مقدمه‌ی شهرهای خوب فرانسه

آیا تا به حال به شهرهای مهم فرانسه به عنوان یک مهاجر فکر کرده اید؟ آیا بروشورهای سفر به فرانسه را مطالعه کرده و رویای زندگی در فرانسه را دارید؟ فرانسه شهرهای خوب و بسیار زیبایی برای زندگی دارد. مهم این است که شما چه شهرهایی را بهترین جا برای زندگی در فرانسه می‌دانید.
زندگی در فرانسه مطمئناً یک رویای دوست داشتنی برای مهاجران است. کشوری غنی از فرهنگ و تاریخ، غذاهای مختلف درجه یک، کوه‌ها و سواحل زیبا، شهرهای چند ملیتی پر رفت و آمد، یا شهرهای کوچک و روستاهای عجیب و غریب در خور این رویاست.
یکی از کارهایی که قبل از مهاجرت به فرانسه باید انجام دهید شناخت شهرهای مهم فرانسه است. باید شهر مقصد خود را انتخاب کنید و برای اقامت فرانسه آماده شوید. اطلاعاتی در مورد شهرهای مهم فرانسه در این مقاله به اشتراک گذاشته‌ایم. با ما همراه باشید.

شهرهای مهم فرانسه برای زندگی

برای اینکه بدانیم بهترین شهر برای زندگی در فرانسه چه شهری است، باید منبعی برای رتبه بندی شهرهای فرانسه پیدا کنیم. برای رتبه بندی شهرهای مهم فرانسه، به آخرین گزارش انجمن Villes et Villages که همه شهرهای مهم فرانسه را رتبه بندی و منتشر می‌کند، مراجعه شده است.

پاریس؛ شهر رویایی برای مهاجران

ابتدا از پایتخت خود فرانسه، پاریس (Paris) شروع می‌کنیم که یکی از زیباترین شهر های فرانسه است. پاریس بزرگترین شهر فرانسه با ۲.۲ میلیون نفر جمعیت شهر شماره یک لیست بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی است.
پاریس به شهر نور معروف بوده و مرکز جهانی مد، تجارت، فرهنگ و هنر است. این شهر همچنین یک شهر بسیار رمانتیک بوده که برای زوج‌ها در هر سنی جذابیت‌ها منحصر به فردی دارد. مطمئناً، اگر عاشق مناطق بزرگ شهری هستید، پاریس بهترین شهر برای زندگی در فرانسه است است. این شهر تمام جذابیت‌هایی که شهرهای درجه یک جهان، مانند لندن یا مادرید دارند را یکجا در چارچوب اصالت فرانسوی دارد. به قول شاعر «آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری».

اگر قصد استفاده از سیستم حمل و نقل را دارید، پاریس یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل را دارد. این شهر دارای سیستم راه آهن زیرزمینی (le Métro) ، یک راه آهن سریع حومه‌ای (RER) ، یک شبکه قطار منطقه‌ای (Transilien) ، چهار خط تراموا و یک شبکه بزرگ اتوبوس رانی است. همچنین این شهر دارای دو فرودگاه بین‌المللی و شش ایستگاه قطار است که حمل و نقل را به هر نقطه از اروپا و جهان ممکن می‌کند.
در پاریس می‌توانید چهار فصل کامل را تجربه کنید. می‌توانید لباس‌های فصل را در فروشگاه‌های بزرگ مانند Arc de Triomphe بیابید. همچنین می‌توانید در بازارهایی پر از بوتیک‌های کوچک بگردید و خرید کنید.
اگر برای کار به فرانسه نقل مکان می‌کنید، به احتمال قوی در پاریس مستقر خواهید شد. اگرچه دنیا پاریس را به خاطر هنر و فرهنگش می‌شناسد، اما این شهر یک مرکز تجاری بزرگ اروپایی نیز هست که از دید یک تاجر بهترین جا برای زندگی در فرانسه پاریس است.

تصویری از شخصی در حال تماشای زیبایی پاریس برای عنوان پاریس؛ شهر رویایی برای مهاجران انتخاب شده است.
پاریس پایتخت مد جهان، یکی از محبوب ‌ترین شهرهای دنیا برای گردشگران است

 

هزینه زندگی در پاریس

تنها یک نقطه ضعف بزرگ برای زندگی در پایتخت وجود دارد. آنهم اینکه هزینه زندگی در پاریس بالاترین هزینه در کشور فرانسه است. اگر فکر می‌کنید که بهترین جا برای زندگی در فرانسه پاریس است، باید بدانید که بیشترین درصد از درآمد خود را بابت اجاره (تقریباً ۴۴٪) و غذا (تقریبا ۲۶٪) باید بپردازید. قطعاً هزینه‌های حمل و نقل، آب، برق، گاز، اینترنت و… به آن اضافه می‌شود. البته هزینه‌های گفته شده به سبک زندگی شما بستگی دارد.

لیون؛ پایتخت غذایی فرانسه

در میان شهرهای مهم فرانسه لیون (Lyon) شهر دوم بوده ولی سومین شهر بزرگ فرانسه است. اما می‌توان تمام ویژگی‌های یک شهر بزرگ را در آن یافت. از این نظر می‌توان لیون را بهترین شهر برای زندگی در فرانسه دانست. البته این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد. لیون درست در وسط فرانسه، در قلب دره رون (Rhone) قرار دارد. لیون ۵۲۲,۹۶۹ جمعیت دارد. مساحت شهری آن نیز ۸۷.۴۷ کیلومتر مربع است. یکی از ویژگی‌های برتر لیون این است که با وجود فاصله نزدیک با کوه‌های آلپ تنها چهار ساعت با سواحل مدیترانه فاصله دارد.

این شهر دارای بیش از ۲۰۰۰ رستوران ستاره دار میشلین است! علاقه‌مندان به غذا می‌توانند در منطقه دیدنی طلاقی رودخانه‌های Saone و Rhone، به گشت و گذار بروند. این منطقه دارای یک مرکز خرید بزرگ، یک باشگاه صخره‌نوردی و بارهای شیک روی پشت‌بام است. تاریخ غنی لیون به سال ۴۳ قبل از میلاد برمی گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این شهر به دلیل صنعت ابریشم خود در دهه ۱۴۰۰ مشهور شد و امروزه نیز ابریشم بافان حرفه‌ای در این شهر حضور دارند. برای علاقه مندان به صنعت بافندگی این شهر بهترین شهر برای زندگی در فرانسه است.

سینما اولین بار در لیون اختراع شد! این شهر امروزه به تئاترهای بی‌شمار زنده و تئاترهای عروسکی شهرت دارد. علاقه مندان به حوزه هنرهای بازیگری نیز این شهر را بهترین جا برای زندگی در فرانسه می‌دانند. موزه‌های آن پر از لوازم هیجان‌انگیز بوده و دیوارهای شهر مملو از هنرهای خیابانی بین‌المللی است. شناخته شده ترین تیم حرفه‌ای لیون، تیم فوتبال لیون است. همچنین این شهر تیم‌های بسکتبال و راگبی را نیز دارد. امروزه، سرزندگی و تنوع اکوسیستم لیون، این شهر را در زمینه‌های متعددی مانند: صنعت، بهداشت، فناوری‌های زیست محیطی و فناوری‌های دیجیتال پیشرو قرار داده است. یکی از دلایلی که لیون در لیست شهرهای مهم فرانسه قرار دارد این است که لیون از نظر تعادل بین کار و زندگی در رتبه اول فرانسه است. این شهر همچنین یک شهر تجاری نیز شناخته می‌شود.

تصویری از یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهر لیون برای عنوان لیون؛ پایتخت غذایی فرانسه انتخاب شده است.
این شهر که در شرق فرانسه قرار گرفته است، به پایتخت تفریح فرانسه ملقب شده است

 

هزینه زندگی در لیون

در میان بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی لیون یک شهر فرانسوی محبوب برای مهاجران و افراد محلی است. چون حدود ۲۰٪ ارزانتر از پاریس است. اگرچه لیون در مقایسه با پاریس هزینه زندگی کمتری دارد، اما همچنان دومین شهر گران فرانسه است. به عبارت بهتر لیون شهری شبیه به پاریس اما ۲۰% ارزان تر است.
برای تاجرانی که زیبایی‌های فرانسه را با قیمت کمتری می‌خواهند این شهر جزء بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی است.

تولوز؛ فناوری و فرهنگ

تولوز (Toulouse) با ۴۷۱,۰۰۰ نفر به عنوان چهارمین شهر بزرگ فرانسه می‌تواند بهترین جا برای زندگی در فرانسه باشد. مساحت این شهر ۴۷.۸۷ کیلومتر مربع است. برای خانواده‌های فعال و جوان یکی از شهرهای مهم فرانسه به شمار می‌رود. تولوز یک مرکز معرف فرهنگ بین المللی است چرا که تعداد زیادی از مهاجران و دانشجویان بین المللی را دارد. به دلیل آجرهای صورتی مایل به قرمزی که ساخت ساختمان‌های تولوز به کار رفته، این شهر را شهر صورتی (La Ville Rose) نامیده‌اند.

تولوز آب و هوای مدیترانه‌ای دارد که در تمام طول سال تغییری نمی‌کند. همچنین مملو از آبراه‌های زیبا است. پیاده روی خیره کننده و مناظر شگفت انگیز تولوز زبانزد تمام فرانسوی هاست. یکی از عواملی که تولوز را در لیست شهرهای مهم فرانسه قرار می‌دهد این است که با وجود آب و هوای مدیترانه‌ای به Pyrenees مرکز توریستی کوهنوردی و اسکی نزدیک است.
تولوز میزبان صنایع پر رونقی است که مهندسان را از سراسر جهان جذب می‌کند. این شهر به عنوان «پایتخت صنعت هواپیماسازی» نیز شناخته می‌شود و مقر ایرباس است. همچنین به عنوان قطبی برای استارت آپ‌ها در حوزه فناوری در نظر گرفته می‌شود. تولوز سالانه «رویدادهای استارتاپی» را برای تشویق همکاری بین کارآفرینان برگذار می‌کند.

تولوز شهر آموزش، پژوهش، دانشجویان و دانشمندان است. دانشگاه این شهر، جایگاه تولوز را در لیست شهرهای مهم فرانسه تثبیت می‌کند. تولوز دارای چهار دانشگاه از جمله دومین دانشگاه قدیمی فرانسه است و طبق نظرسنجی ملی جزء مکان مورد علاقه دانشجویان رتبه بندی شده است. تولوز همچنین دارای برخی از بهترین مدارس ابتدایی و متوسطه در فرانسه است. مدارس دولتی آن استثنایی هستند طوری که بسیاری از مهاجران فرزندان خود را به مدارس محلی می‌فرستند. مدرسه بین المللی تولوز نیز در این شهر قرار دارد. این مدرسه بین‌المللی برای فرزندان متخصصان مهاجر ایرباس تأسیس شده و ایرباس نیز شهریه‌های مدرسه را در می‌پردازد. برای مهندسین پرواز علاقه مند به فرانسه، تولوز یکی از شهرهای مهم فرانسه برای زندگی است.

هزینه زندگی در تولوز

تولوز یکی از شهرهای مهم فرانسه برای دانشجویان و مهاجرانی است که به دنبال فرهنگ در کنار فناوری مقرون به صرفه هستند. بازار مسکن و هزینه‌های حمل و نقل در این شهر مدیترانه‌ای فرانسوی نسبتاً مقرون به صرفه است. زیرا این شهر خدمات خود را با قیمت‌های کاهش یافته برای دانشجویان و افراد زیر ۲۶ سال قرار داده است.

نیس؛ مدیترانه‌ای فرانسوی برای مهاجران

نیس (Nice) از شهرهای مهم فرانسه برای بسیاری از مهاجران است. چرا که نیس یکی از بهترین شهرها در نزدیکی دریای زیبای مدیترانه است. در عین حال تنها چند کیلومتر دورتر در مرز ایتالیا، نیس ترکیبی زیبا از فرهنگ فرانسوی و ایتالیایی است. ساختمان‌های رنگارنگ و محیط مجلل ساحلی آن به شما احساس آرامشی می‌دهد که انگار در تعطیلات به سر می‌برید.
موقعیت مکانی نیس نیز بی‌نظیر است که این شهر را در لیست بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی قرار می‌دهد. این شهر در امتداد خط ساحلی طلایی، بین دهکده‌های ماهیگیری سنتی و استراحتگاه‌های مجلل قرار گرفته است.

نیس نه تنها برای مهاجران بازنشسته که به دنبال تعطیلات هستند مناسب است، بلکه برای جوانانی که در یک شهر مدیترانه‌ای کار کنند نیز بهترین جا برای زندگی در فرانسه است. تنها در ۲۶ کیلومتری نیس، پارک فناوری ۲,۳۰۰ هکتاری سوفیا آنتی پولیس (Sophia Antipolis) قرار دارد.
امروزه، این مرکز فناوری مشرف به دریای مدیترانه، بیش از ۳۰,۰۰۰ کارمند دارد و مرکز ۱,۴۱۴ شرکت است. ۴۰ درصد از این شرکت‌ها در تحقیق و توسعه، عمدتاً در فناوری اطلاعات، مشغول هستند. اما نیس علاوه بر فناوری در صنعت گردشگری نیز زبانزد است. مهندسین فناوری اطلاعات علاقه مند به مهاجرت به فرانسه معمولاً نیس را بهترین شهر برای زندگی در فرانسه می‌دانند.

این شهر موزه‌های مختلفی دارد که برای علاقه مندان به هنرهای تجسمی از شهرهای مهم فرانسه به شمار می‌رود. موزه دیرینه شناسی نیس نمایشگاه‌هایی با قدمت ۴۰۰,۰۰۰ سال را در خود جای داده است. در عین حال موزه مارک شاگال (Marc Chagall) دارای بزرگترین مجموعه عمومی از آثار این هنرمند در جهان است.
در امتداد پیاده روی Promenade des Anglais معروف، می‌توانید در کنار ساحل قدم بزنید و از تماشای دریا و فرهنگ فرانسه لذت ببرید. به خاطر داشته باشید که اگر قصد شنا دارید، کفش ورزشی و زیرانداز به همراه داشته باشید. چرا که سواحل نیس با سنگریزه پوشیده شده و ماسه‌ای نیستند. ماه‌های بین ژوئن و اکتبر دمای آب به طور مداوم گرم بوده و برای شنا مناسب است.

تصویری از نماد i love nice در شهر نیس برای عنوان نیس؛ مدیترانه‌ای فرانسوی برای مهاجران انتخاب شده است.
تاریخ کشف شهر نیس توسط انگلیسی ها به سال ۱۸۲۰ میلادی باز می گردد

 

هزینه زندگی در نیس

هزینه زندگی در نیس معمولاً مقرون به صرفه تر از پاریس است. اما به دلیل نزدیکی به دریا می‌تواند بسیار متفاوت باشد. مثلاً یک ملک ساحلی بسیار گران تر از ملکی در مرکز شهر است.
نیس یک شهر تفریحی است. بنابراین فروشگاه‌های توریستی گران‌تری نسبت به سایر شهرهای مهم فرانسه در سراسر نیس وجود دارد. اما برای مهاجرانی که در نیس زندگی می‌کنند، سوپرمارکت‌های محلی بسیار مقرون به صرفه‌تر است. مانند سایر شهرهای مهم فرانسه، نیس دارای یک سیستم حمل و نقل عمومی با کیفیت است که سفر بین شهرهای ساحلی فرانسه را آسان می‌کند.

کلام آخر

نظرات در مورد بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی متفاوت است. قبل از اقامت در فرانسه به این فکر کنید که چرا به فرانسه مهاجرت می‌کنید؟ نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که شهرهای مهم فرانسه تعداد بیشتری از آنچه در این مقاله گفته شد دارد. بنابراین برای تمام سلیقه‌ها شهر یا اقامتی مانند اقامت تمکن مالی فرانسه وجود دارد که بهترین جا برای زندگی در فرانسه باشد. قبل از نقل مکان به فرانسه تحقیقات کاملی انجام دهید و از خود بپرسید: «تا زمانی که در فرانسه هستم می‌خواهم چه نوع زندگی داشته باشم؟»

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره شهرهای خوب فرانسه برای زندگی و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

امکانات کدام شهر برای زندگی بیشتر است؟

شهر پاریس.

آیا می توان در شهرهای فرانسه به راحتی کار پیدا کرد؟

بله در شهرهایی همچون پاریس، لیون و … می توان به راحتی کار پیدا کرد.

آیا میزان مالیات در شهرهای فرانسه پایین است؟

میزان مالیات در تمام شهرهای فرانسه یکسان است.