید و بخوانید. زبان اسپانیایی یکی از محبوب ترین زبان‌های دنیاست و بهترین راه برای یادگیری زبان  کشور اسپانیا مهاجرت به اسپانیاست.

 فرهنگ اسپانیایی

اسپانیا یکی از کشورهای وسوسه انگیز برای مهاجران و گردشگران است. کشوری که غنی از تاریخ، غذاهای مختلف، شاهکارهای هنری و مکان‌های دیدنی است. صد البته، علم و هنر در اسپانیا در تمام دنیا زبان زد است. همین نکته یکی از دلایل مهم دانشجویان برای تحصیل در اسپانیاست.

 غذاهای اسپانیایی

حتی اگر برخی افراد مهاجرت به اسپانیا را به خاطر غذاهای این کشور انجام دهند، کسی به آنها خورده نمی‌گیرد. چرا که همه می‌دانند اسپانیا از نظر تنوع غذایی یکی از مقاصد گردشگران است. اما تحصیل در اسپانیا برای دانشجویانی که غذا دوست و به دنبال تنوع غذایی و امتحان غذاهای جدید هستند، حکم یک تیر و دو نشان را دارد. این دانشجویان در کنار تحصیل خود غذاهایی مانند کالچو، اسکالیو ادا، گازپاچو آندالوزا و بسیاری از غذاهای خوشمزه دیگر را از دست نخواهند داد.

آب و هوا اسپانیا

آب و هوای شهرهای اسپانیا متفاوت است. شهرهای جنوبی مانند سویل (Seville) یا مالاگا (Malaga) نسبت به شهرهای شمالی مانند مادرید (milder) یا بارسلونا (Barcelona) آب و هوای ملایم تری دارند. به طور کلی، آب و هوای اسپانیا مدیترانه‌ای است و تابستان‌های گرم دلپذیر و زمستان‌های ملایمی دارد. سواحل چشم نواز در تمام سال قابل استفاده می‌باشند و از این رو همیشه شلوغ هستند و پر از هیجان و شور زندگی.

مخارج زندگی در اسپانیا

بسته به سبک زندگی شما، مسکن، خورد و خوراک، نوع لباس، گشت و گذار، دانشگاه و شهریه شما همگی می‌تواند در مخارج ماهانه تاثیر بگذارد. اما بهتر است بدانید هزینه زندگی در اسپانیا کاملا مقرون به صرفه است. غذاهای ارزان در تمام کشور به راحتی در دسترس هستند. همچنین سیستم حمل و نقل عمومی کم هزینه و بسیار کارآمد می‌تواند بسیاری از هزینه‌های دانشجویان را برای تحصیل در اسپانیا کاهش دهد.

بهترین دانشگاه‌های اسپانیا

انتخاب محل تحصیل در اسپانیا یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و در عین حال فوق‌العاده طاقت‌فرسا است. نگران نباشید اسپانیا کالج‌ها و دانشگاه‌های بسیار خوبی برای تحصیل و پذیرش دانشجویان بین المللی دارد. یکی از مواردی که در طول بررسی دانشگاه‌های اسپانیا باید در نظر داشته باشید این است که مهم نیست در کدام یک از کالج‌ها یا دانشگاه‌های اسپانیا ثبت نام می‌کنید، بلکه شور و شوق فراوان شما برای یادگیری اهمیت دارد. کالج‌ها و دانشگاه‌های اسپانیا انواع و اشکال مختلف دارند و هیچ قانون یکسانی برای انتخاب خانه برای چند ماه یا چند سال وجود ندارد.

تنوع دانشگاه‌های اسپانیا بالاست. مطمئنا دانشگاهی برای تحصیل در اسپانیا پیدا خواهید کرد که از نظر شما کاملا بی‌نقص باشد. فقط باید کمی جستجو کرده تا آن را پیدا کنید. در ادامه سه نمونه از بهترین دانشگاه‌های اسپانیا را به شما معرفی می‌کنیم و امیدواریم به انتخاب دانشگاه مورد علاقه شما کمک کند.

 دانشگاه والنسیا  (La Universitat de València)

دانشگاه تاریخی والنسیا در سومین شهر بزرگ اسپانیا و در کنار سواحل زیبای مدیترانه واقع شده است. افتتاح این دانشگاه به سال ۱۴۹۹ میلادی بازمی گردد. دانشگاه والنسیا یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های اسپانیا است. این دانشگاه به سه دانشکده اصلی در سراسر شهر تقسیم شده است. هر سه آنها به اندازه کافی نزدیک به ساحل قرار دارند که بتوانید یک استراحت کوتاه را در ساحل والنسیا داشته باشید. در شهر والنسیا اکثر مردم محلی به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. قبل از نهایی کردن ثبت نام خود در این دانشگاه، مطمئن شوید کلاس‌هایی را انتخاب کرده که به جای زبان والنسیایی از زبان اسپانیایی یا انگلیسی برای تدریس استفاده می‌شود.

دانشگاه پابلو د اولاوید  (Universidad Pablo de Olavide)

دانشگاه پابلو د اولاوید درست خارج از مرکز شهر سویل واقع شده و به‌طور وسیعی در چندین هکتار بنا شده است. یک اتوبوس سریع از دانشگاه تا مرکز شهر سویل وجود دارد. در این شهر می‌توانید در خیابان‌هایی با مردم مهمان نواز قدم بزنید و از موزه فلامنکو (Flamenco) دیدن کنید. این دانشگاه زیبا در سال۱۹۹۷ ساخته شده و بسیاری از امکانات مدرن از جمله شبکه گسترده وای فای، خوابگاه در محوطه دانشگاه، زمین‌های ورزشی و یک کتابخانه عظیم را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. به همین دلیل این دانشگاه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در اسپانیا باشد. این دانشگاه ۱۰.۰۰۰ دانشجو دارد. شاید به اندازه دانشگاه‌های دیگر برنامه‌های متنوعی نداشته باشد. اما تحصیل در این دانشگاه می‌تواند یک تجربه دانشگاهی سنتی‌تر باشد.

دانشگاه گرانادا  (Universidad de Granada)

دانشگاه دولتی گراندا چهارمین دانشگاه بزرگ اسپانیا است. این دانشگاه هر ساله میزبان زیادی از دانشجویان بین المللی است. قطع به یقین دانشگاه گراندا، نه تنها یکی از بهترین دانشگاه‌های اسپانیا، بلکه یکی از بهترین دانشگاه‌ها جهان برای دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود. با داشتن پنج دانشکده و طیف وسیعی از موضوعات برای مطالعه و ادامه تحصیل، مطمئناً با دانشجویانی از سراسر جهان آشنا خواهید شد. اما اگر هدف شما یادگیری زبان اسپانیایی است، در کلاس‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند ثبت نام نکنید.

ویزا برای تحصیل در اسپانیا

همانطور که گفته شد اسپانیا یکی از محبوب ترین کشورها برای دانشجویان است. دانشگاه‌های درجه یک، شهرهای شلوغ، فرصت یادگیری اسپانیایی و زندگی شبانه دوست داشتنی قسمتی از جذابیت‌های زندگی دانشجویی در اسپانیاست. در ادامه ویزای تحصیلی اسپانیا را بررسی می‌کنیم.

تصویری از ویزای اسپانیا به همراه مهر تایید برای عنوان ویزا برای تحصیل در اسپانیا انتخاب شده است.
شهروندان ایرانی باید قبل از واجد شرایط شدن برای ادامه تحصیل در اسپانیا، ویزای تحصیلی را دریافت کنند

ویزای تحصیلی اسپانیا چیست؟

با ویزای تحصیلی اسپانیا می‌توانید در اسپانیا تحصیل کنید. در رویدادهای دانشجویی شرکت کنید یا به عنوان کارآموز بدون حقوق بیش از ۳ ماه در اسپانیا کار کنید. ناگفته نماند که شهروندان اتحادیه اروپا و سوئیس برای تحصیل در اسپانیا نیازی به ویزای تحصیلی اسپانیا ندارند.
انواع مختلفی از ویزای تحصیلی اسپانیا وجود دارد که برای مدت زمان متفاوتی معتبر هستند. دانشجویان باید در سفارت یا کنسولگری اسپانیا درخواست داده و مجموعه‌ای از مدارک را ارائه دهند.

