مقدمه‌ی راهنمای ویزای بازنشستگی و شرایط آن

بسیاری از افراد می‌خواهند که سال‌های طلایی عمر خود را برای استراحت و تفریح، در کشوری جدید و مملو از جاذبه‌های دیدنی سپری کنند. بسیاری از افراد بازنشسته، زندگی در یکی از کشور‌های خارجی را انتخاب می‌کنند. به همین خاطر، چندین کشور ویزای بازنشستگی صادر می‌کنند. با استفاده از این ویزا قادر خواهید بود به کشور‌های خارجی مهاجرت کرده و سال‌های طلایی عمرتان را در آنجا سپری کنید. با مهاجرت به این کشور‌ها می‌توانید از دوران بازنشستگی خود نهایت استفاده را داشته باشید. آیا با نحوه دریافت، مزایا و مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای بازنشستگی آشنایی دارید؟ در این مطلب به سوالات شما درباره روادید بازنشستگی پاسخ خواهیم داد.

ویزای بازنشستگی چیست؟

ویزای بازنشستگی، مجوزی است که برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا سال‌های بازنشستگی خود را در یک کشور خارجی سپری کنید. به منظور واجد شرایط بودن برای اخذ این نوع ویزا، باید در سن بازنشستگی باشید. به علاوه، شما باید پول کافی برای حمایت از خود در کشور مقصد به همراه داشته باشید. این ویزا با ویزای توریستی تفاوت دارد؛ چون به بازنشستگان اجازه اقامت طولانی‌مدت در کشور مقصد را می‌دهد تا پایان عمر خود را با در رفاه و آسایش در کشور‌هایی پیشرفته سپری کنند. بعد از درخواست اخذ روادید، چندین ماه طول می‌کشد تا ویزای بازنشستگی‌تان مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی کشور‌ها باتوجه به تعداد درخواست‌ها ممکن است زمان بیشتر یا کمتری برای پردازش درخواست احتیاج داشته باشند.

چه کسانی می‌توانند برای دریافت ویزای بازنشستگی اقدام کنند؟

2 7

بسیاری از افراد، برای مهاجرت به کشور‌های خارجی، تصمیم به اخذ ویزای بازنشستگی را می‌گیرند. در صورت داشتن شرایط می‌توانید برای اخذ ویزای بازنشستگی اقدام کنید. اگر بالای ۵۵ سال سن دارید، می‌­توانید این روادید را دریافت کنید. برخی از کشور‌ها، این بازه سنی را در ۶۵ سال در نظر گرفته‌اند. در صورتی که ماهانه، میزان مشخصی حقوق دریافت می‌کنید، کاندید مناسبی برای دریافت ویزای بازنشستگی هستید. به علاوه، فرد بازنشسته به دلیل احتمال مبتلا بودن به بیماری‌های مختلف، باید دارای پوشش بیمه درمانی کافی باشد. با این حال، این شرایط می‌توانند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشند.

مزایای مهاجرت به کشور‌های خارجی

بسیاری از افراد مسن برای ادامه زندگی خود، مهاجرت به کشور‌های خارجی را انتخاب می‌کنند. برای مهاجرت نیاز به دریافت ویزا دارید؛ اما ویزای بازنشستگی برای افرادی که سن بالای ۵۵ سال دارند، بهترین انتخاب است. مزایای مهاجرت بازنشسته‌ها به کشور‌های خارجی عبارتست از:

  • خدمات درمانی باکیفیت
  • سیستم آموزشی عالی
  • امکان سرمایه‌گذاری در کشور مقصد
  • برخورداری از امکانات رفاهی
  • بهره بردن از جاذبه‌های تفریحی متعدد
  • کیفیت بالای زندگی

مدارک لازم برای دریافت ویزای بازنشستگی

3 5

اگر به عنوان فرد بازنشسته قصد مهاجرت دارید، باید با مدارک ویزای بازنشستگی آشنایی لازم را پیدا کنید. قبل از اینکه درخواست‌تان را ارائه دهید، باید مدارک را به صورت کامل آماده کرده باشید. در صورتی که هر کدام از مدارک ناقص یا مفقود شده باشد، درخواست‌تان رد می‌شود یا روند رسیدگی به آن بیشتر طول می‌کشد. از مدارک مورد نیاز ویزا مختص بازنشستگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای بازنشستگی
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی واضح
  • کپی کارت ملی
  • شناسنامه
  • سند ازدواج
  • سند طلاق
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک بیمه عمر
  • گواهی بیمه سلامت
  • مدارک اقامتی

 آشنایی با مزایا و معایب ویزای بازنشستگی

4 5

اخذ ویزای بازنشستگی مانند سایر ویزا‌ها با مزایا و معایبی همراه است. یکی از مزایای ویزا، این است که فرد می‌تواند در کشور موردنظر سرمایه‌گذاری کرده و مانند شهروند عادی به زندگی خود ادامه دهد. افراد بازنشسته می‌توانند در کشور مقصد در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده و از این طریق درآمد کسب کنند. به علاوه، فرد بازنشسته با تمدید ویزا می‌تواند تا آخر عمر در کشور مقصد مقیم باشد. از معایب روادید بازنشستگی می‌توان به عدم اجازه به بازنشسته برای کار در کشور مقصد اشاره کرد.

هزینه ویزای بازنشستگی چقدر است؟

هزینه ویزای بازنشستگی در هر کشوری متفاوت است و نمی‌توان مبلغ ثابتی را در نظر گرفت. میزان هزینه‌ای که باید صرف دریافت این ویزا کنید، شاید نزدیک به ۲۰۰۰ دلار نیز باشد. برای دریافت ویزای بازنشستگی کشور‌هایی مانند اسپانیا، فیلیپین و اندونزی باید هزینه بیشتری را بپردازید.

مدت زمان اعتبار ویزای بازنشستگی

ویزای بازنشستگی باتوجه به کشور مقصد می‌تواند ۱ الی ۵ سال اعتبار داشته باشد و پس از گذشت این بازه زمانی دوباره قابل تمدید است. در کل، این بازه زمانی اعتبار روادید در هر یک از کشورها به شرح زیر است:

  • دبی: ۵ سال
  • فیلیپین: اقامت نامحدود
  • اندونزی: ۱ سال با دوره تمدید ۵ ساله
  • پرتغال: ۱ سال با دوره تمدید ۵ ساله
  • تایلند: ۱ تا ۵ سال (۱۰ سال برای اتباع کشورهای خاص)
  • اسپانیا: ۱ سال با دوره تمدید ۵ ساله

 اقامت دائم با دریافت ویزای بازنشستگی

با دریافت این نوع روادید قادر هستید که به صورت دائم در کشور موردنظر اقامت داشته باشید. با این حال، بازنشسته، قبل از اینکه بتواند برای اقامت دائم و در نهایت شهروندی درخواست دهد، باید حداقل ۵ سال در آن کشور زندگی کرده باشد.

دلایل ریجکتی ویزای بازنشستگی

5 3

پروسه درخواست ویزای بازنشستگی‌تان ممکن است به دلایلی مورد پذیرش قرار نگیرد. در این بخش به بررسی دلایل ریجکتی ویزای بازنشستگی می‌پردازیم. شما دارای معیار سنی تعیین شده برای اخذ ویزای بازنشستگی نیستید. منابع مالی کافی برای حمایت از خودتان در طول دوران اقامت ندارید. کشور مبدا در لیست کشور‌های واجد شرایط برای اخذ ویزای بازنشستگی قرار نگرفته است. اگر دارای سابقه کیفری و سوء پیشینه در کشور مبدا باشید، با درخواست ویزای بازنشستگی‌تان موافقت نمی‌شود. بنابراین، به منظور جلوگیری از ریجکتی پروسه اخذ ویزای بازنشستگی، به تمام این فاکتورها توجه داشته باشید.

نحوه درخواست برای ویزای بازنشستگی

6 4

به منظور دریافت ویزا باید از طریق کنسولگری یا سفارت کشور موردنظر اقدام کنید. ابتدا باید برای انجام پروسه اداری اخذ ویزا از کنسولگری وقت بگیرید و سپس نسبت به تکمیل فرم درخواست اقدام کنید. شما می‌توانید از طریق مرکز خصوصی اخذ ویزا نیز درخواست دهید، که کنسولگری رسیدگی به درخواست‌ها را به آنجا سپرده است. قبل از حضور در کنسولگری باید مدارک لازم را از قبل تهیه کنید. پاسپورتی با حداقل ۱۸ ماه اعتبار نیاز دارید که حداقل یک صفحه خالی برای ویزا داشته باشد. دو عکس رنگی نیاز دارید با زمینه سفید که به تازگی گرفته شده است. از منگنه کردن یا چسباندن عکس‌ها روی فرم خودداری کنید. مدرک بیمه عمر، بیمه درمانی و صورت‌حساب صندوق بازنشستگی از سایر مدارک مورد نیاز برای دریافت این روادید محسوب می‌شوند.

بعد از جمع‌آوری مدارک، باید در مصاحبه شرکت کرده و برای انگشت‌نگاری و ثبت اطلاعات بیومتریک اقدام کنید. هنگامی که به کنسولگری مراجعه می‌کنید، از شما درخواست می‌شود که هزینه را در همان روز پرداخت کنید. اگر قبلاً ملزم به پرداخت وجه بودید، باید رسید پرداخت را ارائه دهید. لازم به ذکر است که این مبلغ در صورت عدم دریافت ویزای بازنشستگی قابل استرداد نیست. سپس، درخواست‌تان برای مدتی بررسی می‌شود تا ویزای بازنشستگی برای شما صادر شود. وکلای مهاجرتی می‌توانند پروسه دریافت ویزای بازنشستگی را برای شما تسهیل کنند. برای اینکه این پروسه را با موفقیت به اِتمام برسانید، بهتر است که از کمک وکلای مهاجرتی و کارشناسان حقوقی بهره‌مند شوید.

بهترین کشورها برای اخذ ویزای بازنشستگی

برخی از کشور‌ها از بازنشسته‌ها استقبال زیادی می‌کنند و مشوق‌هایی را برای جذب این مهاجران در نظر گرفته‌اند. در جدول زیر، لیستی از انواع کشور‌ها برای دریافت روادید بازنشستگی را برای شما تهیه کرده‌ایم. قبل از انتخاب هر یک از کشور‌های خارجی برای مهاجرت، باید درباره شرایط زندگی، هزینه‌ها، نرخ ملک و…. اطلاعات لازم را به دست‌آورید. زندگی در هر یک از این کشورها، تجربه‌ای فوق‌العاده برای بازنشسته‌ها فراهم می‌کند. این کشور‌ها عبارتند از:

بهترین کشورها برای اخذ ویزای بازنشستگی
نیوزلند فیلیپین اکوادور اسپانیا
اندونزی کلمبیا پرتغال مکزیک
نیکاراگوئه تایلند پاناما بلیز

 سخن آخر

7 2

اگر در آستانه بازنشستگی قرار دارید، تصمیم به مهاجرت می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. هرساله بازنشسته‌های زیادی برای تجربه زندگی باکیفیت‌تر، لذت بردن از شرایط آب و هوایی معتدل و دریافت بهترین خدمات درمانی، مهاجرت به کشور‌های خارجی را انتخاب می‌کنند؛ اما برای اینکه به هر یک از کشور‌های خارجی پیشرفته مهاجرت کنید، به روادید احتیاج دارید. بازنشسته‌ها می‌توانند از ویزایی به نام ویزای بازنشستگی استفاده کنند. این نوع روادید در لیست ویزا‌های خاص قرار می‌گیرد و شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای اخذ آن در نظر گرفته شده است. از مزایای ویزای بازنشستگی می‌توان به دریافت اقامت کشور مقصد، امکان سرمایه‌گذاری و عدم نیاز به مدرک تحصیلی اشاره کرد. به همین خاطر، فردی که برای رفاه بیشتر و طی کردن روز‌های طلایی عمر خود قصد مهاجرت و زندگی در کشور‌های خارجی را دارد، می‌تواند این ویزا را دریافت کند. شما می‌توانید برای تسهیل روند اخذ ویزای مختص دوران بازنشستگی از راهنمایی‌های تیم النورا بهره‌مند شوید. همین حالا، برای سپردن پروسه اخذ ویزای بازنشستگی با کارشناسان النورا تماس بگیرید، تا این روند برای شما هموارتر شود.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید