مقدمه‌ی آشنایی با فرهنگ کشور فرانسه

به طور کلی باید گفت که فرهنگ کشور فرانسه معمولاً با پاریس که مرکز مد، آشپزی، هنر و معماری است؛ گره خورده است. اما زندگی خارج از پاریس ملقب به شهر عشق یا شهر نورها بسیار متفاوت است و بر اساس منطقه می‌تواند متغیر باشد.

از نظر تاریخی، فرهنگ کشور فرانسه تحت تأثیر فرهنگ‌های سلتیک و گالو-رومی و همچنین فرانک‌ها (یک قبیله ژرمنی) بود. در ابتدا فرانسه به عنوان منطقه غربی آلمان، معروف به راینلند معرفی شد. اما پس از آن به سرزمینی به نام Gaul در عصر آهن و دوران روم باستان شهرت یافت.

پس از گذشت قرن‌ها، فرهنگ کشور فرانسه، فرانسه را به خانه برخی از قدرتمندترین خانواده‌های سلطنتی قرون وسطی و دوره مدرن تبدیل کرد و با انقلاب فرانسه، این کشور به مرکز روشنگری مبدل شد. با روی کار آمدن ناپلئون، نفوذ فرانسه در اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافته و در طول قرن های ۱۹ و ۲۰ به یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی تبدیل شد و در خلل جنگ‌های جهانی اول و دوم، فرانسه امروزی شکل گرفت. در ادامه به نکات حائز اهمیت برای اقامت فرانسه می پردازیم.

مقدمه‌ی آشنایی با فرهنگ کشور فرانسه
مقدمه‌ی آشنایی با فرهنگ کشور فرانسه

 

پیشینه کشور فرانسه

فرانسه کشوری ۶۵ میلیون نفری است. این کشور دارای چندین قومیت و فرهنگ مختلف است. تخمین زده می‌شود که ۸۳ تا ۸۸ درصد جمعیت، کاتولیک‌، ۲ درصد پروتستان، ۵ تا ۱۰ درصد مسلمان، ۱ درصد یهودی، ۱ درصد بودایی و کمتر از ۱ درصد سیک هستند. نام رسمی فرانسه “جمهوری فرانسه” است. ریاست دولت این کشور بر عهده رئیس جمهور است که برای یک دوره پنج ساله توسط مردم انتخاب می شود و مسئول تعیین خط مشی دولتی است. نخست وزیر نیز مسئول اجرای قوانین، سیاست‌ها و هماهنگی اقدامات وزرای دولت است.

زبان کشور فرانسه

در فرهنگ کشور فرانسه اکثریت قریب به اتفاق شهروندان بومی، فرانسوی صحبت می‌کنند. اگرچه این مسئله باعث نگرانی بسیاری از مهاجرانی شده است که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، اما لازم به ذکر است که بسیاری از فرانسوی‌ها، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند پاریس، می‌توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند.

با این حال، اگر به فرانسه نقل مکان می‌کنید یا قصد دارید برای مدت طولانی در آن جا بمانید، بهتر است پیش از ورود، اصطلاحات اولیه زبان فرانسه را یاد بگیرید تا زندگی برای شما آسان شود چرا که فرانسوی‌ها اکثراً تعصب خاصی نسبت به زبان خود دارند و برخی دوست ندارند که به زبان‌های دیگر صحبت کنند. لازم به ذکر است که علاوه بر زبان فرانسوی، چند زبان دیگر در کشور فرانسه مثل: برتون، باسک، کاتالان، فلاندری و عربی توسط اقلیت‌های کوچک صحبت می‌شود.

کنوانسیون های اجتماعی

در فرهنگ کشور فرانسه، تعدادی تعهد یا قراردادهای اجتماعی در بین مردم وجود دارد که می‌توان گفت از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای اینکه یک زندگی به سبک فرانسوی ها داشته باشید و با قوانین و مقررات کشور فرانسه آشنا شوید؛ در قسمت زیر به برخی از این قراردادهای اجتماعی می‌پردازیم.

احوالپرسی رسمی

در فرهنگ کشور فرانسه، به زبان آوردن واژه‌های ”bonjour“ و ”bonsoir“ به معنای صبح بخیر/عصر بخیر در هنگام برخورد با افراد، حتی غریبه‌ها مؤدبانه است. به عنوان مثال، هنگام ورود به مطب پزشک، مرسوم است که با کسانی که در اتاق انتظار هستند؛ با این واژه یک احوالپرسی کوتاه داشته باشید. هنگام ورود به یک بوتیک، مغازه یا کافه کوچک نیز گفتن این واژه مرسوم است.

هنگامی که می‌خواهید توجه شخصی را جلب کنید که او را نمی شناسید نیز می‌توانید گفتگو خود را با این جمله آغاز کنید: ”Bonjour Madame/ Monsieur“

به عنوان مثال، اگر سوار اتوبوس شهری می‌شوید و می‌خواهید بلیت تهیه کنید؛ بهتر است بلافاصله درخواست خرید بلیت نکنید، بلکه ابتدا این کلمه را به کار برده و سپس سؤال خود را مطرح کنید.

روابط در فرهنگ کشور فرانسه

روابط در فرهنگ کشور فرانسه
روابط در فرهنگ کشور فرانسه

 

در فرهنگ کشور فرانسه، روابط مختلف نیز رفتارهای متفاوتی را می‌طلبند که در ادامه به انواع آن می‌پردازیم.

روابط خانوادگی در فرانسه

در فرهنگ کشور فرانسه، عموماً در خانواده‌های فرانسوی جوی صمیمی و دوستانه حکم فرماست. معمولاً اعضای خانواده‌ ترجیح می‌دهند تا در طول هفته وعده‌های غذایی را به شرط حضور، در کنار یکدیگر میل کنند. اواخر هفته نیز خانواده‌ها گاهی وعده‌های غذایی مثل ناهار و شام را در کنار سایر اعضای خانواده مثل اقوام نزدیک یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها میل می‌کنند.

ازدواج در فرانسه

آمار ازدواج در فرانسه طی ۱۲ سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. بر اساس فرهنگ کشور فرانسه و قوانین این کشور، بسیاری از مردم تصمیم می گیرند به جای ازدواج با یکدیگر وارد یک اتحادیه مدنی به نام PACS شوند. با انعقاد این قرارداد، افراد از بسیاری از حقوق قانونی که در ازدواج نیز وجود دارد برخوردار می‌شوند، اما ازدواج را به روش رسمی و مرسوم انجام نداده‌اند. اما لازم به ذکر است که بدانید که این قرارداد برای همه افراد نیست!

این قانون در سال ۱۹۹۹ برای پیشبرد اهداف حقوقی و مالی و حمایت از زوج‌های همجنسگرا ایجاد شد. البته ناگفته نماند که اکنون تعداد زوج‌های دگرجنس‌گرا که به دنبال أخذ این قرارداد هستند؛ از تعداد زوج‌های همجنسگرا پیشی گرفته است. این مسئله ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که زوج‌های همجنسگرا اکنون از نظر قانونی حق ازدواج در فرانسه را دارند.

روابط دوستانه در فرانسه

اگرچه فرانسوی‌ها در روابط دوستانه به «سرد بودن» یا «اجتماعی نبودن» شهرت پیدا کرده‌اند، اما لازم است گفته شود که این مسئله سوء تفاهمی بیش نیست که درمورد فرهنگ کشور فرانسه به گوش می‌خورد. اگر از مهاجران و گردشگرانی که به این کشور سفر کرده اند بپرسید؛ معمولاً گفته می‌شود که در کل، فرانسوی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها، به‌ویژه با غریبه‌ها و مهاجران، رفتاری صمیمی و کاملاً مودبانه دارند. اگرچه فرانسوی‌ها افرادی محتاط در روابط هستند؛ اما می‌توان از همراهی با آن‌ها لذت برد و می‌توان روی آن‌ها به عنوان یک دوست، آشنا و همسایه بسیار مهربان، وفادار و دلسوز حساب کرد.

رفتار عمومی در فرانسه

در فرهنگ کشور فرانسه، عموماً از مردم انتظار می‌رود که رفتاری محتاطانه و محترمانه (به خصوص در مکان‌های عمومی) داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود که به منظور رعایت جوانب ادب در محیط‌های اجتماعی، افراد با صدای نسبتاً آرام با یکدیگر صحبت کنند؛ به خصوص اگر در مکانی عمومی مثل رستوران یا کافه باشند.

آداب مهمانی در فرانسه

برای این که با زندگی به سبک فرانسوی‌ها آشنا شوید لازم است تا از آداب مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن باخبر باشید. شاید کمی خنده‌دار به نظر برسد اما چنانچه با قوانین و فرهنگ کشور فرانسه در مهمانی‌ها آشنا نباشید؛ ممکن است برای شما این کار مصداق گذر از یک میدان مین باشد. بنابراین لازم است تا خود را از اصول اولیه و آداب مهمانی آگاه سازید.

ورود به مهمانی در فرانسه

برای ورود به یک مهمانی فرانسوی، لازم است تا حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از زمان اعلام شده در مهمانی حضور داشته باشید. حضور در مهمانی رأس ساعت اعلام شده ممکن است میزبان را که در حال به پایان رساندن اقدامات و تدارکات نهایی است، دستپاچه کند اما گاهی هم ممکن است چنین نباشد. لازم به ذکر است که حضور در مهمانی زمانی که سایر مهمان‌ها سر سفره غذا هستند به هیچ وجه مودبانه نیست و بهتر است از انجام آن پرهیز شود.

هدیه دادن در مهمانی فرانسوی‌ها

هنگام ورود به خانه یک فرانسوی، برای یک وعده غذایی، مرسوم است که یک هدیه کوچک برای میزبان تدارک دیده شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای ورود به مهمانی برای صاحب‌خانه گل ببرند. گل می‌تواند هدیه مناسبی باشد به شرط آن که از بردن گل‌های داوودی خودداری شود. چرا که این دسته از گل‌ها بیشتر برای فوت افراد استفاده می‌شود و با مرگ در ارتباط است. یک جعبه کوچک شکلات و آب نبات نیز می‌تواند کاملاً مناسب باشد. توصیه می‌شود میهمانان به خصوص در حالی که شناخت کافی از میزبان ندارند؛ از آوردن شراب و غذا خودداری کنند.

آداب سفره در فرهنگ کشور فرانسه

آداب سفره در فرهنگ کشور فرانسه
آداب سفره در فرهنگ کشور فرانسه

 

فرانسوی‌ها قوانین غذاخوری خاصی دارند که ممکن است برای افراد تازه وارد در جامعه فرانسوی یا اروپایی کمی تعجب‌آور باشد! در اینجا به برخی از موارد اشاره می‌کنیم.

برخی از قوانین غذا خوردن در فرانسه:

  • پیش از اقدام عجولانه، لازم است صبور باشید تا میزبان به شما جای سفره یا میز غذاخوری را نشان دهد یا اگر برنامه‌ای برای چیدمان دارد با شما در میان بگذارد. مهمانان در این کشور معمولاً همه در کنار یکدیگر می‌نشینند اما نشستن زوج‌ها در کنار یکدیگر چندان مرسوم نیست.
  • تا زمانی که غذا کاملا سرو نشده؛ بهتر است شروع به خوردن غذا نکنید. اغلب غذا خوردن زمانی شروع می‌شود که میزبان می‌گوید: ”bon appétit“. این عبارت معمولاً تعارفی برای شروع غذا به حساب می‌آید و به این معناست که امیدواریم از غذا لذت کافی را ببرید. اگر در مورد زمان شروع غذا شک دارید، بهتر است مراقب رفتار میزبان باشید.
  • هنگام غذا خوردن هر دو دست باید روی میز بماند اما دقت داشته باشید که گذاشتن آرنج روی میز آنچنان مودبانه نیست!
  • بر اساس فرهنگ کشور فرانسه، زنان برای خود شراب در لیوان نمی‌ریزند. این یک سنت است که میزبان مرد یا یک مرد فرانسوی که در کنار یک زن نشسته است، شراب را برای او بریزد. اگر در حال ریختن شراب هستید، هرگز لیوان را تا لبه پر نکنید! لیوان شراب نباید بیش از دو سوم پر شود.
  • فرانسوی ها با چنگال در دست راست و چاقو در دست چپ غذا می‌خورند.
  • وقتی غذا خوردن تمام شد، بهتر است چنگال و چاقو کنار هم در بشقاب قرار داده شود تا میزبان متوجه شود شما سیر شده‌اید.

جشن ها و تعطیلات سالانه کشور فرانسه

جشن ها و تعطیلات سالانه کشور فرانسه
جشن ها و تعطیلات سالانه کشور فرانسه

 

فرانسوی‌ها همواره به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند به فرهنگ کشور فرانسه پایبند بود و بر اساس رویدادها مختلف، به برگزاری مراسمات و برپا داشتن سنت‌ها در کنار دوستان و خانواده خود بپردازند و جشن و سروری برپا کنند. برخی از جشن ها و تعطیلات سالانه کشور فرانسه عبارت اند از:

روز سال نو (۱ ژانویه)

دوشنبه عید پاک

روز مه (۱ مه)

روز پیروزی در اروپا (۸ مه)

روز جشن عروج (۴۰ روز پس از عید پاک)

دوشنبه سفید (۵۰ روز پس از عید پاک)

روز باستیل یا روز ملی فرانسه (۱۴ جولای)

روز عروج مریم (۱۵ اوت)

روز همه قدیسین (۱ نوامبر)

روز آتش بس یا پایان جنگ جهانی اول (۱۱ نوامبر)

روز کریسمس (۲۵ دسامبر)

❗توجه: برخی از مناطق ممکن است تعطیلات اضافی دیگری نیز داشته باشند. به عنوان مثال، آلزاس و موزل تعطیلات دیگری به نام روز سنت استفان (۲۶ دسامبر) دارند.

کلام پایانی

آشنایی با سنت‌ها و آداب رسوم کشور فرانسه جذابیت خاصی برای خارجی ها دارد. رسوم و سنت کشور فرانسه نسبت به ایران نسبتاً متفاوت است از این رو سعی کردیم تا به اینجا در مورد جوانب مختلف فرهنگ و آداب و رسوم کشور فرانسه صحبت کردیم. اگر تمایل به آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا دارید و می‌خواهید با صفر تا صد چگونگی مهاجرت به فرانسه و انواع مختلف آن مانند اقامت تمکن مالی فرانسه  به شما توصیه می‌کنیم تا با کارشناسان ما در مجموعه النورا در تماس باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ کشور فرانسه و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

یکی از سنت های رایج در فرانسه چیست؟

سنت "آپرو" این یک زمان آرام است که با خانواده یا دوستان قبل از شام می گذرانید. وقتی است که در آن یک نوشیدنی بخورید در حالی که یک چیز خوشمزه میل می کنید.

فرهنگ فرانسوی چه چیزی را جشن می گیرد؟

در فرانسه، سالانه ۱۱ تعطیل رسمی رسمی وجود دارد: پنج مورد از آنها تعطیلات مدنی و شش منشاء مذهبی دارند که بر اساس تقویم کاتولیک است.

فرهنگ غذایی فرانسه چیست؟

در فرهنگ غذایی فرانسوی همه چیز درباره خانواده، دوستان و معاشرت است. غذا راهی برای مردم فرانسه برای دور هم جمع شدن و گذراندن وقت با عزیزان است.