مقدمه‌ی چرا مهاجرت کنیم؟

احتمال زیاد برای شما که در ایران زندگی می‌کنید، گزینه مهاجرت از طرف دوستان یا آشنایان مطرح شده باشد. مهاجرت کردن به عنوان یکی از مهمترین راه‌ها و روش‌های ایجاد و دنبال کردن یک زندگی بهتر، همواره یکی از موضوعات مهم مورد بحث در محافل دوستانه و خانوادگی بوده است؛ و شاید همیشه هم به نتایج دلخواه نرسیده باشد. چراکه مهاجرت کردن آسان نیست و سختی های مهاجرت می‌تواند امری پیچیده باشد؛ چیزی شبیه به تولدی دوباره.

این‌که چرا باید مهاجرت کنیم سؤالی است که خیلی‌ها می‌پرسند و دوست دارنداز مزایا و معایب مهاجرت کردن بیشتر سر در بیاورند. همچنین خیلی‌ها دنبال این هستند که بدانند چه کشوری برای مهاجرت مناسب است؟ مهاجرت برای زندگی بهتر می‌تواند شما رو با چالش‌های فراوانی هم روبه‌رو کند، اما در عین حال بعد از گذراندن سختی‌ها می‌توانید رضایت بیشتری از زندگی خود داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم به صورت مختصر به مهمترین دلایلی که می‌تواند ما را به مهاجرت سوق دهد، بپردازیم. این دلایل برگرفته از تجربه مهاجرت افراد نزدیکی است که با آنها در النورا صحبت کردیم.

شرایط اقتصادی بهتری می‌خواهم

خیلی از افراد به علت شرایط اقتصادی بد و کمبود کار یا همین‌طور پیشنهاد‌های شغلی بهتر؛ این سؤال برایشان پیش آمده که آیا مهاجرت کنند یا خیر؟ یکی از مهم‌ترین دلایل و مزایای مهاجرت کردن این است که می‌توانید درآمد بیشتر و شرایط شغلی بهتری را با توجه به رشته‌ تحصیلی خود در کشور‌های مختلف داشته باشید. یادمان باشد که خیلی از افراد با مدارک و مدارج بالا نمی‌توانند در ایران به کسب درآمد مناسب بپردازند. در واقع طبق گفته رابرت اف کندی به عنوان سناتور یکی از مهمترین مقاصد مهاجرتی دنیا یعنی آمریکا:

«ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که این امکان برای مردان و زنانی که از پایین شروع می‌کنند تا جایی که استعداد و انرژی اجازه می‌دهد، وجود دارد.»

این مسیر معمولاً هم منجر به شکوفایی فردی می‌شود و هم اقتصادی. البته این فقط مزیتی مربوط به وضعیت شما نیست؛ بلکه مهاجرت کردن می‌تواند بر شرایط اقتصادی کشوری که به عنوان مقصد انتخاب می‌کنید نیز اثرگذار باشد.

تصویری از سکه ها بر روی کلمه‌ی اقتصاد برای عنوان شرایط اقتصادی بهتری می‌خواهم انتخاب شده است.
شرایط اقتصادی به وضعیت فعلی اقتصاد در یک کشور یا منطقه اشاره دارد

دنبال دور شدن از محیط‌های ناامنم

یکی از دلایل دیگری که باعث می‌شود افراد به مهاجرت فکر کنند و دلیل مهمی هم هست این است که بتوانند از شرایط خطرناک و ناامن، خودشان را خلاص کنند. جنگ و ناامنی‌های مشابه یکی از پدیده‌های دردناک در زندگی بسیاری از افراد مخصوصاً در خاورمیانه است. افراد زیادی که در این کشور‌ها زندگی می‌کنند مدام از خودشان می‌پرسند که «چرا باید مهاجرت کنیم؟» و یکی از بهترین جواب‌ها این است که «نیاز داریم در محیط امنی زندگی کنیم تا بتوانیم استعداد‌ها و توانایی‌های خودمان رو شکوفا کنیم». مهاجرت به زبان ساده راهی برای فرار از محیط‌های ناامن است. به عبارت دیگر:

«با مهاجرت به دنبال جایی هستید که می‌توانید سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنید.»

دوست دارم بهترین تحصیلات را داشته باشم

اگر دنبال یک فرصت شغلی مناسب می‌گردید و به این فکر می‌کنید که چرا مهاجرت کنیم، یکی از جواب‌ها این خواهد بود که تحصیلات در کشور‌های مطرح و دانشگاه‌های برتر جهان می‌تواند منجر به یافتن کار و فرصت‌های شغلی مناسب در این کشورها شود.

خیلی از افراد که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیلات تکمیلی خودشان را ادامه می‌دهند با فرصت‌های شغلی بسیار بهتری نسبت به چیزی که در ایران دارند، مواجه می‌شوند. این فرصت‌های شغلی گاهی در کشور محل تحصیلشان هست و گاهی در خود کشور ما خواهد بود. بنابراین مهاجرت برای زندگی می‌تواند به دلیل تحصیلات تکمیلی باشد. دسترسی به برترین دانشگاه‌ها، اساتید و منابع علمی جهان انگیزه قدرتمندی برای آنهایی‌ست که به قدرت تغییر خود در جهان باور دارند.

مهاجرت می‌کنم چون دوستت دارم!

یکی دیگر از دلایلی که افراد می‌توانند به مهاجرت کردن فکر کنند روابط شخصی‌شان با افرادی است که دوستشان دارند. وقتی از بسیاری زوج‌ها می‌پرسیم که چرا باید مهاجرت کنیم در پاسخ ممکن است به شما بگویند که شرایط زندگی دو نفره در بسیاری از کشور‌های دیگر می‌تواند برای ما مناسب‌تر باشد. البته خیلی وقت‌ها شما ممکن است با توجه به وضعیت دنیای ارتباطات امروز با کسی رابطه برقرار کنید که آن سر دنیاست؛ عاشق شوید و دوست داشته باشید زندگی مشترک را با آن یگانه آدم جهانتان تجربه کنید. بنابراین مهاجرت به زبان ساده می‌تواند دلیلی به سادگی عاشق شدن و تلاش برای ایجاد زندگی مشترک با کسی باشد که دوستش دارید. همون‌طور که باراک اوباما گفته:

«هر کسی – از هر جا – می‌تونه فصل بعدی داستان ما رو بنویسه»

تصویری از یک زوج هنگام مهاجرت برای عنوان مهاجرت می‌کنم چون دوستت دارم! انتخاب شده است.
هنگامی که زوج‌های جوان با همدیگر به کشوری جدید مهاجرت کرده، مسلما به عنوان یک خانواده مستقل همانند مبداء خود یعنی ایران، دغدغه‌های خود را از جمله دغدغه‌های تحصیلی، شغلی، پیشرفت مالی و اقتصادی، اجتماعی و… را خواهند داشت

شرایط سیاسی و اجتماعی بهتری می‌خواهم

از دیگر دلایل این‌که چرا مهاجرت کنیم، مسائل سیاسی است. هر کشوری با سیاست‌گذاری‌های مختلف و قوانین متفاوت برای افرادی ممکن است زندگی را سخت و دشوار و برای یک سری افراد دیگر راحت‌تر کند. سیاست‌گذاری‌های یک کشور می‌تواند بر تجارت، رابطه، سرگرمی‌ها و ابعاد مختلف زندگی شما تأثیرگذار باشد؛ بنابراین اگر از خودتان می‌پرسید که مهاجرت کنم یا نه، باید به این موضوع توجه کنید که تا چه اندازه تحت تأثیر این عوامل هستید و اگر مهاجرت کنید آیا می‌توانید آن خواسته‌هایی که دارید را به دست آورید یا خیر.

دنبال ماجراجویی جدید هستم

یکی دیگر از پاسخ‌ها به این سؤال که چرا باید مهاجرت کنیم، دنبال کردن تجربه‌های جدید است؛ نیازی تحت تأثیر آرکی‌تایپ جستجوگر ناخودآگاه شما. احتمالاً همه ما از آن دسته دوستانی داشتیم که عاشق ماجراجویی‌ها و تجربه‌های تازه هستند و همیشه دوست دارند زندگی در محیط‌های نو را تجربه کنند. برای این افراد مهاجرت کردن به کشور‌های مختلف و سپری کردن مدتی در آن‌جا می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها و کار‌ها برای کسب این تجربه اصیل ماجراجویانه باشد. وقتی که به کشوری مهاجرت می‌کنید، به آداب و رسوم و فرهنگی جدید برخورد می‌کنید؛ بنابراین اگر کسی از شما پرسید چرا مهاجرت؟ می‌توانید به سادگی جواب دهید: چون می‌خواستم ماجراجویی کنم! یا از نقلی قول منتسب به وودرو ویلسون استفاده کنید:

«تا از شر چیزهایی خلاص شویم و از چیزهای دیگری مطمئن شویم.»

تصویری از یک دختر با استایل ماجراجویانه برای عنوان دنبال ماجراجویی جدید هستم انتخاب شده است.
افراد جسور و شجاع معمولا برای اینکه حس اعتماد به نفس را در خودشان تقویت کنند برای ماجراجویی به سفر می روند

طبیعت، خانه امن ماست

شاید برای شما جالب توجه باشه که خیلی از افراد در پاسخ به این‌که چرا باید مهاجرت کنیم جواب می‌دهند که چون دوست داریم بیشتر نزدیک طبیعت باشیم! این مسأله خیلی بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید اتفاق می‌افتد که افراد زیادی زندگی قبلی‌شان را کنار می‌گذارند و برای به دست آوردن آرامش روحی و روانی، کشوری را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند که طبیعت بکر و زیبایی داشته باشد.

همین ارتباط با طبیعت برای این افراد احساس خوشبختی و آرامش ایجاد می‌کند. بنابراین مهاجرت برای زندگی در جایی که نزدیک به طبیعت باشیم یکی از پاسخ‌های جذاب به سؤال «چرا مهاجرت؟» هست.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین دلایل و عواملی که باعث می‌شود از خودمان بپرسیم مهاجرت کنم یا نه را بررسی کنیم. این‌که چرا باید مهاجرت کنیم یک پرسش شخصی است و هر کسی با توجه به تجربیات، خواسته‌ها، اهداف و برنامه‌های خودش می‌تواند تشخیص دهد که آیا به آن نیاز دارد یا خیر.

مهاجرت به زبان ساده می‌تواند مسیری برای یک زندگی بهتر باشد. بعضی افراد به خاطر تحصیلات و شرایط شغلی بهتر سعی می‌کنند مهاجرت کنند و برای بعضی دیگر مهاجرت کردن دلایل شخصی‌تری مثل روابط عاشقانه، مسائل سیاسی و اجتماعی، ماجراجویی و نزدیک شدن به طبیعت را دارد. شما چه دلیلی برای مهاجرت کردن به ذهنتان می‌رسد؟ اگر کسی از شما بپرسد «چرا مهاجرت کنیم؟» چه جوابی به او خواهدی داد؟

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره چرا مهاجرت کنیم؟ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

چرا مهاجرت مهم است؟

مهاجران مشاغل ضروری را در کشورهای مقصد پر می کنند و می توانند از طریق انتقال پول و دانش، تجارت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشورهای مبدأ کمک کنند.

۳ دلیل اصلی مهاجرت چیست؟

مهاجرت می تواند داوطلبانه یا غیرارادی باشد و می تواند به دلایل مختلف از جمله مسائل اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی رخ دهد.

آینده مهاجرت چیست؟

مهاجرت بین‌المللی احتمالاً در دهه‌های آینده افزایش خواهد یافت، زیرا محرک‌های مهاجرت، از جمله فشارهای اقتصادی، تغییر ساختارهای سنی، رشد جمعیت، شهرنشینی سریع و استرس‌های محیطی، احتمالاً تداوم و تشدید خواهند شد.

اخذ اقامت یونان چه روش هایی دارد؟
برای اخد اقامت یونان از روش های گوناگون مانند تحصیلی،سرمایه گذاری، خرید، اقامت تمکن مالی یونان و سایر روش ها می توان اقدام کرد.