سرمایه‌گذاران جدید اغلب به دلیل کمبود اطلاعات از سرمایه‌گذاری در سهام اجتناب می‌کنند. در حالت ایده‌آل، قبل از سرمایه‌گذاری در سهام، باید پارامترهای اساسی و فنی را بررسی کنید. شما می‌توانید از طریق یک پلتفرم معاملاتی بانکی بزرگ یا یک کارگزاری آنلاین در سهام در کانادا سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه گذاری در سهام در کانادا در چند سال اخیر نسبتاً آسان‌تر شده است. برخلاف تصور رایج، برای شروع نیازی به داشتن مقدار قابل توجهی پول ندارید و همچنین می‌توانید برای سرمایه گذاری در کانادا از ایران اقدام کنید و لازم نیست که حتما مقیم این کشور باشید. در واقع، می‌توانید با یک کارگزاری آنلاین یک حساب باز کنید و با حداقل ۱۰۰ دلار در سهام سرمایه‌گذاری کنید. بنابراین، بیایید نگاهی به مراحلی که باید برای خرید سهام در کانادا بردارید بیاندازیم.

سهام چیست؟

سهام ابزاری است که مالکیت یک شرکت را به دارنده می‌دهد. واحد سهام را سهم می‌نامند. از دو طریق می‌توانید با سرمایه گذاری در سهام درآمد کسب کنید. اولاً شما سهم را با قیمت کمتری می‌خرید و با قیمت بالاتر می‌فروشید. به این تفاوت قیمت، سود سرمایه می‌گویند. ثانیاً، شرکت های بورسی به صورت دوره‌ای سود سهام را به سهامداران می‌دهند. بسته به شرکت، این ممکن است سه ماهه یا سالانه باشد.

قبل از مهاجرت به کانادا بهتر است در مورد همه چیز تحقیق کنید. در مقاله دلیل بحران مسکن کانادا یکی از این موارد را ببینید.

خرید سهام در کانادا
برای سرمایه گذاری در بورس کانادا باید یک حساب کارگزاری باز کرد

اگر میخواهید بدانید چطور میتوانید اقامت دائم کانادا را بگیرید مقاله تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامت دائم را از دست ندهید.

نحوه سرمایه گذاری در سهام کانادا: راهنمای گام به گام

مرحله ۱: یک حساب کارگزاری آنلاین باز کنید

مرحله ۱: یک حساب کارگزاری آنلاین باز کنید

کارگزاری‌های مختلف یک پلتفرم معاملات آنلاین عالی را برای افراد فراهم می‌کنند تا به جای تکیه بر یک کارگزار انسانی برای انجام معاملات، به تنهایی اوراق بهادار را خریداری و بفروشند. هزینه این کارگزاری‌ها بسیار پایین است و با کمی دانش، سرمایه گذاران می‌توانند از مزایای زیر استفاده کنند:

  • انعطاف‌پذیری برای انتخاب و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود
  • معاملات کم یا حتی بدون کمیسیون
  • هزینه‌های مدیریت ETF پایین (حدود ۰.۱۵٪ تا ۰.۵٪)
  • دسترسی به داده‌های بلادرنگ، ابزارهای تحقیق و تجزیه و تحلیل

هر بانک بزرگ در کانادا بازوی کارگزاری خود را دارد و برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خودگردان، این می‌تواند راحت‌ترین راه برای شروع سرمایه گذاری در کانادا به تنهایی باشد. با این حال، گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری در دسترس هستند. به عنوان مثال، Questrade ،Qtrade و Wealthsimple Trade پیشروترین کارگزاری‌های ارزان قیمت در کانادا هستند.

مرحله ۲: یک حساب سرمایه‌گذاری تحت پوشش مالیاتی باز کنید

اگر تازه شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اید، باید تصمیم بگیرید که آیا در یک حساب RRSP، TFSA یا یک حساب ثبت نشده سرمایه‌گذاری کنید. یک RRSP به شما کسر مالیاتی از مشارکت‌ها می‌دهد، اما در بازنشستگی مالیات بر درآمد را پرداخت خواهید کرد. در مقابل، برای کمک‌های TFSA کسر مالیات دریافت نمی‌کنید، اما می‌توانید در هر زمانی وجوه را بدون مالیات برداشت کنید. RRSP ها و TFSA ها به سرمایه‌گذاری‌های شما پناه می‌دهند، به این معنی که هیچ مالیاتی بر درآمد سرمایه گذاری در کانادای شما مانند سود سهام، سود سرمایه یا سود به دست آمده در حساب وجود ندارد.

یک قانون کلی این است که RRSP برای افراد با درآمد بالا منطقی است، در حالی که TFSA برای افراد کم درآمد منطقی است و اگر بتوانید با هر دو کار کنید، عالی است! اگر به TFSA تمایل دارید، بهترین سرمایه‌گذاری‌های TFSA در کانادا را بررسی کنید تا به شما در شروع کار کمک کند. تنها زمانی که RRSP و TFSA خود را به حداکثر رساندید، می‌توانید یک حساب غیر ثبت شده یا مشمول مالیات برای سرمایه‌گذاری باز کنید. اکثر کارگزاران آنلاین از چندین نوع حساب مانند حساب‌های سرمایه گذاری مشترک، حساب‌های شرکتی یا حساب های بازنشستگی قفل شده (LIRA) پشتیبانی می‌کنند که به شما امکان می‌دهد تمام سرمایه‌گذاری‌های خود را در یک مکان مدیریت کنید.

مرحله ۳: حساب خود را تامین کنید

بدون پول نمی‌توانید در سهام  کاندا سرمایه‌ گذاری کنید! هنگامی که حساب کارگزاری شما باز شد، باید آن را تامین کنید. در حالت ایده‌آل، برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید با حداقل ۱۰۰۰ دلار در حساب خود شروع کنید، اما بیشتر همیشه بهتر است. هنگامی که واریز اولیه خود را به حساب سرمایه‌گذاری خود انجام می‌دهید، باید یک سهم خودکار ماهانه یا دو هفته‌ای نیز تنظیم کنید. این تضمین می‌کند که به طور مداوم سبد خود را می‌سازید و همیشه پول نقد برای استفاده از افت بازار را در اختیار دارید!

برای آشنایی با انواع ویزای کانادا مقاله انواع ویزای موقت کانادا را مطالعه کنید.

خرید سهام بورس کانادا
تحت نظر داشتن بورس برای خرید به موقع سهام

اگر برای زندگی بین کانادا و اسپانیا دچار شک هستید ما در مقاله کانادا یا اسپانیا به شما کمک میکنیم تصمیم بگیرید.

مرحله ۴: رویکرد سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید

هنگام معامله در بورس، به یک برنامه نیاز دارید. اگر برنامه معاملاتی ندارید، احتمالاً به جای تصمیمات مالی تصمیمات احساسی می‌گیرید و در نهایت وضعیت بدتری نسبت به زمانی که اصلاً سرمایه‌گذاری نکرده بودید، خواهید داشت!

در اینجا چند رویکرد برای سرمایه‌گذاری در کانادا وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

سرمایه‌گذاری شاخص

ساده‌ترین رویکرد سرمایه‌گذاری با شاخص نسبتاً دستی یا رویکرد سرمایه‌گذاری غیرفعال است. با یک استراتژی ساده، شما می‌توانید یک ETF یا صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را خریداری می‌کنید که یک شاخص گسترده بازار سهام را ردیابی می‌کند. تنها با یک تا چهار ETF که بازارهای سهام کانادا، ایالات متحده و بین‌المللی را تشکیل می‌دهند، به‌علاوه اوراق قرضه شرکتی یا دولتی، می‌توانید یک پرتفوی متنوع بسازید. سرمایه گذاری در شاخص بدون استرس است زیرا سبد شما خطای انسانی و احساسات را از سرمایه‌گذاری حذف می‌کند.

سرمایه‌گذاری سود سهام (Dividend investing)

سرمایه‌گذاری سود سهام یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری است زیرا همه عاشق جریان درآمد غیرفعال هستند. سرمایه گذاری سود سهام دارای مزایا و معایبی است، اما به طور کلی، در دراز مدت عملکرد فوق العاده‌ای دارند. اگر ثبات جریان نقدی منظم را دوست دارید، سرمایه گذاری سود سهام یک استراتژی عالی برای سبد سهام است.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد (Growth investing)

برای کسانی که تحمل ریسک بیشتری دارند و خواهان کنترل بیشتر بر پرتفوی خود هستند، انتخاب سهام مبتنی بر رشد فردی راهی است که باید انجام شود. چه آمازون باشد، چه فیسبوک، نتفلیکس یا تسلا، همه ما سهام مورد علاقه خود را داریم و سرمایه‌گذاری پول خود در این شرکت‌ها و همراهی با آنها می‌تواند لذت بخش باشد. سهام‌های رو به رشد تا زمانی که بالغ‌تر شوند (مانند اپل) سود سهام پرداخت نمی‌کنند، اما پتانسیل کسب سود سرمایه را دارند. اگر به یک جریان نقدی ثابت نیاز ندارید و می‌خواهید کمی هیجان در زندگی خود داشته باشید، سهام مبتنی بر رشد راهی برای انجام آن است.

اگر دوست دارید بدانید چه کشورهایی دارای بی ارزش ترین پولها هستند مقاله بی ارزش ترین پول دنیا را از دست ندهید.

سرمایه گذاری در بورس کانادا
کانادا یک کشور مناسب برای سرمایه گذاری

اگر ویزای کانادای شما ریجکت شد چه کاری باید انجام بدهید؟ در مقاله ریجکت ویزای توریستی کانادا برای شما توضیح دادیم.

مرحله ۵: برای خرید سهام و ETFها تحقیق کنید

هنگامی که ایده‌ای از استراتژی پورتفولیو خود دارید، وقت آن است که در مورد سرمایه‌گذاری خود تحقیق کنید. انجام این کار نسبتاً ساده است و حتی می‌تواند مستقیماً در حساب کارگزاری شما انجام شود. می‌توانید سهام را مستقیماً در کارگزاری خود مانند Questrade یا Wealthsimple Trade جستجو کنید، اما قیمت سهام معمولاً ۱۵ دقیقه از داده‌های واقعی بازار عقب است، به همین دلیل است که وب سایت‌های مالی را باید به جای آن انتخاب کرد.

وقتی سهامی را جستجو می‌کنید، مهم‌ترین اطلاعات شامل قیمت فعلی، محدوده ۵۲ هفته، سود سهام و موارد دیگر در خلاصه نشان داده می‌شود. می‌توانید در همان جا به جزئیات مالی سهام انتخابی خود بپردازید یا اسناد رسمی را در وب‌سایت آنها مشاهده کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام خرید سهام در کانادا باید در نظر بگیرید:

  • قیمت: قیمت فعلی سهام چقدر است؟ آیا این یک قیمت اخیر برای سهام است یا پایین؟ آیا برای ارزشی که دریافت خواهید کرد، قیمت منصفانه‌ای است؟
  • سود سهام: اگر شما یک سرمایه‌گذار سود سهام هستید، می خواهید بدانید که آیا سهام سود سهام پرداخت می‌کند؟ اگر چنین است، چقدر؟ آیا نسبت پرداخت سود سهام نشان می‌دهد که سود سهام پایدار است یا خطر کاهش آن در آینده وجود دارد؟
  • روند بازار و صنعت: انتظار می‌رود صنعت در آینده چگونه عمل کند؟ آیا این شرکت می‌تواند خود را حفظ کند و رشد کند؟
  • عملکرد: سهام در طول زمان، به ویژه نسبت به رقبا، چگونه عمل کرده است؟ آیا نگرانی در مورد مدیریت وجود دارد؟
  • پیش‌بینی‌های آتی: انتظار می‌رود سهام در آینده چگونه عمل کند؟ آیا فضای زیادی برای رشد وجود دارد یا انتظار می‌رود که کم شود؟

مرحله ۶: معاملات خود را انجام دهید

هنگامی که استراتژی پورتفولیوی خود را تعیین کردید و سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کردید، وقت آن است که معاملات خود را انجام دهید! اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که فقط در ساعات بازار سهام می‌توانید معاملات انجام دهید. بورس اوراق بهادار تورنتو و بورس نیویورک از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر باز هستند. EST برای تعطیلات کانادا یا ایالات متحده بسته است. اگر نمی‌توانید در ساعات عادی بازار معامله کنید، همیشه می‌توانید معاملات را خارج از ساعات بازار تنظیم کنید تا هنگام باز شدن بازار انجام شوند. این همچنین یک راه عالی برای خودکار کردن سبد خود است، بنابراین از تصمیم‌گیری احساسی خرید یا فروش خودداری می‌کنید.

مرحله ۷: بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری

هنگامی که پورتفولیوی شما تنظیم شد و پول شما در بازار برای شما کار می‌کند، باید بهینه‌سازی و نگهداری منظمی را انجام دهید تا کارها به خوبی پیش برود. در اینجا نحوه بهینه‌سازی سبد سرمایه گذاری آورده شده است:

سبد خود را مجدداً متعادل کنید

شما باید حداقل یک بار در سال و حداکثر چهار بار در سال در یک برنامه سه ماهه، بسته به نیاز و فعالیت تجاری خود، سبد خود را مجدداً متعادل کنید. توازن مجدد پرتفوی خود، عمل فروش اوراق بهادار در تخصیص اضافه وزن و خرید اوراق بهادار در تخصیص کم وزن برای بازگرداندن پرتفوی شما مطابق با انتخاب‌های اولیه است.

برخی از DRIP ها را روشن کنید

DRIP مخفف عبارت Dividend Reinvestment Plan است و راهی برای خودکار کردن سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام در سهام بیشتری از همان اوراق بهادار است. DRIP ها اغلب بر روی قیمت سهام به شما تخفیف می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را بسیار پایین نگه دارید.

اهداف و میزان تحمل ریسک خود را مرور کنید

حداقل یک بار در سال، باید پورتفولیوی خود را بازبینی کنید تا ببینید آیا همچنان با اهداف و تحمل ریسک شما مطابقت دارد یا خیر. احتمالاً متوجه خواهید شد که نیازها و خواسته‌های شما با سن، تجربه سرمایه‌گذاری و سبک زندگی تغییر می‌کند. بررسی سالانه انجام دهید تا مطمئن شوید که استراتژی و سبد سرمایه‌گذاری شما هنوز برای شما کار می‌کند!

به خدمات اکسپرس اینتری نیاز دارید؟ از صفحه اکسپرس اینتری کانادا النورا دیدن کنید.

نحوه خرید سهام در کانادا
صعود و نزول قیمت سهام در کانادا

اگر می‌خواهید در مورد سرمایه گذاری در کبک کانادا بیشتر بدانید، مقاله مهاجرت به کبک را از دست ندهید.

آیا می‌توانید در کانادا بدون کارگزار سهام بخرید؟

برخی از شرکت‌های معتبر به شما اجازه می‌دهند بدون کارگزار از طریق طرح خرید مستقیم سهام (DSPP) از آنها سهام بخرید. DSPP ها از قدیم‌الایام تصور می‌شدند تا به سرمایه‌گذاران کوچکتر اجازه دهند بدون مراجعه به کارگزاری، سهام بخرند. همچنین می‌توانید از طریق برنامه سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام (DRIP) بدون کارگزار سهام بخرید. DRIP به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا به طور خودکار سود نقدی را دوباره سرمایه گذاری کنند تا سهام بیشتری خریداری کنند. این امر به صرفه‌جویی در هزینه‌های معاملاتی برای افرادی که به طور منظم سود سهام خود را مجدداً سرمایه گذاری می‌کنند، کمک می‌کند.

اگر میخواهید بین اروپا و کانادا یک انتخاب برای مهاجرت داشته باشید مقاله کانادا یا اروپا را از دست ندهید.

اخذ اقامت کانادا از طریق خرید سهام در سال ۲۰۲۴

متاسفانه شما با خرید سهام کانادا نمی‌توانید اقامت کانادا را به دست آورید، هرچند به شما کمک خواهد کرد تا برای پرونده مهاجرتی خود در کانادا امتیازات مثبتی را دریافت کنید و پس از آن به اقامت دائم کانادا برسید.

سخن پایانی

افرادی که صبر و حوصله دارند و مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های متنوع را در یک دوره طولانی، مثلاً ۲۰ سال، نگهداری می‌کنند، بهترین شانس برای سود را دارند. اجازه ندهید ترس از سهام شما را از پاداش‌های ناشی از سرمایه گذاری در کانادا باز دارد. مدتی طول می‌کشد تا یاد بگیرید چگونه شنا کنید، اما اگر زود شروع کنید، متوجه خواهید شد که می‌توانید مسیر را ادامه دهید تا در نهایت به یک ساحل زیبای آفتابی و کوچک برسید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «خرید سهام در کانادا» پاسخ دادیم:

۱. ساده‌ترین راه برای خرید سهام در کانادا چیست؟

این بستگی به هدف شما دارد. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در سهام فردی هستید، استفاده از حساب کارگزاری و انجام مراحل بالا بهترین گزینه است. با این حال، اگر می‌خواهید در کل بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید، بهترین کار این است که از یک مشاور ربات استفاده کنید.

۲. آیا می‌توانم سهام را به صورت رایگان در کانادا بخرم؟

بله! با کارگزاری‌های آنلاین مانند Qtrade، Questrade و Wealthsimple، می‌توانید سهام و ETF ها را به صورت رایگان خریداری و بفروشید.

۳. چقدر برای شروع سرمایه‌گذاری آنلاین نیاز دارم؟

شما می‌توانید در Qtrade vs Wealthsimple با کمتر از ۱۰۰ دلار شروع کنید.