مقدمه‌ی دریافت ویزای تحصیلی نروژ

نروژ یکی از کشورهایی است که سالانه مورد توجه بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید مدتی را برای تحصیل در نروژ بگذرانید، نیاز به درخواست ویزای دانشجویی دارید. در ادامه هر آن چه در خصوص اخذ ویزای تحصیلی نروژ، تمکن مالی برای ویزای تحصیلی نروژ و شرایط اخذ ویزای تحصیلی نروژ نیاز دارید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

ویدیو دریافت ویزای تحصیلی کشور نروژ

دریافت ویزای تحصیلی نروژ را در قالب یک فایل ویدیویی ببینید.

پادکست چگونگی دریافت ویزای تحصیلی نروژ

قبل از شروع خواندن متن، چگونگی دریافت ویزای تحصیلی نروژ را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

چه کسانی به اخذ ویزای تحصیلی نروژ نیازی ندارند؟

دانشجویان ایسلند، دانمارک، سوئد یا فنلاند نیازی به اخذ ویزای تحصیلی نروژ ندارند. با این حال، اگر قصد دارید بیش از شش ماه در نروژ تحصیل کنید، باید به اداره مالیات در نروژ برای بررسی شناسنامه و گزارش مهاجرت خود به نروژ مراجعه کنید.
دانشجویان کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) می‌توانند تا ۹۰ روز بدون درخواست اجازه اقامت دانشجویی در نروژ تحصیل کنند.
با این حال، این دانشجویان برای اقامت بیش از ۹۰ روز باید برای اجازه اقامت دانشجویی اقدام کنند. این روند کاملاً ساده است و گام اولیه این است که باید در اداره مهاجرت نروژ به صورت آنلاین ثبت نام کنید.

مدارک مورد نیاز برای این مرحله
گذرنامه معتبر
بیمه درمانی خصوصی یا کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC)
تاییدیه پذیرش در موسسه آموزشی مورد تایید
داشتن تمکن مالی برای ویزای تحصیلی نروژ

چه کسانی به اخذ ویزای تحصیلی نروژ نیاز دارند؟

تمام دانشجویان دیگر در صورتی که قصد دارند بیش از سه ماه در نروژ تحصیل کنند، باید برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ اقدام کنند. اگر کمتر از سه ماه در نروژ تحصیل می‌کنید و از کشوری آمده‌اید که برای ورود به نروژ نیاز به ویزا دارد، همچنان باید ویزا دریافت کنید.
مراحل و شرایط اخذ ویزای تحصیلی نروژ، به کشور مبدا شما بستگی دارد. دانشجویان ایرانی چه بخواهند کمتر از سه ماه در نروژ بمانند و چه بخواهند یک دوره یا مقطع تحصیلی طولانی را در این کشور به سرانجام برسانند، موظفند که به اخذ ویزای تحصیلی نروژ بپردازند.

اخذ ویزای تحصیلی نروژ برای دانشجویان

برای اعطای ویزای دانشجویی نروژ، باید در یک رشته تحصیلی در کالج یا دانشگاه پذیرش گرفته باشید. پس از دریافت نامه پذیرش، باید با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری نروژ برای کسب اطلاعات در مورد روند درخواست مجوز تحصیل تماس بگیرید و از کشور مبدأ خود درخواست دهید.
هنگامی که فرم درخواست اجازه اقامت دانشجویی خود را تحویل می‌دهید، باید پاسپورت خود را به همراه سایر مدارک لازم نیز ارائه دهید.

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی نروژ

زمان رسیدگی به اخذ ویزای تحصیلی نروژ متفاوت خواهد بود و ممکن است دو ماه یا بیشتر طول بکشد. بنابراین توصیه می‌شود به محض اینکه مدارک شما کامل شد، درخواست دهید. اگر درخواست شما پذیرفته شد، باید کارت اقامت دریافت کنید. این مدرکی است که نشان می‌دهد شما حق زندگی در نروژ را دارید.

اخذ ویزای تحصیلی نروژ به شما چه اجازه ای می دهد؟

هنگامی که به شما اجازه اقامت دانشجویی نروژ داده می‌شود، به شما اجازه کار پاره وقت علاوه بر تحصیل (حداکثر ۲۰ ساعت در هفته) و تمام وقت در تعطیلات دانشگاه، بدون پرداخت هزینه اضافی نیز داده می‌شود.
شما می‌توانید مجوز تحصیل خود را از طریق پورتال درخواست آنلاین نروژ حداقل سه ماه قبل از انقضای آن تمدید کنید، با ارائه شواهدی مبنی بر بودجه کافی برای حمایت از خود و همچنین پیشرفت رضایت بخش تحصیل در نروژ (گزارش پیشرفت تحصیلی شما، که از دانشکده شما صادر شده است، این را تایید می کند.)
همچنین از گزارش پیشرفت تحصیلی شما برای تأیید ادامه صدور مجوز کار برای شما استفاده خواهد شد. برای ادامه کار پاره وقت، باید پیشرفت رضایت بخشی در تحصیل داشته باشید. همچنین اگر بتوانید ثابت کنید که کار با تحصیلات شما مرتبط است، می‌توانید برای مجوز کار تمام وقت برای مدت محدود درخواست دهید.

آیا پس از اتمام دوره تحصیلی می‌توان در نروژ ماند؟

پس از اتمام تحصیلات خود، شما واجد شرایط درخواست اجازه اقامت تا شش ماه هستید تا در این مدت به عنوان یک نیروی کار ماهر بین المللی به دنبال کار باشید. شما باید بتوانید ثابت کنید که در طول مدت تحصیل در نروژ به عنوان یک نیروی کار ماهر واجد شرایط هستید، یا اینکه قبل از اقامت در نروژ آموزش تخصصی داشته‌ اید و سپس تحصیلات تکمیلی را در نروژ ادامه می‌دهید. شما همچنین باید شرایط لازم را داشته باشید تا بتوانید از خود (و خانواده خود) حمایت مالی کنید و یک پیشنهاد شغلی قوی داشته باشید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی نروژ

فردی در حال کار با لپ تاپی که روی آن طرح پرچم نروژ می‌باشد، هست. این تصویر به منظور تلاش جهت اخذ بورسیه تحصیلی است.
بورسیه تحصیلی نروژ می تواند در تأمین هزینه‌های زندگی دانشجویی در نروژ بسیار کمک کننده باشد.

برخی از شرایط اخذ ویزای تحصیلی نروژ در زیر آورده شده است:

  • شما باید در یک دانشگاه یا کالج نروژی پذیرفته شده باشید.
  • دانشگاه یا کالج باید توسط آژانس نروژی تضمین کیفیت در آموزش (NOKUT)و پرورش معتبر باشد.
  • دوره تحصیلی شما باید تمام وقت باشد.
  • باید تمکن مالی برای ویزای تحصیلی نروژ به منظور تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود داشته باشید. علاوه بر هزینه تحصیل، به حداقل ۱۲۳۵۱۹ NOK (تقریباً ۱۳۶۰۰ دلار آمریکا) در سال هزینه زندگی نیاز دارید. شما باید این را در یک حساب بانکی نروژی نگه دارید.
  • پول می‌تواند از محل سرمایه شخصی شما یا وام‌های دانشجویی یا کمک‌های مالی باشد.
  • اگر شغل پاره وقت پیدا کردید، می‌توانید پول حاصل از آن را به مبلغ مورد نیاز اضافه کنید.
  • باید در نروژ محل اقامت پیدا کرده باشید.

شرایط ویزای دانشجویی نروژ و مدارک مورد نیاز

مدارکی که باید هنگام درخواست ویزای دانشجویی نروژ ارسال کنید عبارت اند از:

گذرنامه معتبر
فرم درخواست ویزای دانشجویی نروژ (پس از تکمیل درخواست آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت، این فرم را چاپ کنید.)
دو عکس در اندازه پاسپورت از خودتان. آن‌ها باید اخیرا گرفته شوند و پس زمینه سفید داشته باشند.
نامه پذیرش در دانشگاه (در نامه باید نام شما، دوره تحصیلی شما، سطح تحصیلات و طول برنامه ذکر شود.)
اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی نروژ
مدرک اقامتی (اگر می خواهید برای تحصیل به نروژ بروید، باید ثابت کنید که جایی برای زندگی دارید.)

مثلا:

قرارداد اجاره کتبی، اگر در حال اجاره هستید.
اگر دانشگاه شما به شما محل اقامت می‌دهد، آن‌ها باید آن را در نامه پذیرش قید کنند.
اگر از کشوری غیر از کشور خود درخواست می‌دهید: مدرکی که نشان می‌دهد به طور قانونی در آن‌جا هستید (مثلاً مجوز اقامت).
شواهدی مبنی بر اینکه شما نروژ را پس از انقضای مجوز اقامت خود ترک خواهید کرد. (نشان دادن گره‌ها، وابستگی‌ها یا تای‌های مختلف)

مدارک مورد نیاز برای متقاضیان زیر سن قانونی (۱۵-۱۸ سال) برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ

  • شناسنامه
  • درخواست رضایت برای اجازه اقامت برای کودکان / خردسالان برای تحصیل در نروژ، که در وب سایت UDI موجود است. والدین یا قیم قانونی شما باید این فرم را تکمیل و امضا کنند. از طرف دیگر، آن‌ها ممکن است بیانیه‌ای بنویسند که رضایت شما را برای تحصیل در نروژ نشان دهد و آن را امضا کنند.
  • کپی پاسپورت والدین یا قیم قانونی شما.
  • اگر فقط یکی از والدین حضانت را بر عهده دارد: سندی از مقام دولتی مربوطه که آن را تأیید می‌کند.
  • در صورت فوت یکی از والدین: گواهی فوت.
  • برخی از سفارتخانه‌ها بسته به کشور و وضعیت خاص شما ممکن است مدارک اضافی درخواست کنند.

چگونه برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ اقدام کنیم؟

شما باید فرآیند درخواست ویزای تحصیلی نروژ را به صورت آنلاین شروع کنید و سپس مدارک خود را به نزدیکترین سفارت نروژ یا مرکز درخواست ویزا ارسال کنید. در اینجا توضیح دقیق‌تری از این فرآیند ارائه شده است:

  1. مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.
  2. درخواست آنلاین را در وب سایت اداره مهاجرت (UDI) تکمیل کنید. شما باید یک حساب کاربری ثبت کنید. اگر قبلاً یک حساب کاربری دارید، با حساب موجود وارد شوید.
  3. هزینه ویزای دانشجویی نروژ را به صورت آنلاین پرداخت کنید.
  4. با نزدیکترین سفارت نروژ یا مرکز درخواست ویزا در کشورتان وقت بگیرید.
  5. مدارک درخواست ویزای دانشجویی را تحویل دهید.
  6. سفارت/VAC درخواست شما را به اداره مهاجرت (UDI) در نروژ ارسال می‌کند.
  7. UDI درخواست شما را پردازش می‌کند و تصمیم را به شما اطلاع می‌دهد.

به یاد داشته باشید: اگرچه سند صادر شده معمولاً به آن “ویزای دانشجویی” می‌گویند، اما سند رسمی که UDI صادر می‌کند و به شما اجازه می‌دهد در نروژ زندگی و تحصیل طولانی مدت داشته باشید “مجوز اقامت نروژ برای تحصیل” است.

چند نکته در مورد دریافت ویزای دانشجویی نروژ

پس از دریافت ویزای دانشجویی (اجازه اقامت برای تحصیل)، سپس اجازه دارید به نروژ سفر کنید و تحصیل خود را آغاز کنید.
اگر از کشوری هستید که معمولاً به ویزای نروژ نیاز دارد، UDI به سادگی ویزای ورود به کشور را برای شما صادر می‌کند که می‌توانید آن را از مرکز درخواست سفارت/ویزا دریافت کرده و از آن برای سفر به نروژ استفاده کنید.
اگر اهل کشوری هستید که نیازی به داشتن ویزای نروژ قبل از سفر ندارید، می‌توانید به سادگی در مهلت مقرر وارد نروژ شوید.

آیا می‌توانم برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ از داخل نروژ اقدام کنم؟

اگر در حال حاضر در نروژ هستید، تنها در صورتی می‌توانید برای ویزای دانشجویی نروژ درخواست دهید که به طور قانونی در آن‌جا حضور داشته باشید، از طریق یک مجوز اقامت دیگر. مشابه درخواست از خارج از کشور، باید:

مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.
درخواست آنلاین را در وب سایت اداره مهاجرت (UDI) تکمیل کنید.
هزینه ویزا را بپردازید.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی نروژ

این تصویر دانشجویی را نشان می‌دهد که پرچم کشور نروژ در دست اوست. این عکس نمایانگر زندگی دانشجویی در کشور نروژ است.
برای دانشجویان، زندگی در کشور نروژ بسیار مساعد است.

هزینه ویزای دانشجویی نروژ ۴۹۰۰ کرون (تقریباً ۵۴۵ دلار آمریکا) است. متقاضیان  زیر ۱۸ سال می‌توانند به صورت رایگان درخواست دهند.
هنگام ارسال درخواست آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت، باید هزینه را از طریق کارت اعتباری خود پرداخت کنید. اگر قادر به پرداخت آنلاین نیستید، ممکن است هنگام ارسال درخواست خود در مرکز درخواست ویزا یا سفارت، مجاز به پرداخت هزینه باشید.
اگر در مرکز درخواست ویزا درخواست دهید، هزینه خدمات را نیز پرداخت می کنید.

بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی در نروژ

اگر بیش از یک سال در نروژ بمانید، به عنوان یک دانشجوی بین المللی، واجد شرایط ثبت نام در طرح بیمه ملی هستید. این بدان معناست که به شما یک پزشک عمومی اختصاص داده می‌شود که باید برای درمان پزشکی با او مشورت کنید.
اگر مدت تحصیل یا مجوز اقامت دانشجویی شما کمتر از یک سال باشد، باید بیمه درمانی بین المللی خصوصی دریافت کنید. همه چیز بستگی به شرایط شما و شرایط تحصیلی دارد.

مدت زمان ویزای دانشجویی نروژ

ویزای دانشجویی نروژ معمولاً برای مدت زمان تحصیل شما صادر و تمدید می‌شود. بسته به دوره تحصیلی شما ویزای دانشجویی نیز به همان میزان اعتبار دارد. شرایط خاصی می‌تواند ویزای شما را تمدید کند.

آیا می توانم ویزای دانشجویی نروژ را تمدید کنم؟

برای تمدید ویزای دانشجویی نروژ، باید یک درخواست آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت (UDI) با استفاده از همان حساب کاربری که در ابتدا درخواست دادید، شروع کنید. این کار را سه ماه قبل از انقضای مجوز اقامت خود انجام دهید.
شما همچنین باید یک قرار ملاقات با اداره پلیس محلی رزرو کنید، جایی که باید مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. تنظیم قرار ملاقات ممکن است چند هفته طول بکشد، به همین دلیل است که توصیه می‌شود از سه ماه قبل درخواست دهید.

آیا می توانم پس از اخذ ویزای تحصیلی نروژ اجازه اقامت دائم دریافت کنم؟

خیر، شما نمی‌توانید از مجوز اقامت دانشجویی به اجازه اقامت دائم تبدیل شوید، حتی اگر بیش از سه سال در نروژ زندگی کرده باشید. مدت زمانی که شما در نروژ به عنوان یک دانشجوی بین المللی زندگی می‌کنید، برای واجد شرایط بودن شما برای اقامت دائم حساب نمی‌شود. برای دریافت مجوز اقامت دائم، باید برای ویزای کار اقدام کنید.

آیا می‌توانم با ویزای دانشجویی نروژ کار کنم؟

با ویزای دانشجویی، شما می‌توانید تا ۲۰ ساعت در هفته (پاره وقت) در طول ترم و تمام وقت در تعطیلات در نروژ کار کنید. شما مجبور نیستید برای مجوز کار درخواست دهید زیرا به طور خودکار با ویزای دانشجویی ارائه می‌شود.
با این حال، شما نمی‌توانید زمانی که در نروژ به عنوان یک دانشجوی بین المللی هستید، خوداشتغال شوید یا کسب و کاری انجام دهید.

کلام پایانی

در این مطلب به کلیه نکاتی که مربوط به اخذ ویزای تحصیلی نروژ بود اشاره شد. چنانچه تمایل دارید تا در کشور نروژ به تحصیل بپردازید، می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دانستن همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی، بر روی این لینک کلیک فرمایید. در ضمن می‌توانید به وب سایت رسمی النورا نیز مراجعه فرمایید و از اطلاعات سودمند این وب سایت بهره‌مند شوید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره «ویزای تحصیلی نروژ و صفر تا صد اخذ آن» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

بهترین زمان برای اقدام به دریافت ویزای تحصیلی چه زمانی است؟

سه ماه قبل‌ از شروع دوره‌های تحصیلی که در ماه سپتامبر است.

آیا امکان استفاده از ویزای همراه به کمک ویزای تحصیلی نروژ وجود دارد؟

افرادی که ویزای تحصیلی نروژ را در اختیار دارند می توانند برای همسر و فرزندان قانونی خود ویزای همراه دریافت کنند.

آیا اخذ ویزای تحصیلی نروژ بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

خیر، برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ، نیازمند مدرک زبان انگلیسی و یا نروژی هستید.