آنچه باید درباره مزایا و معایب زندگی در پرتغال بدانید!

زندگی در هر کشور مزایا و معایب ویژه خود را دارد؛ کشور پرتغال نیز از این قضیه مستثنی نیست! بر اساس اطلاعات به دست آمده، پرتغال یکی از بهترین کشورها برای زندگی مهاجران محسوب می‌شود. آب و هوای مطلوب به خصوص برای کسانی که شیفته هوای آفتابی هستند، سبک زندگی آرام و هزینه‌های نسبتاً پایین این کشور برای زندگی باعث شده است تا پرتغال سالانه میزبان مهاجرین بسیاری از سراسر جهان باشد.

اگرچه مزایای کشور پرتغال برای زندگی بسیار است، اما در عین حال، زندگی در این کشور نیز مانند هر کشوری، معایبی را به همراه دارد. یاد گرفتن زبان پرتغالی احتمالاً یکی از چالش‌هایی است که باید پشت سر گذاشته و برای برقراری ارتباط با مردم، به این زبان تسلط کافی داشته باشید. در ادامه به موضوعاتی اشاره می‌کنیم  که باید در مورد مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال بدانید. با ما همراه باشید تا راهنمای کامل مهاجرت به این کشور را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با مزایای زندگی در پرتغال

قبل از مهاجرت به پرتغال، بهتر است که با مزایای زندگی در این کشور بیشتر آشنا شوید تا بهترین تصمیم را بگیرید. در این بخش، شما را با مزایای زندگی در این کشور آشنا می‌کنیم.

  • شرایط آب وهوایی مطلوب

آب و هوای گرم و آفتابی پرتغال از فاکتور‌هایی است که باعث جذب بسیاری از مهاجرین به خصوص ساکنین مناطق سردسیر به این کشور شده است. بنابراین، اگر عاشق طبیعت هستید و مدام آرزوی زندگی در مکانی پُر از نور خورشید و هوای گرم را دارید، پرتغال را از در اولویت مهاجرت خود قرار دهید. به عنوان مثال، در طول زمستان در شهر لیسبون به طور متوسط ده ساعت نور خورشید می‌تابد که با کشور‌های اروپای شمالی قابل قیاس نیست!

بنابراین، می‌توان گفت که پرتغال، مکانی ایده‌آل برای مهاجرانی است که به دنبال آفتاب، گرما و آب و هوای معتدل به خصوص در فصول سرد سال هستند. آب و هوای پرتغال ممکن است بر اساس محل اقامت افراد، متفاوت باشد. هر چه بیشتر به سمت جنوب این کشور برویم؛ هوا گرمتر می‌شود. در حالی که شهرهای شمالی پرتغال ممکن است که آب و هوای سردتری داشته باشند؛ اما به طور کلی، باید گفت که زمستان‌های کشور پرتغال برای زندگی، معتدل و تابستان‌ها این کشور، آفتابی و گرم است.

  • هزینه زندگی مقرون‌به‌صرفه

تصویری از سکه در کنار پرچم پرتغال برای عنوان هزینه زندگی مقرون به صرفه در پرتغال انتخاب شده است.
هزینه زندگی در پرتغال، نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است

 

هزینه زندگی در پرتغال نسبتاً کمتر از سایر کشورها مانند انگلستان، ایرلند، اسکاتلند، فرانسه، آلمان و اسپانیا است. به همین خاطر ، پرتغال را می‌توان به عنوان یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کشورهای اروپای غربی، به ویژه برای مهاجران در نظر گرفت؛ برای مثال، هزینه‌های زندگی در ایالات متحده تقریباً ۴۲٪ گرانتر از هزینه‌های زندگی در پرتغال است. 

برای آشنایی بیشتر با میانگین قیمت‌ها در کشور پرتغال برای زندگی به جدول زیر نگاه کنید:

کالاها و خدمات هزینه‌های زندگی در پرتغال
میانگین هزینه یک وعده غذایی برای دو نفره در رستوران ۳۰ یورو
کاپوچینو ۲ یورو
یک قرص نان ۱,۰۹ یورو
۱۲ عدد تخم ‌مرغ ۲,۱۹ یورو
۱ کیلوگرم پنیر محلی ۷,۱۲ یورو
۱  لیتر شیر ۰,۶۹ یورو
۱ کیلوگرم سیب ۱,۵۲ یورو
۱ لیتر بنزین ۱,۵۲ یورو
قبض اینترنت نامحدود ۳۵ یورو
میانگین هزینه قبض برق ۵۰ یورو
میانگین هزینه قبض آب ۲۰ یورو
عضویت ۱ ماهه در باشگاه بدنسازی ۳۵ یورو

 

*دقت داشته باشید که اعداد و ارقام بالا به صورت میانگین تخمین زده شده‌اند و می‌توانند از شهری به شهر دیگر متفاوت باشند.

  • امنیت و پایین بودن میزان جرم و جنایت

طبق اطلاعات به دست آمده در سال ۲۰۲۳، پرتغال توانسته است که از بین امن‌ترین کشور‌های جهان، رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. به علاوه، پرتغال توانسته است که به عنوان صلح‌آمیزترین کشور‌های جهان در رتبه چهارم قرار بگیرد. میزان جُرم و جنایت در پرتغال در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی، بسیار پایین است؛ به طوری که با زندگی در پرتغال به این مسأله پی خواهید برد.

  • چشم‌اندازها و مناظر شگفت‌انگیز

در کشور پرتغال، چشم‌اندازها و مناظر طبیعی بسیار زیادی وجود دارد. بر اساس منطقه‌ای که برای کار و زندگی انتخاب می‌کنید، مناظر و جلوه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری در این کشور وجود دارد. 

  • اگر به دنبال فرار از گرمای تابستان و شلوغی جمعیت هستید، به بخش شمالی پرتغال بروید. در این مناطق، هوا خُنک و محیط بسیار آرامش‌بخش است. بخش شمالی پرتغال که به خاطر پارک‌های ملی متعدد و پیست‌های اسکی زمستانی شهرت یافته است، برای دوستداران طبیعت و ورزش به خصوص ورزش‌های زمستانی مناسب است.
  • در صورتی که انتخاب شما، زندگی در حومه شهر است و قصد تجربه زندگی با آرامش بیشتری را دارید، پیشنهاد می‌شود که به پرتغال مرکزی بروید. 

اگر از سواحل غرق آفتاب، مناظر خیره‌کننده و زندگی آرام لذت می‌برید، جنوب پرتغال بهترین مکان برای شما است. در واقع، بسیاری از مهاجران، از جمله بسیاری از افراد مشهور، عاشق شهر آلگاروه (Algarve) هستند که در جنوب این کشور واقع شده است.

  • برخورداری از سیستم آموزش پیشرفته

تصویری از شخصی در حال کار با لپ تاپ به همراه پرچم پرتغال برای عنوان سیستم آموزشی باکیفیت در پرتغال انتخاب شده است.
مسئولین پرتغالی سعی‌ کرده‌اند در زمینه‌ی آموزش شرایطی باکیفیت و مقرون‌‌به‌صرفه را حتی برای مهاجران فراهم کنند

 

از آن جایی که انتخاب‌های متنوعی برای دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه تحصیل و آموزش در پرتغال وجود دارد، بسیاری از افراد، این کشور را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند. سیستم آموزشی در پرتغال نه تنها به دلیل تنوع زیاد، بلکه به دلیل کیفیت بالا شهرت پیدا کرده است. بسیاری از دانشگاه‌های پرتغال در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند و مدارک معتبری را ارائه می‌دهند. از آن جایی که پرتغال یکی از اعضای اتحادیه اروپا است، احتمال پیدا کردن شغل در هر کدام از کشور‌های اتحادیه اروپا برای فارغ‌التحصیلان بسیار بالاست.
شهروندان این کشور می‌توانند از شرایط تحصیل رایگان بهره‌مند شوند؛ مهاجرین نیز می‌توانند فرزندان خود را مدارس پرتغال ثبت‌نام کنند. برای تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌های کشور پرتغال لازم نیست که هزینه زیادی را صرف کنید. همچنین، در اکثر دانشگاه، امکان تحصیل به زبان پرتغالی و انگلیسی وجود دارد.

  • سیستم مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت

طبق اطلاعات به دست آمده در سال ۲۰۲۳، سالیانه حدود ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی در کشور پرتغال، صرف مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. به این ترتیب، در بیمارستان‌های دولتی پرتغال به شهروندان و مهاجرین، خدمات پزشکی رایگان تعلق می‌گیرد؛ اما در کلینیک‌های خصوصی، برای استفاده از خدمات درمانی باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. برخی از کلینیک‌های خصوصی نیز مشاوره تلفنی ارائه می‌دهند که در برخی موارد جدی، می‌تواند مفید و نجات بخش باشد. همچنین، در پرتغال بیمه‌های مختلفی ارائه می‌شود که هر کدام برخی از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهند.

با معایب زندگی در پرتغال بیشتر آشنا شوید!

اگرچه کشور پرتغال برای زندگی از مزایای بسیاری برخوردار است اما نمی‌توان از مشکلات زندگی در پرتغال برای ایرانیان و سایر مهاجران چشم‌پوشی کرد. بر اساس تجربه زندگی در پرتغال برای ایرانیان می‌توان گفت که این کشور در کنار مزایای بسیار، معایبی نیز دارد که در قسمت زیر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • چالش یادگیری زبان پرتغالی

موانع زبانی، جزو معایب زندگی در پرتغال محسوب می‌شوند. یکی از چالش‌هایی که مهاجرین با آن درگیر می‌شوند، یادگیری زبان پرتغالی است. از آنجایی که در ادارات دولتی به زبان پرتغال صحبت می‌شود؛ به منظور طی کردن پروسه‌های اداری باید به این زبان مسلط باشید. بیشتر افرادی که در ادارات دولتی این کشور مشغول به کار هستند، به زبان انگلیسی تسلط لازم را ندارند. به همین خاطر، مهاجرانی که قادر به برقراری ارتباط به زبان پرتغالی نباشند، شاید در طی زندگی در پرتغال دچار چالش‌هایی شوند. بنابراین، در صورتی که قصد انتخاب پرتغال را برای ادامه زندگی دارید، باید این موانع زبانی را پشت سر بگذارید.

  • عدم امکان استفاده از کارت بانکی

در برخی از نقاط پرتغال، هنوز هم از کارت‌های بانکی برای پرداخت استفاده نمی‌کنند. باید بررسی کنید که آیا در شهری که برای اقامت انتخاب کرده‌اید، فقط باید از پول نقد استفاده کرد یا امکان استفاده از کارت بانکی هم وجود دارد؟ در برخی از مکان‌های عمومی پرتغال، روی درب ورودی درج شده است که پرداخت باید فقط به صورت نقدی انجام شود یا امکان پرداخت هزینه‌ها با کارت هم وجود دارد.

  • ضعف در بازار کار

تصویری از شخصی در حال کار با سیستم و پرچم پرتغال بر روی صفحه ی مانیتور برای عنوان ضعف در بازار کار کشور پرتغال انتخاب شده است.
هر کارفرما موظف است درخواست نیروی خود را مدت ۳ ماه برای شهروندان پرتغالی آگهی کند

 

از معایب زندگی در پرتغال می‌توان به ضعف در بازار کار این کشور اشاره کرد. در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی، میزان درآمد در پرتغال به میزان قابل توجهی کمتر است. هر چند شرکت‌های بین‌المللی در پرتغال فعالیت می‌کنند و فرصت‌های شغلی زیادی را در اختیار مهاجرین قرار می‌دهند، اما میزان درآمد‌ها در این کشور کمتر از سایر کشور‌ها است. اگر پیدا کردن شغل بهتر، یکی از معیار‌های شما برای مهاجرت به پرتغال است، زندگی در لیسبون (Lisbon) و پورتو (Porto) بهترین گزینه است.

  • بوروکراسی و سرعت پایین زندگی

بوروکراسی، یکی از دغدغه‌های اصلی مهاجران و بومیان پرتغالی است. تقریباً تمام ساکنین و مهاجرین پرتغال باور دارند که از بزرگترین معایب زندگی در این کشور، بوروکراسی است. انجام برخی از کارها در پرتغال ممکن است کمی زمان‌بر باشد و مراحل اداری همراه با کاغذبازی و با سرعتی بسیار کند پیش برود. بوروکراسی ممکن است که برای برخی از مهاجرین چالش‌برانگیز باشد؛ به عنوان مثال، درخواست برای اخذ یا صدور گواهینامه رانندگی ممکن است که ماه‌ها طول بکشد. حتی فرآیند گرفتن وقت قبل از مراجعه به مطب نیز ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

سخن آخر

زندگی در هر کشور با مزایا و معایبی همراه است؛ اما شما می‌توانید خودتان را با شرایط وفق دهید. در این مطلب سعی کردیم که اطلاعاتی جامع درباره مزایا و معایب زندگی در پرتغال را در اختیارتان قرار دهیم. به شما توصیه می‌کنیم که قبل از تصمیم به مهاجرت به کشور‌های اروپایی مانند پرتغال، مزایا و معایب مهاجرت به این کشور را بررسی کنید. شما می‌توانید برای مقایسه پرتغال با سایر کشور‌های پیشرفته مانند کانادا، از اطلاعات موجود در وب‌سایت النورا استفاده کنید یا از مشاورین حقوقی این مجموعه راهنمایی بگیرید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره مزایا و معایب زندگی در پرتغال و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

ساکنین پرتغال به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

ساکنین کشور پرتغال به خصوص در شهر‌های بزرگ‌تر مانند آلگاروه، بیشتر به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند؛ اما زبان رسمی در شهرهای کوچکتر و ادارات دولتی، زبان پرتغالی است.

آیا مهاجرت به پرتغال، ارزشش را دارد؟

بله؛ پرتغال جزو امن‌ترین کشور‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل مهاجرت به این کشور ارزشش را دارد.

آیا پرتغال، کشوری امن برای زندگی است؟

بله؛ به دلیل پایین بودن میزان جرم و جنایت در پرتغال، این کشور برای زندگی و مهاجرت بسیار امن است.