مقدمه‌ی ویزای تحصیلی کانادا

پروسه اصلی ویزا تحصیلی کانادا از زمانی آغاز می‌شود که وارد سایت cic.gc.ca شوید و یک پروفایل برای خودتان ایجاد کنید. از شما خواسته می‌شود که اطلاعات مورد نیاز را پر کنید. پاسخ به سوالات شخصی نیز جز الزامات است. به عنوان مثال اینکه در چه استانی قصد تحصیل دارید از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است تا به سوالات مربوطه پاسخ دهید.
در ادامه لازم است تا مدارک خود را ضمیمه کرده و آن‌ها را در جای مخصوص خود آپلود کنید و سپس به پرداخت هزینه‌ها بپردازید. با ما در النورا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه چگونه ویزای تحصیلی کانادا بگیریم و هزینه ویزای تحصیلی کانادا بیشتر صحبت خواهیم کرد و به جزئیات ویزای دانشجویی کانادا می‌پردازیم.

مراحل اصلی اخذ ویزای تحصیلی کانادا

روش مهاجرتی به استان کبک با بقیه استان‌های کانادا متفاوت است. اما مدارک لازم:

  • گواهی پذیرش از استان کبک CAQ نام دارد که متقاضی برای اخذ آن باید به اداره مهاجرت استان کبک مراجعه کند.
  • برای مهاجرت به استان‌های دیگر کانادا باید به وب سایت اداره مهاجرتی کانادا مراجعه کنید و در آن جا یک اکانت بسازید.
  • لازم است تا مدارک و اسناد مورد نیاز برای مهاجرت را در سایت آپلود کنید.
  • فرم‌های مربوطه را پر کنید و اطلاعات تکمیل شده را به VAC‌ ارسال کنید.
  • تقریباً یک بازه زمانی ۲ ماهه زمان دارید تا مدارک مورد نیاز را در سایت اداره مهاجرت کانادا آپلود کنید.
  • هزینه درخواست ویزا که ۱۵۰ دلار است باید پرداخت شود در غیر این صورت پرونده شما بررسی نمی‌شود. هزینه بیومتریک نیز ۸۵ دلار است. بنابراین شما باید ۲۳۵ دلار در مجموع پرداخت کنید.
  • شما باید برای انجام انگشت‌نگاری به یکی از دفاتر VAC کشورهای همسایه مراجعه کنید چرا که کانادا در ایران سفارت ندارد.
  • پیش از اینکه به دفاتر VAC‌ مراجعه کنید؛ باید وقت قبلی بگیرید.
  • جواب ویزای تحصیلی کانادا از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود، بنابراین در هنگام درخواست از یک ایمیل معتبر استفاده کنید و مرتباً آن را چک کنید.
  • اگر تاییدیه ویزا را دریافت کردید برچسب ویزا باید روی پاسپورت شما زده شده باشد.
  • اقدامات لازم را از طریق پیکاپ ویزا انجام دهید.
  • نامه POE‌ را دریافت کنید.
  • ویزای تحصیلی کانادا در فرودگاه پس از تایید شدن پاسپورت و برچسب ویزا به شما تحویل داده می‌شود.

همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی

تصویری از فرم ویزا در کنار پرچم کانادا برای عنوان همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی انتخاب شده است.
شما ویزای تحصیلی هر کشور را دریافت کنید می‌توانید از حقوق شهروندی این کشور نیز بهره کافی را ببرید

 

برای تحصیل در کانادا، باید ویزا تحصیلی کانادا را دریافت کنید که به عنوان ویزای دانشجویی کانادا در طول مدت اقامت شما عمل می‌کند. اگر دوره یا برنامه شما شش ماه یا کمتر طول بکشد، نیازی به مجوز تحصیل کانادا ندارید! با این وجود، بهتر است که قبل از آمدن به کانادا برای مجوز اقدام کنید – در غیر این صورت اگر تصمیم دارید که تحصیلات خود را با برنامه دیگری ادامه دهید، باید کانادا را ترک کرده تا برای مجوز تحصیل از طریق دفاتر ویزا اقدام کنید.
پس از دریافت ویزای تحصیلی کانادا، اگر تصمیم به ادامه تحصیل دارید، می‌توانید از داخل کانادا برای تمدید آن اقدام کنید. دانشجویان تمام وقت که در یک موسسه آموزش عالی معتبر ثبت نام کرده اند، می‌توانند در محوطه دانشگاه به صورت پاره وقت کار کنند. کار کردن در خارج از دانشگاه نیز برای دانشجویان امکان پذیر است.

در مصاحبه اخذ ویزای تحصیلی کانادا چه سوالاتی پرسیده می شود؟

تصویری از یک جلسه‌ی مصاحبه برای عنوان در مصاحبه اخذ ویزای تحصیلی کانادا چه سوالاتی پرسیده می شود؟ انتخاب شده است.
در روز مصاحبه مقام دیپلماتیک از شما سوالات متعددی می‌ پرسد و علاوه بر پاسخ‌ ها به حالات احساسی شما در زمان مصاحبه دقت می‌ کند

 

  • چرا کشور کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • نمره تافل، GMAT، GRE، IELTS  شما چند است؟
  • میزان تسلط شما به زبان انگلیسی یا فرانسوی چقدر است؟
  • آیا شما شرایط اخذ بورسیه تحصیلی دارید؟
  • آیا می‌توانید از عهده هزینه‌های خود در کانادا برآیید یا فردی از شما حمایت مالی ‌کند؟
  • آیا شما برای کمک مالی یا بورسیه درخواست داده‌اید؟
  • برای کدام دانشگاه اقدام به اپلای کرده‌اید؟ چرا؟
  • به دنبال اخذ کدام مدرک دانشگاهی در کانادا هستید؟
  • آیا می‌خواهید فقط همین دوره را در کانادا بگذرانید؟

ویزای تحصیلی کانادا برای وابستگان دانشجو

اگر همسر یا فرزند زیر ۱۸ سال دارید که باید در طول تحصیل با شما به کانادا بیاید، آن‌ها همچنین می‌توانند برای ویزا درخواست دهند.
همسر شما این امکان را دارد که برای مجوز کار آزاد درخواست دهد. این مجوز در مدت زمان برنامه تحصیلی شما اعتبار دارد. این نوع مجوز به شما کمک می‌کند تا همراهانتان نیازی به داشتن شغل، قبل از ورود به کانادا نداشته باشند. دقت کنید که این مجوز به سادگی این امکان را به این افراد می‌دهد که در طول مدت اقامت خود در این کشور کار کنند.
اگر فرزندی دارید که در طول تحصیل در کانادا به شما ملحق می‌شود، تا زمانی که مدرکی مبنی بر برنامه تحصیلی و مجوز تحصیل شما وجود داشته باشد، فرزند شما می‌تواند به عنوان بازدیدکننده وارد کشور شود.

شرایط ویزای تحصیلی کانادا

شما باید مدارک خاصی را برای درخواست ویزای خود آماده کنید. یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری در مورد اعطای مجوز تحصیل، وضعیت مالی شما است. دولت کانادا باید ببیند که شما می‌توانید از نظر مالی در طول تحصیل خود از خودتان حمایت مالی کنید یا خیر، این منبع مالی می‌تواند پس انداز شما باشد یا از طریق یک حامی مالی مانند والدینتان تامین شود.
به طور کلی، برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا به موارد زیر نیاز دارید:

نامه پذیرش از یک DLI (موسسه آموزشی معتبر در کانادا)
نتایج یک معاینه پزشکی
نامه عدم سوء سابقه
دو عکس در اندازه پاسپورت از خودتان
اثبات تمکن مالی

همچنین ممکن است لازم باشد مراحل بیومتریک خود را طی کنید. شما باید این کار را در یک مرکز درخواست ویزا که مورد تایید قرار گرفته است؛ در کشور خود انجام دهید.

پروسه ویزا چقدر طول می‌کشد؟

پردازش درخواست ویزای شما ممکن است تا ۹۰ روز طول بکشد، بنابراین عاقلانه است که به محض دریافت نامه پذیرش معتبر از کالج یا دانشگاه، آن را ارسال کنید.

اگر ویزای تحصیلی کانادا شما رد شود چه؟

تصویری از عبارت رد شده در کنار پاسپورت به همراه پرچم کانادا برای عنوان اگر ویزای تحصیلی کانادا شما رد شود چه؟ انتخاب شده است.
ناقص بودن درخواست ویزا، مفقود شدن مدارک و نادیده گرفتن اطلاعات نیز از دلایل رایج رد ویزا هستند

 

ویزاهای تحصیلی کانادا تقاضای بالایی دارند، بنابراین، متأسفانه، ریجکت شدن درخواست‌ها رایج است. در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایل رد شدن و نحوه رفع آن‌ها آورده شده است:

  • بودجه مالی ناکافی: رسیدن به حداقل آستانه مالی همیشه کافی نیست. اگر ثابت کنید که برای بیش از یک سال بودجه کافی دارید، درخواست شما قانع‌کننده‌تر خواهد بود.
  • نامه پذیرش نامناسب: شما نیاز به نامه پذیرش معتبر از یک DLI ثبت شده کانادا دارید.
  • مدارک ضمیمه شده: اگر نمرات آزمون زبان و مدارک سفر خود را ضمیمه نکنید، درخواست شما رد خواهد شد.
  • برنامه های بازگشت به خانه یا تای: مجوزهای تحصیلی فقط ویزای موقت هستند، بنابراین باید بر اساس وابستگی‌ها یا تای‌ها ثابت کنید که قصد دارید پس از تحصیل به کشور خود بازگردید.

اگر مجوز تحصیل شما همچنان توسط IRCC رد شود، دلیل آن در یک نامه به شما گفته خواهد شد. شما می‌توانید در هر زمان برای مجوز تحصیل خود مجدداً درخواست دهید، اما مطمئن شوید که در ارسال قبلی خود مشکلاتتان را حل کرده‌اید. اگر فکر می‌کنید اولین درخواست شما به اشتباه رد شده است، می‌توانید درخواست تجدیدنظر داشته باشید.

۵ مرحله برای گرفتن ویزای تحصیلی در کانادا

کانادا در حال تبدیل شدن به یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است که از سراسر جهان به سوی این کشور می‌آیند. قبل از اینکه بخواهید برای تحصیل در کانادا اقدام کنید؛ لازم است تا چند مرحله ساده را پشت سر بگذارید. این مسئله حائز اهمیت است که بدانید چگونه باید درخواست دهید و دقیقاً چه مدارکی را باید در اختیار مقامات کانادا قرار دهید.

مرحله اول: نامه پذیرش خود را دریافت کنید

برای درخواست ویزای تحصیلی در کانادا، ابتدا باید نامه پذیرش از دانشگاه‌های کانادا دریافت کنید. نامه پذیرش باید حاوی اطلاعات خاصی باشد. همچنین، نامه باید از یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) باشد. این موسسه در واقع سازمانی است که توسط دولت کانادا مجاز به میزبانی دانشجویان بین‌المللی است.
در نهایت، شایان ذکر است که همه برنامه‌های تحصیلی واجدالشرایط مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) نیستند. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید که اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی را در برنامه مورد نظر دارید.

مرحله دوم: درخواست ویزای تحصیلی را ارائه دهید

هنگامی که نامه پذیرش خود را دریافت کردید، می‌توانید شروع به آماده سازی درخواست مجوز تحصیل در کانادا کنید. این برنامه به مدارک بسیاری نیاز دارد تا بتوانید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را برای حمایت به اثبات برسانید. مدارک دقیق مورد نیاز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت اداره مهاجرت کانادا (IRCC) مدارک مورد نیاز را تکمیل نمایید.
لطفاً توجه داشته باشید؛ چنانچه قصد دارید به یکی از دانشگاه‌های استان کبک درخواست ‌دهید، لازم است تا قبل از ارسال درخواست مجوز تحصیل، نامه پذیرش کبک (CAQ) را دریافت کنید. به طور کلی، هنگامی که درخواست ویزای تحصیل خود را ارسال می‌کنید، لازم است تا نامه حمایت مالی را نیز ضمیمه کنید. در این نامه باید نشان دهید که بودجه کافی برای حمایت از خود و اعضای خانواده خود را حداقل در اولین سال اقامت در کانادا دارید. شما باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد می‌توانید هزینه‌های تحصیل و همچنین هزینه های زندگی خود (اسکان، غذا و غیره) را پوشش دهید.

مرحله سوم: درخواست مجوز تحصیل را ارسال کنید

دقت داشته باشید که لازم است به بررسی مدارک لازم برای درخواست مجوز تحصیل بپردازید و آن‌ها را آماده ارسال کنید. شما باید درخواست خود را با استفاده از پورتال وب آنلاین ارسال کنید. اگر به دلیل ناتوانی یا مشکلی در درخواست آنلاین، قادر به ارسال آنلاین نیستید، می‌توانید یک درخواست کاغذی را به صورت چاپی به مرکز درخواست ویزای تعیین شده خود (VAC) ارسال کنید.
زمان پردازش از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است و از چند هفته تا چند ماه متغیر است، بنابراین بهتر است که از قبل برنامه‌ریزی کنید.

مرحله چهارم: سفر به کانادا

اگر در خارج از کانادا زندگی می‌کنید و درخواست شما تایید شده است، یک معرفی‌نامه و همچنین ویزای سفر دریافت خواهید کرد. این مدارک به شما اجازه سفر به کانادا (POE) را می دهد تا مجوز تحصیل خود را دریافت کنید. ویزای تحصیل شما برای شما پست نمی‌شود، فقط زمانی می‌توانید آن را دریافت کنید که در POE کانادا آمده اید و با یک مقام مرزی صحبت کرده باشید. اما اگر در داخل کانادا زندگی می‌کنید و درخواست شما تایید شده است، مجوز تحصیل برایتان پست می‌شود.

مرحله پنجم: وضعیت خود را حفظ کنید

اگر مجوز تحصیل شما تایید شده باشد و به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی وارد کانادا شوید، برای حفظ وضعیت قانونی در کانادا باید شرایط زیر را داشته باشید:

همیشه در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) ثبت نام کنید.
برای تکمیل برنامه خود پیشرفت کنید.
شرایط مندرج در ویزای تحصیل را رعایت کنید.
زمانی که مجوز شما به پایان رسید، کانادا را ترک کنید.

کلام پایانی

اگر آماده هستید که ماجراجویی خود را با پیدا کردن یک برنامه تحصیلی در کانادا شروع کنید، در وب سایت ما، همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی را مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با کارشناسان ما در تماس باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره راهنمای کامل ویزای تحصیلی کانادا و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا گرفتن ویزای تحصیلی در کانادا آسان است؟

اطلاعات به دست آمده از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا نشان می دهد که آنها حدود ۳۰ درصد از درخواست های ویزای تحصیلی را رد می کنند.

آیا برای ویزای دانشجویی کانادا به آیلتس نیاز دارم؟

برای درخواست مجوز تحصیل یا ویزای کانادا، دانشجویان بین المللی باید حداقل ۵.۵ نمره آیلتس را در هر یک از گروه های آیلتس کسب کنند.

چند دانشجوی ایرانی در کانادا هستند؟

طبق آخرین آمار ۲۱۱۰۵ دارنده مجوز تحصیل در کانادا از کشور ایران زندگی میکنند.