ویزای تحصیلی اسپانیا برای کمتر از ۳ ماه (۹۰ روز)

دانشجویان کشورهایی که واجد شرایط ورود بدون روادید تا ۹۰ روز هستند، می‌توانند بدون اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا (تا زمانی که مدت دوره کمتر از ۹۰ روز باشد) دوره‌ای را بگذرانند.
دانشجویان کشورهایی که واجد شرایط تحصیل در اسپانیا بدون ویزا نیستند، باید برای ویزای تحصیلی اسپانیا درخواست دهند. برای تحصیل در اسپانیا، درخواست‌ها باید در سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور محل اقامت دانشجو ارسال شود.

ویزای تحصیلی اسپانیا به صورت کوتاه مدت بین ۳ تا ۶ ماه

ویزای تحصیلی کوتاه مدت به دانشجویان اجازه می‌دهد دوره‌ای را بگذرانند که حداکثر ۱۸۰ روز طول می‌کشد. فرایند گرفتن این نوع ویزا نسبت به دوره‌های طولانی‌تر پیچیده‌تر است. چون به مدارک کمتری نیاز است. ویزای تحصیلی کوتاه مدت تحت هیچ شرایطی قابل تمدید نیست.
دانشجویان می‌توانند با این نوع ویزا و هر دوره کوتاهی که توسط کالج‌ها و دانشگاه‌ها برای تحصیل در اسپانیا ارائه می‌شود شرکت کنند.

ویزای تحصیلی بلند مدت برای بیش از ۶ ماه

ویزای تحصیلی بلند مدت به دانشجویان اجازه می‌دهد دوره‌هایی را که بیش از ۶ ماه هستند بگذرانند. علاوه بر تکمیل درخواست ویزا، دانشجویان باید ظرف یک ماه پس از ورود به اسپانیا برای دریافت کارت اقامت دانشجویی جهت تحصیل در اسپانیا به اداره مهاجرت مراجعه کنند.
برای این نوع ویزا، درخواست تحصیل در اسپانیا شامل کارهای اداری بیشتری نسبت به ویزای کوتاه مدت است. متقاضیان باید گواهی پزشکی و گواهی عدم محکومیت کیفری را نیز ارائه دهند.

اقدام برای ویزای تحصیلی اسپانیا

درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا باید بین ۲ تا ۳ ماه قبل از سفر به اسپانیا ارسال شود تا زمان کافی برای رسیدگی به ویزا وجود داشته باشد.
مدارک دقیق مورد نیاز برای تحصیل در اسپانیا بسته به کنسولگری، شرایط فرد و دوره‌ای که متقاضی قصد گذراندن آن را دارد متفاوت است. لازم به ذکر است که هزینه ویزای تحصیلی اسپانیا در حال حاضر ۶۰ یورو برای هر نفر است.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا

اگرچه مدارک مورد نیاز ممکن است بسته به شرایط شما متفاوت باشد، اما برخی از مدارک مشترک مورد نیاز برای تحصیل در اسپانیا عبارتند از:

۲ فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا ۲ عکس گذرنامه اخیر (برای هر فرم درخواست یک عدد)
پاسپورت (معتبر تا پایان اقامت شما) نامه پذیرش از ارائه دهنده دوره
کارت شناسایی (گواهینامه رانندگی یا کارت ملی) بیمه سلامت
شناسه دانشجویی فعلی صورت‌حساب بانکی یا همان تمکن مالی

کار در اسپانیا با ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در طول دوره به صورت پاره وقت یا در یک شغل موقت کار کنند. حداکثر ساعات کار نمی‌تواند بیش از ۲۰ ساعت در هفته باشد و ساعت کاری نباید با برنامه تحصیل داوطلب تداخل داشته باشد.
برای اینکه صاحب ویزای تحصیلی اسپانیا بتواند در شغلی مشغول به کار شود، کارفرما باید مجوز کار را از وزارت خارجه در اسپانیا دریافت کند. مدت قرارداد کار نمی‌تواند از مدت ویزای تحصیلی بیشتر باشد. برای مشاغل کارآموزی که بخشی از یک دوره است، مجوز کار لازم نیست.

مزایای تحصیل در اسپانیا و معایب آن

در ادامه مزایای تحصیل در اسپانیا و معایب آن را خواهیم شمرد. در آخر نیز برخی پر تکرارترین سوالاتی را که ممکن است در مورد تحصیل در اسپانیا داشته باشید را جمع آوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

مردمی خون گرم

یکی از مهمترین مزایای تحصیل در اسپانیا رفتار و خون گرمی مردم اسپانیا ست. هر دانشجویی دوست دارد در کشوری که مردمش خون گرم و با محبت هستند ادامه تحصیل دهد. این دقیقاً همان چیزی است که با تحصیل در اسپانیا نصیبتان می‌شود. مردم این کشور بسیار مهربان و غریب نواز هستند. همچنین در هر موردی از اینکه به شما کمک کنند خوشحال خواهند شد.

فرهنگ شگفت انگیز

تحصیل در اسپانیا شما را با فرهنگ شگفت انگیز جدیدی آشنا می‌کند. اسپانیا جدا از تاریخ خود، فرهنگ ستودنی دارد. در واقع یکی از مزایای تحصیل در اسپانیا این است که این فرهنگ هرگز قدیمی نمی‌شود و کسی را دلزده نمی‌کند. نمونه بارز این فرهنگ غذای معروف این کشور، تاپاس است. در حالی که این یک غذا است، اما اکنون بخشی از فرهنگ آنها به شمار می‌رود.

دانشگاه‌های تاریخی

از دیگر مزایای تحصیل در اسپانیا تاریخی بودن دانشگاه هاست. برخی از این دانشگاه‌ها به اندازه‌ای قدیمی هستند که بیشتر شبیه یک موزه هستند تا یک دانشگاه. سالن ها، کتابخانه‌ها و کلاس‌ها معماری کاملا قدیمی دارد.
به عنوان مثال، دانشگاه سالامانکا (Salamanca) در سال ۱۲۱۸ میلادی تاسیس شد. سایر دانشگاه‌های تاریخی عبارتند از دانشگاه آلکالا (Alcalá) دهنارس (Henares) و دانشگاه مورسیا (University of Murcia). با حضور در این دانشگاه‌ها با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم به ادامه تحصیل پرداخته و هم غرق در تاریخ شده‌اید.

شهریه کم

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، اسپانیا هزینه‌های بسیار پایینی دارد. برای اکثر دوره‌های کارشناسی، شهریه می‌تواند از ۷۰۰ یورو تا حدود ۳۰۰۰ یورو متغیر باشد. برای برنامه‌های تحصیل تکمیلی مانند مدرک کارشناسی ارشد، شهریه می‌تواند از ۱۲۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو تغییر کند. اما در برخی از کشورهای اروپایی هزینه‌ها طور دیگری محاسبه می‌شود. به عنوان مثال هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در انگلستان از ۹۰۰۰ پوند شروع می‌شود. برای مدارک پزشکی تا ۶۰۰۰۰ پوند نیز می‌رسد. همین تفاوت بسیار واضح یکی از مزایای تحصیل در اسپانیا ست.

آب و هوای معتدل

یکی از مشکلات بزرگ زندگی در برخی مقاصد تحصیلی محبوب، آب و هوا است. ممکن است بسیار سرد باشد و دانشجویان نتوانند سازگاری مناسبی با آن کشور داشته باشند.
در اسپانیا، هوا گرم و معتدل است. بنابراین، ادامه تحصیل در اسپانیا و سازگاری با آب و هوا نمی‌تواند کار سختی باشد. شاید در سخت ترین حالت زمان بیشتری برای سازگاری نیاز داشته باشید.

