مقدمه‌ی مزایا و معایب زندگی در یونان

مزایا و معایب مهاجرت به یونان را زمانی درک خواهی کرد که بتوانید این کشور را به‌خوبی بشناسید. در قدم اول بد نیست بدانید که یونان یکی محبوب‌ترین مقاصد ایرانیان برای مهاجرت است. برای اثبات این حرف می‌توان به تعداد خارجی‌های مقیم یونان اشاره کرد. تعداد خارجی‌های این کشور حدود ۸٪ از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می‌شود برای مهاجرت به یونان فقط به این مقاله اکتفا نکنید و مرجع کامل‌تر ما یعنی “همه‌چیز درباره مهاجرت به یونان” را بررسی کنید.

۱۳ مزایای زندگی در یونان که بی‌عیب نیستند

تصویری از زیبایی یونان برای عنوان ۱۳ مزایای زندگی در یونان که بی‌عیب نیستند انتخاب شده است.
یونان یک کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپاست که دارای تاریخچه و فرهنگ بسیار غنی و طولانی است

 

هزینه زندگی پایین، خدمات درمانی همگانی، مردمی صمیمی و مهربان، آب‌وهوای همیشه خوب و مناظر بکر و دیدنی تنها بخشی از مزایای زندگی در یونان هستند. اگرچه زندگی در یونان بدون ایراد نخواهد بود! در این مقاله قصد داریم به بخش اعظمی از مزایا و معایب مهاجرت به یونان اشاره‌کنیم با ما همراه باشید.

۱. وجود ویزای طلایی

صدرنشینی فهرست مزایا و معایب مهاجرت به یونان به ویزای طلایی یونان می‌رسد. یونان از کشورهایی است که چندین گزینه برای دریافت ویزای طلایی روی میز مهاجران گذاشته است. برنامه ویزای طلایی یونان به اتباع خارجی این امکان را می‌دهد که پس از سرمایه‌گذاری، اجازه اقامت در این کشور را دریافت کنند. گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مانند خرید املاک و مستغلات و خرید ۱۰ ساله سهام از موارد سرمایه‌گذاری هستند. گرچه ویزای طلایی می‌تواند یکی از بهترین مزیت‌ها به شمار رود اما وجود حداقل سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰۰۰ یورو می‌تواند کمی کام سرمایه‌گذاران را تلخ کند.

۲. سفر آزادانه در منطقه شینگن

یونان یکی از اعضای منطقه شنگن و اتحادیه اروپا است. این یعنی ساکنان یونان می‌توانند به‌راحتی و بدون ویزا به اکثر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، نروژ، هلند، آلمان و… سفر کنند.

به‌علاوه شهروندان یونانی می‌توانند بدون ویزا به بیش از ۱۸۰ کشور در سراسر جهان سفر کنند. این کشورها شامل ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان و استرالیا نیز می‌شود. شاید در نگاه اول این موضوع بسیار جالب به نظر برسد. اما در واقع این‌طور نیست. با یک سؤال می‌توان این نکته را نشان داد؛ آن‌هم اینکه آیا می‌توان با پاسپورت کشور دیگری به‌غیراز ایران، به آمریکا یا اتحادیه اروپا از طریق یونان سفر کرد؟ واضح و روشن است که پاسخ منفی است. اما با تابعیت یا اقامت دائم یونان این سفر امکان‌پذیر می‌شود.

۳. هزینه پایین زندگی

طبق بررسی اداره آمار آمریکا (Eurostat) در سال ۲۰۲۲، سطح قیمت‌ها در یونان ۱۲ درصد کمتر از میانگین اتحادیه اروپا برآورد شده است. قیمت‌های یونانی برای کالاهای مصرفی، آب و برق، لوازم‌خانگی و حمل‌ونقل مشابه قیمت‌های اسلوونی، مالتا و استونی تخمین زده می‌شود. اما در مقایسه با کشورهای ایتالیا، فرانسه یا اتریش، هزینه‌های زندگی در یونان بسیار کمتر است. اما برخی مکان‌های توریستی محبوب فعال در یونان بسیار گران هستند. به‌این‌ترتیب می‌توان هزینه زندگی در یونان را یکی از مزایا و معایب زندگی در یونان در نظر گرفت.

۴. مشوق‌های مالیاتی برای مهاجران خارجی

مالیات پایین مهاجران خارجی همیشه از مزایای زندگی در یونان است. طبق قانون اساسی کشور یونان، مهاجرانی که در یونان اقامت بگیرند، می‌توانند از دولت درخواست مالیات ترجیحی کنند تا شامل مشوق‌های مالیاتی شوند. برخی از این مشوق‌ها ممکن است با شرایط برخی از مهاجران ایرانی همخوانی نداشته و نوعی عیب به شمار رود. این طرح‌های تشویقی نیز می‌تواند از مزایا و معایب مهاجرت به یونان باشند.

