مقدمه‌ی مهاجرت از طریق پناهندگی اجتماعی به کانادا

کانادا، کشوری امن، پیشرفته و دارای بهترین شرایط اقتصادی و رفاهی است. به همین خاطر، برخی از افراد که شرایط زندگی در کشور خود را ندارند، برای درخواست پناهندگی کانادا اقدام می‌کنند. اما پناهندگی، انتخاب مناسبی برای ادامه زندگی در کانادا نیست. تا حد امکان نباید از طریق پناهندگی وارد این کشور شوید. با این حال، در این مطلب به صورت کلی درباره مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی اجتماعی، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

پناهنده به چه فردی گفته می‌شود؟

پناهنده‌ها، افرادی هستند که برای جلوگیری از اعمال خشونت و آزار و اذیت در کشور خود به خارج پناهنده می‌شوند. پناهنده‌ها اظهار می‌کنند که در کشور خود به دلایلی از قبیل نگرش مذهبی متفاوت و سایر سوگیری‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. این افراد برای جلوگیری از به خطر اُفتادن جان خود در کشور مادر، اقدام به پناهندگی می‌کنند.

پناهندگی اجتماعی چیست؟

آیا می‌دانید که منظور از پناهندگی اجتماعی چیست؟ فردی که درخواست پناهندگی اجتماعی را می‌دهد، ترس دارد که در کشور خود در اجتماع پذیرش نشود. در واقع، ترس فرد از عدم پذیرش در موقعیت‌های اجتماعی باعث می‌شود که تصمیم به انتخاب راهی برای فرار از این معضل را بگیرد. عده‌ای از افراد ممکن است که دین خود را به مسیحیت تغییر دهند. در ایران، تغییر دین توسط نهاد‌های قضایی و سایر افراد، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر، افرادی که تغییر دین داده‌اند، به عنوان پناهنده اجتماعی برای کشور‌های دیگر مانند کانادا درخواست پناهندگی ارسال می‌کنند. اگر فرد ادعا کند که دین خود را تغییر داده است، این موضوع توسط دولت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. فعالیت‌های ماه‌های گذشته متقاضی بررسی می‌شود و با پرسیدن سؤال‌های عقیدتی، صحت گفته‌های وی مشخص خواهد شد.

درخواست پناهندگی در کانادا

کانادا از افرادی حمایت می‌کند که در کشور خود مورد آزار و خشونت قرار می‌گیرند. در صورتی که جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید برای پناهندگی اقدام کنید. البته، شما باید این موضوع را به اثبات برسانید که در کشورتان مورد خشونت و اذیت قرار گرفته‌اید. در صورت نداشتن مدرک کافی برای اثبات این موضوع، درخواست‌تان پذیرفته نخواهد شد. شما می‌توانید قبل از ثبت درخواست، در سایت اداره مهاجرت کانادا، اطلاعاتی را درباره فرم‌ها و اسناد لازم برای پناهندگی دریافت کنید. هیچ یک از مدارک نباید به صورت ناقص ارسال شوند. به علاوه، تمام این اسناد باید به صورت دقیق ترجمه شده باشند.

بهترین کیس برای پناهندگی

به منظور قبولی درخواست‌تان باید دلایل معتبر و موجه داشته باشید. این دلایل باید اثبات کنند که مورد آزار در کشور مادر قرار گرفته‌اید. بنابراین، لازمه اقامت کانادا از این طریق، داشتن کیس پناهندگی معتبر است. به دلیل ارائه اسناد و کیس‌های جعلی، دولت کانادا قوانین سخت‌گیرانه‌ای را وضع کرده است. بهترین کیس برای پناهندگی اجتماعی، فردی است که از نظر اجتماعی در جامعه مورد پذیرش واقع نمی‌شود و تحت خشونت قرار می‌گیرد.

پروسه پناهندگی در کشور کانادا به چه صورت است؟

2 12

افرادی که قصد ورود به عنوان پناهنده به کشور کانادا را دارند، باید از مرز عبور کنند. در مرز، افراد توسط بازرس مرزبانی بازجویی می‌شوند و باید توضیحات لازم را ارائه دهند. سپس، افراد در کمپ‌های مخصوص اسکان داده می‌شوند. تا زمان به اِتمام رسیدن پرونده، افراد باید در کمپ‌ها اقامت داشته باشند. دولت کانادا به متقاضیان پیشنهاد می‌کند که از طریق قانونی اقدام به مهاجرت کنند. عبور از مرز‌ها به صورت غیرقانونی می‌تواند باعث دستگیری و مجازات پناهجو شود. بنابراین، از طریق قانونی برای مهاجرت و پناهندگی کانادا اقدام کنید. در حین پروسه رسیدگی به درخواست پناهندگی، متقاضیان می‌توانند برای دریافت مجوز کار نیز اقدام کنند. البته، دریافت مجوز کار برای پناهجویان می‌تواند کمی سخت باشد؛ بنابراین در این زمینه از راهنمایی کارشناسان حقوقی استفاده کنید.

شرایط پناهندگی در کانادا چیست؟

پناهندگی در کشور کانادا مستلزم شرایط خاصی است. تنها افرادی که دارای شرایط لازم هستند، می‌توانند پناهنده شوند. بنابراین، برای جلوگیری از رد درخواست‌تان، باید با شرایط پناهندگی آشنا شوید. این شرایط کلی عبارتند از:

شرایط پناهندگی در کانادا
●      تکمیل فرم‌ها به صورت دقیق و کامل
●      نداشتن فعالیت‌های مرتبط با نقض حقوق بشر
●      عدم سوء پیشینه و فعالیت‌های مجرمانه
●      داشتن سند و دلیل کافی برای درخواست پناهندگی

نحوه درخواست پناهندگی به چه صورت است؟

به منظور تقاضای پناهندگی، متقاضی باید به اداره مهاجرت کانادا مراجعه کند. متقاضی با تکمیل فرم‌ها و اسناد لازم می‌تواند درخواست خود را به دولت کانادا ارائه دهد. بعد از بررسی پرونده، نتیجه ظرف مدت ۳۰ الی ۶۰ روز به فرد اعمال می‌شود. یکی از روش‌های دیگر برای پناهندگی، ثبت درخواست در مرز است. در مرز با پناهجو مصاحبه‌ای صورت می‌گیرد. سپس، فرم‌های مربوطه باید توسط پناهجو تکمیل شوند تا نتایج بررسی بعد از اثبات ادعای متقاضی به وی اطلاع داده شود.

پذیرش یا مخالفت با درخواست پناهندگی اجتماعی

3 13

دولت کانادا بعد از بررسی تقاضای فرد پناهنده، با درخواست وی موافقت یا مخالفت خواهد کرد. اگر درخواست وی مورد پذیرش قرار بگیرد، فرد می‌تواند در کانادا اقامت داشته باشد. در صورتی که درخواست متقاضی ریجکت شود، فرد باید کشور کانادا را ترک کند. به دلیل عدم پذیرش پناهندگی، باید دوباره درخواست خود را برای دولت کانادا ارسال کنید. لازم به ذکر است که عدم ترک کشور می‌تواند منجر به صدور حکم بازداشت برای فرد شود. بنابراین، در صورت عدم موافقت با درخواست‌تان، حتماً کشور را در اسرع وقت ترک کنید.
در صورتی که شرایط اجتماعی کشور مقصد مانند قحطی و جنگ زدگی مانع از ادامه زندگی فرد در کشور مادر شود، به عنوان بهترین کیس برای پناهندگی کانادا شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که درخواست خود را به درستی برای دولت کانادا ارسال کنید. دولت تمام شرایط فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت فریبکاری و تقلب، درخواست‌تان ریجکت می‌شود. بنابراین، اگر واقعاً در کشورتان شرایط زندگی را دارید، نباید برای پناهندگی درخواست دهید. گاهی اوقات، متقاضیان بدون مدرک و سند کافی بیان می‌کنند که دارای امنیت جانی در کشور خود نیستند. در این صورت درخواست آن‌ها ریجکت می‌شود. پس حتماً با به همراه داشتن اسناد و دلایل واقعی، برای دریافت پناهندگی اقدام کنید. لازم به ذکر است که اگر فرد دارای سوءپیشینه در کشور مادر باشد، با درخواست وی موافقت نخواهد شد.

 هزینه‌های پناهندگی در کانادا

کیس پناهندگی کانادا مورد حمایت دولت این کشور قرار می‌گیرد. پناهنده لازم نیست که هزینه‌ای را برای تهیه لوازم، مسکن یا… بپردازد. به علاوه، برای دریافت خدمات پزشکی نیز تنها چند درصد از هزینه‌ها توسط پناهجو پرداخت می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که هزینه‌های سفر بر عهده متقاضی پناهندگی است. در صورتیکه از طریق غیرقانونی برای پناهندگی اقدام کنید، باید هزینه بیشتری را نیز بپردازید.