زندگی شبانه شگفت انگیز

زندگی شبانه در اسپانیا پر جنب و جوش است. بعد از غروب آفتاب سرگرمی‌های زیادی پیدا خواهید کرد. هرچیزی را که برای زندگی شبانه تصور کنید در اسپانیا وجود دارد. تنوع تفرج گاه‌ها و تنوع در انواع سرگرمی‌ها، از مهمترین مزایای تحصیل در اسپانیا است.

معایب تحصیل در اسپانیا چیست؟

تصویری از شخصی با سوال در ذهن برای عنوان معایب تحصیل در اسپانیا چیست؟ انتخاب شده است.
تحصیل در اسپانیا در کنار تمام مزایایی که دارد، از داشتن برخی معایب نیز بی نصیب نخواهد ماند

مشکل بودن زبان اسپانیایی

معمولا ایرانی‌ها با زبان اسپانیایی غریبه هستند. همین موضوع می‌تواند مشکلی برای تحصیل در اسپانیا یک مانع باشد. یکی از راهکارهایی که اغلب اوقات دانشجویان را از این دردسر نجات می‌دهد شرکت در کلاس‌های زبان است. توجه داشته باشید که ممکن است برخی از دوره‌ها به زبان‌های دیگر نیز ارائه شوند.

شوک فرهنگی

مانند هر مکان دیگری، وقتی وارد اسپانیا می‌شوید، منتظر شوک فرهنگی باشید. فرهنگ و سیستم دولتی آنها با سایر کشورهای غربی متفاوت است.
برای غلبه بر این احساس، باید آماده سازگاری باشید. داشتن ذهن باز خیلی می‌تواند به کنترل این شوک فرهنگی کمک کند.

نرخ بالای بیکاری

نرخ بیکاری در اسپانیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی به طرز مضحکی بالاست. در حال حاضر نرخ بیکاری در این کشور بالای ۱۳ درصد بوده اما نرخ بیکاری بریتانیا زیر ۴ درصد است.
به عنوان یک دانشجو در اسپانیا، ممکن است برای یافتن شغل با مشکل مواجه شوید. اگر یک شغل پیدا کردید احتمالا شغل مورد نظر نظر شما نخواهد بود.

کندی ماه آگوست

آگوست از کندترین ماه‌ها در اسپانیا است. تقریباً همه در تعطیلات هستند. در این ماه اکثر مغازه‌ها بسته می‌شوند و کشور به خواب می‌رود. تهیه کردن هر چیزی ممکن است سخت باشد.

جاده‌های بد و سیل

در نهایت، سیستم حمل و نقل بهترین نیست. جاده‌های نامناسب در سراسر کشور وجود دارد. وقتی باران می‌بارد، سیل و سوراخ‌های پر از آب جاده‌ها می‌تواند بزرگترین دغدغه شما باشد. اگر وسیله نقلیه دارید، وضعیت جاده‌ها موجب فرسودگی خودرو شما خواهد شد.

کلام آخر

برای گرفتن اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله کامل تر ما با عنوان «راهنمای کامل پذیرش تحصیلی در تمام مقاطع» مراجعه کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره راهنمای کامل تحصیل در اسپانیا و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا تحصیل در اسپانیا گران است؟

نه اینطور نیست. در این مقاله شهریه مورد انتظار برای هر مقطع تحصیلی بیان شد. هزینه زندگی در اسپانیا حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه است. در برخی مکان‌ها مانند سویا، این هزینه می‌تواند حتی ارزان‌تر باشد.

آیا می‌توانم در اسپانیا به صورت رایگان تحصیل کنم؟

اگر دانشجوی داخلی هستید، برخی از مقررات می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند. اما دانشجویان بین المللی نمی‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند. آنها باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند. تنها استثنا در صورتی است که بورسیه تحصیلی کامل داشته باشید.

آیا می‌توانم در حین تحصیل در اسپانیا کار کنم؟

بله، دانشجویان بین المللی اجازه کار همزمان با تحصیل در اسپانیا را دارند. اما، ویزای تحصیلی آنها را به ۲۰ ساعت در هفته محدود می‌کند.