مفدمه‌ی انگشت نگاری و قوانین بیومتریک ویزای کانادا

کانادا به دلیل داشتن جاذبه‌های تفریحی متعدد، موقعیت‌های شغلی زیاد، درآمد‌های بالا و امنیت و رفاه اقتصادی، میزبان گردشگران و مهاجرین بسیار زیادی است. بسیاری از ایرانی‌ها، این کشور را به عنوان مقصد توریستی و مهاجرتی انتخاب می‌کنند. آیا شما نیز شما جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد سفر یا مهاجرت به کانادا را دارید؟ به منظور اخذ ویزای کانادا باید مراحلی را پشت سر بگذارید. دولت کانادا برای حفظ امنیت ساکنین کشور اهمیت زیادی قائل است. بنابراین، قوانینی از قبیل ثبت اطلاعات بیومتریک (Biometrics) را برای دریافت اقامت در نظر گرفته است. انگشت‌نگاری (Fingerprint)، یکی از مهمترین اقدامات برای دریافت ویزا محسوب می‌شود. هر فردی که قصد اخذ روادید را دارد، باید پروسه انگشت‌نگاری را انجام دهد. در این مطلب، درباره انگشت‌نگاری کانادا برای دریافت روادید، اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌دهیم.

بیومتریک کانادا چیست؟

در طی این پروسه، اطلاعات مرتبط با اثر انگشت متقاضی به وسیله اسکنر ثبت می‌شود. به علاوه، در این پروسه از چهره متقاضی برای تشخیص دقیق هویت، عکس گرفته می‌شود. این پروسه معمولاً ۵ الی ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. افسر اداره مهاجرت با استفاده از این اطلاعات می‌تواند از هویت فرد و سوابق وی مطلع شود.

چه کسانی به بیومتریک نیاز دارند؟

اگر برای بار اول، قصد ورود به کانادا را دارید، باید این پروسه انجام دهید. متقاضیان برای اخذ ویزا‌های موقت و دائم باید حتماً انگشت‌نگاری را انجام دهند. البته، این استثناء وجود دارد که افراد زیر ۱۴ و بالای ۸۰ سال از بیومتریک معاف هستند. لازم به ذکر است که اگر فرد یک بار این پروسه را انجام دهد، تا مدت ۱۰ سال نیاز به بیومتریک ندارد.

چه کسانی از انگشت‌نگاری معاف هستند؟

تمام افراد برای اخذ ویزا لازم نیست که این پروسه را انجام دهند. برخی از افراد، معاف از انجام پروسه بیومتریک هستند. بعضی از افراد برای اینکه روادید دریافت کنند، لازم نیست که انگشت نگاری انجام دهند.  این افراد در دسته زیر قرار می‌گیرند:

چه کسانی از انگشت‌نگاری سفارت کانادا معاف هستند؟
●      متقاضیان زیر ۱۴ سال
●      متقاضیان بالای ۸۰ سال
●      افراد دارای ویزای مهاجرتی
●      افراد دارای اقامت کانادا
●      سران حکومت‌
●      دیپلمات‌ها

 چرا بیومتریک مهم است؟

2 4

بیومتریک یا زیست‌سنجی، برای تأیید هویت‌تان اهمیت زیادی دارد. دولت کانادا از متقاضیان درخواست می‌کند که حتماً این پروسه را انجام دهند. در واقع داشتن اطلاعات بیومتریک در پرونده، مانع از جعل هویت متقاضی مهاجرت می‌شود. بعلاوه، بیومتریک می‌تواند به حل خطا‌های ناشی از شباهت اسمی نیز کمک کند. در نهایت، در پروسه مهاجرت، این اقدام می‌تواند به تأیید سریع هویت فرد برای خروج و ورود به کانادا کمک زیادی کند. از آنجایی که دولت به امنیت و آسایش ساکنین کشور اهمیت زیادی می‌دهد؛ با درخواست ورود مهاجرین طبق نتیجه این تست موافقت می‌کند.

نکات مهم درباره انگشت‌نگاری

همانطور که گفتیم، بیومتریک، یکی از مراحل دریافت ویزا به شمار می‌آید. اگر این مرحله به صورت دقیق و به درستی انجام نشود، متقاضی قادر به دریافت روادید نخواهد بود. بنابراین، در هنگام ثبت اطلاعات بیومتریک باید به شرایط لازم توجه کنید. قبل از مراجعه به مراکز تعیین‌شده برای انجام انگشت‌نگاری، باید نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات مهم عبارتند از:

  • اگر دارای خالکوبی و تتو هستید، قبل از حضور در مراکز انگشت‌نگاری، پاک کردن آن‌ها را فراموش نکنید.
  • موقع انگشت‌نگاری لازم نیست که مدارک خاصی را ارائه دهید.
  • به همراه داشتن نامه انگشت‌نگاری، هنگام انجام بیومتریک لازم و ضروری است.
  • نتیجه را باید از طریق سفارت کانادا در کشور ترکیه پیگیری کنید.
  • اگر قصد مهاجرت با خانواده را دارید، تمام اعضاء باید همزمان در مرکز موردنظر برای انجام تست بیومتریک حضور داشته باشید.
  • کارمندان ارگان‌های دولتی به انگشت‌نگاری احتیاج ندارند.
  • انگشتان خود را باید روی دستگاه اسکنر به صورت هموار بگذارید.
  • بعد از دریافت ایمیل باید طی مدت سی روز به مراکز انگشت‌نگاری مراجعه کنید.
  • به هیچ عنوان فرد دیگری را به مرکز انگشت‌نگاری به جای خودتان نفرستید.
  • پوشیدن لباس مناسب را در روز انگشت‌نگاری فراموش نکنید. متقاضیان نباید روسری و لباس‌های سفید بپوشند.
  • هنگام ثبت عکس بیومتریک از چهره، نباید عینک داشته باشید.
  • وضعیت چهره‌ باید در حالت خنثی قرار داشته باشد. در حین عکسبرداری از چهره از نگاه به اطراف، اخم، خنده و… خودداری کنید.

قوانین بیومتریک کانادا

از سال ۲۰۱۳ برای افرادی که قصد اقامت کانادا را دارند، این پروسه الزامی شده است. به هیچ وجه قبل از انگشت‌نگاری، ویزا برای فرد صادر نمی‌شود. دولت کانادا این عقیده را دارد که بیومتریک می‌تواند باعث تهسیل پروسه مهاجرت و حفظ امنیت بیشتر ساکنین این کشور شود. بنابراین، افراد ۱۴ الی ۸۰ سال باید برای دریافت روادید، این اقدام را انجام دهند.

 نحوه دریافت نوبت انگشت‌نگاری به چه صورت است؟

3 4

به منظور دریافت نوبت باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. این مراحل و اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • در ابتدا باید وارد سایت VFS Global شوید.
  • سپس باید حساب کاربری با مشخصات شخصی‌تان را بسازید.
  • در مرحله بعد باید مدارک‌تان را در سایت قرار دهید.
  • بعد از آپلود مدارک و اسناد، کد رهگیری به متقاضی داده می‌شود.
  • در این مرحله باید کشور موردنظر برای انجام پروسه بیومتریک را مشخص کنید.
  • سپس متقاضی باید هزینه مربوط به صدور ویزا و بیومتریک را پرداخت کند.
  • در انتها پس از انجام تمام مراحل، باید منتظر نامه سفارت بمانید.

صدور ویزا بعد از انگشت‌نگاری

آیا این سؤال ذهن‌تان را درگیر کرده است که چه مدت بعد از بیومتریک، روادید برای متقاضی صادر می‌شود؟ لازم به ذکر است که در بازه‌های زمانی مختلف، افراد زیادی برای اخذ روادید درخواست می‌دهند. بنابراین، به دلیل بالا بودن تعداد درخواست‌ها نمی‌توان بازه زمانی را برای صدور روادید از قبل مشخص کرد. فاکتور‌هایی مانند نوع درخواست، تکمیل و ناقص بودن مدارک و… در تعیین زمان صدور ویزا بعد از انگشت‌نگاری مؤثر هستند.

هزینه انگشت‌نگاری ویزای کانادا

هنگام درخواست روادید باید هزینه انگشت‌نگاری را پرداخت کنید. هر متقاضی باید حدود ۸۵ دلار را برای انجام این پروسه بپردازد. اگر قصد مهاجرت با اعضای خانواده‌تان را دارید، باید هزینه بیشتری را برای تست بیومتریک کنار بگذارید. به عنوان مثال، خانواده‌های بالای ۳ نفر باید ۲۵۵ دلار بپردازند. هرچقدر تعداد اعضای خانواده‌تان بیشتر باشد، هزینه بیومتریک نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مدارک لازم برای انگشت‌نگاری

افرادی که از قبل و به صورت آنلاین، مدارک خود را ارسال کرده‌اند، نیاز به ارائه اسناد در روز انگشت‌نگاری ندارند. شما باید رسید پرداخت هزینه‌ها و نامه مربوطه را به دفاتر مورد نظر نشان دهید. اما گاهی اوقات، متقاضیان، تحویل مدارک به صورت حضوری را انتخاب می‌کنند. در این صورت، باید در دفاتر، انواع مدارک از قبیل پاسپورت، کارت ملی و… را نیز به همراه داشته باشید.

برای انجام بیومتریک باید به کجا مراجعه کرد؟

پس از اینکه برای تعیین بازه زمانی بیومتریک درخواست دادید و هزینه‌ها را پرداخت کردید، دولت نامه‌ای برای شما ارسال خواهد کرد. در این نامه، اطلاعاتی درباره مکانی که باید برای انگشت‌نگاری به آنجا مراجعه کنید، به صورت کامل درج می‌شود. حتماً به آدرس مکان مورد نظر به اندازه کافی دقت کنید تا اشتباهی صورت نگیرد.

 مدت اعتبار انگشت‌نگاری ویزای کانادا

4 4

شاید این سؤال شما نیز باشد که انگشت‌نگاری کانادا چه مدت اعتبار دارد؟ تا بازه زمانی ده ساله نیاز نیست که دوباره بیومتریک را انجام دهید. بنابراین، اگر کمتر از ۵ سال قبل بیومتریک انجام داده‌اید، نیازی به تکرار دوباره این پروسه ندارید. لازم به ذکر است که افرادی که قصد اقامت دائم دارند، باید دوباره بیومتریک را انجام دهند. افراد متقاضی اقامت دائم نباید منتظر بمانند تا ده سال از بازه زمانی انگشت‌نگاری اول زمان بگذرد. این افراد بدون در نظر گرفتن سوابق قبلی انگشت‌نگاری، باید دوباره اقدام کنند.

مراحل بعد از انگشت‌نگاری سفارت کانادا

بعد از اینکه انگشت‌نگاری صورت گرفت، اطلاعات مرتبط با آن برای اداره مهاجرت ارسال می‌شود. اداره مهاجرت به صورت دقیق، اطلاعات را بررسی می‌کند. در صورتی که هیچگونه مشکلی وجود نداشته باشد، با درخواست روادید موافقت خواهد شد. در واقع، اداره مهاجرت بعد از بررسی بیومتریک، نامه‌ای برای متقاضی ارسال خواهد کرد. در این نامه از متقاضی درخواست می‌شود که برای درج لیبل روادید به دفاتر سفارت کانادا مراجعه کند. بعد از اینکه روی پاسپورت‌تان لیبل درج شد، می‌توانید برای ورود به کشور آماده شوید.

قانون جدید انگشت‌نگاری کانادا

دولت کانادا، قانون جدیدی را برای انگشت‌نگاری تعیین کرده است. مطابق با این قانون، شما با یک مرتبه انگشت‌نگاری تا ده سال از انجام دوباره آن معاف خواهید بود. البته، برای دریافت اقامت دائم، شرایط فرق می‌کند. برای دریافت اقامت دائم باید دوباره اقدام به ثبت اطلاعات بیومتریک کنید. به علاوه، طبق قانون جدید، متقاضیان باید از قبل برای ثبت اطلاعات بیومتریک، نوبت دریافت کنند. براساس قوانین جدید، متقاضیان باید با به همراه داشتن پاسپورت، رسید پرداخت هزینه و اطلاع از ساعت و روز دقیق به دفاتر انگشت‌نگاری مراجعه کنند.

معرفی بهترین کشورها برای انگشت‌نگاری

5 2

ایرانیان به دلیل نبود سفارت‌خانه کانادا در کشورشان، برای انجام پروسه بیومتریک باید به سفارت‌های واقع در کشورهای دیگر مراجعه کنند. شما می‌توانید برای ثبت اطلاعات بیومتریک به قطر، گرجستان، ارمنستان، امارات، آذربایجان و… مراجعه کنید. انگشت‌نگاری کانادا در استانبول نیز انجام می‌شود. شما می‌توانید به سفارت‌های کانادا در هر یک از این کشور‌ها مراجعه کرده و اطلاعات بیومتریک‌تان را ثبت کنید.

جواب انگشت‌نگاری چند روزه میاد؟

6

برای تاریخ نتیجه‌دهی انگشت‌نگاری نمی‌توان بازه زمانی مشخص را در نظر گرفت. با توجه به نوع ویزا، کشور مقصد و… ممکن است که این پروسه کمی طول بکشد. لازم به ذکر است که نتیجه بیومتریک بلافاصله در پروفایل متقاضی ثبت خواهد شد. بنابراین، لازم نیست بازه زمانی زیادی منتظر دریافت نتیجه باشید.

سخن آخر

به منظور مهاجرت به کشور‌های شناخته‌ای مانند کانادا باید مراحلی را طی کنید. در هر یک از این مراحل، به تهیه مدارک، اسناد و انجام پروسه‌های اداری نیاز دارید. به همین خاطر، کارشناسان حقوقی النورا در تلاش هستند تا این مسیر را برای شما هموارتر کنند و اطلاعات کاربردی درباره انگشت‌نگاری، مدارک، شرایط و هزینه‌های اخذ انواع روادید را در اختیارتان قرار دهند. انگشت‌نگاری برای دریافت ویزای توریستی، کاری، تحصیلی و… لازم است. این تست در هنگام ورود به کشور و دریافت ویزا انجام می‌شود. هدف کلی از انجام تست بیومتریک، شناسایی هویت افراد است. در واقع، این تست به دولت در تشخیص و شناسایی مسافرین و مهاجرین متخلف کمک زیادی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انگشت‌نگاری کانادا و نحوه دریافت ویزا می‌توانید با اعضای مجموعه النورا در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید