مقدمه‌ی خرید ملک در یونان در سال ۲۰۲۳

خرید ملک در یونان، یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور است که مزیت‌های بسیار زیادی با خود به همراه دارد. اقامت در یونان با خرید ملک، یک راهکار ساده و سریع برای مهاجرت به قاره اروپا است که برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا فراهم آمده و ایرانیان نیز می‌توانند از این امکان برای رسیدن به اهداف مهاجرتی خود، استفاده کنند. چه کسانی که قصد مهاجرت به یونان از طریق خرید ملک را دارند و چه کسانی که مقصد نهایی آنها برای زندگی، کشوری به جزء یونان است، می‌توانند به راحتی از این ویزا، برای ورود به اروپا و سپس رسیدن به هدف اصلی خود استفاده کنند.

طبق قانونی که در سال ۲۰۱۳ از سوی سفارت یونان وضع شده، کاربران می‌توانند برای اقامت در یونان با خرید ملک اقدام کنند. این قانون پیچیدگی خاصی ندارد و همه چیز در آن شفاف است. البته این روش اخذ اقامت، تنها مختص کشور یونان نیست و در سایر کشورها مانند اسپانیا نیز می‌توان از این طریق، اقامت بلندمدت را اخذ کرد؛ اما خرید خانه در یونان و اقامت در این کشور مزیت خاصی نسبت به بسیاری از طرح‌های مشابه در سایر کشورها دارد که شنیدن آن برای شما بسیار جذاب خواهد بود. در این مقاله در النورا، سعی داریم تا این موضوع را به صورت کامل برای شما تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

خرید ملک در یونان

طبق قانونی که در ماه آوریل سال ۲۰۱۳ توسط دولت یونان وضع شد، شهروندان خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در صنعت املاک و مستغلات این کشور برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک اقدام کنند. در این روش که در نهایت با استفاده از آن می‌توان به ویزای طلایی یونان و دریافت پاسپورت این کشور نیز رسید، شرایط کاملاٌ مشخص است و کاربران می‌توانند با طی کردن یک مراحل مشخص برای این روش مهاجرت اقدام کنند.

برای اقامت یونان خرید ملک ۲۵۰ هزار دلاری یا خرید چند ملک جمعاٌ به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار نیاز است و با این سرمایه‌گذاری و ارائه اسناد آن به سفارت یونان هم برای خود فرد سرمایه‌گذار و هم برای اعضای خانواده ویزای یونان به مدت ۵ سال صادر می‌شود. در واقع خرید ملک در یونان، فقط یک سرمایه‌گذاری نیست و شما می‌توانید از این طریق به پاسپورت این کشور نیز برسید.

اقامت یونان با خرید ملک

اقامت یونان از طریق خرید ملک به این صورت است که شما بعد از سرمایه‌گذاری حداقل ۲۵۰ هزار دلاری در ‌بخش املاک و مستغلات این کشور، ویزای ۵ ساله دریافت خواهید کرد که البته این ویزا برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال شما نیز صادر خواهد شد. در صورتی که ملک مورد نظر را در طول این ۵ سال نگه دارید، می‌توانید اقامت خود را برای ۵ سال دیگر تمدید کنید و یک اقامت ۱۰ ساله را از این طریق برای خود در قاره اروپا رقم بزنید. اتفاقی که در بسیاری از روش‌های اخذ اقامت با پیچیدگی‌های زیادی همراه است.

کسانی که حداقل ۷ سال اقامت یونان با خرید ملک را داشته باشند، می‌توانند برای دریافت پاسپورت این کشور اقدام کرده و تبعه یونان شوند. اتفاقی که می‌تواند مزیت‌هایی مانند استفاده از تمام حقوق شهروندی مانند دریافت بیمه‌های درمانی مختص کاربران خود این کشور را در اختیار داشته باشد و دیگر نیازی به چالش‌های مربوط به مهاجرت و دریافت ویزای اقامتی در کشورهای مختلف نباشند. دقت داشته باشید که ویزای یونان ارزش بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید به راحتی از آن، برای ورود به کشورهای مختلف جهان هم استفاده کنید.

تصویری از خانه ای خریداری شده برای عنوان اقامت یونان با خرید ملک انتخاب شده است.
پس از خرید ملک در یونان، به فرد کارت اقامت موقت یک ساله اروپا (TRP) را می‌دهند

چرا خرید خانه در یونان و اقامت

البته در ادامه، مزایای خرید ملک در یونان را با هم بررسی خواهیم کرد؛ اما قبل از آن باید یک نکته بسیار مهم درباره این روش سرمایه‌گذاری و اخذ اقامت از طریق آن را با شما در میان بگذاریم. همانطور که در بالا اشاره کردیم، امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک نه فقط در یونان، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد؛ اما در اکثر کشورهای جهان، مخصوصاً کشورهای حوزه شینگن قانون به این صورت است که برای تمدید اقامت حتماً باید حدود نیمی از سال را در کشور مقصد اقامت داشته باشید که این موضوع می‌تواند هم هزینه‌های قابل توجهی روی دست شما باقی بگذارد و هم محدودیت‌هایی را برای شما ایجاد کند.

در شرایط خرید ملک در یونان و اخذ اقامت از این طریق، دیگر این محدودیت وجود نداشته و شما می‌توانید حتی بدون یک روز اقامت در این کشور، این ویزا را دریافت کرده و در نهایت حتی آن را تمدید کنید. این مزیت باعث شده تا بسیاری از کسانی که با دریافت ویزا و اقامت در سایر کشورها مشکل دارند، به اخذ اقامت یونان از طریق خرید ملک نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

سرمایه‌گذاری در ملک در یونان ۲۰۲۳

مهاجرت به یونان از طریق خرید ملک، نیاز به سرمایه‌گذاری در‌ بخش املاک و مستغلات در این کشور دارد؛ اما خرید ملک صرفاً به معنی هزینه نیست و این موضوع می‌تواند تبدیل به یک روش سرمایه‌گذاری برای شما شود. قیمت ملک در یونان نیز مانند سایر کشورهای جهان، دستخوش تغییراتی شده و ممکن است در طول ۵ یا ۱۰ سالی که شما ملک مورد نظر را در اختیار دارید، قیمت آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و سود خوبی با فروش آن به دست آورید. البته بازار ملک یونان، نسبت به بازار ملک در بسیاری از کشورها چندان پر رونق نیست و به جزء ملک‌های لوکسی که معمولاً توسط افراد سرشناس خریداری می‌شود، برای بقیه موارد باید زمان قابل توجهی را برای فروش ملک در نظر بگیرید.

اگر شما مشاوره‌های لازم برای خرید ملک در یونان را پشت سر گذاشته باشید، در نهایت می‌توانید ملکی را انتخاب کنید که هم با افزایش قیمت خوبی در طول ۵ سال همراه باشد و هم امکان فروش آن نیز خیلی پیچیده نشود. البته روش‌های دیگری مانند اجاره دادن ملک نیز می‌تواند سرمایه‌گذاری موفق تری را نیز برای شما رقم زده و سود ناشی از خرید ملک در یونان را برای شما افزایش دهد.

افراد همراه در اقامت یونان از طریق خرید ملک

سوال بسیار همی که بسیاری از کاربران دارند، این است که در صورت اخذ اقامت یونان از طریق خرید ملک چه کسانی را می‌توان با خود همراه کرد و این روش اقامتی به چند نفر تعلق می‌گیرد؟

همسر
فرزندان زیر ۲۱ سال بدون قید شرط
فرزندان مجرد بالای ۲۱ سال در صورتی که در یکی از دانشگاه‌های یونان پذیرش شوند.
مادر و پدر متقاضی در صورتی که مدارک اثبات پرداخت هزینه‌های زندگی آنها توسط متقاضی ارائه شود.
مادر و پدر همسر در صورتی که مدارک اثبات پرداخت هزینه‌های زندگی آنها توسط متقاضی ارائه شود.

قیمت ملک در یونان ۲۰۲۳

اقامت یونان خرید ملک ۲۵۰ هزار دلاری نیاز دارد. حالا سوال مهم اینجاست که قیمت ملک در این کشور به چه صورت است و برای خرید هر مترمربع آپارتمان باید چه هزینه‌ای را بپردازیم؟ قیمت خانه در یونان به موارد مختلفی بستگی دارد که هر یک از این موارد می‌توانند تاثیر بسیار زیادی را در قیمت نهایی ملک خریداری شده ایجاد کنند. از شهر مورد نظر گرفته تا محل قرار گیری ساختمان و نزدیک بودن آن به مرکز شهر از جمله مواردی هستند که می‌توانند روی قیمت ملک در یونان تاثیر داشته باشند.

در حال حاضر قیمت هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر این کشور در حدود ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو است. در خارج از شهر این قیمت در حدود ۱۴۲۰ یورو برای هر مترمربع خواهد بود. اگر به فکر اجاره دادن واحد خریداری شده هستید می‌توانید با مبلغ حدود ۲۸۰ یورو برای واحدهای یک خوابه و ۵۵۰ یورو برای واحدهای سه خوابه سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید.

تصویری از ماکت یک خانه به همراه مقداری پول و نمودار برای عنوان قیمت ملک در یونان 2023 انتخاب شده است.
قدمت ملک، امکانات آن و شرایط و عوامل دیگری که خصوصیات ملک در بر دارد می تواند همگی بر روی قیمت ملک در یونان اثر بگذارد

شرایط خرید ملک در یونان

بررسی شرایط خرید ملک در یونان نیز اهمیت خاص خود را دارد. با توجه به اینکه اقامت در یونان با خرید ملک از طریق خرید واحدهایی با کاربری مختلف امکان‌پذیر است؛ از این رو، در این باره نیز باید چند نکته مهم را با شما در میان بگذاریم:

  • دقت کنید که قانون تقسیم زمین به قسمت‌های کوچک‌تر برای تمام ‌بخش‌های یونان وجود ندارد و با این تصور نباید سراغ خرید زمین در این کشور بروید.
  • مناطق حفاظت شده زیست محیطی را از لیست خود برای خرید ملک در یونان خارج کنید.
  • امکان تغییر کاربری املاک در اراضی جنگلی یونان را ندارید.
  • دقت کنید که در خط ساحلی قوانین متفاوتی نسبت به مرکز شهر برای خرید ملک وجود دارد و باید این قوانین را نیز بدانید.
  • در نزدیکی‌های آثار باستانی در یونان امکان خرید خانه را نخواهید داشت.
  • امکان خرید ملک در نزدیکی‌های مرز یونان نیز برای همه صادر نمی‌شود.

مزایای خرید ملک در یونان

مرور مزایای خرید ملک در یونان احتمالاً جذابیت‌های خاص خود را دارد. البته در بندهای قبلی به برخی از مهم‌ترین مزیت‌های اقامت در یونان با خرید ملک مانند امکان همراه کردن اعضای خانواده و عدم نیاز به حضور در کشور یونان در طول مدت این ویزا اشاره کردیم. مزیت‌های دیگری که برای این ویزا می‌توانیم به آنها اشاره کنیم، به شرح زیر هستند:

امکان زندگی در سایر کشورهای حوزه شینگن و استفاده از امکانات عالی آنها
دریافت اقامت در اروپا با کمترین میزان سرمایه‌گذاری نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی
امکان تمدید اقامت و تبدیل آن به پاسپورت دائمی یونان
تسهیل ورود پول به یونان برای این دست از سرمایه‌گذاران

البته خرید ملک در یونان معایب خاص خود را نیز دارد و اینگونه نیست که این روش اخذ اقامت بی‌نقص باشد. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین معایب اقامت در یونان با خرید ملک نیاز به پرداخت مالیات سالیانه داشتن ملک است که حدود ۱۰ درصد خواهد بود. اگر شما در طول سال ملک مورد نظر را اجاره بدهید، مشمول مالیات بر درآمد نیز خواهید شد که این مالیات برای درآمد در حدود ۸ تا ۱۲ درصد است. البته قوانین مشابهی در سایر کشورها نیز وجود دارد و اتفاق تازه‌ای در این روش سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی نیست.

تصویری از زیبایی یونان برای عنوان مزایای خرید ملک در یونان انتخاب شده است.
از مهم ترین مزایایی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که اتباع خارجی با خرید ملک در یونان، علاوه بر سود، اقامت نیز به آنها تعلق می‌گیرد

مراحل اخذ اقامت یونان با خرید ملک

اخذ اقامت یونان با خرید ملک مراحل خاصی دارد. برای این منظور، در قدم اول باید به فکر انتخاب یک یا چند ملک با حداقل سرمایه ۲۵۰ هزار دلاری باشید. با طی کردن مراحل زیر می‌توانید بهترین انتخاب و خرید را در این روش سرمایه‌گذاری برای خود رقم بزنید:

  • بهترین شهر یونان برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.
  • جستجوی کاملی درباره قیمت ملک در منطقه مورد نظر داشته باشید.
  • ملک مورد نظر را انتخاب کرده و وکیل حقوقی برای ثبت اسناد انتخاب کنید. این مرحله اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری از کلاهبرداری در اقامت در یونان با خرید ملک دارد.
  • در قدمی بعدی نوبت به صدور شماره مالیاتی و بررسی فنی اموال می‌رسد.
  • قدم بعدی پرداخت عوارض تمبر و تکمیل قرار خرید است.
  • ثبت محلی اراضی را باید در قدم بعدی انجام دهید.
  • در آخرین مرحله نیز نوبت به ثبت ملک به صورت آنلاین در سازمان امور مالیاتی یونان خواهد رسید.

خرید خانه در یونان یا اجاره ملک؟

سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات در یونان
سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات در یونان

اگرچه خرید ملک در کشور یونان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و اقامت است، اما بسیاری از مهاجران تصمیم می‌گیرند تا به جای خرید ملک، به اجاره آن بپردازند. قانون یونان مستلزم آن است که قرارداد اجاره حداقل سه ساله باشد. قیمت اجاره در مرکز یونان و مناطق حومه متفاوت است و غالبا در آتن با بالاترین قیمت‌ها مواجه خواهید شد. معمولاً پس از امضای قرارداد اجاره، فرد باید دو ماه اجاره‌بها را پیش پرداخت کند. لازم به ذکر است که قبل از تخلیه خانه، صاحب‌خانه می‌بایست حداقل یک ماه زودتر این مسئله را به مستاجر اطلاع دهد.

اقامت یونان برای مهاجران در کدام نقطه این کشور مجاز است؟

مهاجران عموماً مجاز به خرید ملک در هر یک از نقاط یونان هستند؛ اما گفتنی است که معمولا اجازه خرید ملک در “مناطق مرزی” به افراد مهاجر داده نمی‌شود. برای خرید ملک در این مناطق، شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیاز به مجوز ویژه از وزارت کشور دارند. این روند برای شهروندان اتحادیه اروپا آسان‌تر است و مجوز توسط یک کمیته ویژه صادر می‌شود.

آیا برای اقامت یونان نیاز به وکیل داریم؟

گفتنی است که اگر ملکی به ارزش بیش از ۱۰۴.۷۰۰ یورو خریداری شود، لازم است تا فرد، وکیلی را استخدام کند که به او در روند خرید ملک در یونان کمک کند. گرفتن وکیل معمولاً هزینه‌بر خواهد بود! تخمین زده می‌شود که حدود ۱ الی ۱.۵  درصد از ارزش ملک ممکن است در این راستا صرف شود.

وب‌ سایت‌های خرید و اجاره ملک و اقامت یونان

وب سایت‌های زیر گزینه‌هایی را برای خرید و اجاره ملک در اختیار مهاجران برای مهاجرت به یونان قرار می‌دهند:

  • Home Greek Home
  • PropertyGR
  • A Property in Greece

مدارک لازم برای اقامت در یونان از طریق خرید ملک

اخذ ویزای یونان برای ایرانیان
اخذ ویزای یونان برای ایرانیان
  • ارائه مدارکی مبنی بر اثبات اقامت تمکن مالی یونان جهت خرید ملک (به ارزش ۲۵۰،۰۰۰ یورو)
  • شناسنامه، کارت ملی و سایر مدارک هویتی
  • پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست ویزا یونان
  • دو قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
  • عدم سوء سابقه

( برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ اقامت تمکن مالی یونان روی لینک کلیک کنید)

کلام آخر

حالا با داشتن مدارک اثبات خرید ملک و ارائه آنها به همراه مدارک شناسایی به سفارت یونان می‌توانید برای دریافت اقامت این کشور اقدام کنید. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم خرید ملک در این کشور باید با احتیاط بسیار زیادی انجام پذیرد و گرفتن وکیل با تجربه و حرفه‌ای در این زمینه اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. برای این منظور توصیه می‌کنیم که از مشاورین ما در النورا کمک بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید