مقدمه وکیل مهاجرتی و مشاوره مهاجرت

نقل مکان به یک کشور جدید به مثابه پوشیدن کفش آهنی، دوندگی‌های طولانی در ادارات و کاغذبازی‌های فراوان است. اما با کمک یک وکیل جهت مهاجرت، می‌توان کل این فرآیند پیچیده را کوتاه کرد و بر کل ماجرا مسلط شد. ملاقات اولیه با وکیل جهت مهاجرت، فرآیند کارهای اداری آینده شما را به شما نشان می‌دهد و شما را متوجه می‌کند که با چه مسائلی رو به رو خواهید شد.

توجه داشته باشید که وکیل جهت مهاجرت شما، از اولین جلسه یا مشاوره مهاجرت تا پیاده شدن شما از هواپیما و اقامت در کشور مبدأ باید با شما همراه باشد. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست، هزینه وکیل مهاجرتی چگونه محاسبه می‌شود و در نهایت چه سوالاتی باید از وکیل مهاجرتی بپرسیم. پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر موضوع، مقاله راهنمای کامل انتخاب بهترین وکیل مهاجرتی و مشاوره مهاجرت را بخوانید.

وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست؟

هر کشور مبدأ که پذیرای مهاجران خارجی است، قوانین خاص خود را دارد. در پاسخ به سوال وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست باید گفت، یک وکیل جهت مهاجرت کسی است که در تفسیر قوانین مهاجرت کشور مبدأ تخصص دارد. اغلب یک وکیل مهاجرت، به مراجعین خود برای چند کشور مشاوره می‌دهد. همچنین وکلا، در کشورهای مبدأ مورد نظر روابطی دارند که می‌توانند روند کارهای اقامت و مهاجرت را تسهیل کند و نتایج قطعی بگیرند. گرچه میزان تخصص وکیل مذکور میزان هزینه وکیل مهاجرتی را مشخص می کند. به عبارت بهتر یک وکیل جهت مهاجرت کسی است که علاوه بر راهنمایی و مشاوره می‌تواند کارهای اداری و اجرایی اقامت شما را انجام دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک وکیل جهت مهاجرت نمی‌تواند نتایج را کنترل کند، بلکه می‌تواند از اشتباه و خطا با قدم برداشتن در مسیر درست جلوگیری کند.

بسیاری از مهاجران میزان اهمیت وکیل مهاجرت و وظایفش را نمی‌دانند و سرخود اقدام به مهاجرت می‌کنند. چرا که نمی‌خواهند یا نمی‌دانند که چرا لازم است که هزینه وکیل مهاجرتی را پرداخت کنند. اما آنها این نکته را فراموش کرده‌اند که حتی یک اشتباه ساده و صادقانه کوچک در درخواست ویزا یا اقامت می‌تواند منجر به تأخیر چندین ساله شود. علاوه بر این، این اشتباهات ممکن است منجر به رد یا اخراج متقاضی شود. بنابراین هزینه وکیل مهاجرتی هرچقدر هم که زیاد باشد، باز هم به قطعیت نتایج نهایی می‌ارزد.

برای ساده‌تر شدن درک وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست، قسمتی از خدمات یک وکیل جهت مهاجرت در ادامه لیست شده است.

  • درخواست ویزا؛
  • گرین کارت؛
  • تابعیت؛
  • اقامت؛
  • سیتی زن؛
  • تبعید؛
  • اشتغال غیر شهروندی؛
  • و…

در چه شرایطی استخدام وکیل جهت مهاجرت ضروری است؟

Immigration Lawyer
کمک گرفتن از یک وکیل مهاجرتی برای گرفتن اقامت می‌تواند کمک ‌کند کارهای مهاجرتی با سرعت بیشتری انجام شوند

استخدام وکیل جهت مهاجرت همیشه ضروری نیست. این فرآیند می‌تواند توسط شخص سومی که نمایندگی متقاضی را قبول می‌کند تکمیل شود. اما توجه داشته باشید که کار با وکیلی که به طور کامل از تمام قوانین جاری مهاجرت آگاه است، می‌تواند خطر اشتباه یا خطا را تا حد زیادی کاهش دهد. اکثر افراد زمانی که نیاز به یک مدرک مهاجرتی مانند ویزا یا گرین کارت داشته باشند، وکیل جهت مهاجرت استخدام می‌کنند.

اما گاهی، دانستن اینکه وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست واقعاً ضروری به نظر می‌رسد. چرا که شرایط خاصی بر زندگی فرد مهاجر حکم فرماست که جز یک وکیل جهت مهاجرت کسی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. فقط بخش کوچکی از رایج‌ترین نمونه‌های این موقعیت‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

محکومیت جرم

اگر متقاضی مهاجرت جرمی مرتکب شده یا به آن محکوم شده باشد، باید با یک وکیل جهت مهاجرت استخدام کند. تقریباً در هر فرم اقامت یا مهاجرت لازم است که متقاضی به طور واضح شرح دهد که جرمی مرتکب شده یا خیر. متقاضی باید کل سوابق کیفری خود، از جمله اتهاماتی را که کنار گذاشته شده یا تبرئه شده است را افشا کند. یک وکیل جهت مهاجرت از نحوه تداخل قوانین مهاجرت و قوانین کیفری با یکدیگر آگاه است. در نتیجه آگاهی نسبت به اینکه وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست، نیاز به وکیل مدافع جنایی جداگانه را از بین برده و در وقت و هزینه صرفه جویی می‌کند. پرداخت یک هزینه برای وکیل مهاجرتی مجرب، بسیار به صرفه‌تر از پرداخت دو هزینه وکیل، یکی جهت مهاجرت و دیگری برای وکیل مدافع جرایم جنایی است.