۵. مشوق‌های مالیاتی برای سه دسته از مهاجران تعریف‌شده:

کارمندان خارجی پس از اخذ اقامت به مدت ۷ سال از پرداخت مالیات بر نیمی از درآمد خود معاف هستند. بازنشستگان خارجی در یونان می‌توانند به مدت ۱۵ سال نرخ ثابتی معادل ۷ درصد از کل درآمد خود را بپردازند. خارجی‌هایی که پس از سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در یونان اقامت دریافت کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن درآمدشان، ۱۰۰۰۰۰ یورو مالیات یکجا پرداخت می‌کنند.

۶. فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور در املاک و مستغلات

مهاجرانی که در املاک و مستغلات یونان سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند انتظار جبران سرمایه، به‌صورت ۲ تا ۱۰ درصد در سال را داشته باشند. آتن و کرت از نظر ملک و مستغلات، تقاضای بالا و قیمت اجاره، بهترین شهر یونان برای زندگی هستند. به‌طورکلی هزینه مسکن در یونان کمتر از بسیاری از کشورهای اروپا است.

سرمایه‌گذاران در املاک یونان به این نکته توجه داشته باشند که اجاره دادن خانه در یونان صبر بالایی نیاز دارد. به دلیل تقاضای بالا ممکن است ماه‌ها خانه شما خالی بماند. ازاین‌جهت، هزینه پایین مسکن برای سرمایه‌گذارانی که تمایل به خرید خانه دارند، می‌تواند از مزایا و معایب مهاجرت به یونان باشد.

۷. آب‌وهوای خوب در تمام طول سال

آب‌وهوای مدیترانه از مزایای زندگی در یونان است که مهاجران را از سراسر دنیا به یونان می‌کشاند. اکثر اوقات تابستان‌ها گرم و خشک هستند و میانگین دمای آن در آتن و جنوب یونان ۲۴+ درجه سانتی‌گراد است. اگرچه هرچه رو به شمال این کشور حرکت کنیم میزان دما کمتر می‌شود. اما در نهایت تفاوت دما در شمال و جنوب یونان به چند درجه نمی‌رسد. همین‌طور زمستان‌ها عمدتاً معتدل و مرطوب بوده و آب دریا خنک می‌شود. اما برعکس، در این فصل مهاجران و ساکنان نواحی کوهستانی شمالی شاهد بارش برف و باد شدید خواهند بود.

۸. سبک زندگی آرام

یونانی‌ها عاشق زندگی آهسته و آرام هستند. این ویژگی یونانی‌ها می‌تواند یکی از بهترین مزایای زندگی در یونان باشد؛ چرا که به مهاجران اجازه می‌دهد تا به یک تعادل رضایت‌بخش کار و زندگی دست یابند. به‌راحتی دردسرهای خود را حل کرده و به‌آرامی به تمام‌کارهای روزمره خود برسند.

بر اساس شاخص زندگی بهتر (OECD) تنها ۵ درصد از کارمندان در یونان تمایل به کار در ساعات طولانی دارند، این عدد یک‌چهارم میانگین جهانی است! بنابراین اگر کار اداری داشته باشید یا به زندگی با سرعت‌بالا عادت دارید، سرعت آرام زندگی می‌تواند یکی از مزایا و معایب مهاجرت به یونان برای شما باشد.

۹. مراقبت‌های بهداشتی بسیار مناسب و ارزان

شهروندان و ساکنان یونان از یک سیستم مراقبت بهداشتی عمومی استفاده می‌کنند. طبق این بیمه، هزینه خدمات عمومی از طریق موسسه بیمه اجتماعی تامین می‌شود. اما برخی خدمات به‌طور کامل شامل بیمه نمی‌شوند. گذشته از این شرکت‌های بیمه خصوصی هم در یونان وجود دارند.

مراقبت‌های بهداشتی ملی به شهروندان کشور و مهاجرانی که برای کارفرمایان محلی کار می‌کنند خدمات رایگان می‌دهد. بااین‌حال، بسیاری مراقبت‌های بهداشتی خصوصی را ترجیح می‌دهند. برخی از مراکز خصوصی شامل بیمه نمی‌شوند اما معمولاً تجهیزات جدیدتری دارند. بااین‌حال پایین بودن هزینه بیمه خدمات اجتماعی برای برخی ایرانیان می‌تواند شرایط زندگی در یونان را آسان‌تر کند.

۱۰. انگلیسی‌زبان بودن نصف مردم کشور

برای مهاجرت به یونان نیازی به یادگرفتن زبان یونانی نیست. چرا که بیش از ۵۰ درصد از یونانی‌ها زبان انگلیسی را به‌خوبی مسلط هستند. به همین دلیل برقراری ارتباط با یونانیان کار سختی نخواهد بود. اما در روندهای اداری و سازمانی، اگر زبان یونانی را ندانید حتماً به یک مترجم نیاز دارید. می‌توان گفت که یکی از مزایا و معایب مهاجرت به یونان انگلیسی‌زبان بودن بسیاری از مردم و رسمیت زبان یونانی، در برخی از سازمان‌ها و اداره‌های این کشور است.

۱۱. مهمان‌نوازی

یکی از ویژگی‌های بارز مردم یونان مهمان‌نوازی و خونگرم بودن آن‌هاست. یک گردشگر یا یک مهاجر، همیشه در این کشور با استقبال گرم مردم روبرو می‌شود. همین ویژگی شرایط زندگی در یونان را بسیار ساده‌تر می‌کند. چراکه می‌توان به‌راحتی با مردم این کشور صمیمی شد و حس غربت و دل‌تنگی را رفع کرد.

۱۲. رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی مدیترانه‌ای با الهام از غذاهای سنتی یونانی به‌عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای غذایی شناخته می‌شود. تغذیه سالم در همه رستوران‌ها، برنامه‌های غذایی و تمام کشور یونان پیدا می‌شود که از مزایای زندگی در یونان است. البته برای کسانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دوست ندارند می‌تواند از مزایا و معایب مهاجرت به یونان شمرده شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یعنی محصولات گیاهی مانند غلات کامل، سبزیجات، حبوبات و دانه‌ها به‌عنوان پایه و اساس رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرند. روغن‌زیتون اصلی‌ترین چربی موجود در این رژیم است. درعین‌حال مرغ، ماهی، غذاهای دریایی و لبنیات در حد اعتدال مصرف می‌شوند. همچنین گوشت قرمز و شیرینی‌جات فقط گاهی در رژیم غذایی قرار می‌گیرند.

۱۳. میراث فرهنگی غنی

یونان به خاطر میراث فرهنگی غنی خود که هزاران سال قدمت دارد شهرت جهانی پیدا کرده. یونان در طی همه این سال‌ها تمدن‌ها و امپراتوری‌های مختلفی را به خود دیده است.

تعداد قابل‌توجهی از آثار باستانی یونان در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده که علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن کهن یونان را به سمت خود می‌کشد. از مزایا و معایب زندگی در یونان می‌توان به زندگی در کنار آثار باستانی فوق‌العاده جذاب یونان اشاره کرد.

معایب زندگی در یونان

تصویری از دریا در یونان برای عنوان معایب زندگی در یونان انتخاب شده است.
مشکلات اقتصادی نمونه‌ایی از معایب زندگی در این کشور است که باید به آن توجه داشت

 

شهر قدیمی کورفو یکی از ۱۸ مکان میراث جهانی یونسکو در یونان است. کورفو ترکیبی از ونیز، فرانسه و بریتانیا ست که تاریخی غنی منطقه نشان می‌دهد. به همان اندازه که یونان جذاب بوده و تمام ویژگی های یک کشور منحصربه‌فرد را دارد، اما معایب خاصی دارد که می تواند برخی مهاجران را از سفر و اقامت به این کشور منصرف کند. در ادامه معایب زندگی در یونان را بررسی می‌کنیم.

۱. بوروکراسی بسیار اعصاب‌خردکن

پیمایش فرآیندهای اداری این کشور می‌تواند بسیار خسته‌کننده و وقت‌گیر باشد. خدمات دولتی دیجیتالی نشده و برای هر نوع درخواستی باید شخصاً به اداره یا سازمان مورد نظر مراجعه کرد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا بتوان مجوزی از اداره مالیات دریافت کرد. بوروکراسی کشور یونان همواره روبروی مزایای مهاجرت به یونان قرار گرفته و خود را در فهرست مزایا و معایب مهاجرت به یونان جای‌داده است.

۲. نرخ بالای بیکاری

اگرچه نرخ بیکاری در این کشور از سال ۲۰۱۳ کاهش‌یافته اما هنوز هم برای یافتن کار باید کفش آهنی داشت. به‌خصوص برای کسانی که به زبان یونانی تسلط ندارند! حتی برای استخدام در فرصت‌های شغلی موجود رقابت شدیدی وجود دارد؛ طوری که فیلترهای استخدام بسیار سختی برای جذب نیروی انسانی یا فکری طراحی‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال تسلط کامل به زبان یونانی برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی از الزامات استخدام شمرده می‌شود. برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، استخدام نیروی مناسب و ماهر می‌تواند از میان انبوه متقاضی در فهرست مزایا و معایب مهاجرت به یونان قرار بگیرد.

۳. حتماً باید زبان یونانی بلد باشید

با هیچ ترفندی نمی‌توان زبان یونانی را از فهرست مزایا و معایب مهاجرت به یونان حذف کرد. کسانی که قصد اقامت دائم یونان را دارند باید توجه داشته باشند که تسلط به زبان یونانی از شروط دریافت مجوز اقامت دائم است.

۴. اعتصابات و تظاهرات

اعتصابات و تظاهرات در این کشور جزئی از فرهنگ مردم شده، اما قطع به‌یقین به اعتراضات فرانسه نمی‌رسد. به‌هرحال اعتصابات و تظاهرات این کشور شاید هیجان خاص خود را داشته باشد اما به‌راحتی می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند. به همین دلیل باید جزئی از مزایا و معایب مهاجرت به یونان در نظر گرفته شود.

۵. مکان‌های توریستی محبوب، شلوغ و گران

تعداد بالای توریست‌ها در کشور (به‌طور بالقوه) قیمت‌ها و نرخ تجاری‌سازی برخی مناطق را افزایش می‌دهد. مثلاً جزیره سانتورینی یکی از شلوغ‌ترین جزیره‌های این کشور بوده ولی بسیار گران است. در این منطقه یک شام دو نفرِ در یک رستوران متوسط حدود ​​۵۰ یورو هزینه دارد که ۱۰ درصد گران‌تر از تسالونیکی است.

سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات در یونان؛ مهمترین مزیت یونان

تصویری از مقداری سکه در کنار پرچم یونان برای عنوان سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات در یونان انتخاب شده است.
رایج‌ترین روش اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در یونان خرید املاک و مستغلات در این کشور است

 

مهاجرت به یونان به‌عنوان سرمایه‌گذار در حوزه املاک و مستغلات برای دریافت ویزای طلایی امکان‌پذیر است. در ادامه این متن مختصراً فرآیند این مهاجرت را بررسی می‌کنیم.

مرحله ۱: بررسی اولیه درخواست

در ابتدا، یک افسر تایید شده مبارزه با پول‌شویی، با بررسی پیشینه سرمایه‌گذار بالقوه، پرونده و درخواست مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند. این بررسی می‌تواند تا ۱٪ خطر رد شدن احتمالی را کاهش می‌دهد. این مرحله می‌تواند تا یک روز کامل به طول می‌انجامد.

مرحله ۲: خرید ملک

کارشناسان املاک و مستغلات در انتخاب املاک مناسب به سرمایه‌گذار کمک می‌کنند. پس از انتخاب ملک، وکیل محلی نمایندگی سرمایه‌گذار را بر عهده می‌گیرد و کلیه مراحل معامله اولیه ازجمله تهیه شماره مالیاتی فردی و اسناد مربوطه را انجام می‌دهد.

مرحله ۳: تهیه اسناد و درخواست

علاوه بر مدارک خرید ملک، سایر مدارک شامل کپی پاسپورت و بیمه درمانی نیز تهیه، ترجمه و صفحه‌آرایی می‌شوند. سپس کلیه اسناد به وزارت مهاجرت و پناهندگی ارسال‌شده و درخواست ارسال می‌شود.

مرحله ۴: اخذ مجوز اقامت

معمولاً رسیدگی به درخواست‌های ویزای طلایی ۱ تا ۲ ماه طول می‌کشد. سرمایه‌گذار و خانواده‌اش می‌توانند خود یا با کمک یک وکیل، مجوز اقامت را دریافت کنند.

مرحله ۵: تمدید مجوز اقامت

مجوز اقامت به مدت ۵ سال معتبر است و برای تمدید مجوز، سرمایه‌گذار می‌بایست مالکیت ملک را حفظ کند.

کلام آخر: مزایا و معایب مهاجرت به یونان

در این متن تلاش شد تا به سؤال “یونان برای زندگی چگونه است” پاسخ داده شود. همان‌طور که گفته شد، می‌توان این کشور را یکی از بهترین کشورها برای اقامت دانست. اما برای اینکه بتوانید این تصمیم را بگیرید باید مزایا و معایب مهاجرت به یونان را بدانید.

مزایای زندگی در یونان معایب زندگی در یونان
هزینه زندگی مقرون‌به‌صرفه پیدا کردن کار چالشی
مشوق‌های مالیاتی برای مهاجران بوروکراسی دست‌وپا گیر حتی برای کسب امتیازات مالیاتی
استقبال از مردم اعتصابات و تظاهرات مکرر
بیش از نصف مردم انگلیسی صحبت می‌کنند ممکن است مهاجران مجبور به یادگرفتن یونانی باشند
میراث فرهنگی غنی مکان‌های توریستی محبوب بیش‌ازحد شلوغ و گران
مراقبت‌های بهداشتی در دسترس  
سبک زندگی آرام  
رژیم غذایی سالم  
آب‌وهوای عالی  
سفر آزادانه به منطقه شینگن  
همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید