مقدمه‌ی مدارک زبان برای مهاجرت

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز‌های ما برای مهاجرت مدرک زبان است. زبان یکی از اصلی‌ترین احتیاجات شما برای مهاجرت از ایران است. چه برای تحصیل و چه برای زندگی، اگر قصد مهاجرت از کشور را داشته باشید لازم است با زبان کشور مقصد به خوبی آشنا باشید و آنرا بدانید.

علت‌های زیادی برای یادگیری و آشنایی با زبان وجود دارد و نکته‌ای که باید بدانید، این است که صرفاً آشنایی با زبان ملاک نیست بلکه شما باید سطح مناسبی از زبان را دارا باشید، یا اگر بهتر بخواهیم بگوییم، مدرک و نمره زبان برای مهاجرت بسته به هدف ویزا و جایی که قرار است مهاجرت کنید به شما امتیازهای ویژه‌ای خواهد داد.

همچنین نکته قابل توجه این است که مدرک‌های مختلفی برای زبان وجود دارد. آیلتس و تافل مهم‌ترین مدارک زبان هستند. بنابراین باید بدانیم مدرک مورد نیاز زبان برای مهاجرت که مورد تائید دانشگاه ما نیز باشد چه مدرکی است. در واقع، تافل یا آیلتس مسأله این است. بسیار دشوار است قبل از اینکه کاملاً مشخص شود که راه مهاجرت شما کدام است، بتوانید انتخاب کنید که در کدام آزمون شرکت کنید و کدام مدرک را بگیرید. در ابتدا شما باید دقیق ببینید کدام مسیر برای شما آسان‌تر است و با اهدافتان هم‌خوانی بیشتری دارد. در این مقاله می‌خواهیم به موضوع مدرک زبان برای مهاجرت بپردازیم و ببینیم اولین مرحله مهاجرت که زبان است، چه چالش‌هایی را پیشِ روی شما می‌گذارد.

مدرک آیلتس برای مهاجرت

تصویری از افرادی در کلاس آیلتس و نوشته‌ی آن بر روی یک پوشه برای عنوان مدرک آیلتس برای مهاجرت انتخاب شده است.
برای درخواست ویزای کار، دانشجویان باید دوره آموزش آیلتس عمومی را گذرانده باشند، چرا که یکی از شروط لازم است

 

اولین مدرک زبان برای مهاجرت که زیر ذره‌بین ما قرار می‌گیرد آیلتس است. IELTS که مخفف International English Language Testing System است از سال ۱۹۸۰ به وجود آمده و جزء خدمات آموزش زبانی است که توسط کنسول انگلیسی کمبریج ایجاد شده است. اکنون این مدرک زبانی معتبرترین تست زبان انگلیسی در جهان است.

دو نوع تست اصلی یا همان نسخه متفاوت از آزمون آیلتس وجود دارد:

  • مدل آکادمیک: برای دانشگاه‌ها یا کالج‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • مدل جنرال: برای تجربه کاری یا مهاجرت استفاده می‌شود.

بنابراین اگر در نظرتان این سؤال پیش آمده که برای مهاجرت، آیلتس آکادمیک یا جنرال مناسب است؟ باید گفت که بستگی به این دارد که مقصود و هدف شما برای مهاجرت چیست. ولی به طور کلی برای مهاجرت آیلتس آکادمیک یا جنرال فرق چندانی با یکدیگر ندارند و در این آزمون‌ها مشابهت‌های فراوانی وجود دارد.

مدرک آیلتس تقریباً در همه جا معتبر است. هزاران مؤسسه در آمریکا این مدرک را به عنوان یک مدرک معتبر زبانی می‌پذیرند. (البته از حق نگذریم تافل در این قضیه پیشگام است!) ولی بعضی از مدرسه‌ها در آمریکا فقط مدرک تافل را می‌پذیرند.

اگر می‌خواهید به کشور‌هایی مثل: استرالیا، کانادا، نیوزلند یا انگلستان مهاجرت کنید، احتمالاً شما نیاز به مدرک آیلتس جنرال داشته باشید ولی همان‌طور که گفتیم مدرک زبان برای مهاجرت فرق می‌کند و برای مهاجرت آیلتس آکادمیک یا جنرال بسته به این است که نیازتان تحصیلی است یا برای شغل و یا دلایل دیگر مهاجرت می‌کنید.

کشور‌ها و دانشگاه‌های مختلف نمرات آیلتس متفاوتی از شما خواهند خواست، حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت که اکثر دانشگاه‌ها آن را می‌پذیرند ۶ است.

مدرک تافل برای مهاجرت

حال که با مدرک آیلتس آشنا شدید ممکن است بپرسید پس تافل کجاست؟ تافل جای دوری نرفته است و همچنان از مهم‌ترین و معتبرترین مدارک زبانی است که باید برای مهاجرت به دست بیاورید. برای مهاجرت تافل یا آیلتس بسته به انتخاب شماست؛ برای همین بهتر است با بررسی شرایط فردی ببینید که کدام مدرک زبان برای مهاجرت به جایی که قصد مهاجرت به آن را دارید معتبر و قابل قبول است.

تصویری از نوشته‌ی تافل در کنار عینک و خودکار در کنار پرچم آمریکا برای عنوان مدرک تافل برای مهاجرت انتخاب شده است.
سه نوع روش برگزاری آزمون تافل وجود دارد که هر یک از نظر شیوه امتحان دادن، مهارت‌های مورد ارزیابی و مجموع نمرات تعیین شده، متفاوت هستند

مدرک تافل چیست؟

تافل یا Test Of English as a Foreign Language که مخففش TOEFL است. این مدرک برای محیط آکادمیک طراحی شده است و توسط سرویس خدمات آموزشی با نظارت یک مؤسسه خصوصی انجام می‌شود. این تست در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط چندین سازمان مختلف در آمریکا نوشته و از سال ۱۹۶۴ اجرایی شده است.

ساختار آزمون تافل چطور است؟

تافل چندان آزمون راحتی نیست ولی همت بلندا که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده‌اند! اگر با کسانی که این آزمون را داده‌اند صحبت کنید قطعاً از سختی و دشواری این آزمون خواهند گفت. ساختار آزمون تافل هم مثل دیگر آزمونها، از چهار بخش خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن تشکیل می‌شود.

اگر میخواهید با ساختار زمانی و مدل این آزمونها آشنا شوید، نگاهی به جدول زیر داشته باشید تا متوجه شوید چه چالشی در انتظار شماست.

قسمت زمان سؤال فعالیت
خواندن ۵۴ تا ۷۲ دقیقه ۳۰-۴۰ سؤال پاسخ به سؤالات
شنیدن ۴۱-۵۷ دقیقه ۲۸-۳۹ سؤال سؤالاتی پیرامون سخنرانی‌ها یا بحث‌ها
استراحت ۱۰ دقیقه
صحبت کردن ۱۷ دقیقه ۴ فعالیت موضوعات آشنا و منابع مختلف
نوشتن ۵۰ دقیقه ۲ فعالیت فعالیت‌های مستقل و متحد

در قسمت صحبت کردن و نوشتن، شما فعالیت‌هایی را می‌بینید که بیش از یک منبع دارند و همین موجب سختی آزمون تافل می‌شود.

امتیاز مناسب برای تافل چند است؟

سؤال بعدی که ممکن است درباره مدرک زبان برای مهاجرت بپرسید این است که نمره تافل مناسب باید چند باشد؟ هر قسمتی که در بالا مطرح کردیم ۳۰ نمره برایش در نظر گفته می‌شود و نهایت نمره‌ای که می‌توانید در این آزمون دریافت کنید ۱۲۰ است.

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت ۶ بود و در مورد تافل باید گفت که حداقل نمره‌ای که بسیاری از دانشگاه‌ها برای مجموع امتیاز شما از تافل می‌خواهند، بین ۹۰ تا ۱۲۰ است. ولی پیش از هرچیز برای گرفتن مدرک زبان برای مهاجرت باید در نظر بگیرید که دانشگاه یا کشور مورد نظرتان حداقل چه نمره‌ای را از شما می‌خواهد.

برای مهاجرت تافل یا آیلتس بهتر است؟

اگر اکنون بپرسید که برای مدرک زبان برای مهاجرت سراغ تافل برویم یا آیلتس، باید بگوییم که بستگی به شرایط فردی خودتان دارد و این‌که چقدر می‌خواهید مدرک معتبری داشته باشید و کدام مدرک، کار شما را راه می‌اندازد. همان‌طور که گفتیم آزمون تافل اساساً برای نیاز‌های آکادمیک افراد ترسیم شده است و این در حالی است که برای مهاجرت تحصیلی، آیلتس آکادمیک نیز وجود دارد. پس بسته به نیاز دانشگاه و کشور مورد نظر می‌توانید هر کدام را که نیاز است انتخاب کنید.

آزمون PTE برای مهاجرت

یکی دیگر از مدارک زبان برای مهاجرت PTE نام دارد که مخفف Person Test of English است. مدرک PTE از جمله مدارک مهم زبان برای مهاجرت است. برای مهاجرت تافل یا آیلتس یا پی‌تی‌ای می‌توانند گزینه‌هایی باشند که استفاده می‌کنید. از این تست برای اخذ ویزا در کانادا نیز استفاده می‌شود و برای این کشور معتبر است.

تصویری از نوشته‌ی pte در کنار ذره بین برای عنوان آزمون PTE برای مهاجرت انتخاب شده است.
آزمون زبان PTE توانمندی زبان انگلیسی فرد را در چهار حوزه اصلی یعنی صحبت کردن، نوشتن، خواندن و شنیدن می‌سنجد

 

پی‌تی‌ای نیز مانند آیلتس دارای دو نوع است. گفتیم برای مهاجرت آیلتس آکادمیک یا جنرال داریم و برای پی‌تی‌ای نیز همین دو نوع وجود دارد. از نوع آکامیک برای استفاده در دانشگاه‌ها و کالج‌ها و مراکز آموزشی استفاده می‌شود و از جنرال برای دیگر موارد مهاجرتی استفاده می‌شود.

در کشور کانادا کالج‌های زیادی وجود دارند که مدرک زبان PTE را به عنوان یکی از مدارک معتبر زبان می‌پذیرند. پس مدرک زبان شما برای مهاجرت علاوه بر تافل یا آیلتس می‌تواند PTE باشد.

این‌که برای به دست آوردن مدرک معتبر PTE حداقل چه نمره‌ای نیاز داریم بسته به مؤسسه و جایی است که قصد دارید در آن وارد شوید. بنابراین نمره زبانی که نیاز دارید ممکن است بسیار فرق داشته باشد. ولی به صورت کلی میانگین امتیازی که از آزمون PTE می‌توانید دریافت کنید برای کالج‌های کانادایی میان ۵۸ تا ۷۳ است و حداقل نمره‌ای که برای قبولی در آزمون باید بگیرید ۳۶ خواهد بود.

برای مهاجرت چه زبانی را یاد بگیریم؟

حال که با مدارک مختلف زبان و نیازمندی‌های مختلف‌شان آشنا شدیم، ممکن است بپرسید برای مهاجرت چه زبانی ر یاد بگیریم؟ طبیعتاً باید زبان مقصد را یاد بگیرید (این‌که پرسیدن ندارد!). ولی به هر صورت دانستن زبان انگلیسی می‌تواند کمکی جدی برای شما باشد. زیرا با استفاده از زبان انگلیسی به احتمال زیاد راه برای مهاجرت به بسیاری از کشور‌ها، مؤسسات آموزشی و شرکت‌های مختلف برای کار و فعالیت باز می‌شود.

حتی کشوری مثل یونان برای ورود اگر از شما میزانی زبان یونانی بخواهد، در کنارش اگر زبان انگلیسی بلد باشید، می‌توانید کار خود را در آن کشور راه بیندازید. انگلیسی زبان بین‌المللی است و افراد زیادی از این زبان استفاده می‌کنند و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

هر زبانی که بخواهید یاد بگیرید سطح‌بندی‌های مختلف و مخصوص به خودش را دارد. بسته به دانشگاه و محیطی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید یا نوع ویزا و اقامتی که می‌خواهید از آن کشور بگیرید، احتمالاً مدرک زبانی که باید دریافت کنید و سطحی که باید در آن باشید نیز متفاوت خواهد بود. مدرک زبان برای مهاجرت از جمله مهم‌ترین مراحل برای رفتن است بنابراین به هیچ عنوان نباید از این مرحله بگذرید و آن را بی‌اهمیت تلقی کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا موضوع مدرک زبان برای مهاجرت را اندکی برایتان روشن کنیم. گفتیم سه نوع مدرک اصلی زبان انگلیسی برای ما وجود دارند که به نام‌های آیلتس، تافل و PTE شناخته می‌شوند. هر کدام از این مدارک معتبرترین مدرک‌ها در زمینه زبان انگلیسی هستند. برای مهاجرت آیلتس آکادمیک یا جنرال وجود داشت که یکی برای دانشگاه‌ها و دیگری برای مصارف دیگر استفاده می‌شود. حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت ۶ است و برای مدرک تافل بین ۹۰ تا ۱۲۰ و برای مدرک PTE چیزی بین ۵۳ تا ۷۰ می‌تواند خوب باشد. برای مهاجرت تافل یا آیلتس به انتخاب شما برمی‌گردد و می‌توانید این موضوع را با توجه به نیاز‌هایتان و الزاماتی که دانشگاه یا مقصد شما معین کرده است انتخاب کنید.

به طور کلی تافل برای تحصیلات و مدارج آکادمیک به کار گرفته می‌شود. مدرک زبان برای مهاجرت به شما کمک‌های فراوانی می‌کند و از مهم‌ترین مراحل برای مهاجرت است. مدرک زبان برای مهاجرت از ملزومات اصلی هر کشور مقصدی است بنابراین به هیچ عنوان نباید آن را سرسری بگیرید و رد کنید.

از بین مدارک موجود برای زبان شما با کدام‌یک آشنا هستید؟ آیا تا به حال آزمون آیلتس یا تافل داده‌اید؟ تجربه شما از دریافت مدرک زبان برای مهاجرت چیست؟ می‌توانید تمام این موضوعات را با ما به اشتراک بگذارید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره برای مهاجرت چه مدرک زبانی لازم است؟ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا می توانید به عنوان یک خارجی در اسپانیا زندگی کنید؟

بسته به اینکه چرا می خواهید به اسپانیا مهاجرت کنید، باید نوع ویزای طولانی مدت و اجازه اقامت متناسب با هدف سفر خود را انتخاب کنید.

آیا اسپانیا جای خوبی برای زندگی است؟

اسپانیا به طور معمول به عنوان یکی از کشورهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی در نظر گرفته می شود.

حقوق پایه در اسپانیا چقدر است؟

حداقل دستمزد در اسپانیا ۸.۴۵ یورو در ساعت است.

برای اقامت یونان کدام روش راحت تر است؟
برای اخد اقامت یوان از روش های متفاوتی می توانید اقدام کنید مانند اقامت تمکن مالی یونان و سرمایه گذاری و سایر روش ها، برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با واحد پشتیبانی النورا در تماس باشید.