رد درخواست

اگر درخواست‌های مهاجرت قبلی متقاضی رد شده باشد، به یک وکیل جهت مهاجرت نیاز دارد. وکیل علت رد شدن درخواست را مشخص می‌کند. همچنین مشخص می‌کند که آیا می‌توان درخواست تجدید نظر کرد یا در تاریخ دیگری باید درخواست مجدد داد.

اخراج یا محرومیت

اگر متقاضی از کشور اقامت خود اخراج شده یا از ورود به کشور مورد نظر محروم شده باشد، باید یک وکیل جهت مهاجرت استخدام کند. چرا که دستور اخراج یا محرومیت گاهی غیر قابل تغییر و تجدید نظر است. اگر متقاضی بداند که وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست می‌تواند تشخیص دهد که وکیل جهت مهاجرت می‌تواند به او کمک کند یا خیر.

شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی، مثلاًً بیماری‌های مسری یا واگیردار، می‌توانند مانع از ورود فرد به کشور مبدأ شوند. یک وکیل جهت مهاجرت می‌تواند به متقاضیان در تعیین شرایط پزشکی کمک کند. همچنین برای این مسائل راه‌حل های مختلفی را ارائه دهد و با بیمارستان‌های مختلف جهت اخذ روادید مذاکره کند.

زمان انتظار بیش از حد

دانستن اینکه وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست به متقاضی کمک می‌کند تا زمان کمتری را برای گرفتن اقامت صرف کند. افرادی که برای مدت طولانی در طول فرآیند درخواست منتظر مانده‌اند، باید یک وکیل جهت مهاجرت استخدام کنند. از آنجایی که وکلای مهاجرت با فرآیند درخواست آشنا هستند، مهلت‌ها و زمان انتظار را به راحتی می‌توانند تخمین بزنند. این مسأله به شما کمک می‌کند تا با دیدی باز مقصد مهاجرتی خود یا روش مهاجرتتان را مشخص کنید.

عدم همکاری کارفرما

فرض کنید فردی برای اقامت کار درخواست می‌کند، اما کارفرمای احتمالی او در مسائل مرتبط پیش رو به او کمکی نمی‌کند. در این شرایط وکیل می‌تواند به متقاضی کمک کند. یکی از وظایف وکیل این است که از معتبر و متعهد بودن کارفرمایان آینده در قبال متقاضی اطمینان حاصل می‌کند.

چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم

تصویری از کلمه‌ی وکیل مهاجرت برای عنوان چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم انتخاب شده است.
سوال در مورد سوابق وکیل مهاجرتی مهم است زیرا سوال در این خصوص باعث می شود تا دیدی از تجربه کاری و میزان موفقیت وکیل مهاجرتی در پرونده های مهاجرتی مختلف دریافت نمایید

حال که تا حدی پاسخ وکیل مهاجرت کیست و وظایفش چیست قابل درک شد، ذکر این نکته الزامی به نظر می‌رسد که چطور میزان خبره بودن وکیل را بسنجیم. در ادامه به این که چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم می‌پردازیم.

تجربه قبلی وکیل

یکی از مهمترین سوالاتی که در دسته چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم، قرار می‌گیرد. سوال در مورد تجربه قبلی وکیل جهت مهاجرت است. انتخاب وکیلی که در قانون مهاجرت متخصص بوده، مدرک وکالت معتبر دارد و تجربه او در سایر موارد مشابه شما موفق بوده باشد، بسیار مهم است. این امر می‌تواند به معنای تضمین مسیر درست مهاجرت شما باشد. در این مورد، هرچقدر که هزینه وکیل مهاجرتی باشد باز هم ارزش دارد.

نظر وکیل جهت مهاجرت و چشم انداز او در پرونده شما

پس از پیدا کردن یک وکیل خوب و ارائه پرونده خود به او، دومین سوالی که در دسته چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم قرار می‌گیرد، نظر او در مورد پرونده شماست. زمانی که یک وکیل جهت مهاجرت استخدام کسی می‌شود، پرونده را بررسی کرده و با توجه به علم و تجربه خود، چشم انداز صادقانه و واقع بینانه‌ای از نتیجه نهایی و شانس موفقیت شما خواهد داد. به خصوص اگر موانعی مانند سوابق کیفری در پرونده وجود داشته باشد، چشم انداز صادقانه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. موفقیت پرونده شما تنها در صورتی تضمین می‌شود که مطالب کامل مناسب را در اختیار وکیل جهت مهاجرت قرار دهید. در غیر این صورت، هیچ تضمینی وجود ندارد که چشم انداز مطرح شده را به واقعیت تبدیل کند. گرچه لازم به ذکر است که هر چقدر پیچیدگی پرونده بالاتر باشد هزینه وکیل مهاجرتی بالاتر می‌رود.

بهترین استراتژی وکیل جهت مهاجرت

مورد بعدی در فهرست چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم؟ مساله استراتژی است. پس از تجزیه و تحلیل کامل پرونده و تعیین اهداف نهایی، وکیل مهاجرت باید یک برنامه عملی، با یک جدول زمانی مشخص و فهرست کارهای اجرایی را به طور مفصل ارائه دهد. هدف اصلی این استراتژی جلوگیری از تمام خطرات احتمالی است. این خطرات ممکن است در حین انجام فرآیند درخواست رخ داده یا از بیرون به مراجعه کننده تحمیل شود. در استراتژی مذکور باید زمانبندی، جمع‌آوری تمام اسناد و مدارک لازم، سوگندنامه‌ها و آماده‌سازی مصاحبه نیز در نظر گرفته شود.

چه کسی نماینده شما می‌شود؟

اینکه دقیقاً با چه کسی در کل فرآیند ارتباط برقرار خواهید کرد، از دیگر جزئیات مهم در فهرست چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم است. این سوال مشخص می‌کند که چه کسی واقعاًً نماینده شما خواهد بود. به خصوص اگر پرونده شما در دست یک شرکت حقوقی باشد که چند تن از وکلای دیگر نیز در تیم بررسی پرونده قرار دارند. به یاد داشته باشید که حتماًً بپرسید که چه کسی دقیقاً نماینده شما در امور مهاجرتتان خواهد بود. ممکن است وجود چند وکیل در یک پرونده تغییری در هزینه وکیل مهاجرتی ایجاد نکند اما مساله مهم این است که شما با چه کسی طرف هستید و او به چه میزان با تجربه و خبره است.

 رویه‌ها و اقدامات مورد انتظار از شما

از دیگر مواردی که باید با وکیل جهت مهاجرت به دقت چک شود، شامل تمام اقداماتی است که خود شما مسئول انجام آن هستید. تکمیل فرم‌ها و مدارک خواسته شده از شما، مسئولیت شرکت در مصاحبه یا جلسه‌ای مشخص و…. . به این ترتیب، تمام سوء تفاهم‌های احتمالی از بین می‌رود. این اقدامات نیز می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از برنامه و جدول زمانی شما باشد.

هزینه وکیل مهاجرتی

در مورد نحوه پرداخت و هزینه وکیل مهاجرتی تعارف نداشته باشید. به قول معروف «جنگ اول به از صلح آخر». در همان جلسه اول، در مورد تمام هزینه وکیل مهاجرتی صحبت کنید. وکیل جهت مهاجرت شما باید همه چیز را در مورد هزینه‌های ثابت، نرخ ساعتی، هزینه‌های ویزا و مجوز و سایر هزینه‌های اضافی احتمالی مانند: پیک، کپی اسناد یا ترجمه، آزمایش DNA (در صورت نیاز) و… به وضوح برای شما توضیح دهد.

وجود قرارداد

از دیگر موارد مهم در دسته چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم قرارداد است. قرارداد عنصری ضروری است که هم وکیل جهت مهاجرت و هم مشتری باید در آن به صورت واضحی، شرایط، انتظارات، مسئولیت‌ها و تعهدات دو طرف نسبت به یکدیگر را توصیف و تضمین کنند.

مراحل بعدی پس از امضای قرارداد

در دسته چه سوالاتی از وکیل مهاجرتی بپرسیم، مراحل پس از امضای قرارداد، از جمله سوالاتی است که باید از وکیل جهت مهاجرت پرسیده شود. پاسخ این سوال نشان دهنده اهداف و مراحل مشخصی است که شما یا وکیل جهت مهاجرت باید در مرحله بعدی فرآیند انجام دهید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره چرا باید وکیل مهاجرتی و مشاوره مهاجرت را جدی بگیرید؟ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا با کمک گرفتن از وکیل مهاجرت، موفقیت در مهاجرت تضمینی است؟

خیر، وکیل مهاجرت تضمینی برای موفقیت صد درصدی در مهاجرت را ندارد، بلکه کمک گرفتن از وکیل مهاجرت به افزایش شانس موفقیت در مهاجرت کمک می کند.

بهترین وکیل مهاجرت چه کسی است؟

بهترین وکیل مهاجرت شخصی است که با تجربه و دانشی که در حوزه مهاجرت دارد، تشخیص می دهد که چه نوع ویزایی برای شرایطی که متقاضی مهاجرت دارد مناسب تر است.

برای گرفتن وکیل مهاجرت چه هزینه ای باید بپردازیم؟

هزینه اخذ وکیل مهاجرتی بسته به عوامل مختلف همچون کشور مد‌نظر برای مهاجرت، روش مهاجرت، شرایط پرونده موکل، بازه زمانی مد‌نظر برای مهاجرت، نوع قرار‌داد، خدماتی که از وکیل انتظار می‌رود، میزان تجربه و اعتبار وکیل متغیر است.