مقدمه‌ی ویزای تحصیلی قبرس

شاید در بین صحبت برخی از دانشجویان یا متقاضیان تحصیل در این کشور در مورد ویزای تحصیلی قبرس جنوبی و ویزای تحصیلی قبرس شمالی شنیده باشید. احتمالا می‌دانید که قبرس به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌ می‌شود.

 که این دو بخش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در قبرس جنوبی که معمولا به قبرس اروپایی نیز شهرت یافته است، اکثر افراد مسیحی هستند و زبان رسمی آن‌ها یونانی است. این قسمت از قبرس را می‌توان یک کشور مستقل و عضو اتحادیه اروپا دانست. مبادلات مالی این کشور به یورو Euro انجام می‌شود. قبرس شمالی وابسته به ترکیه است و مردم در این قسمت بیشتر مسلمان هستند. زبان رسمی و غالب این منطقه ترکی استانبولی است.

تصویری از پرچم قبرس در کنار کلاه فارغ التحصیلی برای عنوان مقدمه‌ی ویزای تحصیلی قبرس انتخاب شده است.
تحصیل در جریزه قبرس شمالی برای ایرانیان نیاز به ویزا ندارد

 

پایتخت کشور قبرس شهر نیکوزیا (Nicosia) است. شاید برای شما کمی عجیب باشد که بدانید نیکوزیا، هم به‌عنوان پایتخت قبرس شمالی و هم به‌عنوان پایتخت قبرس جنوبی شناخته می‌شود. این شهر دقیقاً در مرز دو نیمه شمالی و جنوبی قبرس واقع شده است. اگرچه قبرس شمالی و قبرس جنوبی به ترتیب دارای ۲۵ و ۱۵ دانشگاه و کالج هستند؛ اما می‌توان گفت که دانشگاه‌های قبرس شمالی به طور کلی در اعطای بورسیه‌های تحصیلی وضعیت نسبتا مطلوبی نسبت به بخش جنوبی دارند.

اگر از شهروندوان غیر از اتحادیه اروپا هستید که به دنبال تحصیل در خارج از کشور یا در کشور قبرس است، باید برای ویزای دانشجویی و اجازه اقامت موقت اقدام کنید. ویزای دانشجویی به متقاضیان این امکان را می‌دهد که به طور قانونی تا ۹۰ روز وارد قبرس شده و در آن‌جا بمانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی قبرس، مدت زمان صدور ویزای تحصیلی قبرس و… تا انتهای متن همراه باشید.

چه کسانی به ویزای تحصیلی قبرس نیاز ندارند؟

برای تحصیل در قبرس، اتباع اتحادیه اروپا و شهروندان ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس نیازی به ویزای دانشجویی ندارند. با این حال، اگر اقامت مورد نظر آنها بیش از سه ماه باشد، به اجازه اقامت نیاز پیدا خواهند کرد.

هزینه ویزای تحصیلی قبرس

تمام متقاضیان ویزای قبرس باید پس از درخواست، هزینه پردازش ویزا را بپردازند. هزینه ویزای تحصیلی قبرس به صورت کوتاه مدت ۲۰ یورو می‌باشد و حدود یک ماه طول می‌کشد تا درخواست‌ها مورد بررسی قرار گیرند. چنانچه افراد به دنبال اجازه اقامت باشند لازم است تا حدود ۷۰ یورو هزینه اضافی بپردازند.

نوع ویزا هزینه ویزا
ویزای کوتاه مدت (۱ تا ۹۰ روز) ۲۰ یورو
ویزای کوتاه مدت چند بار ورود (حداکثر ۱ تا ۵ سال) ۶۰ یورو
ویزای بلند مدت ۶۰ یورو
ویزای ترانزیت فرودگاهی ۱۵ یورو
تمدید ویزا ۳۰ یورو
ویزای توریستی ۲۰ یورو

*به خاطر داشته باشید که بسته به روش درخواست، هزینه‌های متفاوتی ممکن است اعمال شود. علاوه بر این، هنگام درخواست اجازه اقامت قبرس و همچنین برای انجام معاینات پزشکی لازم است تا هزینه‌ای را به صورت جداگانه بپردازید*

مدت زمان رسیدگی به ویزای تحصیلی قبرس

ویزای تحصیلی قبرس چقدر طول میکشد؟ یکی از سوالات مهم در مورد تحصیل در کشور قبرس، مدت زمان بررسی ویزا و اعلام نتایج نهایی است. در پاسخ به این سوال باید گفت که زمان رسیدگی به ویزای دانشجویی قبرس پس از تکمیل درخواست ویزا، ظرف مدت ۵ تا ۱۰ روز کاری است. با این حال، در زمان‌های شلوغ‌تر سال، این دوره ممکن است تا یک ماه هم طول بکشد. چنانچه افراد به دنبال اجازه اقامت موقت باشند، ممکن است این فرایند تا حدود ۳ ماه دیگر نیز طول بکشد. به این ترتیب، بهتر است ۲ الی ۳ ماه قبل از اینکه قصد سفر به قبرس را داشته باشید، برای ویزای دانشجویی این کشور اقدام کنید.

مراحل فرآیند درخواست ویزای تحصیلی قبرس چگونه است؟

تصویری از گزینه ی درخواست ویزا در کنار پرچم قبرس برای عنوان مراحل فرآیند درخواست ویزای تحصیلی قبرس چگونه است؟ انتخاب شده است.
دانشجو باید با مراجعه به اداره مهاجرت و بایگانی مدنی به حضور و تحصیل خود در قبرس رسمیت ببخشد

 

کل فرآیند درخواست ویزای تحصیلی قبرس و اجازه اقامت این کشور در قسمت زیر به ۹ مرحله تبدیل شده است:

۱) ثبت نام در یک دانشگاه در کشور قبرس

دانشگاه‌ها برای دانشجویان یک نامه رسمی پذیرش ارسال می‌کنند و ممکن است از دانشجویان بخواهند که هزینه ثبت نام را پرداخت کنند.

۲) ارسال مدارک مورد نیاز به دانشگاه مورد نظر

دانشگاه ها معمولا به مدارکی از جمله فرم درخواست ویزا، چهار عکس در اندازه پاسپورت، سوابق و مدارک تحصیلی، اثبات مهارت زبان انگلیسی و یک کپی از پاسپورت دانشجو نیاز دارند.

۳) گرفتن وقت ویزا

پس از دریافت مدارک، موسسه یا دانشگاه مورد نظر، مصاحبه‌ای را در سفارت یا کنسولگری قبرس در کشور خود دانشجو برای وی ترتیب می‌دهد.

۴) فراهم آوردن مدارک

برای مصاحبه لازم است تا دانشجو چند مورد از اسناد خود را به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است از پیش مدارک مرتب و دسته‌بندی شوند.

۵) شرکت در مصاحبه

در این مصاحبه یکی از مصاحبه‌کنندگان از شما در مورد دلایل سفر، اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به تحصیل خواهد پرسید. از این رو بهتر است پیش از حضور، آمادگی لازم را در مورد سوالات مختلف داشته باشید.

۶) انتظار برای تصمیم نهایی

این فرآیند نسبتا سریع و کارآمد است و معمولا نتیجه‌ی نهایی برای اکثر متقاضیان در عرض یک ماه اعلام می‌شود.

۷) درخواست اجازه اقامت موقت

پس از ورود به قبرس، افراد باید به اداره مهاجرت قبرس مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را ارسال کنند تا بتوانند اجازه اقامت موقت این کشور به دست آورند.

۸) ارسال اطلاعات مربوط به بیومتریک

به عنوان بخشی از فرآیند درخواست، کارکنان بخش مهاجرت، اطلاعات بیومتریک متقاضیان را جمع آوری کرده و به عبارتی امضای آن‌ها را می‌گیرند.

۹) انجام معاینات پزشکی

دانشجویان بین‌المللی ملزم به انجام آزمایش‌های پزشکی برای هپاتیت B و C، سل، HIV/AIDs و سیفلیس هستند.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی قبرس

هنگامی که برای ویزای تحصیلی قبرس درخواست می‌کنید، باید چندین مدرک پشتیبانی داشته باشید که این موارد عبارت اند از:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای قبرس
  • پاسپورت (دارای حداقل یک سال اعتبار از تاریخ ورود به قبرس و دارای حداقل یک صفحه خالی برای چسباندن ویزا)
  • چهار قطعه عکس (عکس جدید در اندازه پاسپورت با پس‌زمینه سفید)
  • نامه پذیرش از یکی از موسسات آموزشی قبرس
  • ترجمه اصل مدارک تحصیلی به همراه کپی های تایید شده
  • اثبات تمکن مالی (مانند صورت حساب بانکی، بورسیه تحصیلی یا نامه حمایتی)
  • اثبات توانایی زبانی (مدارکی مثل آزمون تافل یا آیلتس که تسلط شما را به زبان انگلیسی نشان دهد.)
  • عدم سوء پیشینه
  • اگر اسپانسر دارید (ضمانت نامه بانکی که نشان دهد هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجو در قبرس از سوی حامی مالی پوشش داده می‌شود. همچنین ضمانت‌نامه بانکی باید در شش ماه گذشته صادر شده باشد.)
  • بیمه سلامت
  • هر گونه مدارک اضافی که موسسه آموزشی مورد نظر نیاز دارد
تصویری از مهر تایید ویزای قبرس برای عنوان مدارک لازم برای ویزای تحصیلی قبرس انتخاب شده است.
ارسال مدارک می تواند از طریق اپلای در سایت دانشگاه و یا مکاتبه با مسئولان پذیرش تحصیلی دانشجویان بین‌المللی انجام شود

 

علاوه بر این، پس از ورود به قبرس، باید دانشجویان نکات زیر را رعایت کنند:

  • دریافت بیمه درمانی برای طول اقامت در قبرس
  • تکمیل معاینات پزشکی

* به خاطر داشته باشید که اگرچه در قسمت بالا به برخی از مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی قبرس اشاره شد، اما لازم است بدانید که ممکن است شرایط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. از این رو بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به وب سایت رسمی مؤسسه آموزشی مورد نظر مراجعه کرده و لیست مدارک لازم را برای مهاجرت تحصیلی قبرس به دست اورید.*

حداقل نمره زبان برای اخذ ویزای تحصیلی قبرس

اگرچه برای تحصیل در مقاطع مختلف در کشور قبرس، همچنین رشته‌ها و دانشگاه‌های این کشور نیاز به نمره زبان متفاوتی است، اما به طور کلی می‌توان گفت که IELTS  ۶ یا TOEFL  ۷۹ تا حدودی در اکثر موارد قبول است.

مدت زمان ویزای تحصیلی قبرس چقدر است؟

اجازه اقامت موقت دانشجویی قبرس به مدت ۱ سال معتبر است. با این حال، می‌توان آن را به طور سالانه تمدید کرد.

چگونه می توان مجوز اقامت دانشجویی قبرس را تمدید کرد؟

دانشجویان می‌بایست حداقل یک ماه قبل از انقضای مجوز فعلی خود برای تمدید مجوز اقامت دانشجویی در کشور قبرس اقدام کنند. برای این کار لازم است تا افراد مدارک زیر را به اداره مهاجرت این کشور ارسال کنند:

  • فرم درخواست اجازه اقامت موقت
  • یک کپی از پاسپورت
  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی یا دانشگاه
  • ریز نمرات تحصیلی برای تمام ترم‌هایی که در قبرس گذرانده‌ اید
  • مجوز اقامت موقت اصلی
  • مدارک اقامتی
  • اثبات تمکن مالی کافی (اظهارنامه های بانکی در قبرس)
  • بیمه درمانی

آیا با ویزای تحصیلی قبرس می‌توان اعضای خانواده را با خود همراه کرد؟

اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا هستید که اجازه اقامت موقت دریافت کرده اید، همسر و فرزندان شما (زیر ۱۸ سال) می‌توانند برای مجوز الحاق خانواده درخواست دهند. این مجوزها معمولاً به صورت یک ساله اعطا می‌شوند اما می‌توانند به طور سالانه تمدید شوند. دقت داشته باشید که پردازش ویزای همراه ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. به طوری که ممکن است این زمان به ۹ ماه هم برسد.

آیا دانشجویان بین المللی می توانند در قبرس کار کنند؟

دانشجویان بین‌المللی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه دارند تا ۲۰ ساعت در هفته در حین تحصیل کار کنند. با این حال، این فقط در بخش‌های خاصی مانند تولید، کشاورزی و مهمان‌داری مجاز است. این مجوزها به طور خودکار به افراد اعطا می‌شود، بنابراین لازم نیست این دسته از افراد نگران درخواست مجوز کار باشند. اما متأسفانه، باید گفت که شهروندان غیر اتحادیه اروپا معمولاً اجازه کار در قبرس را ندارند!!! اگرچه دولت استثناهایی قائل است، اما این موارد نادر هستند!

ریجکت ویزای تحصیلی قبرس

از آن جایی که ریجکت ویزای تحصیلی در هر شرایطی ناامید کننده است، بسیاری از دانشجویان ممکن است این احساس را داشته باشند که دیگر به پایان راه رسیده اند و راه چاره‌ای جز جا زدن ندارند! اما لازم است تا این افراد بدانند که راهکارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانند به مسیر خود برای تحصیل در کشور قبرس بازگردند.

اگر درخواست دانشجو رد شود، فرد نامه ای دریافت خواهد کرد که دلایل اصلی رد ویزا در آن شرح داده شده است. اگرچه افراد پس از سه ماه، می‌توانند دوباره برای اخذ ویزا درخواست دهند، اما بهتر است پیش از آن مطمئن شوند که مشکلاتی را که منجر به رد ویزای آن‌ها برای بار اول شده است، برطرف کرده اند.

در ضمن اگر دانشجویان فکر کنند که درخواست آن‌ها ناعادلانه رد یا ریجکت شده است، می‌توانند برای ارسال یک نامه تجدید نظر به سفارت قبرس اقدام کنند. در این نامه باید تمام اطلاعات شخصی مرتبط به دانشجو قرار گیرد و به وضوح دلیل درخواست تجدید نظر بیان شود. برای تجدید نظر، بهتر است ۳۰ روز پس از ریجکت ویزای تحصیلی قبرس اقدام کرد.

آیا می توان با ویزای تحصیلی قبرس از سایر کشورهای اتحادیه اروپا دیدن کرد؟

خیر، از آن‌جایی که قبرس هنوز عضو توافقنامه شینگن نیست، ویزای قبرس، خواه ویزای دانشجویی باشد یا سایر موارد، به افراد اجازه سفر به هیچ کشوری در محدوده شینگن را نخواهد داد. با این حال، گفته می‌شود که می‌توان به بلغارستان، کرواسی و رومانی – دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا که قرار است در آینده نزدیک به منطقه شینگن بپیوندند، سفر کرد.

کلام پایانی

تا بدین‌جا در مورد این که ویزای تحصیلی قبرس چگونه است، توضیحاتی داده شد.اگر از شهروندوان غیر از اتحادیه اروپا هستید و قصد دارید به کشور قبرس سفر کرده و در آن‌جا به تحصیل بپردازید و اجازه اقامت موقت این کشور را به دست آورید؛ می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی النورا مراجعه فرمایید. برای اینکه همه چیز درباره انواع ویزای تحصیلی را بدانید بر روی لینک کلیک کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره همه چیز درباره ویزای تحصیلی قبرس و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

برای ویزای دانشجویی قبرس چقدر تمکن مالی لازم است؟

مبلغ درج شده در نامه بانکی و صورت حساب بانکی باید حداقل معادل ۷۰۰۰ یورو باشد.

آیا می توانم بدون آیلتس در قبرس تحصیل کنم؟

برای تحصیل در قبرس نیازی به آزمون تافل یا آیلتس ندارید. تحصیل در قبرس بدون آیلتس یک گزینه عالی برای دانشجویان بین المللی است.

چه تعداد ایرانی در قبرس زندگی می کنند؟

به تازگی اعلام شده که بیش از ۱۵۰۰۰ ایرانی در قبرس شمالی زندگی می کنند که شامل ساکنان دائم قبرس شمالی و همچنین افراد تجاری و دانشجویانی است که در ترکیه و قبرس شمالی فعالیت می کنند.