پناهندگی در کانادا چه معایبی دارد؟

4 11

پروسه ثبت درخواست پناهندگی می‌تواند با چالش‌ها و موانعی همراه باشد. به همین خاطر، این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. فردی که به عنوان پناهنده وارد خاک کانادا می‌شود، حقوق اجتماعی خود را در کشور مادر از دست خواهد داد. اگر فرد تمایل به برگشت دوباره به کشور خود را داشته باشد، با درخواست وی موافقت نمی‌شود. به علاوه، مدت زیادی طول می‌کشد تا فرد بتواند در کانادا شرایط ثابت و قابل قبولی را برای ادامه زندگی داشته باشد. همچنین، فرد متقاضی باید تا زمان رسیدگی به مدارک در کمپ‌ها حضور داشته باشد که شرایط مطلوبی از نظر بهداشتی ندارند. خطر غرق شدن و مرگ نیز در کمین بسیاری از افرادی است که تصمیم به پناهندگی و ورود به خاک کانادا از طریق مسیر دریایی را می‌گیرند. بنابراین، این روش مهاجرتی را به متقاضیان پیشنهاد نمی‌کنیم.

آشنایی با حقوق پناهندگی در کانادا

5 9

فردی که پناهندگی کشور کانادا را دریافت می‌کند، از حقوقی بهره‌مند خواهد شد. اما به دلیل برخورداری از این حقوق نباید مهاجرت از این طریق را انتخاب کنید. در کل، هدف از ارائه حقوق پناهندگی، حفظ رفاه افراد است. برخی از این حقوق شامل موارد زیر هستند:

حق کار

به عنوان پناهجو، قادر به کار کردن در موقعیت‌های شغلی موردنظر خود در کشور کانادا خواهید بود. البته، برای کار در کانادا باید مجوز و ورک پرمیت داشته باشید. بعد از دریافت ورک پرمیت و مجوز کار می‌توانید بدون محدودیت در این کشور مشغول به کار شوید. پس، به عنوان پناهجو لازم نیست که برای یافتن شغل در کشور دغدغه و نگرانی زیادی داشته باشید.

دسترسی به خدمات مختلف

پناهندگان می‌توانند از خدمات مختلفی مانند امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی کشور کانادا استفاده کنند. این حقوق برای رفاه پناهجویان و تجربه زندگی بهتر در کشور به آن‌ها ارائه می‌شود.

حق سفر

پناهجویان می‌توانند بعد از ورود به خاک کانادا، به هر نقطه از این کشور سفر کنند. به علاوه، سفر به خارج از کانادا نیز برای پناهجویان امکان‌پذیر است.

محافظت و حمایت دولت

از آنجایی که متقاضیان به دلایلی از قبیل شکنجه، آزار و خشونت پناهنده می‌شوند، نیاز به حمایت دارند. بنابراین، دولت کانادا از متقاضیان به اندازه کافی پشتیبانی می‌کند و آن‌ها دوباره به کشور خودشان فرستاده نخواهند شد.

حق تحصیل

پناهندگان می توانند مانند سایر شهروندهای کانادایی، حق تحصیل در این کشور را داشته باشند. در دانشگاه ها و مدارس کانادایی، شرایط تحصیل در بهترین سطح قرار گرفته است و پناهجویان قادر به استفاده از این امکانات خواهند بود.

آشنایی با محل سکونت پناهجویان و کمپ‌های پناهندگی در کانادا

کمپ‌های پناهندگی در کانادا دارای امکانات مختلفی هستند. از امکانات این کمپ‌ها می‌توان به مجهز بودن به آشپزخانه، محل خواب، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد. پناهجویانی که به صورت موقتی در این کمپ‌ها مقیم شده‌اند، می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. اسپانسر‌ها و حامیان مالی برای حمایت از پناهجویان، مسکن‌هایی را با امکانات کامل برای آن‌ها آماده می‌کنند. پناهجو به همراه خانواده خود می‌تواند در این مسکن‌ها و کمپ‌ها زندگی کند تا شرایط مالی بهتری برای ادامه زندگی در کانادا داشته باشد.

سخن آخر

6 7

برخی از افراد به دلیل ناچاری و به خاطر اُفتادن جان و مال خود تصمیم می‌گیرند که در کانادا پناهنده شوند. در واقع، پناهندگی اجتماعی، بهترین انتخاب برای کسانی است که توسط افرادی در کشور خود مورد سوء قصد و تهدیدهای جانی قرار گرفته‌اند. پناهندگی دارای شرایط خاصی است. گاهی اوقات، خود متقاضی نمی‌تواند به تنهایی امور مربوط به دریافت پناهندگی را انجام دهد. در این مواقع، فرد باید از تجربه و مهارت وکیل خبره در این زمینه استفاده کند. اگر می‌خواهید بدون دردسر این مسیر را طی کنید، از تخصص افراد باتجربه در زمینه پناهندگی بهره‌مند شوید. هر چند، پناهندگی جزو روش‌هایی است که توسط وکلای مهاجرتی پیشنهاد نمی‌شود. این روش را باید به عنوان آخرین راه حل برای مهاجرت به کشورهای خارجی در نظر بگیرید. اما اگر به هر دلیلی نیاز به راهنمایی در این زمینه را دارید، می‌توانید با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید