حتماً شما هم در مورد ثبت‌ نام لاتاری شنیده‌اید،‌ لاتاری یکی از ساده‌ترین راه‌های مهاجرت به آمریکا شناخته می‌شود که به علاقه‌مندان این کشور کمک می‌کند تا به راحتی گرین کارت دریافت کنند.  هرساله مهاجران زیادی از روش‌های متنوع و سخت برای مهاجرت در صف‌های سفارت منتظر می‌مانند. روش‌های مهاجرت از تحصیلی تا کاری و یا پناهندگی سختی‌ها و مشقت‌های خود را دارد و تقریباً باید ۴ یا ۵ سال برای آن صبر کنند.

سالانه میلیون‌ها مهاجر برای سفر به آمریکا اقدام می‌کنند و قوانین سخت‌گیرانه و مشکلات زیادی مانع رسیدن آن‌ها به خاک این کشور می‌شود. البته امریکا به عنوان برترین اقتصاد جهان، رفاه اجتماعی بالایی دارد و متقاضیان زیادی را مجذوب خود می‌کند. در این مقاله به همه چیز در مورد لاتاری از تعریف لاتاری چیست تا راهنمایی ثبت‌ نام لاتاری می‌پردازیم.

لاتاری چیست؟

لاتاری چیست؟
لاتاری چیست؟

اگر میخواهید در مورد گرین کارت اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله گرین کارت چیست را مطالعه کنید.

 

لاتاری (Lottery) در زبان انگلیسی به معنی قرعه‌کشی است که مانند بخت‌آزمایی عمل می‌کند. این برنامه آمریکایی به افراد شانس گرفتن اقامت آمریکا را می‌دهد. قرعه‌کشی ساده و راحتی که به همه شانس یکسانی می‌دهد تا بتوانند در این برنامه شرکت کنند و نگران مهاجرت خود به این کشور گسترده و مرفه نباشند. برنده شدن به معنی رسیدن سریع به رویای زندگی در آمریکا است.

این قرعه‌کشی به معنی توزیع عادلانه خدمات است که شانس گرفتن گرین کارت را به افراد می‌دهد. آمریکا هر سال این بخت آزمایی را برگزار می‌کند و برای مهاجران، امکان اقامت دائم در آمریکا را فراهم می‌کند. نژادهای متنوعی در این کشور زندگی می‌کنند که از سایر نقاط دنیا به آن مهاجرت کردند. بعد از مشخص شدن نتایج لاتاری، فرد برنده برای گرفتن ویزا و انجام مصاحبه به سفارت‌های آمریکا مراجعه می‌کند.

قرعه‌کشی به گونه‌ای طراحی شده است تا تمام تنوع نژادی، به یک اندازه شانس موفقیت داشته باشند و تعداد مشخصی ویزای تنوع نژادی یا DV وجود دارد. اتباعی که بیشتر از ۵۰,۰۰۰ نفر به امریکا مهاجرت کرده باشند، نمی‌توانند در ثبت‌نام لاتاری شرکت کنند.

ثبت نام لاتاری چیست؟

ثبت نام لاتاری چیست؟
ثبت نام لاتاری چیست؟

 

برای آشنایی با مبلغ تمکن مالی مورد نیاز هر کشور مقاله تمکن مالی مورد نیاز کشورهای مختلف را بخوانید.

 

لاتاری چند سال یکبار است؟ مرکز کنسول‌گری آمریکا، ثبت‌نام لاتاری را به عهده دارد که هر سال برگزار می‌شود. سه مرحله دارد که عبارت است از ثبت‌ نام لاتاری، مرحله اعلام نتایج و در آخر انجام امور اداری و گرفتن ویزا. تمام اطلاعات متقاضی در سیستم اطلاعاتی این کشور ذخیره می‌شود و برندگان از طریق کامپیوتر برگزیده می‌شوند. این افراد به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و بعد از انجام کارهای اداری و گرفتن ویزا می‌توانند برای همیشه به آمریکا بروند و زندگی کنند.

برای ثبت‌ نام لاتاری نیازی به مهارت و مدرک خاصی نیست و حتی مدرک زبان هم نیازی ندارد. همچنین هزینه ثبت‌ نام لاتاری رایگان است و دولت آمریکا برای آن مبلغی دریافت نمی‌کند؛ اما برای ورود اطلاعات نیاز به فردی مسلط به انگلیسی دارید که به خوبی بتواند اطلاعات را وارد کند و هزینه مراحل ثبت‌ نام لاتاری را از شما می‌گیرد. عموماً کافی‌نت‌ها این کار را برای شما به سادگی انجام می‌دهند و با مراجعه به کافی‌نت‌های معتبر می‌توانید اطلاعات خود را تکمیل کنید.

هزینه ثبت‌نام لاتاری دو شانسه و سه شانسه

ثبت‌‌نام لاتاری برای افراد متفاوت است و به شرایط آن‌ها بستگی دارد. افرادی که متاهل هستند، در واقع دو شانس برای شرکت در این قرعه‌کشی دارند و می‌توانند یک بار اطلاعات خود را وارد کنند و یک بار هم زیرمجموعه همسر خود شوند. بنابراین هزینه ثبت‌نام لاتاری دو شانسه دو بار محاسبه می‌شود و به ازای داشتن هر یک فرزند زیر ۱۸ سال ۵۰,۰۰۰ تومان هزینه ثبت‌نام لاتاری افزایش پیدا می‌کند.

همچنین فرزندان بین ۱۸ تا ۲۱ سال در واقع سه شانسه هستند که می‌توانند دوبار زیرمجموعه پدر و مادر شوند و یک بار هم از جانب خود در قرعه‌کشی شرکت کنند. زمان ثبت‌نام‌ لاتاری سال ۲۰۲۴ در ۵ اکتبر یا ۱۳ مهر ۱۴۰۲ شروع می‌شود و تا ۸ نوامبر یا ۱۷ آبان ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند به سایت رسمی dvprogram.state.gov مراجعه کنند.

 

نوع ثبت‌نام لاتار حدود هزینه ثبت نام لاتاری
مجرد ۱۶۳,۰۰۰ تومان
متاهل ۲۷۲,۵۰۰ تومان
فرزندان زیر ۲۱ سال ۵۴,۵۰۰ تومان
دو شانسه برای افراد متاهل دو برابر هزینه متاهل

سریعترین راه دریافت گرین کارت


راهنمای ثبت‌ نام لاتاری
راهنمایی ثبت‌ نام لاتاری

اگر میخواهید به اروپا مهاجرت کنید قبل از هر کاری مقاله بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت را مطالعه کنید.

 

لاتاری به ساده‌ترین و ارزان‌ترین شکل ممکن، شرایط را برای مهاجرت به آمریکا فراهم می‌کند و فرد برنده می‌تواند صاحب گرین کارت این کشور شود. متقاضی با برنده شدن در این بخت‌آزمایی می‌تواند به همراه همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال به این کشور مهاجرت کند. داشتن گرین کارت این امکان را به مهاجران می‌دهد که از امتیازات شهروندی برخوردار شوند.

امتیازاتی مانند داشتن حساب بانکی، امکان تحصیل، گرفتن شماره تامین اجتماعی، گواهینامه رانندگی و… از جمله مزایای گرین کارت به شمار می‌رود. مهاجرانی که گرین کارت دارند حتی می‌توانند در موقعیت‌های شغل‌های دولتی استخدام شوند و از مزایای آن بهره ببرند. بنابراین حمایت‌های دولتی همیشه شامل این افراد می‌شود.

به همین دلیل متقاضیان این طرح بسیار گسترده است و محبوبیت آن هر روز رشد می‌کند. مهاجران معمولی با مهاجرت به آمریکا از مزایای گرین کارت نمی‌توانند بهره‌مند شوند و یا زمان طولانی را باید صرف گرفتن شهروندی این کشور کنند.

راهنمایی ثبت‌نام لاتاری

پیوسته چند روز قبل از برگزاری قرعه‌کشی، برنامه گرین کارت آمریکا و قوانین آن منتشر می‌شود و شرایط را به درستی توضیح می‌دهند. البته شرکت در این بخت‌آزمایی مدتی است که تغییر نکرده و همان قوانین تکرار می‌شود. اطلاع از این شرایط برای متقاضیان اهمیت زیادی دارد تا بتوانند براساس دانش خود اقدام کنند و از بهترین روش اقدام کنند. بنابراین در ادامه به بررسی راهنمای ثبت نام لاتاری می‌پردازیم.

محل تولد

یکی از نکته‌های مهم در راهنمای ثبت نام لاتاری، اطلاع از قوانین محل تولد است. اتباع کشورهایی که در ۵ سال گذشته بیشترین آمار مهاجرت به آمریکا را داشتند، نمی‌توانند در این قرعه‌کشی شرکت کنند. کسانی که متولد کشورهایی مانند بنگلادش، برزیل، کانادا، کلمبیا، چین، جمهوری دومینیکن، ال‌سالوادور، هائیتی، هند، جامائیکا، مکزیک، نیجریه، پاکستان، پرو، فیلیپین، کره جنوبی، ویتنام و بریتانیای کبیر به جزء ایرلند شمالی باشند، نمی‌توانند در این بخت‌آزمایی شرکت کنند.

خوشبختانه متولدین کشورهای ایران و افغانستان مشکلی در ثبت‌نام لاتاری ندارند و می‌توانند شرکت کنند. اگر فردی در کشورهایی که گفتیم متولد شود، می‌تواند از طریق همسر خود اقدام کنند و از سهمیه همسر بهره‌مند شود. بنابراین در برخی از موارد می‌توانند از راه‌های جایگزین استفاده کرد.

مدرک تحصیلی

یکی از گزینه‌های مهم برای شرکت در این قرعه‌کشی، مدرک تحصیلی است که قوانین خاصی دارد. افرادی که دیپلم ۱۲ ساله را نداشته باشند، نمی‌توانند در ثبت‌نام لاتاری شرکت کنند؛ مانند کسانی که دیپلم فنی حرفه‌ای یا دیپلم تحصیل راه دور و یا دیپلم بزرگسالان را دارند. بنابراین این افراد می‌توانند از طریق سابقه کار برای شرکت در قرعه‌کشی استفاده کنند. در واقع این افراد نیازی به اسکن مدرک تحصیلی خود ندارند و نیازی نیست که ریز نمرات، معدل و جزئیات تحصیلی خود را وارد کنند. تنها مشخص کردن آخرین مدرک تحصیلی کفایت می‌کند.

در امریکا کلیه کودکان، ۱۲ سال دوران مدرسه را برای گرفتن دیپلم سپری می‌کنند. دانش‌آموزان در این کشور موظفند تا ۱۲ سال در مدارس تحصیل کنند و بعد اتمام این دوران به آن‌ها دیپلم اعطا می‌شود. به همین دلیل، این قانون برای ثبت‌نام در لاتاری وجود دارد و فرد متقاضی باید برای گرفتن دیپلم خود ۱۲ سال درس خوانده باشد.

سابقه کار

برای کسانی که کمتر از دیپلم تحصیل کردند و یا دیپلم ۱۲ ساله ندارند، داشتن سابقه کار اهمیت زیادی پیدا می‌کند. این متقاضیان با داشتن ۲ سال سابقه کار می‌توانند در ثبت‌نام لاتاری شرکت کنند. البته این سابقه کاری باید مربوط به ۵ سال گذشته باشد و حتی اگر خود کار نکرده باشند، باز هم قابل قبول است.

در صورتی‌ که فرد خود یک شرکت تاسیس کرده باشد، می‌تواند به عنوان مدیر عامل آن در این قرعه‌کشی شرکت کند و نیازی به فعالیتی نیست. به همین دلیل شغل‌هایی که جواز کسب دارند می‌توانند به سادگی از قاعده سابقه کار بهره‌مند شوند.

شرایط سنی

از جمله مهم‌ترین قوانین ثبت‌نام در لاتاری، شرط سن است. داشتن مدرک تحصیلی ۱۲ ساله، امکان شرکت به افرادی که سن کمتری دارند را نمی‌دهد. بنابراین فرزندان مجرد زیر سن ۲۱ سال، می‌توانند از طریق والدین خود اقدام کنند؛ یعنی زیرمجموعه پدر و مادر محسوب می‌شوند و به صورت مستقل نمی‌توانند شرکت کنند.

گفتنی است تنها فرزندانی که دیپلم داشته باشند، می‌توانند شانس خود را برای شرکت در لاتاری امتحان کنند. این افراد به صورت مستقل و مجزا هم امکان ثبت‌نام دارند و درواقع سه شانس برای شرکت در این قرعه‌کشی دارند.

مدرک زبان انگلیسی

داشتن مدرک زبان انگلیسی برای شرکت در لاتاری الزامی نیست و در هنگام ورود اطلاعات، نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. حتی دانش زبانی هم نیازی نیست و فرد متقاضی می‌تواند با از مشاوران مربوطه برای پُر کردن این فرم کمک بگیرد. بعد از برنده شدن در لاتاری حتی مصاحبه سفارت هم به زبان فارسی انجام می‌شود و نیازی به دانش زبان انگلیسی نیست.

اما به هر حال در صورت دریافت گرین و مهاجرت، برای ارتباط گرفتن با مردم، نیاز به آموختن زبان انگلیسی وجود دارد و در صورت تحصیل و یا کار باید مدرک زبان انگلیسی داشته باشید. زندگی با دانش زبان انگلیسی در آمریکا راحت‌تر است و به افراد در گرفتن پذیرش و یا پیدا کردن کار کمک می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در لاتاری

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در لاتاری
مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در لاتاری

 

در هنگام ثبت نام لاتاری باید مدارک مورد نیاز را حاضر کنید و همه مدارک با کیفیت خوب اسکن شود. وارد کردن اطلاعات اهمیت زیادی دارد و متاسفانه در صورت نقصی در این اطلاعات هشداری در سایت داده نمی‌شود و به صورت خودکار ثبت نام شما لغو می‌شود. به همین دلیل درج اطلاعات مندرج در مدارک اهمیت زیادی پیدا می‌کند. کلیه اطلاعات باید به صورت دقیق و صحیح وارد شود. مدارک مورد نیاز عبارت است از:

  • شناسنامه و کلیه اطلاعات هویتی
  • اطلاعات تحصیلی شامل ریز نمرات و معدل و آخرین مدرک تحصیلی
  • اطلاعات کامل همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال
  • اطلاعات تماس و ایمیل و آدرس دقیق
  • کلیه اطلاعات فرزندان
  • پاسپورت معتبر
  • عکس مخصوص شرکت در لاتاری

عکس لاتاری

گرفتن عکس مخصوص اهمیت زیادی دارد تا فرد در هنگام ثبت‌ نام بتواند این عکس را در سایت مربوطه بارگذاری کند. عکس باید مورد تایید اداره مهاجرت قرار بگیرد و داشتن استانداردهای مربوطه قابل اهمیت است. این عکس باید زمینه سفید داشته باشد و در صورت داشتن حجاب باید گردی صورت به طور کامل پیدا باشد.

عکس نبایستی تار باشد؛ سایه روشن بودن آن اهمیت زیادی دارد. عکس باید جدید باشد و حداکثر ۶ ماه بیشتر از آن نگذرد. همچنین نباید در لاتاری سال گذشته از آن استفاده شده باشد و به صورت دیجیتالی حاضر شود. قرار گرفتن سر و گردن و حالت نشستن مهم است و در هنگام گرفتن عکس باید به آن دقت کنید. به طور کلی داشتن موارد زیر در هنگام بارگذاری عکس پر اهمیت است:

  • مربعی ۵ سانت در ۵ سانت یا همان ۶۰۰ پیکسل در ۶۰۰ پیکسل
  • رزولوشن ۳۰۰DPI
  • رنگی
  • فرمت فایل JPEG
  • حداکثر حجم ۲۴۰ کیلوبایت

جمع بندی

هر ساله مهاجران زیادی برای مهاجرت به آمریکا اقدام می‌کنند و امکان دریافت ویزا برای این کشور ساده نیست. کشوری مرفه که اقتصاد برتر دنیا شناخته می‌شود و امکانات ویژه‌ای برای شهروندان خود قائل است. یکی‌ از ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای مهاجرت به این کشور را می‌توان شرکت در لاتاری دانست. به خصوص که خوشبختانه ایرانیان امکان ثبت نام در لاتاری نیز دارند.

با برنده شدن در این قرعه‌کشی بزرگ به فرد برنده گرین کارت آمریکا تعلق می‌گیرد و امکان اقامت طولانی مدت را بی‌دغدغه دریافت می‌کند. برای شرکت در این بخت‌آزمایی نیازی به مدارک خاصی نیست و اغلب افراد شانس شرکت کردن در لاتاری را نیز دارند. لاتاری در واقع عادلانه‌ترین شرایط را برای افراد فراهم می‌کند تا شانس خود را برای سیتیزن شدن امتحان کنند. برنده می‌تواند از تمام امکانات این کشور مانند امکان تحصیل،‌ استخدام در شغل‌های دولتی، استفاده از خدمات بیمه،‌ حمایت‌های دولتی و… بهره‌مند شود.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «همه چیز در مورد لاتاری» پاسخ دادیم:

۱. لاتاری چیست؟

این قرعه‌کشی به معنی توزیع عادلانه خدمات است که شانس گرفتن گرین کارت را به افراد می‌دهد. آمریکا هر سال این بخت آزمایی را برگزار می‌کند و برای مهاجران، امکان اقامت دائم در آمریکا را فراهم می‌کند. نژادهای متنوعی در این کشور زندگی می‌کنند که از سایر نقاط دنیا به آن مهاجرت کردند. بعد از مشخص شدن نتایج لاتاری، فرد برنده برای گرفتن ویزا و انجام مصاحبه به سفارت‌های آمریکا مراجعه می‌کند.

۲. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در لاتاری چیست؟

شناسنامه و کلیه اطلاعات هویتی/ اطلاعات تحصیلی شامل ریز نمرات و معدل و آخرین مدرک تحصیلی/ اطلاعات کامل همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال/ اطلاعات تماس و ایمیل و آدرس دقیق/ کلیه اطلاعات فرزندان/ پاسپورت معتبر/ عکس مخصوص شرکت در لاتاری