مقدمه‌ی گرین کارت چیست؟

آیا قصد اخذ اقامت دائم آمریکا را دارید؟ یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای رسیدن به این وضعیت از طریق گرین کارت است. گرین کارت آمریکا که به‌طور رسمی به‌عنوان کارت اقامت دائم شناخته می‌شود، به شهروندان غیر آمریکایی اجازه زندگی و کار در ایالات‌متحده را به‌صورت مادام‌العمر‌ می‌دهد. در این راهنما، آنچه را که باید در مورد گرین کارت بدانید، از فرآیند درخواست تا مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

گرین کارت چیست؟

گرین کارت مانند مدرکی برای اثبات وضعیت اقامت دائم یک فرد عمل می‌کند. این کارت توسط خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات‌متحده (USCIS) صادر شده و به دلیل داشتن رنگ سبز به‌عنوان “گرین کارت” شناخته می‌شود.

واجدین شرایط گرین کارت آمریکا

واجدین شرایط گرین کارت آمریکا
واجدین شرایط گرین کارت آمریکا

پس‌ازآنکه دانستید گرین کارت چیست؛ باید دسته مربوط که با شرایط شما مطابقت دارد شناسایی کنید؛ همچنین با توجه به دسته مربوط درخواست خود را تنظیم و ارسال کنید.

گرین کارت آمریکا با استفاده از خانواده

شرایط درخواست شرح
بستگان مستقیم یک شهروند ایالات‌متحده درخواست به‌عنوان بستگان مستقیم یک شهروند ایالات‌متحده
همسر یک شهروند آمریکایی درخواست به‌عنوان همسر یک شهروند آمریکایی
فرزند مجرد زیر ۲۱ سال از یک شهروند ایالات‌متحده درخواست به‌عنوان فرزند مجرد زیر ۲۱ سال از یک شهروند ایالات‌متحده
والدین یک شهروند آمریکایی که حداقل ۲۱ سال سن دارند والدین یک شهروند آمریکایی که حداقل ۲۱ سال سن دارند
سایر بستگان یک شهروند ایالات‌متحده یا خویشاوندان سایر بستگان یک شهروند ایالات‌متحده یا خویشاوندان
مقیم دائم قانونی تحت دسته‌های ترجیحی مبتنی بر خانواده اگر مقیم دائم قانونی هستید و در دسته‌های ترجیحی مبتنی بر خانواده قرار دارید
یکی از اعضای خانواده یک شهروند ایالات‌متحده اگر شما یکی از اعضای خانواده یک شهروند ایالات‌متحده هستید و ازجمله پسر یا دختر مجرد ۲۱ سال یا بیشتر، پسر یا دختر ازدواج‌کرده با یک شهروند ایالات‌متحده، یا برادر یا خواهر یک شهروند ایالات‌متحده که حداقل ۲۱ سال سن دارد.
نامزد یک شهروند ایالات‌متحده یا فرزند نامزد اگر شما نامزد یک شهروند ایالات‌متحده یا فرزند باشید از واجدین شرایط دریافت گرین کارت هستید.
بیوه یک شهروند ایالات‌متحده اگر شما بیوه یک شهروند ایالات‌متحده هستید و قبل از فوت همسرتان با او ازدواج‌کرده باشید.
مورد ظلم واقع‌شدگان همسر آزاردیده یک شهروند ایالات‌متحده یا مقیم دائم قانونی

کودک ‌آزاردیده (مجرد و زیر ۲۱ سال)

یک شهروند ایالات‌متحده یا مقیم دائم قانونی

والدین مورد آزار یک شهروند آمریکایی

 

گرین کارت آمریکا از طریق استخدام

شرایط درخواست شرح
کارگر مهاجر احتمال قبولی درخواست گرین کارت آمریکا به‌عنوان کارگر مهاجر
کارگر مهاجر اولویت اول اگر شما دارای توانایی فوق‌العاده در علوم، هنر، آموزش، تجارت یا دوومیدانی هستید. همین‌طور یک استاد یا محقق برجسته هستید. یا مدیر چندملیتی با معیارهای خاصی هستید.
کارگر مهاجر اولویت دوم اگر شما عضو حرفه‌ای هستید که نیاز به مدرک پیشرفته دارد یا توانایی استثنایی در علوم، هنر یا تجارت دارید و به دنبال منافع ملی ایالت متحده هستید.
کارگر مهاجر اولویت سوم اگر شما کارگر ماهر هستید (شغل شما به حداقل ۲ سال آموزش یا تجربه کاری نیاز دارد) یا حرفه‌ای هستید (شغل شما حداقل به مدرک لیسانس ایالات‌متحده یا معادل خارجی نیاز دارد و شما عضو این حرفه هستید) یا کارگر غیر ماهر هستید (کار غیر ماهر کمتر از ۲ سال آموزش یا تجربه نیاز دارد.) شرایط دریافت گرین کارت را دارید.
پزشک به دنبال منافع ملی ایالت متحده اگر شما پزشکی هستید که موافقت می‌کنید به‌طور تمام‌وقت به‌صورت بالینی در یک منطقه محروم برای مدت‌زمان معین کار کنید و سایر شرایط واجد شرایط بودن را برآورده می‌کنید.
سرمایه‌گذار مهاجر سرمایه‌گذار مهاجر امکان دریافت گرین کارت آمریکا را دارد.
سرمایه‌گذار مهاجر با حداقل مقدار سرمایه‌گذاری اگر شما حداقل ۱,۰۵۰,۰۰۰ دلار (یا ۸۰۰,۰۰۰ دلار در یک منطقه شغلی هدفمند یا پروژه زیرساختی) را در یک شرکت تجاری جدید در ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری کرده و موقعیت‌های تمام‌وقت برای حداقل ۱۰ کارمند ایجاد کرده‌اید.

 

گرین کارت آمریکا برای یک مهاجر ویژه

شرایط درخواست توضیح
کارمند مذهبی اگر شما عضو یک فرقه مذهبی هستید که به ایالات‌متحده آمده‌اید تا در یک سازمان مذهبی غیرانتفاعی کار کنید.
نوجوان مهاجر ویژه اگر شما یک نوجوان هستید که به دلیل مورد آزار قرار گرفتن توسط والدین، رها شدن یا مورد بی‌توجهی قرار گرفتن دادگاه اطفال از شما حمایت کرده باشد.
تابعیت افغانستان یا عراق اگر شما تابعیت افغانستان یا عراق دارید و به‌عنوان مترجم افغانی یا عراقی برای دولت ایالات‌متحده کار کرده‌اید.

یا یک عراقی هستید که در عراق در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۳ یا بعد از آن حداقل به مدت یک سال استخدام ایالت متحده آمریکا بوده‌اید.

یا یک افغانستانی هستید که توسط دولت ایالات‌متحده یا نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (ISAF) استخدام شده بودید.

پخش‌کننده بین‌المللی اگر به‌عنوان یک عضو رسانه برای آژانس رسانه جهانی ایالات‌متحده (USAGM) یا یک دریافت‌کننده کمک‌هزینه از USAGM  برای کار در ایالات‌متحده قرار دارید.
کارمند یک سازمان بین‌المللی یا سازمان ناتو و اعضای خانواده اگر افسر یا کارمند بازنشسته یک سازمان بین‌المللی یا ناتو هستید

یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها

 

قربانیان سوءاستفاده یا مورد ظلم واقع شدگان برای دریافت گرین کارت

شرایط درخواست توضیح
قربانی ظلم شدید آسیب جسمی یا مورد ظلم واقع‌ شده
همسر مورد آزار یک شهروند آمریکایی یا مقیم دائم قانونی همسر یک شهروند آمریکایی یا مقیم دائم قانونی که مورد ظلم قرار گرفته
فرزند مورد آزار (مجرد و زیر ۲۱ سال) یک شهروند آمریکایی یا مقیم دائم قانونی فرزند مجرد و زیر ۲۱ سال یک شهروند آمریکایی یا مقیم دائم قانونی که مورد ظلم واقع شده
والدین مورد آزار یک شهروند آمریکایی والدین یک شهروند آمریکایی که به آن‌ها ظلم شده
نوجوان مهاجر ویژه یک نوجوان که توسط والدین خود آزار داده شده، ترک شده یا به او بی‌توجهی شده است و دارای وضعیت نوجوان مهاجر ویژه (SIJ) است.
همسر یا فرزند مورد آزار (قربانی آسیب یا ظلم شدید) تحت قانون تطابق کوبایی همسر یا فرزند مورد آزار تحت قانون تطابق کوبایی بوده و به مورد ظلم یا آسیب شدید واقع شده.
همسر یا فرزند مورد آزار (قربانی آسیب یا ظلم شدید) تحت قانون عدالت پناهنده هائیتی  (HRIFA) همسر یا فرزند مورد آزار (قربانی آسیب یا ظلم شدید) یک مقیم دائم قانونی که کارت سبز خود را بر اساس HRIFA دریافت کرده

 

گرین کارت آمریکا از طریق سایر دسته‌ها

شرایط درخواست توضیح
فرد متولد شده در ایالات‌متحده از دیپلمات خارجی اگر در ایالات‌متحده به‌عنوان فرزند دیپلمات خارجی که در ایالات‌متحده مستقر بوده است متولد شده‌اید.
ماده ۱۳ (دیپلمات) اگر به‌عنوان یک دیپلمات خارجی یا مقام بالا رتبه در ایالات‌متحده مستقر بوده‌اید و قادر به بازگشت به کشور خود نیستید.

 

درخواست گرین کارت

حال که دریافتیم گرین کارت چیست باید در مورد فرآیند درخواست آن نیز اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. نحوه دریافت گرین کارت آمریکا بسته به شرایط هر متقاضی ممکن است کاملاً متفاوت باشد. اما مراحلی تکراری وجود دارد که در تمام حالت‌های مختلف یکسان هستند. در ادامه به این مراحل اشاره می‌کنیم.

  • از طرف حامی متقاضی یا خود او باید یک درخواست مهاجرت ارسال شود.
  • بعدازاینکه سازمان شهروندی و مهاجرت ایالات‌متحده (USCIS) درخواست مهاجرت را تأیید کرد، می‌توان درخواست گرین کارت را به USCIS ارائه داد.
  • پس از تایید درخواست، مصاحبه‌ای به‌صورت حضوری خواهید داشت. قبل از مصاحبه از شما اثرانگشت، عکس و امضا گرفته خواهد شد.
  • بعد از مصاحبه، باید منتظر بمانید تا تصمیم نهایی در مورد درخواست شما اعلام شود.

مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا

مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا
مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا

مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا بین ۷ تا ۳۳ ماه طول می‌کشد.  زمان رسیدگی به گرین کارت بستگی به نوع درخواست، محل دفتر رسیدگی و… دارد.

گرین کارت‌های خانواده بسته به زمان انتظار و سقف سالیانه بین ۱ تا ۱۰ سال طول می‌کشد. پردازش گرین کارت مبتنی بر استخدام می‌تواند کمتر از ۱ سال برای رسته‌هایی که تقاضای کمتری دارند طول بکشد؛ از طرفی ممکن است ۴ تا ۶ سال برای ویزاهایی با تقاضای بسیار بالا زمان ببرد.

زمان رسیدگی به ویزای مهاجرت خانوادگی

ویزاهای خانوادگی مختلفی وجود دارد و برخی از آن‌ها تعداد سقف سالانه دارند. سقف سالانه به این معنی است که یک ویزا خاص، تنها برای چند نفر در سال صادر می‌شود. پس از رسیدن به تعداد مشخص یا سقف سالانه، کسانی که در آن سال درخواست داده‌اند اما باید تا دوره بعدی صبر کنند.

به‌عنوان‌مثال اگر یکی از ویزای خانواده فقط به ۱۰۰۰ نفر داده شود و شما نفر ۱۰۰۱ در صف درخواست باشید، درخواست شما در سال آینده بررسی خواهد شد. همچنین اگر شما نفر ۲۰۰۱ باشید، درخواست شما پس از دو سال پردازش می‌شود. به عبارت بهتر زمان پردازش می‌تواند طولانی بوده و سال‌ها طول بکشد.

دو زیرمجموعه برای ویزای مهاجرتی مبتنی بر خانواده وجود دارد:

●      گرفتن گرین کارت از طریق ازدواج

مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا از طریق ازدواج بین ۱۰ تا ۱۳ ماه است. بنابراین زمان پردازش نیز بسیار کوتاه‌تر از ویزای ترجیحی خانواده خواهد بود.

●      ویزای ترجیحی خانواده

ویزای مهاجرت ترجیحی خانواده محدودیت‌های سالانه دارد، به این معنی که زمان پردازش ممکن است از ۱ سال تا در برخی موارد نادر ۱۰ سال متفاوت باشد. تاریخی که دادخواست متقاضی بررسی می‌شود، تاریخ اولویت نامیده می‌شود. وزارت امور خارجه ایالات‌متحده تاریخ‌های اولویت را اعلام می‌کند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که چه زمانی یک دسته خاص را در صف پردازش قرار دهند.

زمان پردازش گرین کارت مبتنی بر استخدام

هر ساله دولت آمریکا ۱۴۰۰۰۰ ویزای استخدامی را بر اساس درصد به رسته‌های شغلی مختلف اختصاص می‌دهد. زمان انتظار برای پردازش، بسته به تقاضای آن ویزا متفاوت است.

درخواست‌های ویزا مبتنی بر استخدام بر اساس اولویت اول رسیدگی می‌شود. برای کوتاه‌تر کردن زمان پردازش، از تکمیل مدارک خود و بدون اشتباه بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود اشتباه یا مفقودی مدارک، USCIS درخواست را لغو می‌کند. این امر مدت‌زمان صدور گرین کارت آمریکا طولانی‌تر می‌کند.

زمان رسیدگی به ویزای مهاجرت مقیم بازگشت

زمان رسیدگی به ویزای مهاجرت مقیم بازگشت
زمان رسیدگی به ویزای مهاجرت مقیم بازگشت

در برخی از گرین کارت‌ها شما می‌توانید کمتر از یک سال از ایالت متحده خارج شوید. اما حتماً باید کمتر از یک سال به ایالت متحده بازگردید.

ویزای اقامت بازگشت برای کسانی است که به دلایل قوی نتوانستند زیر یک سال به آمریکا بازگردند. این افراد باید به USCIS ثابت کنند که قصد بازگشت به ایالات‌متحده را داشته اما موفق به این کار نشده‌اند.

پس از گذراندن مراحل درخواست، دوباره از شما مصاحبه خواهد شد. در این مصاحبه متوجه خواهید شد که آیا امکان پس گرفتن گرین کارت وجود دارد یا خیر.

زمان پردازش ویزای لاتاری

برندگان لاتاری طی ۷ ماه پس از درخواست‌های اولیه قرعه‌کشی اعلام می‌شوند. پردازش ویزا پس از اعلامیه‌ها، ۷ ماه دیگر طول می‌کشد. درخواست‌ها معمولاً در ماه اکتبر یا نوامبر هستند و پس‌ازآن متقاضیان باید منتظر بمانند.

اگر یکی از افراد انتخاب‌شده هستید، می‌توانید برای ویزای لاتاری اقدام کنید. شما باید فرم‌ها را تکمیل کرده و مدارک موردنیاز را ارسال کنید، این فرایند می‌تواند چند ماه طول بکشد. حتی در این صورت باید منتظر بمانید تا سفارت آمریکا به درخواست ویزای شما رسیدگی کند و تصمیم نهایی را به شما اعلام کند. به‌طورکلی، انتظار می‌رود حدود ۲ سال پس از تکمیل درخواست اولیه، مهاجرت شما به ایالات‌متحده زمان ببرد.

کلام آخر

اخذ گرین کارت یک نقطه عطف مهم در مسیر اقامت دائم ایالات‌متحده است. چه از طریق حمایت مالی خانواده، فرصت‌های مبتنی بر اشتغال، یا برنامه ویزای تنوع، راه‌های متعددی برای افراد وجود دارد تا به هدف خود برای اقامت دائم دست یابند. درحالی‌که این فرآیند ممکن است زمان ببرد و نیازمند تسلط کافی بر سیستم مهاجرت باشد، اما داشتن گرین کارت ارزشش را دارد.

به خاطر داشته باشید که وزارت امور خارجه ایالات‌متحده درخواست‌ها را بررسی می‌کند و پس از تکمیل به متقاضیان اطلاع می‌دهد. تصمیم‌گیری در مورد زمان ارسال نتایج به عهده آن‌هاست و متقاضیان باید به‌طور مداوم وضعیت خود را در وب‌سایت مربوطه بررسی کنند. برای اطلاعات دقیق‌تر و مشاوره بهتر، توصیه می‌شود با یک وکیل یا یک مشاور مهاجرت مشورت کرده؛ تا از پیش روی روان و موفقیت‌آمیز درخواست خود اطمینان حاصل کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید