مقدمه‌ی مهاجرت از ایران

برای بسیاری از افراد مهاجرت به خارج کشور می‌تواند فرآیندی سخت و پیچیده باشد. هنگامی که می‌خواهید از کشوری به کشور دیگر مهاجرت کنید باید فاکتور‌ها و مؤلفه‌های بسیاری را در نظر بگیرید که کار شما را بسیار سخت می‌کنند.

علاوه بر تمام شرایط اقتصادی که باید در مبدأ و مقصد در نظر داشته باشید، باید به تمام جنبه‌های کشوری که می‌خواهید در آن زندگی کنید، از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… توجه کنید. باید وضعیت کاری، شغلی و روابط خود را نیز در نظر بگیرید. تمام این‌ها به کنار، باید حتی به تمام آنچه در مسیر مهاجرت کردن قربانی می‌کنید فکر کنید.

مهاجرت به زبان ساده فرآیندی است که می‌تواند شما را در اضطرابی شدید قرار دهد و ماه‌ها ذهنتان را درگیر کند. مردم به علت‌های مختلفی به مهاجرت از ایران فکر می‌کنند. زیرا از این طریق به دنبال دست یافتن به زندگی بهتری هستند یا فرصت‌های جدیدتری را دنبال می‌کنند.

در این مقاله دوست داریم تا به صفر تا صد مهاجرت از ایران بپردازیم و این‌که چرا مهاجرت کنیم و چه کشوری برای مهاجرت مناسب است؟ تمام این سؤالات را در این مقاله بررسی خواهیم کرد تا شاید اندکی در این مسیر سخت به شما کمک کرده باشیم.

قدم اول: هدف از مهاجرت چیست؟

پیش از این‌که هر کاری انجام دهید ابتدا باید در نظر بگیرید که چرا مهاجرت کنیم؟ این پرسش می‌تواند در نگاه اول بسیار آسان باشد. احتمالاً می‌گویید از وضع اقتصادی راضی نیستم یا می‌خواهم آزادی‌های بیشتری داشته باشم. بعضی‌ها معتقدند که در کشور‌های دیگر فرصت‌های تحصیلی بهتری وجود دارد. همه این دلایل برای مهاجرت از ایران قابل قبول هستند اما باید در نظر بگیرید که آیا این اهداف حقیقی شما برای مهاجرت به خارج کشور است؟

پیش از مهاجرت از ایران باید در نظر داشته باشید که بسیاری اوقات آن چیزی که در ذهن خود پرورانده‌اید بدون توجه به عوامل بیرونی و درونی است. مثلاً به علت عدم آگاهی تصور می‌کنید که هزینه‌ها در کشوری که قرار است به آن مهاجرت کنید بسیار اندک است یا اصلاً در نظر نگرفته‌اید که بعد از مهاجرت از ایران دلتنگ خانواده‌تان خواهید شد. تمام این عوامل را باید در نظر بگیرید و بعد از سنجش کامل تمام جوانب فردی و اجتماعی، آن وقت می‌توانید بگویید که آماده مهاجرت از ایران هستید. پس وقتی می‌توانید قدم بعدی را برای مهاجرت بردارید که به این سؤال پاسخ داده باشید که «چرا مهاجرت کنیم؟» و حتماً جوابی مطمئن به این سؤال بدهید.

قدم دوم: مقصدتان کجاست و چقدر آماده هستید؟

پس از آنکه تصمیمتان برای مهاجرت قطعی شد نوبت این می‌رسد که مقصد خود را انتخاب کنید. در بین تمام کشور‌های جهان برای مهاجرت از ایران، کدام را مقصد خود قرار خواهید داد؟ در اینجا نیز باید عوامل بسیار مختلفی را در نظر بگیرید. مهاجرت به زبان ساده فرایندی است که نیاز به تفکر و تأمل دقیق پیرامون مسائل مختلف دارد. مثلاً باید ببینید که آیا به دنبال زندگی در کشوری ارزان هستید یا به دنبال کشوری هستید که فرصت‌های شغلی و اقتصادی بیشتری را برایتان فراهم می‌کند ولی اندکی گران‌تر است؟

همچنین باید در نظر بگیرید که بودجه و سرمایه‌ی کافی برای مهاجرت را دارید یا نه؟ از دیگر عوامل مهمی که باید در انتخاب محل اقامت خود برای مهاجرت از ایران در نظر بگیرید این است که تا چه اندازه با زبان مقصد آشنا هستید؟ برخی کشور‌ها زبان‌های سختی دارند و باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

مهاجرت به خارج از کشور می‌تواند برای افرادی با فرهنگ‌های مختلف تجربه‌های متفاوتی را بیافریند. برای مثال باید در نظر بگیرید که دین، فرهنگ و روابط اجتماعی کشور مورد نظر چگونه است؟ آیا به اندازه کافی امن هست یا نه؟

از دیگر موارد مهم برای انتخاب یک کشور مقصد برای مهاجرت از ایران، این است که گرفتن ویزای اقامت در آن کشور چه فرآیندی دارد؟ برخی کشور‌ها به راحتی مهاجر قبول می‌کنند اما برخی دیگر از کشور‌ها به سختی ویزا می‌دهند. همچنین باید بدانید که وضعیت بیمه و پزشکی چگونه است؟ بسیاری از کشور‌های اروپایی بیمه‌های همگانی ارائه می‌دهند ولی در برخی کشور‌ها مثل آمریکا بیمه خصوصی است و مبالغ هنگفتی را باید خرج خدمات درمانی کرد به همین دلیل این موضوع نیز از اهمیت فراوانی در انتخاب کشور مقصد برخوردار است.

تصویری از پرچم ایران در کنار هواپیما برای عنوان قدم دوم: مقصدتان کجاست و چقدر آماده هستید؟ انتخاب شده است.
بهترین کشور برای مهاجرت، با توجه به هدف شما از مهاجرت تعیین می‌شود، به‌عنوان مثال بهترین کشور برای مهاجرت دانشجویی با بهترین کشور برای مهاجرت کاری فرق دارد

 

در آخر هم باید در نظر بگیرید که آیا در آنجا می‌توانید غریب بودن را تحمل کنید یا نه؟ آیا دوست و آشنایی بعد از مهاجرت به خارج کشور دارید یا نه؟ مهاجرت از ایران شاید قدم اول باشد ولی پیدا کردن شرایط زندگی مناسب به طوری که حقیقتاً احساس آرامش کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین همه این‌ها می‌تواند کمک کند که بفهمید چرا مهاجرت کنیم؟

قدم سوم: مراحل مهاجرت از ایران چیست؟

وقتی که کشور مقصد را برای مهاجرت از ایران انتخاب کردید نوبت آن است که ببینید آیا شرایط مناسب را برای رفتن به آن کشور دارید یا خیر.

در ابتدا، باید به فکر گرفتن پاسپورت برای خروج از کشور باشید. شما می‌توانید با مراجعه به پلیس +۱۰ و مشاهده آنچه نیاز دارید تا پاسپورت دریافت کنید، مراحل مربوطه را سپری کنید. باز هم بسته به کشوری که می‌خواهید در آن اقامت داشته باشید و نیز شرایط سربازی‌تان، مدارکی که برای گرفتن پاسپورت نیاز دارید تفاوت خواهد کرد ولی به طور کلی باید این مراحل را از طریق این دفاتر خدماتی پیگیری نمایید و پس از دریافت پاسپورت می‌توانید از پایان یافتن مراحل مهاجرت از ایران اطمینان خاطر حاصل کنید.

و اما مراحل مهاجرت از ایران به صورت کلی:

  • اول از همه باید توجه کنید به اینکه تا چه اندازه با زبان مقصد آشنایی دارید. بیشتر کشور‌ها برای اینکه به شما اجازه اقامت بدهند از شما می‌خواهند تا به سطح مشخصی از زبان تسلط داشته باشید و از شما آزمون گرفته می‌شود. بنابراین ابتدا باید خود را با زبان مقصد آشنا کنید.
  • دومین مسئله این است که چه نوع ویزایی را برای اقامت و مهاجرت از ایران در نظر گرفته‌اید. انواع مختلفی از ویزا‌ها وجود دارند. ویزای کاری، ازدواج و تحصیل مهم‌ترین‌ها هستند و هر کدام شرایط مختلفی دارند که در سایت‌های مربوط به مهاجرت از هر کشور برای شما آماده شده‌اند.
  • سومین مرحله این است که رزومه خود را ارسال کنید و هزینه‌های اولیه برای مهاجرت را به کنسولگری یا سفارت آن کشور پرداخت کنید. سپس از شما خواسته می‌شود که برای مصاحبه به سفارت یا محلی مرتبط بروید و در آن زمان باید مدارک مورد نیازی که از شما خواسته‌اند را همراه داشته باشید که وابسته به ویزایی که می‌خواهید فرق خواهد داشت.
  • از شما یک سری سوالاتی پرسیده می‌شود تا ببینند آیا قابلیت مهاجرت به خارج کشور را دارید یا نه. اگر در این مرحله نیز قبول شدید و از آن عبور کردید مدتی بعد با شما تماس گرفته خواهد شد و نتیجه برنامه مهاجرت از ایران به شما ارائه می‌شود.
تصویری از پاسپورت های ایران برای عنوان قدم سوم: مراحل مهاجرت از ایران چیست؟ انتخاب شده است.
با پیشرفت اقتصاد دیجیتال و سایر زمینه ها، بسیاری از کشورها در تلاش‌اند، شرایط مهاجرت را برای متخصصان سایر کشورها که مایل به ایجاد مشاغل جدید هستند، آسان کنند

 

ویزای اقامتی که دریافت کردید مدت زمان مشخصی دارد تا تاریخ انقضای آن برسد بنابراین باید پیش از آنکه تاریخ انقضای ویزا رسیده باشد، وارد شوید و مراحل مهاجرت به خارج کشور را تمام کرده باشید. مهاجرت از ایران را باید پیش از اتمام تاریخ انقضای ویزا انجام دهید. وقتی که وارد کشور شدید باید ویزای شما تأیید شود و از آن پس می‌توانید خود را به عنوان یک شهروند قانونی در آن کشور تلقی کنید.

قدم چهارم: آماده برای رفتن!

پس از اینکه تمام مراحل را برای اخذ ویزا گذراندید وقت آن است که آرام آرام خود را برای مهاجرت از ایران آماده کنید. اگر تمام شرایط برایتان تکمیل شده بود، بهتر است که سریع‌تر به فکر محلی برای اقامت موقت یا دائم در کشور آینده خود باشید. وسایلی که برای مهاجرت از ایران لازم دارید را جمع کنید و آماده خروج از کشور شوید.

مهاجرت از ایران در این قسمت می‌تواند نیز از اهمیت بالایی برخوردار باشد زیرا باز هم باید به جزئیات زیادی توجه کنید از جمله اینکه در کشور مقصد به اندازه کافی با خود ارز به همراه داشته باشید و برنامه‌ریزی دقیقی برای رفت و آمد خود داشته باشید. همچنین خوب است که با محله‌ای که می‌خواهید در آن اقامت داشته باشید به اندازه کافی آشنا شوید و شرایط آن محل را بسنجید.

به هر صورت پس از پایان پیدا کردن تمام این مراحل می‌توانید با خیالی آسوده مهاجرت از ایران را تکمیل کنید و در محل اقامت جدید خود، زندگی تازه‌ای را تجربه کنید.

تمام مراحلی که گفتیم سبب می‌شوند که مهاجرت به زبان ساده و خودمانی بار سنگینی روی دوشتان بگذارد. بنابراین باید انگیزه‌ای درست و محکم داشته باشید و بدانید که چرا مهاجرت کنیم؟ مهاجرت از ایران به کشور‌های مختلف به دلیل تحریم‌های موجود و سخت بودن اخذ ویزای اقامت، تحصیلی و… می‌تواند اندکی برایتان سخت‌تر هم باشد ولی ناممکن نیست. می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر با تمام این مراحل که به طور کلی در این مقاله گفتیم، به مقالات دیگر سایت خودمان مراجعه کنید و مسیر مهاجرت از ایران را بهتر یاد بگیرید.

تصاویری از فردی در حال رفتن به سمت هواپیما برای عنوان قدم چهارم: آماده برای رفتن! انتخاب شده است.
اگر رویای ارتقای کیفیت زندگی خود را دارید و می‌خواهید از راه مهاجرت به این رویا دست پیدا کنید ابتدا باید هدفتان از مهاجرت را به روشنی مشخص کنید

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا کلیت مراحل مهاجرت و قدم‌هایی که باید برای مهاجرت از ایران طی کنید را بیان کنیم. مهاجرت به خارج کشور می‌تواند فرایندی سخت و پیچیده برای افراد باشد و مهم‌تر از اینکه با مراحل اداری و قانونی آن آشنا باشید، لازم است که کلیت این روند و جزئیاتی که کسی به آن اشاره نمی‌کند را در نظر بگیریم. از جمله اینکه: چرا مهاجرت کنیم؟ آیا مقصدمان مهم است؟ چه نکاتی را باید در انتخاب مقصد در نظر بگیریم؟

شما می‌توانید با مطالعه باقی مقالات النورا، درکی بهتر از فرایند مهاجرت داشته باشید و ببینید مهاجرت به خارج کشور و مهاجرت از ایران دارای چه شرایطی است و از نظر حقوقی باید چه کار‌هایی را انجام دهید. سعی کردیم تا مهاجرت به زبان ساده را بیان کنیم و مراحلش را مطرح کنیم. آیا شما هم فکر می‌کنید که مهاجرت از ایران گزینه مناسبی است؟ به نظر شما چرا باید مهاجرت کنیم؟

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره مزایای اقامت کشور پرتغال و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

از شرایط مهاجرت به خارج کشور به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

این موضوع به کشور مورد نظر و نیز هدف شما از مهاجرت بستگی دارد. زیرا کشورهای مختلف هریک شرایط خاص خود را دارند.

چند روش برای مهاجرت وجود دارد؟

در حال حاضر، در بین روش های مهاجرت به کشورهای مختلف، می‌توان ۸ روش را به عنوان بهترین روش های مهاجرت معرفی کرد.

بهترین کشورها برای مهاجرت کدام اند؟

آلمان، آمریکا، کانادا، استرالیا که در صدر جدول هستند.