مقدمه‌ی اثامت در اروپا از طریق سرمایه گذاری

آیا شما به دنبال راهی برای مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه‌گذاری هستید؟ اگر چنین است، در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را درباره شرایط و چگونگی آن مطلع سازیم. فرقی نمی‌کند که آن را چه می‌نامید: ویزای طلایی، اقامت از طریق سرمایه‌گذاری، یا برنامه مهاجر سرمایه‌گذار. آنچه مهم و واضح است این است که صنعت مهاجرت سرمایه‌گذاری در اروپا به شدت رشد کرده است. اگرچه سال ۲۰۱۹ یک سال رکورد بود، برنامه‌های مختلف اقامت و شهروندی درآمد خیره‌کننده ۵.۵ میلیارد یورو را در این منطقه به ارمغان آورد و شکی نیست که در آینده نزدیک به طور تصاعدی رشد خواهد کرد.

ویزای طلایی چیست؟

طرح ویزای طلایی “Golden Visa”، یک برنامه مهاجرتی است که به افراد ثروتمند در ازای سرمایه‌گذاری قابل توجه، اجازه اقامت در یک کشور خارجی را می‌دهد. از سوی دیگر، “گذرنامه طلایی” برنامه‌ای است که به شخص، شهروندی و پاسپورت استانی را که در آن سرمایه‌گذاری کرده است، اعطا می‌کند. در هر دو مورد، سرمایه گذار (معمولاً) ملزم به زندگی تمام‌وقت در کشوری نیست که در آن سرمایه‌گذاری کرده است. برای واجد شرایط بودن برای ویزای طلایی یا پاسپورت طلایی در اروپا، سرمایه‌گذاری شما باید بسیار زیاد باشد.

اقامت اروپا از طریق سرمایه‌گذاری

اقامت اروپا از طریق سرمایه‌گذاری
اقامت اروپا از طریق سرمایه‌گذاری

 

در صورت خرید ملک یا سرمایه‌گذاری کلان در یک کشور اروپایی، ویزای طلایی اروپا را دریافت خواهید کرد. ویزای طلایی اتحادیه اروپا در قالب یک مجوز اقامت موقت صادر می‌شود که می‌تواند به طور مداوم تا زمانی که سرمایه‌گذاری خود را حفظ کنید (یا تا زمانی که واجد شرایط اقامت دائم شوید) تمدید شود. برخی از محبوب‌ترین‌ها کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ویزای طلایی یا برنامه‌های سرمایه‌گذاری صادر می‌کنند اسپانیا، یونان و فرانسه هستند.

تعدادی از کشورهای اروپایی به اتباع خارجی پیشنهاد می‌کنند تا برای اقامت ساده با برنامه‌های سرمایه‌گذاری، اقامت کنند. برای انجام این کار، باید با انتخاب یکی از ۵ گزینه زیر، در اقتصاد ملی سرمایه‌گذاری کنید:

راهکارهای سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی
  1. خرید املاک و مستغلات به حداقل مبلغ تعیین شده توسط قانون
  1. واریز مبلغ لازم به حساب بانکی در کشور محل اقامت آینده
  1. خرید سهام یا اوراق قرضه دولتی
  1. راه‌اندازی کسب‌وکار
  1. سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های ثبت شده داخلی
  1. ترکیبی از گزینه‌های بالا

شما همیشه مجبور نیستید در اتحادیه اروپا زندگی کنید تا به تمدید اجازه اقامت خود ادامه دهید. با این حال، برای دریافت اقامت دائم یا شهروندی، اکثر ایالت‌ها به اقامت واقعی نیاز دارند. در صورت دریافت ویزای طلایی، شهروندی تضمین نمی‌شود. برای دریافت شهروندی در یک کشور اتحادیه اروپا از طریق ویزای طلایی، باید مدت زمان مشخصی را صرف زندگی در آنجا کنید. الزامات شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری به ایالت بستگی دارد، اما شما معمولاً به هفت تا ده سال اقامت مداوم نیاز دارید.

برنامه‌های پاسپورت طلایی

برنامه‌های پاسپورت طلایی
برنامه‌های پاسپورت طلایی

 

برنامه‌های پاسپورت طلایی یک راه آسان برای دریافت پاسپورت اتحادیه اروپا در ازای سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذارانی که بخشی از طرح‌های پاسپورت طلایی هستند، برای دریافت تابعیت نیازی به زندگی در کشور اتحادیه اروپا ندارند که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما شهروندی اتحادیه اروپا آنی نیست.

به عنوان مثال، پرتغال (که یکی از محبوب‌ترین طرح‌های پاسپورت طلایی در اروپا است) تنها پنج سال پس از سرمایه‌گذاری اولیه شهروندی اعطا می‌کند. پرتغال و بلغارستان تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که امکان پاسپورت دوم را به سرمایه‌گذارانی که مقیم تمام‌وقت نیستند، ارائه می‌دهند.

شرایط واجد شرایط بودن برای ویزای طلایی یا پاسپورت طلایی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • شما باید صاحب پول در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری باشید.
  • پول باید از راه قانونی به دست آمده باشد.
  • شما نباید سابقه کیفری داشته باشید.
  • شما باید بتوانید خود و اعضای خانواده خود را برای مدت زمانی که قصد دارید در کشور اتحادیه اروپا زندگی کنید، نگهداری کنید.

برای ویزای طلایی چقدر سرمایه‌گذاری لازم است؟

مقدار پولی که برای واجد شرایط بودن برای ویزای طلایی باید سرمایه‌گذاری کنید بستگی به کشور دارد. برخی از کشورها مانند اسپانیا، پرتغال یا یونان با سرمایه‌گذاری در املاک، شرکت‌ها، اوراق قرضه دولتی یا صنایع خاصی در این کشور اقامت ارائه می‌دهند. در این موارد، مقدار پول مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری معمولاً از ۵۰۰۰۰۰ یورو تجاوز نمی‌کند. از سوی دیگر، کشورهای اتحادیه اروپا مانند سوئیس، ایتالیا و اتریش هستند که به روش‌های سرمایه‌گذاری بسیار فعال‌تری مانند ایجاد فرصت‌های شغلی نیاز دارند. مبلغ سرمایه‌گذاری در این کشورها معمولا بیشتر است.

کدام کشورهای اتحادیه اروپا ویزای طلایی و طرح‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند؟

کدام کشورهای اتحادیه اروپا ویزای طلایی و طرح‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند؟
کدام کشورهای اتحادیه اروپا ویزای طلایی و طرح‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند؟

 

برخی از مهم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا که ویزای طلایی، پاسپورت طلایی و سایر طرح‌های اقامت با سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند عبارتند از: اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، مالت، سوئیس، اتریش، بلژیک، آلمان، ایرلند و بلغارستان.

ویزای طلایی یونان

برنامه ویزای طلایی یونان، بیشترین درخواست ویزای طلایی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ بود. این سیاست، اتباع کشورهای غیراتحادیه اروپا را قادر می‌سازد، اجازه اقامت دریافت کنند. این کار را می‌توان به روش‌های زیر انجام داد:

  • سرمایه‌گذاری در ملک به ارزش حداقل ۵۰۰۰۰۰ یورو
  • با اجاره ۱۰ ساله اقامتگاه توریستی یا هتل موافقت کنید.
  • با یک سهم ۱۰ ساله در اقامتگاه هتل موافقت کنید.
  • حداقل ۴۰۰۰۰۰ یورو به یک شرکت در یونان کمک کنید.
  • اوراق قرضه دولتی یونان را با حداقل ۴۰۰۰۰۰ یورو خریداری کنید.
  • خرید سهام، اوراق قرضه شرکتی و/یا اوراق قرضه دولتی یونان با حداقل ارزش خرید ۸۰۰۰۰۰ یورو.
  • حداقل ۴۰۰۰۰۰ یورو در یک موسسه اعتباری داخلی برای حداقل یک سال سپرده گذاری کنید.

سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند طی ۳۰ تا ۶۰ روز اجازه اقامت یونان را دریافت کنند. پس از آن می‌توان هر ۵ سال یک بار آن را تمدید کرد. پس از ۷ سال اقامت در یونان، امکان درخواست شهروندی وجود دارد.

ویزای طلایی پرتغال

اتباع خارجی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در یکی از موارد زیر، اقامت پرتغال را دریافت کنند:

  • حمایت از تولیدات هنری یا نگهداری از میراث فرهنگی پرتغال (حداقل ۲۵۰۰۰۰ یورو)
  • تحقیقات علمی یا فناوری انجام شده توسط نهادهای دولتی یا خصوصی در پرتغال (حداقل ۳۵۰۰۰۰ یورو)
  • خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (حداقل ۳۵۰۰۰۰ یورو)
  • انتقال حداقل ۱ میلیون یورو به حساب بانکی پرتغال
  • خرید ملک (حداقل ۵۰۰۰۰۰ یورو، حداقل ۳۵۰۰۰۰ یورو برای نوسازی املاک بالای ۳۰ سال)
  • از طریق کسب و کار و ایجاد حداقل ۱۰ شغل جدید.

پس از ۵ سال اقامت قانونی پرتغال، سرمایه گذاران می‌توانند برای شهروندی پرتغال درخواست دهند. همچنین آنها مجبور نیستند از هر شهروندی موجود خود چشم پوشی کنند (یعنی می‌توانند تابعیت دوگانه داشته باشند).

برنامه اقامت در اسپانیا

اتباع خارجی می‌توانند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری زیر را برای اخذ اقامت اسپانیا انجام دهند:

  • خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل ۵۰۰۰۰۰ یورو.
  • ایجاد و توسعه یک پروژه تجاری در اسپانیا.
  • حداقل ۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در سهام شرکت یا سپرده‌گذاری بانکی در موسسات اسپانیایی.
  • خرید حداقل ۲ میلیون یورو اوراق قرضه دولتی.

حدود ۲۰ روز طول می‌کشد تا مجوز اقامت تایید شود. اعتبار آنها در ابتدا ۲ سال است و پس از آن به مدت ۵ سال قابل تمدید هستند. این مجوز برای سرمایه‌گذار، همسر یا شریک زندگی آنها و همه فرزندان وابسته (و نوه ها) اعمال می‌شود. اکثر ساکنان خارجی می‌توانند پس از ۱۰ سال برای شهروندی درخواست دهند.

برنامه مهاجر سرمایه‌گذار ایرلند

برنامه مهاجر سرمایه‌گذار (IIP) جمهوری ایرلند راهی برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای دریافت ویزای طلایی است که به عنوان ویزای سرمایه‌گذار ایرلند نیز شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری حداقل ۱ میلیون یورو در یک شرکت یا صندوق سرمایه‌گذاری ضروری است. از طرف دیگر، خارجی‌ها می‌توانند مبلغ ۵۰۰۰۰۰ یورو غیرقابل استرداد به پروژه‌ای برای بهره‌مندی از هنر، فرهنگ، آموزش، بهداشت یا ورزش در ایرلند اهدا کنند.

اقامت ایتالیا با طرح سرمایه‌گذاری

اقامت ایتالیا با طرح سرمایه‌گذاری را میتوان از راه‌های زیر به دست آورد:

  • سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰۰۰ یورویی در یک شرکت ایتالیایی.
  • سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰۰۰ یورو در یک استارت آپ نوآورانه مستقر در ایتالیا.
  • سرمایه‌گذاری ۲,۰۰۰,۰۰۰ یورو در اوراق قرضه دولتی ایتالیا.
  • ۱,۰۰۰,۰۰۰ یورو کمک خیرخواهانه.

ویزای طلایی مالت

برنامه ویزای طلایی مالت، یکی از پرکاربردترین روش‌های اخذ اقامت اروپا از طریق سرمایه‌گذاری است. برای شهروندی مالت، باید حداقل ۶۰۰۰۰۰ یورو در صندوق توسعه ملی این کشور سرمایه‌گذاری کنید. یک ملک مسکونی در مالت نیز باید با حداقل ۷۰۰۰۰۰ یورو خریداری شود و حداقل به مدت ۵ سال نگهداری شود. کمک ۱۰۰۰۰ یورویی به یک سازمان غیردولتی نیز مورد نیاز است.

ویزای طلایی سوئیس

برای خارجی‌ها دو راه برای دریافت ویزای طلایی سوئیس وجود دارد:

  • یک شرکت در سوئیس راه اندازی کنید که شغل و فرصت‌هایی را برای افراد محلی فراهم می‌کند.
  • پرداخت مالیات سالانه ۱۵۰,۰۰۰-۱,۰۰۰,۰۰۰ فرانک با توجه به ناحیه.

اقامت اتریش از طریق سرمایه‌گذاری

اتریش به عنوان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. ویزای طلایی اتریش برای هر تبعه خارجی در ازای سرمایه‌گذاری قابل توجهی قابل دسترس است. حداقل ۴۰۰۰۰ یورو باید در اتریش سرمایه‌گذاری شود. فرد باید ۱ تا ۳ ماه صبر کند تا درخواست ویزای طلایی خود را ارسال کند و منتظر تایید باشد. پس از ۱۰ سال اقامت، امکان درخواست شهروندی وجود دارد. از طرف دیگر، دریافت تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم امکان پذیر است. برای انجام این کار، یک تبعه خارجی یا باید ۱۰ میلیون یورو در یک تجارت سرمایه‌گذاری کند یا حداقل ۳ میلیون یورو به یک صندوق توسعه دولتی کمک کند.

برنامه اقامت تجاری بلژیک

برنامه اقامت تجاری بلژیک در اصل یک ویزای طلایی است. این به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا کسب و کار خود را در بلژیک راه اندازی کنند و اقامت خود را دریافت کنند. اتباع هر کشوری می‌توانند درخواست دهند. برای در نظر گرفته شدن به عنوان مقیم نیازی به زندگی فیزیکی در کشور نیست. اتباع خارجی باید حداقل ۳۵۰۰۰۰ یورو برای درخواست اقامت سرمایه‌گذاری کنند. پس از ۵ سال زندگی در بلژیک، امکان اخذ شهروندی بلژیک وجود دارد. این شامل قبولی در آزمون زبان هلندی، فرانسوی یا آلمانی است.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید